30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

What the Papers Say Sept. 17, 2013

September 17,2013

- p— e p——T p—

-

Kommersant

1. Alexandra Bayazitova article headlined '"Central Bank not to allow banks to write off debts"
says the Central Bank has supported the State Duma stance on the amendments to the law
on the payment system drafted by the Finance Ministry. The Central Bank also opposes any
complications with receiving money by individuals whose money was taken from their credit
cards accounts illegally; pp 1, 10 (491 words).

2. Sofya Samokhina et al. report headlined "Science of returning' says the State Duma is
to return the bill of the Russian Academy of Sciences reform to the second reading.
Lawmakers have met academicians unsatisfied with the reform halfway; pp 1, 3 (797 words).

3. Pavel Belavin and Maxim Ivanov article headlined "Pirates to have music shut off" says
the State Duma is to consider amendments giving more powers to the anti-piracy law which
came into effect in August. In addition to video content, the law will also cover music, books
and software; pp 1, 13 (558 words).



4. Dmitry Butrin et al. report headlined "Cut it seven times and sew on once'" says the Finance
Ministry is trying to cope with the required budget cuts and incentives to small businesses
and some social projects developed by the president; pp 1, 6 (1,106 words).

5. Ivan Safronov article headlined "Place in Arctic found for Sergei Shoigu' says President
Putin has announced that a military base would be re-opened on the Novosibirsk Islands.

Some sources attribute the decision to hydrocarbon reserves found in the region; p 2 (630
words).

6. Article attributed to the paper's political section headlined "One Russia changes speakers"
says chairmen of the regional legislative assemblies are to be replaced almost in half of the 16
regions where elections were held on Sept. 8. One Russia explains this by the necessity

to introduce new people to the regional leadership, whereas pundits say the party is building
its own vertical of power based on reliable people; p 2 (752 words).

7. Viktor Khamrayev article headlined "International club to sort out Russian diversity"
reports on the opening of the Valday political discussions club, which final session is to be
attended by President Putin; p 2 (681 words).

8. Natalya Gorodetskaya article headlined "Task specified for foreign agents' says the Civil
Initiatives Committee has drafted an amendment to the law on foreign funded NGOs, which
specifies the notion of political activity for which NGOs may be labelled as foreign agents; p 3
(561 words).

9. Alexei Chernyshov article headlined ""Submarine goes through fire" reports on a fire aboard
the Tomsk nuclear submarine undergoing repairs at Zvezda plant in the Primorye region; p 4
(628 words).

10. Musa Muradov article headlined 'Suicide bomber reaches gates of district police' says
several policemen got killed in militants' attacks in Chechnya and Ingushetia; p 4 (603
words).

11. Andrei Kolesnikov article headlined '"Vladimir Putin checks Olympic subjects' says
President Putin has checked the readiness of the Olympic facilities in Sochi. The opening line
of the article says correspondent's ''brain exploded' as it is still impossible to estimate

the real state of affairs with the Olympic construction; p 5 (698 words).

12. Tatyana Yedovina interview with UN Secretary General Ban Ki-moon speaking on the
recent G20 summit and global development trends; p 6 (697 words).



13. Maxim Yusin article headlined " Syrian opposition tolerant by one third" says IHS Jane's
British Analytical Centre has found out that most of the Syrian opposition forces adhere

to radical Islam and only one third of them fit the image of secular revolutionaries portrayed
by the West; p 8 (504 words).

14. Yelena Chernenko interview with Kyrgyz Foreign Minister Erlan Abdyldayev speaking
on Kyrgyz investment projects for Russian businesses and Gazprom purchase of Kyrgyzgaz
local gas company; p 8 (437 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Alexei Gorbachev and Alexandra Samarina article headlined ""Navalny looking for allies"
says opposition activist Alexei Navalny has de-facto launched the Moscow City Duma election
campaign as he agreed to head the party, People's Alliance, and is looking for agreement with
potential coalition partners; pp 1 — 2 (964 words).

2. Anastasia Bashkatova et al. report headlined "Sociology thermometer cracks in Russia"
says the failure of sociologists to predict the mayoral election results will have an impact
on the industry, companies conducting public opinion polls may lose their corporate clients;

PP 1, 4 (945 words).

