30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

What the Papers Say Sept. 23, 2013

By The Moscow Times

September 23,2013
mn  BENX

- p— e p——T p—

Lo LEL

Kommersant

1.Yelena Kiseleva article headlined "Private investors called to arms'" says the Rostekh
corporation has found private investors for the Kalashnikov plant. Andrei Bokarev, co-owner
of Kuzbasrazrezugol and Transmashholding, and Alexei Krivoruchko, owner of Aeroexpress,
will buy 49 percent of the concern's shares for 1.3 billion rubles (S$40 million); pp 1, 9 (889
words).

2. Oleg Rubnikovich article headlined "An attempt to steal 10 billion rubles from Moscow
history'" says a probe into an attempt to acquire ownership of 120 buildings in Moscow in a
fraudulent way has been completed. Former head of the city directorate of the
Rosimushchestvo state property agency Anatoly Shesteryuk is one of the suspects; pp 1, 3 (780
words).

3. Dmitry Butrin et al. report headlined '""Wrong time for losses' says amendments to the law


https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times

on joint stock companies drafted by the Finance Ministry may formally allow money losing
companies to pay dividends to their shareholders; pp 1, 6 (886 words).

4. Pavel Belavin et al. report headlined "X5 conquers Sedmoi Kontinent' says that the retail
network Sedmoi Kontinent is going on sale. Its owner Alexander Zanadvorov is to make
between $2.4 and $4.05 billon on the deal. The X5 retail group is one of possible buyers; pp 1,
12 (793 words).

5. Krasnoyarsk-based Dmitry Malkov article headlined "Patriots of Russia lack authority"
says the Patriots of Russia party, which has enjoyed the greatest support in the Krasnoyarsk
city duma election, has failed to get its candidate elected as speaker of the local duma. United
Russia member Valery Revkuts supported by A Just Russia and the Civil Platform party was
elected the new speaker; p 2 (486 words).

6. Maxim Ivanov article headlined "Luxury to be distributed in accordance with hierarchy"
says the federal expert working group studying proposals by the Russian Public Initiative
portal has suggested that the prices of vehicles bought by officials, should be divided

into groups in accordance with the level of officials ordering them; p 2 (530 words).

7. Ivan Safronov article headlined ""Defense to be set outside Roskosmos' says the military
industrial commission under the Russian government has supported the idea of Russian
Space Agency head Vladimir Popovkin to make four companies engaged in fulfilling defense
orders part of the United Missile and Space Corporation; p 2 (48 words).

8. Viktor Khamrayev article headlined "Duma calls on citizens to protect public order" says
a bill reviving people's patrols has been passed in the first reading by the State Duma; p 3 (562
words).

9. Maxim Ivanov report '"Awaiting good hand" says that according to a poll by the Levada
polling agency, only 9 percent of Russians hold liberal views; p 3 (500 words).

10. Sergei Nikolayev report "Uralkali to be handed over to Russia' says that Uralkali general
director Vladislav Baumgertner, detained in Minsk, may return to Russia from Belarus
without new criminal proceedings being instituted against him; p 4 (350 words).

11. Vyacheslav Kozlov article headlined ""Opposition loses coordination of movements'" says
that the opposition's Coordination Council members cannot come to agreement on the
election of the new members of the organization; p 5 (597 words).

12. Georgy Dvali report ""Tbilisi may boycott Sochi Olympics" says that the Georgian
authorities are displeased with the decision of the European broadcasting union to give
accreditation for the Olympic Games to journalists from Abkhazia and North Ossetia; p 7 (150



words).

13. Kirill Belianinov article headlined "Syria being led away from Russian questions" says U.S.
authorities have suggested that Moscow should stop looking for those to blame for the
chemical weapons attack in Syria and should focus on the destruction of the country's
chemical weapons; p 8 (475 words).

14. Yelena Chernenko article headlined "CSTO gets ready for worst'" says the Collective
Security Treaty Organization summit is to be held in Sochi today. Russia hopes to unite

the members of the organization in the face of the security threat from Afghanistan; p 8 (565
words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Ivan Rodin article headlined '""Humanization of Criminal Code postponed by five years' says
Dmitry Medvedev's government will not finance the law on making the Russian Criminal Code
drafted by Medvedev at the time of his presidency more humane due to budget cuts; pp 1, 3
(662 words).

2. Tatiana Ivzhenko article headlined ""Ukrainian Euro integration may be disrupted' reports
on the Yalta European Strategy forum where Ukrainian President Viktor Yanukovych has
spoken out against EU pressure due to the prosecution of ex-lawmaker Yulia Tymoshenko; pp
1,7 (1,264 words).

