
What the Papers Say Sept. 13, 2013
By The Moscow Times

September 13, 2013

Kommersant

1. Taisia Bekbulatova and Viktor Khamraev article headlined "Sergei Sobyanin to repeat
Moscow" looks at the inauguration of Mayor Sergei Sobyanin; pp 1, 3 (1,015 words).

2. Vladislav Novy article headlined "Apple gets Russian wholesale trade" says that Apple
Corporation has chosen two new distributors in Russia: Merlion and diHouse; pp 1, 10 (570
words).

3. Oleg Rubnikovich et al. report headlined "Hermitage does not pass police acceptance" says
that several searches have been conducted in Moscow and St. Petersburg as part of the case
of embezzlement of budget funds allocated for the refurbishment of one of the Hermitage
buildings; pp 1, 4 (643 words).

https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times


4. Petr Netreba and Dmitry Butrin article headlined "Money being washed away right before
your eyes" says that the discussion about the reduction of budget expenditures in 2014 has
been postponed for at least a week. Meanwhile, the current 2013 budget expenditures may be
curtailed too as quite a big amount of money is required to eliminate the consequences of the
flooding in the Far East; pp 1-2 (938 words).

5.Dmitry Butrin article headlined "Abu-Dhabi builds its bridge to the Kremlin" says that
the Abu-Dhabi Emirate is going to invest up to $5 billion in Russian infrastructure.
The investment of the United Arab Emirates as well as that of the Persian Gulf countries aims
to make Russia's policy towards the key problems of the region, including Syria, more
moderate, experts comment; p 2 (555 words).

6. Maxim Ivanov article headlined "Sociologists study their miscalculations" says that after
failure to forecast the outcome of the Moscow mayoral election, sociologists are trying
to discover the reason behind the low voters turnout. Meanwhile, the Central Elections
Commission plans to check campaigning in social networks and raising money via internet
purses, the tools employed by protest leader Alexei Navalny; p 3 (650 words).

7. Vladislav Trifonov article headlined "Sergei Polonsky finds passport" says that
businessman Sergei Polonsky, who is on the international wanted list on suspicion of stealing
3.2 billion rubles from private investors in Russia, has obtained Cambodian citizenship ; p 4
(471 words).

8. Maria Yefimova article headlined "Turkish revolution going around" says that a new wave
of protests has swept over Turkey over the death of a young activist, and features a Russian
political analyst's comment; p 5 (539 words).

9. Yelena Chernenko article headlined "SCO to act as single Syrian front" says that today
the participants in the Shanghai Cooperation Organization (SCO) summit in Bishkek are
to adopt a joint statement condemning a possible military intervention in Syria; p 5 (638
words).

10. Pavel Tarasenko article headlined "West measures eastern pressure" says that the State
Duma has labelled as politically motivated the resolution of the European Parliament which
condemns Russia for exerting pressure on the countries of the Eastern Partnership; p 5 (7233
words).

11. Yelizaveta Kuznetsova article headlined "Dmitry Kamenshchik takes Domodedovo upon
himself" says that under pressure from the state, Domodedovo airport has named Dmitry
Kamenshchik as its beneficiary. Experts wonder if the revealed information will satisfy
the state officials who are to decide on the allocation of state financing to the airport; p 7 (557
words).



12. Anna Solodovnikova article headlined "Zarubezhneft finds way to Iran" says that
Zarubezhneft has become the first Russian oil company to obtain the right to work in Iran.
The project looks purely political as there are no channels of gas sale available at present; p 9
(458 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Alexei Gorbachev article headlined "Bolotnaya [Square] defendants drowning in charges"
says that law enforcers continue to testify against the defendants in the case of disorders
in Moscow on May 6 2013, keeping up the charges; pp 1-2 (540 words).

2. Alexandra Samarina article headlined "TV and internet divide electorate" says that
the Liberal Democratic Party of Russia is drafting a bill to make live televised debates
obligatory for candidates running in elections; pp 1, 3 (901 words).

3. Sergei Kulikov article headlined "Privatization plan fulfilled by 4 percent" says that
the government is seeking ways to cut budget expenditures with investment being the most
probable target. Experts warn the move will result in the slowdown of the economic growth;
pp 1, 4 (599 words).