3. Yevgenia Novikova article headlined "Syrian settlement under threat again" says Paris,
London and Washington are coordinating their stances on Syria and developing a new
resolution to be considered by the UN Security Council. Harsh wording used by France may
jeopardize the implementation of the Syrian disarmament plan; pp 1, 8 (768 words).

4. Ivan Rodin article headlined "Rallies and pickets with blessing' says a bill submitted to the
State Duma allows religious organizations to prohibit rallies and public gatherings near
church facilities; pp 1-2 (832 words).

5. Tatyana Ivzhenko article headlined ''Ukraine pins hopes on its own gas'" says Shell starts
looking for shale gas in Ukraine. The country leadership hopes to begin industrial extraction
of gas in 2015; pp 1, 7 (787 words).

6. Vladimir Skosyrev article headlined '"Washington courts Iran and calms Israel down" says
the Russian-U.S. agreement on the Syrian chemical weapons gives a chance to resolve

the Iranian nuclear problem as well, U.S. President Barack Obama wrote in his letter to his
Iranian counterpart. The two countries leaders may meet for talks; pp 1, 8 (500 words).



7. Viktor Litovkin article headlined "Treating nuclear submarine with gas burner" gives
details of a fire at a nuclear submarine undergoing repairs in the Primorye region's town

of Bolshoi Kamen and says that negligence in gas cutting must have caused the fire; p 2 (566
words).

8. Editorial headlined "Replacing power instead of improving system'' comments on the
transformation of the protest movement, which has grown into a fully-fledged political
subject; p 2 (450 words).

9. Leonid Polyakov article headlined "Political autumn: start at finish line" outlines lessons
to be learnt following the single voting day on Sept. 8, saying it has become a paradox in the
Russian political life as a new political season opens with the finish of municipal and regional
election campaigns; p 3 (800 words).

10. Sergei Kulikov article headlined "Gazprom being liquefied to the outmost" says the State
Duma may pass a law on the liberalization of LNG export in its autumn session, NOVATEK
and Rosneft may also start exporting gas; p 4 (714 words).

11. Darya Tsilyurik article headlined "Obama's favourite refuses to accept nomination'" says
Lawrence Summers, the main candidate for the post of the U.S. Federal Reserve Head, has
rejected his nomination and thus saved President Obama from the need to defend his choice
of the candidate; p 8 (686 words).

12. Roza Tsvetkova interview with the director of independent pollster Levada Center, Lev
Gudkov, on the failure of sociologists at predicting Moscow election results; pp 9, 11 (2,600
words).

Vedomosti

1. Yelena Khodyakova article headlined ""Gazprom to place pipe at auction' says Gazprom
and the EU have come to agreement over the use of OPAL pipeline in Germany. The Russian
gas giant will have to auction off free capacity of the pipeline; pp 1, 13 (545 words).

2. Roman Dorokhov article headlined "Billion from mafia" says the new version of Grand
Theft Auto video game has a record budget of $266 million which is larger than many
blockbusters funding; pp 1, 17 (359 words).

3. Editorial headlined "Searching for our 'we'" analyses reasons for Russia's negative

international image and notes that the issue is being discussed at the Valdai political club; pp



1, 6 (391 words).

4. Maria Zheleznova article headlined '"Navalnyy pulled to party" reports on opposition
activist Alexei Navalny's decision to head the party, People's Alliance, which the process of its
registration with the Justice Ministry will have to be started from scratch; p 3 (500 words).

5. Another editorial headlined "New generation party" says there is growing demand for new
types of political parties in Russia and abroad, so opposition activist Alexei Navalny who
decided to head the People's Alliance party may take this trend into consideration; p 6 (288
words).

6. Vladimir Shtanov article headlined "Limousine for Putin" says NAMI automobile institute
is to develop a concept of a vehicle for the Russian top officials, the authorities believe
the concept might become attractive to businessmen as well; p 10 (409 words).

7. Article by billionaire and Civil Platform party leader Mikhail Prokhorov headlined '"What
next'" outlines the measures that should be taken to refresh the election system in Russia; pp
6-7 (1,900 words).

lzvestia

1. Yelizaveta Mayetnaya and German Petelin article headlined "Igor Shuvalov hides blindly"
says First Deputy Prime Minister Igor Shuvalov has entrusted his family business to Prof-Dir
company owned by Sergei Kotlyarenko, his long-term business partner and friend; pp 1, 5
(1,238 words).

