
What the Papers Say, Sept. 4, 2013
September 04, 2013

Kommersant

1. Ivan Safronov article headlined "Roscosmos to be uncoupled from production" says
the government is to consider Wednesday a proposed reform of the Russian Space Agency,
Roscosmos, which might be split into two units, with production entities being grouped into a
joint stock company called United Rocket and Space Corporation; pp 1-2 (1,019 words).

2. Alexandra Bayazitova article headlined "Card fraudsters to get jail term" says the Central
Bank has backed a bill that stipulates a prison term for card skimming; pp 1, 7 (547 words).

3. Dmitry Butrin article headlined "Higher school of economizing" says the Finance Ministry
has published proposals for federal budget cuts, which were suggested by the Higher School
of Economics. The initial proposals included mergers of ministries and the suspension
of military draft, but the Finance Ministry only used a portion of them for its final plan to cut
spending; pp 1-2 (759 words).



4. Maria Yakovleva et al. article headlined "There cannot be too much cheap money" says that
the United Capital Partners fund is going to buy two non-government pension funds.
The president of the UCP, Ilya Scherbovich, is a former member of the Rosneft board
of directors; pp 1, 8 (610 words).

5. Taisia Bekbulatova article headlined "Mikhail Prokhorov take up political science" says
billionaire Mikhail Prokhorov's party, Civic Platform, has drafted a report on the ongoing
and past election campaigns in Moscow and other regions of Russia. Prokhorov personally
wrote about the Moscow mayoral election and the situation in Yaroslavl where mayor Yevgeny
Urlashov is facing criminal charges; p 3 (519 words).

6. Maxim Ivanov and Viktor Khamrayev article headlined "Elections have party participation
reduced" says the State Duma might amend election legislation to increase the share of local
lawmakers elected in single-seat constituencies from 25 to 50 percent; p 3 (638 words).

7. Vadim Visloguzov and Dmitry Butrin article called "Small business left with rate" says
Deputy Prime Minister Igor Shuvalov has sent a report to President Vladimir Putin suggesting
that the current social security tax rate for small businesses should not be raised; p 4 (494
words).

8. Alexander Voronov article headlined "Wishing good health to migrants" says the Moscow
authorities have drafted a bill requiring that immigrants should undergo medical checkups
when applying for work permits; p 4 (493 words).

9. Tatyana Serbina article headlined "Market blast case being heard without witnesses"
reports on the start of a trial in Vladikavkaz of a group of rebels who face murder charges
and are believed to have been involved in a terrorist attack at Vladikavkaz' central market
in 2010; p 5 (679 words).

10. Dmitry Marakulin et al. article headlined "Museum director uncovers military kickbacks"
says Andrei Lyalin, former director of the Central Naval Museum of the Defense Ministry, has
accepted a plea bargain and admitted having received a kickback from the director of a
moving company; p 5 (592 words).

11. Sergei Strokan article called "France not to abandon America in war" says France is likely
to be the U.S. key ally in the planned military action against Syria; p 6 (476 words).

12. Yelena Chernenko and Ivan Safronov article headlined "Barack Obama to gather rights
activists in St. Petersburg" says President Barack Obama, who canceled a bilateral meeting
with President Vladimir Putin, is reportedly going to meet Russian human rights activists
on the sidelines of the G20 summit in St. Petersburg; p 6 (542 words).



13. Yevgenia Pertseva article called "Rules of game" looks at a proposal by controversial
lawmaker Yelena Yarovaya to bar migrant workers from being employed in retailing; p 7 (358
words).

14. Vladimir Dzaguto article headlined "Rosatom to engage in trade" says the state nuclear
power corporation Rosatom and its Finnish partner Fennovoima have finalized an agreement
on the construction of a nuclear power plant in Finland. Experts look at the potential risks
to the project due to volatile electricity prices and environmental concerns in Europe; p 7 (501
words).