4. Sokhbet Mamedov article headlined "Baku and Washington sort out relations" says that
the visit of a U.S. delegation, headed by Deputy Assistant Secretary of State in the Bureau
of Democracy, Human Rights and Labour at the U.S. Department of State Thomas Melia
to Azerbaijan, has been cancelled as Baku is unwilling to deal with the diplomat; pp 1, 7 (389
words).

5. Tatyana Ivzhenko article headlined "Germany takes root on Ukrainian gas market" says
that next week, the German company RWE will begin to pump gas to Ukrainian gas storage
facilities and looks at the conflict unfolding between Kiev and the Russian gas monopoly
Gazprom; pp 1, 7 (1,007 words).

6. Yevgenia Novikova article headlined "Syria gets down to disarmament" says that at a
summit in Switzerland, the Russian and U.S. foreign ministers are discussing the Russian
initiative to place Syrian chemical weapons under international control; pp 1, 6 (662 words).

7. Editorial headlined "New political reality for ruling party" says that the Moscow mayoral
election has been marked by the low voters turnout. The authorities not using their main
propaganda resource, television, is given as the main reason behind the low turnout; p 2 (482
words).



8. Oleg Vladykin article headlined "Ukraine delays Smetlivy" says that the Ukrainian customs
did its best to delay the departure of the Russian patrol vessel Smetlivy heading for the
Mediterranean. The move may have been prompted by a recent toughening of control on the
borders of the customs union; p 2 (309 words).

9. Alexander Knyazev article headlined "Carte blanche. China laying hands on SCO" says that
judging by the results of the Chinese leader's visits to Central Asian countries, Beijing is
striving to establish control over the region; p 3 (749 words).

10. Ivan Rodin and Alexandra Samarina article headlined "Country attractive for laborers"
says that the State Duma is to look at toughening the migration law today. Meanwhile, the UN
report shows that Russia ranks second in the rating of countries with the biggest number
of migrants; p 3 (1,051 words).

11. Igor Naumov and Mikhail Sergeyev article headlined "Royal prince to build central ring
motorway" says that the UAE will invest up to $5 billion in Russian infrastructure projects in a
deal between the Russian Direct Investment Fund (RDIF) and the Abu Dhabi Department
of Finance; p 4 (648 words).

12. Sergei Turanov article headlined "Russia's best lobbyists in August 2013" features a rating
of the most efficient and influential representatives of commercial, state structures
and lawmakers lobbying projects in the interests of certain structures, industries, regions or
society layers; p 5 (1,386 words).

13. Grigory Mikhailov article headlined "Nine presidents gather in Bishkek" looks ahead at the
13th summit of the Shanghai Cooperation Organization to open in Kyrgyzstan today; p 7 (511
words).

14. Vladimir Skosyrev article headlined "Chinese Navy drifts to capital market" says that
China Shipbuilding Industry Corporation plans to raise as much as $1.4 billion from the sale
of shares to acquire assets for assembling military ships and features a Russian expert's
comment; p 8 (413 words).

15. Yury Paniyev article headlined "Pyongyang restarts reactor" says that according to U.S.
experts, North Korea has restarted its nuclear reactor. Meanwhile, the talks on the North
Korean nuclear problem are in a deadlock. A Russian expert comments on the problem; p 8
(693 words).

Vedomosti



1. Yekaterina Sobol article headlined "Kamenshchik Domodedovo's owner again" says that
officials are waiting for documents confirming that Dmitry Kamenshchik is the owner
of Moscow's Domodedovo Airport; pp 1, 12 (750 words).

2. Maria Zheleznova article headlined "Putin to receive opposition" says that representatives
of the non-systemic opposition, including Alexei Navalny, have been invited to take part
in the 10th conference of the Valday discussion club and a meeting with President Vladimir
Putin. Navalny, however, rejected the invitation; pp 1-2 (800 words).

3. Editorial headlined "Stability spent" says that the authorities are preoccupied with
the discussion of how to regulate consumer crediting which has reached quite a large scale
in Russia; pp 1, 6 (550 words).

4. Timofei Dzyadko article headlined "To sue Sechin" says that TNK-BP's minority
shareholder Gennady Osorgin has complained to the Russian Union of Industrialists
and Entrepreneurs that Rosneft's head Igor Sechin did not comply with corporate ethics
and demanded that Sechin be sued; p 10 (519 words).

5. Mikhail Minakov article headlined "Philosophy of freedom: West and post-Soviet
subconsciousness" comments on Putin's article in The New York Times newspaper where he
warned about the danger a military operation against Syria is fraught with; p 7 (676 words).