2. Natalya Bashlykova article headlined "Former aide of Sergei Ivanov to become senator"
says One Russia has recommended the nomination of Vladimir Region first deputy governor
Sergei Rybakov to the post of the Federation Council senator. Rybakov used to be aide

of presidential administration head Sergei Ivanov; p 2 (727 words).

3. Yegor Sozayev-Guryev article headlined "Vladimir Putin and Alexander Lukashenko can
visit military exercise together'" says the Russian-Belarussian disagreements over fertilizers
have not affected the military cooperation of the two countries. The two countries presidents
are to watch the joint military exercise, Zapad (West) 2013, together; p 2 (547 words).

4. Denis Telmanov article headlined '""Burnt submarine of same class as Kursk to be repaired
in 2014 " says the Tomsk nuclear submarine, where a fire sparked on Monday, is to be fully
repaired in 2014; p 3 (489 words).



5. Denis Telmanov interview with Alexander Gorbovsky, chemical weapons expert of the
Russian Green Cross organization, saying that it would be impossible to destroy all Syrian
chemical weapons until mid 2014; p 6 (800 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Irina Nevinnaya article headlined "Subordinate salary' says a gap between the salary

of personnel and their managers in Russia is growing. The difference in salaries reaches 10-15
times in Russia, while in the EU and the U.S. managers make only 200 percent more than their
employees; pp 1, 4 (1,005 words).

2. Taras Fomchenkov article headlined "Rouble to be let out of corridor" says the Central Bank
is to stop controlling ruble rate in two years, the price of the Russian currency will fully
depend on the market; pp 1, 4 (814 words).

3. Article by political scientist Leonid Radzikhovsky headlined "Beautiful move" praises
Russia's diplomatic efforts in resolving the Syrian problems; 2 (847 words).

4.0Olga Zhurman et al. report headlined "Smoke without fire'" gives details of a fire fighting
operation at Zvezda plant where the Tomsk nuclear submarine caught fire during repair
works; p 7 (836 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Marina Perevozkina article headlined "Who benefits from death of diplomat?" analyses
political situation in Abkhazia where a Russian diplomat was killed; pp 1, 9 (1,534 words).

2. Alexander Minkin article headlined "Gas attack" comments on the Russian government's
plans to freeze domestic prices on gas; pp 1, 3 (473 words).

3. Igor Subbotin article headlined ""We have gas in our report, what about you?" polls Russian
chemical weapons experts who comment on the UN report on the use of chemical weapons
in Syria; pp 1, 6 (1,825 words).

Noviye Izvestia



1. Mikhail Nikiforenko article headlined "Election of elected ones" looks at recent elections
in various regions saying that the Kremlin is probably planning to reform the entire political
system of the country; pp 1-2 (1,351 words).

2. Anatoly Churgel interview with member of the Russian Academy of Sciences Igor Fedorov
about the controversial reform of the academy; pp 1, 5 (1,120 words).

3. Sergei Putilov article headlined "In budget and oil quagmire' says oil prices are going down
as Russia and the U.S. have reached the Syrian deal; pp 1, 3 (870 words).

Trud

1. Georgy Nastenko interview with republic of Ingushetia leader Yunus-bek Yevkurov upon his
re-election as head of the republic; p 4 (1,000 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Yelena Krivyakina article headlined "Satellite launches to be insured" says Prime Minister
Dmitry Medvedev has ordered the government to start insuring space satellites; p 2 (200
words).

2. Dmitry Steshin article headlined "Will monument competition go on?" criticizes Chechnya
for opening a memorial to participants of the 19th-century Caucasian War; p 4 (200 words).

3. Varvara Onishchenko article headlined "Russia's plan saves Syria from Western strike' says
U.S. President Barack Obama is content with the Russian proposal to place Syrian chemical
weapons under international control; p 6 (400 words).

Moskovskiye Novosti

1. Alexandra Beluza and Irina Granik article headlined "Autumn marathon" reviews key draft
laws that the State Duma is planning to consider this autumn, with bills on science
and pension reforms among them; pp B2-B3 (1,600 words).

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/09/17/what-the-papers-say-sept-17-2013-a27726