15. Natalya Skorlygina article called "Fighting floods more important than economizing"
looks at the inconsistent energy police of the government amid disastrous floods that hit
Russia's Far East; p 9 (466 words).

16. Sergei Sobolyov article headlined "After Rain on Friday" says the opposition-minded
Dozhd (Rain) TV channel competes for being included into a pull of television channels to be
broadcast digitally; p 9 (536 words).

17. Sergei Sobolyov interview with chief producer of Rossia 1 television Dmitry Mednikov who
speaks about the channel's plans for the new season and the distribution of funds within
the All-Russian State Television and Radio Broadcasting Company (VGTRK); p 10 (2,456
words).

 Vedomosti

1. Olga Proskurnina interview with Gennady Gudkov, candidate for Moscow region governor,
headlined "Business does not exist outside of politics". Gudkov speaks about his security
company that was "destroyed" by authorities because of his opposition stance and the
election campaign in the Moscow region; p 8 (5,261 words).

2. Andrei Kolesnikov article headlined "Life after elections" considers the future of Alexei
Navalny after the Moscow mayoral election ends; p 7 (443 words).

3. Lilia Biryukova article headlined "Chamber of democrats" looks at a proposal to rotate
board chairs in the Public Chamber; p 3 (518 words).

4. Editorial headlined "Frightening associations" says Ukraine's and Moldova's steps towards
signing trade agreements with the EU show that Russia's influence in the post-Soviet space is
declining; p 6 (391 words).



5. Sergei Titov article headlined "Disclosure for 1Bln Rubles" says under a law on state
procurement that comes into force in 2014 companies that win state procurement contracts
worth over 1 billion rubles ($30.3 million) will be required to disclose the names of its
beneficial shareholders; p 5 (444 words).

6. Anastasia Kornya and Maxim Glikin article headlined "Party says: Don't!" heads of district
electoral commissions in Moscow have been instructed to make sure that no rigging occur
during the voting to elect a new mayor on Sept. 8; pp 1, 3 (845 words).

7. Igor Tsukanov and Yekaterina Derbilova article headlined "Slobodin responds to call"
former TNK-BP executive vice president Mikhail Slobodin is to take over as Vimpelkom CEO,
while Anton Kudryashov is leaving the post to become a member of the company's board
of directors; pp 1, 16 (802 words).

8. Yelena Khodyakova article headlined "'Power of Siberia' to arrive later" quotes a source
in the Russian gas giant Gazprom as saying that the company has postponed the start
of construction of the Power of Siberia gas pipeline project for a lack of a binding contract
with China; p 11 (740 words).

9. Editorial headlined "Power of forecasting" says mass protests are likely in Moscow in the
wake of the Sept. 8 mayoral election, but the authorities' fear of rallies actually shows
the emptiness of their declarations of democracy; p 6 (310 words).

10. Polina Khimshiashvili and Yekaterina Kravchenko article called "Armenia turns to north"
looks at Armenia's decision to join the Russia-led Customs Union. Expert Alexei Malashenko
says Armenia will not reap a lot of economic benefits from its entry into the union, but
the decision is Russia's "absolute victory" in implementing its project of Eurasian
integration; p 2 (701 words).

 Nezavisimaya Gazeta

1. Alexandra Samarina article headlined "Kremlin to filter out smaller parties" quotes a source
in the State Duma as saying that election legislation is likely to be amended to introduce
filters barring smaller parties from federal elections; pp 1,3 (964 words).

2. Igor Naumov and Ivan Shvarts article headlined "Federal budget sinking in Amur" says
the Amur River is unlikely to go back within its banks until mid-October and that it is too
early to estimate flood damage; pp 1,4 (899 words).



3. Anastasia Bashkatova article headlined "Lack of money is people's key problem" looks
at the results of a recent opinion poll by Levada Center showing that 70 percent of those
interviewed are concerned about growing prices and 55 percent are worried by the rise
in poverty; pp 1,4 (1,205 words).