6. Polina Khimshiashvili article headlined "Syria's friends going to Bishkek" says that
the Syrian issue will definitely overshadow the SCO's economic development at the
organization's summit in Bishkek; p 2 (454 words).

7. Editorial headlined "Stock indicator" looks at new criteria of assessment of the quality
of education and efficiency of higher education institutions proposed by the Education
and Science Ministry; p 6 (268 words).

8. Yekaterina Shulman report "People's lawmaking" says that protest leader Alexei Navalny,
who came in second in the mayoral election in Moscow, intends to table with the Moscow city
duma six bills; p 7 (850 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Nadezhda Yermolayeva article headlined "Chance for peace" gives highlights from Putin's
article in The New York Times; pp 1, 8 (750 words).



2. Olga Ignatova and Lyubov Protsenko article headlined "Moscow sets pace" looks at Sergei
Sobyanin's inauguration as Moscow mayor; p 2 (850 words).

3. Dmitry Mezentsev article headlined "We are open to dialogue" looks ahead at the SCO
summit to open in Bishkek today; p 3 (1,500 words).

4. State Duma member Vasily Likhachev article headlined "Two faces of the U.S." says that
the international community should influence political initiatives of the United States; p 5
(150 words).

5. Galina Bryntseva article headlined "Second-hand child" says that Reuters journalists have
exposed an illegal network enabling U.S. parents to exchange or get rid of adopted children; p
7 (900 words).

6. Yury Gavrilov article headlined "Aerodrome becomes invisible" says that chemists have
managed to hide an aerodrome from radars during military drills in the Southern Military
District; p 7 (300 words).

7. Nadezhda Yermolayeva and Ariadna Rokossovskaya article headlined "Striving for glory?"
says that Norway, Sweden and Poland have claimed that the idea to place Syrian chemical
weapons under international control was theirs; p 8 (600 words).

8. Yevgeny Shestakov article headlined "Damascus asks balance" says that the Russian
and U.S. foreign ministers are discussing the placement of Syrian chemical weapons under
international control in Geneva and looks at what may hamper the fulfilment of the initiative;
p 8 (1,300 words).

Izvestia

1. Petr Kozlov and Natalya Bashlykova article headlined "Murtaza Rakhimov's man
to represent Bashkortostan in Federation Council" looks at the most probable candidate
to replace the incumbent senator from the republic, Rudik Iskuzhin; pp 1-2 (900 words).

2. Dina Ushakova article headlined "Alexei Kudrin seeks investment potential in Investigative
Committee" says that head of the Civil Initiatives Committee, former Finance Minister Alexei
Kudrin, has expressed concern over the negative effect that law enforcement agencies have
on the investment climate in the country; pp 1, 3 (368 words).

3. Viktor Loginov report "Putin instructs mobile operators and TV channels to reach
compromise" says that Putin, Communications and Press Minister Nikolai Nikiforov,



shareholders of big mobile telephone companies and television channels have held a meeting
to discuss use of frequencies; p 1 (450 words).

4. Denis Telmanov article headlined "Manufacturers to be held accountable for Bulava" says
that a state commission investigating the failed launch of the Bulava missile on Sept. 6 is
to begin a large-scale audit of the companies that manufactured the missile; p 2 (536 words).

5. Ivan Cheberko report "Fault of rocket discovered on ground" says that malfunction has
been revealed in the Proton-M rocket. Its launch with an Astra 2E satellite scheduled for Sept.
17 has been postponed; p 5 (550 words).

6. Lyudmila Podobedova article headlined "Igor Sechin not to leave Belarus without oil" says
that Russian oil companies are unlikely to significantly reduce oil supplies to Belarus, which
has been voiced as a threat in retaliation to the arrest of Uralkali's CEO in Minsk; p 6 (1,014
words).

7. German Petelin and Yelizaveta Mayetnaya article headlined "Diplomat in Abkhazia may
have been killed over $35 million" looks at new theories of the murder of Russian diplomat
Dmitry Vishernev in Abkhazia; p 6 (906 words).

8. Konstantin Volkov interview with the deputy secretary-general of the UN, head of the UN
Office on Drugs and Crime, Yury Fedotov, headlined "'Europe switches to cocaine'" where he
talks on how revolutions and wars in the Middle East, North Africa and Mali have boosted
drug trafficking; p 7 (1,199 words).