3. Alexei Gorbachev article headlined "Coordination Council to be reanimated, not closed"
says opposition activists are discussing changes to be made to the election procedure of the
Coordination Council members; pp 1, 3 (685 words).

4. Anastasia Bashkatova article headlined ""Pension silence turns out not to be gold" says that
the pension savings of Russians from 2014 will be controlled by the bank Vneshekonombank
until private pension funds become joint-stock companies and the new insurance system
starts working. The state will get hold of individual savings to finance infrastructure projects,
while a new stage of the pension reform is under way; pp 1, 4 (858 words).

5. Svetlana Gamova article headlined ''Moldovan revolution on Russian tip" says

the Moldovan Communists are starting protests against the course of Western integration
pursued by the country's authorities as they claim that the majority of the population back
closer ties with Russia; pp 1, 7 (732 words).



6. Yevgenia Novikova article headlined ""Bashar Assad gives America pleasant surprise' says
Damascus quickly provided the West with full information on its chemical weapons; pp 1-2

(795 words).

7. Editorial headlined ""Image of armed forces is the business of forces themselves'" reviews
measures taken by the armed forces command to improve the image of the Russian army
and the Navy; p 2 (520 words).

8. Alexandra Samarina article headlined ""New round of Interior Ministry reform" says

the State Duma and the Interior Ministry are discussing possible amendments to the law

on police service, while experts are predicting dismissals among the ministry's top officials; p
3 (763 words).

9. Andrei Melnikov report '"Unorthodox extremism" says that translation of the Koran has
been banned in Russia; p 3 (600 words).

10. Alexander Ryabushev report "Baltic countries fear Russian occupation" says that
the Russian-Belarussian exercise Zapad 2013 has provoked a '"'nervous reaction
from neighboring countries'; p 6 (350 words).

11. Yury Roks report "Georgia may introduce visa regulations with Russia' says that Tbilisi
does not rule out reinstating visa regulations with Russia; p 7 (600 words).

Vedomosti

1. Bela Lyauv article headlined "Roads become more expensive' says the Moscow city
authorities have changed the concept of the construction of new roads. They will build less
for a higher price; pp 1, 5 (686 words).

2. Editorial headlined '""Red Guard's punishment'" compares Chinese senior official Bo Xilai's
trial with corruption cases in Russia and notes that he was punished for an attempt to rebel
against the existing system rather than for bribery; pp 1, 6 (417 words).

3. Galina Starinskaya article headlined "Rosneft not to be enough" says the Russian oil giant
Rosneft is expected to lack 4 million tons of oil to be supplied to the Far East, the Transneft oil
transportation company suspects; pp 1, 12 (850 words).



4. Anastasia Kornya report "Election results summed up within half hour" says that
the Moscow city court has refused to revise the results of the Moscow mayoral election,
question witnesses and study documents; p 2 (500 words).

5. Alexei Nikolsky report "Bloggers to help Puchkov" says that the foundation of advanced
research is setting up a social network to allow people to inform each other and the
Emergencies Ministry about emergency situations; p 3 (600 words).

6. Another editorial headlined "Merkel's diamond' comments on the German election
campaign; p 6 (325 words).

lzvestia

1. Anastasia Kashevarova article headlined '"Vladislav Surkov to bring comrades-in-arms
to Kremlin" says several officials close to Vladislav Surkov, who was recently appointed
the presidential aide, will also start working in the Kremlin; pp 1-2 (613 words).

2. Natalya Bashlykova article headlined "They wait for Alexei Navalny in party 'system
reports on disagreements within the opposition Coordination Council; pp 1, 3 (917 words).

3. Alexei Krivoruchek article headlined "Shoigu orders 'Skype' vehicles' says the armed forces
units stationed in the Far East will be the first to test new equipment to hold video
conferences; pp 1-2 (541 words).

4. Olesya Yelkova article headlined "Abramovich's company to make some money in North
Korea'" says the Evraz group controlled by tycoon Roman Abramovich has started selling coal
to North Korea; pp 1, 5 (841 words).

5. Yulia Tsoy report "Period of Vladimir Putin's rule to be described in textbook" says that it
has been decided not to hush up the country's modern history in the approved concept of a
school textbook; p 2 (800 words).

6. German Petelin report ""Russians in Abkhazia ask for protection" says that after the murder
of a Russian diplomat in Abkhazia, the situation over the property taken away from Russians
has deteriorated; p 2 (1,200 words).

7. Russian women ask U.S. not to unleash war in Syria' says that Yelena Semerikova, head



of the political party Women's Dialogue, has addressed a letter to the U.S. ambassador
in Moscow asking him to influence a possible decision on the military intervention of his
country in the civil war in Syria; p 5 (600 words).