4. Svetlana Gavrilina article headlined "Art experts in police uniforms" reports on the arrest
of the director of a contemporary art museum in St. Petersburg and seizure of paintings
from the museum by police on the initiative of St. Petersburg city councilor Vitaly Milonov; pp
1,6 (592 words).

5. Tatyana Ivzhenko article headlines "Black Sea debt of Ukraine" says yet another row might
break out between Russia and Ukraine, this time over duties and taxes charged by Ukraine
on supplies for Russia's Black Sea Fleet stationed in Sevastopol; pp 1,7 (952 words).

6. Vladimir Skosyrev article headlined "U.S. conducting backroom negotiations with Iran"
says the U.S. has sent its envoy to Iran for talks to prevent the furthering of the latter's
uranium enrichment programme as the U.S. is preparing for a strike on Syria; pp 1,8 (495
words).

7. Viktor Litovkin article called "Missile commotion" looks at the mysterious launch of two
missiles in the Mediterranean that were detected by the Russian radar station in Armavir ; p 2
(632 words).

8. Editorial headlined "Shadow of Syrian crisis over G20 summit" suggests that advantage
should be taken of the G20 summit in St. Petersburg to resume the Russian-American
dialogue on the Syrian issue; p 2 (477 words).

9. Alexei Gorbachev article headlined "Opposition preparing to take to streets" says
opposition protests might take place in Moscow Sept. 9 if mass vote rigging incidents are
registered during the Sept. 8 vote; expert Igor Bunin says the city authorities will try to avoid
being blamed for falsification; p 3 (597 words).

10. Leonid Radzikhovsky article headlined "Carte blanche in inverted commas" looks at Alexei
Navalny's controversial statements about Jews and Holocaust and accuses him of the lack
of good taste; p 3 (783 words).



11. Sergei Kulikov article headlined "Central Bank giving up currency" says the Central Bank is
failing to prevent the ruble exchange rate from falling, while experts say there is no reason
to panic yet; p 4 (699 words).

12. Vladimir Mukhin article headlined "Syrian foothold of Caucasus insurgents" quotes head
of ANNA news agency Marat Musin as saying that there are some 4,000 well-trained
insurgents from Russia in Syria now. They are likely to learn how to handle chemical weapons
and make improvised bombs and will use these skills upon their return to Russia or the U.S. or
Israel; p 7 (549 words).

 Izvestia

1. Olesya Yelkova and Dmitry Yuriyev article headlined "Armenian president offers hand
to Russia" says Armenia has expressed its readiness to enter the Customs Union and CSTO
(Collective Security Treaty Organization); pp 1-2 (600 words).

2. Vladimir Markin, the spokesman of the Investigative Committee, article entitled
"Professionalism and not populism is insurance of society" dwells on the many domestic
problems Russia as a state is facing and on ways it is trying to resolve them; pp 1-2 (500
words).

3. Denis Telmanov article headlined "U.S. has checked Syrian air defense in the Mediterranean
Sea" quotes a source in the Russian General Staff who says that the launch of two missiles
on Sept. 3 was an attempt to test the Syrian air defense system and to identify its location; pp
1, 3 (400 words).

4. Petr Kozlov et al. article entitled "Due to differences Vladimir Putin and Barack Obama will
not sit next to each other at G20 summit" says the summit organizing committee has
preferred the English alphabet to the Russian one as a result of which the two presidents are
going to sit at the opposite ends of the table; p2 (500 words).

5. Sergei Podesenov and Svetlana Subbotina article entitled "Receiving country to pay
for deportation for illegal migrants" says lawmakers intend to submit corresponding draft
amendments to the law on migration; pp 1-2 (350 words).

6. Sergei Podosenov interview with Moscow mayoral candidate from A Just Russia Nikolai
Levichev headlined "Navalny's activities coordinated with mayor's office" hints at some
agreements between the incumbent Moscow authorities and the opposition candidate; p 5



(500 words).