9. Maria Gorkovskaya and Igor Yavlyansky article headlined "General Al-Sisi being prepared
to become Egyptian president" says that head of the Supreme Council of the Armed Forces
General Abd-al-Fattah al-Sisi has unofficially started a presidential election campaign; p 7
(661 words).

10. Natalya Demchenko article headlined "Why it is important for Russia to maintain its
reputation" contemplates why it is crucial for Russia to persist with its stance on the Syrian
conflict; p 9 (698 words).

11. Maxim Kononenko article headlined "End of the way" comments on the UN report
on migration where Russia ranks second in the rating of countries with the biggest number
of migrants; p 9 (807 words).

Moskovsky Komsomolets



1. Natalya Rozhkova article headlined "Navalny's lawsuits thrown into lorry" says that Alexei
Navalny has filed 951 suits demanding that the results of the Moscow mayoral election be
annulled and says that but for the ruined ballot papers, the second round was inevitable; pp
1-2 (534 words).

2. Konstantin Smirnov report "Interpol not looking for Kerimov, so far" says that Interpol has
denied that it put Russian businessman Suleiman Kerimov on the wanted list; p 2 (550 words).

3. Pundit Vladislav Inozemtsev report "Until leaders go" says that Russia is in need
of "normal political parties"; p 3 (1,100 words).

4. Mikhail Zubov article "Nemtsov may be deprived of deputy mandate" interviews opposition
politician Boris Nemtsov who says that he may lose a mandate of a Yaroslavl Region duma
deputy; p 4 (500 words).

5. Melor Sturua article headlined "Putin outshines Obama" comments on Putin's article
in The New York Times and looks at how Russia's proposal to place Syrian chemical weapons
under international control has affected the alignment of forces in the world; p 16 (1,241
words).

Novaya Gazeta

1. Political analyst Konstantin Simonov article headlined "Return of elections" looks at the
outcome of the Sept. 8 elections in Russia and speculates on the prospects of co-operation
between the Russian authorities and the opposition; p 10 (1,000 words).

2. Irek Murtazin article headlined "Complainant runs away" says the Moscow city court has
upheld the sentence of 150 hours of public works handed down to banker and media magnate
Alexander Lebedev by a lower court for punching fellow tycoon Sergei Polonsky during a TV
talk show; p 5 (800 words).

RBC Daily

1. Alexander Litoy article headlined "Syria and unity" features experts' comments on a
possible agenda of the upcoming forum of the Valday political discussion club; pp 1-2 (600
words).



Trud

1. Alexander Dmitryev article headlined "In a neighborly spirit, speaking clearly" says Rosneft
head Igor Sechin might become a supervisor of economic relations between Russia
and Belarus; pp 1, 3 (900 words).

2. Sergei Frolov article headlined "Changes at information front" comments on President
Vladimir Putin's article on Syria which was published in The New York Times newspaper
on Sept. 12 and says Russian leader has managed to "find words that have woken up America";
p 2 (900 words).

Krasnaya Zvezda

1. Viktor Ruchkin article headlined "Not to miss a chance of peace in Syria" analyzes President
Vladimir Putin's article on Syria in The New York Times; p 3 (600 words).

2. Anna Potekhina article headlined "They become relatives in Ashuluk" reports on the
Combat Commonwealth exercise at the Ashuluk training ground in the Astrakhan region; p 5
(700 words).

3. Anna Potekhina article headlined "Abkhaz Rubicon: five years later" reports on everyday
life in the breakaway Georgian region Abkhazia on the fifth anniversary of Russia's
recognition of independence of Abkhazia and South Ossetia; pp 12-13 (2,100 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Yelena Krivyakina article headlined "'Protest vote not against Sobyanin but against
officials' abuse of power'" looks at the inauguration ceremony of the elected Mayor Sergei
Sobyanin; p 2 (600 words).

2. Dmitry Smirnov article "'God created us equal'" says President Vladimir Putin has directly
appealed to the U.S. public in his article in the New York Times; p 2 (400 words).



Tvoi Den

1. Anton Stepanov article "Give the world a chance" looks at Vladimir Putin's article in the
New York Times and says the Russian president has warned the U.S. against military action
in Syria; p 2 (350 words).

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/09/13/what-the-papers-say-sept-13-2013-a27645