8. Vladimir Zykov article headlined "VGTRK agrees on legalization of its video with
VKontakte' says the All-Russian State Television and Broadcasting Company VGTRK has
agreed with the country's largest social network VKontakte on the legalization of its video
content used in the social network; p 6 (494 words).

9. Darya Tsoy report "Latin America intends to punish U.S. for insults" says that Latin
American states are preparing to retaliate against the U.S. for yet another insult, this time
in relation to the Venezuelan president, and features Russian experts comments; p 7 (700
words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Tamara Shkel article headlined "Audit for benefit" says Tatiana Golikova has become
the head of the Russian Audit Chamber as the State Duma backed her nomination by the
president; pp 1-2 (800 words).

2. Alexander Gasyuk article headlined "Nairobi in shock" reports on Islamists' attack
in Nairobi and says that Putin has expressed his condolences in a telegram to the Kenyan
president; pp 1, 5 (900 words).

3. Taras Fomchenkov article headlined '"Petrol to mop roads up" says petrol prices are
expected to rise by 10 percent in Russia in three years due to a hike in the mineral extraction
tax and excise duties; pp 1, 4 (450 words).

4. Kira Latukhina article headlined ""Bomb and law' says head of the Russian presidential
administration Sergei Ivanov, taking part in an international conference in Stockholm,
reiterated Moscow's stance against foreign military intervention in the Syrian conflict p 2
(1,000 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Ignat Kalinin article headlined "Lukashenko tries on Assad's destiny'' says the Russian-



Belarussian military exercise Zapad 2013 imitates fighting against illegal armed groups
in Belarus and in this way helps Belarussian leader Alexander Lukashenko to suppress
the opposition; pp 1-2 (600 words).

2. Mikhail Rostovsky article headlined "Surkov and Russian dolls' comments on the
appointment of Vladislav Surkov as the Russian presidential aide; pp 1, 3 (550 words).

3. Dina Karpitskaya report "American senator calls Astakhov 'ass'" says that a U.S. senator
dealing with adoption issues has slammed children's rights ombudsman Pavel Astakhov
for his refusal to meet legislators during his visit to the U.S. in July 2013; p 2 (550 words).

4. Mikhail Delyagin report "Farewell, rich Russia' says Russia will face economic difficulties
soon; p 3 (1,200 words).

Novaya Gazeta

1. Andrei Kolesnikov commentary headlined "Satan rules there' reviews the results of the
Valdai Discussion Club meeting and comments on President Putin's intention to seek re-
election in 2018 which he announced at the meeting with club experts; p 10 (474 words).

2. Alexander Panov article headlined '""Chemistry and life'" says the Russian plan to destroy
the Syrian chemical weapons arsenal has not helped resolve the Syrian crisis as the UN report
has proven that the Syrian authorities were to blame for the use of chemical weapons; p 13
(1,233 words).

3. Yulia Polukhina article headlined "'We were told they would storm Kremlin'" features
comments of policemen on the mass disorders in Bolotnaya Square back in 2012; pp 16-17
(1,700 words).

4. Maria Yepifanova article headlined "Rather alive than dead" looks at the results of a recent
meeting of the opposition's Coordination Council in Moscow; pp 7-8 (1,100 words).

Noviye Izvestiya



1. Konstantin Nikolayev article headlined "As an arbitrator' says that Russia's role in the
settlement of the Syrian crisis is becoming increasingly notable; p 2 (550 words).

2. Mikhail Nikiforenko article headlined '"Dissent of dissident" says the upcoming election
to the opposition's Coordination Council will take place amid serious debates among its
members; p 2 (650 words).

RBK Daily

1. Alexander Litoy article headlined '"War money" says a criminal case has been launched
against Moscow lawyer Taisia Baskayeva defending the interests of Russians in the European
Court of Human Rights where they try to establish their right for compensation for their
participation in the conflict between Ossetia and Ingushetia in 1992. The lawyer was charged
with fraud, the article says; pp 1-2 (700 words).

2. Opposition politician Vladimir Ryzhkov article headlined "Valdai reaction' comments
on the results of the Valdai Discussion Club conference; p 6 (550 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Yelena Chinkova article headlined "Militants who seized mall in Kenya might be led
by woman'' looks at the Islamists' attack in Nairobi; p 5 (300 words).

Tvoi Den

1. Andrei Muravyev article headlined '"Blood and tears'" looks at the Islamists' attack in Kenya;
p 10 (200 words).

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/09/23/what-the-papers-say-sept-23-2013-a27897