7. Oleg Shevtsov article entitled "Why France is putting the cart before the 'Syrian horse'"
looks at the risks French President Francois Hollande is running when he supports the U.S.
in its decision to launch a strike against Syria; p 7 (600 words).

8. Oriental studies expert Said Gafurov article entitled "American rake" says the U.S. strike
against Syria may result not only in the suffering of civilians and other losses, it may be yet
another unsuccessful operation for the U.S.; p 9 (400 words).

9. Political analyst Kirill Benediktov article headlined "False start" says the launch of ballistic
objects on Sept. 3, carried out by Israel and the U.S., could have become the beginning of a
world war; p 9 (600 words).

 Rossiiskaya Gazeta

1. Roman Markelov interview with Deputy Finance Minister Sergei Storchak headlined "G20
topic" in which Storhcak looks at the G20 summit agenda; pp 1,5 (2,000 words)

2. Yevgeny Shestakov article entitled "Obama burns down 'pipe of peace'" says Nobel Peace
Prize winner, President Barack Obama "personally persuaded Congressmen to declare a war
on Syria"; pp 1, 8 (600 words).

3. Nadezhda Yermolayeva interview with lawman Kamil Bekyashev headlined "Hunt
for tourists" looks at the warning to Russian citizens abroad that the Foreign Ministry has
made public recently; p 8 (700 words).

4. Chairman of the Foreign and Defense Policy Council presidium Fedor Lukyanov article
entitled "Iraq the other way round" looks at President Obama's evolution since the Iraqi
campaign in 2008, when he won the election largely due to his serious criticism of the U.S.
operation in Iraq; p 8 (700 words).

5. Yury Gavrilov and Sergei Ptichkin article " Spotted to death" says the missile attack
warning system (SPRN) at the Armavir radar station did an excellent job detecting the ballistic
target launches on Sept. 3; p 3 (600 words).



 Moskovsky Komsomolets

1. Igor Subbotin interview with Edward Snowden's lawyer Anatoly Kucherena entitled
"Snowden has learnt the word 'glass'" in which the lawyer says he is constantly in touch with
his client, who is doing fine and has picked up a few Russian words. Kucherena adds that
Barack Obama's stance on Snowden and on Syria is wrong and unjustified and that he should
give back his Nobel Prize if a war on Syria begins; pp 1, 3 (977 words).

2. Svetlana Pleshakov article headlined "Scientific degree of degradation" looks at recent
revelations by the Dissernet project that checks PhD theses of Russian politicians
for cheating; pp 1, 3 (565 words).

3. Svetlana Samodelov interview with scientist Sergei Sirotsky headlined "Sunken utopia
country" looks at anti-flood measures proposed in the wake of disastrous floods in the Far
East; pp 1, 3 (644 words).

4. Mikhail Zubov article headlined "Populist disaster" presents the views of Maxim Suraykin
of the Communists of Russia party and chair of the Moscow Helsinki Watch Group Lyudmila
Alexeyeva on Alexei Navalny, an opposition candidate for Moscow mayor; p 2 (711 words).

5. Ignat Kalinin article headlined "Shoygu 7 and half times more efficient than Serdyukov"
says Defense Minister Sergei Shoygu and his team have been able to arrange the speedy
handover of military compounds and utility infrastructure to municipalities; p 2 (472 words).

6. Yelena Gamayun article headlined "Maids in uniform for Kerimov" reviews the Belarusian
media coverage of the criminal proceedings against Uralkaly CEO Vladislav Baumgertner
and the company owner Suleiman Kerimov; p 2 (831 words).

7. Mikhail Zubov interview with chairman of the presidential human rights council Mikhail
Fedorov who says he is going to spell out his criticism of the law on NGOs at a meeting with



President Vladimir Putin on Wednesday Sept. 4; p 3 (552 words).

8. Natalya Rozhkova article headlined "Big pause for big front" says the All-Russia People's
Front is to submit its registration application to the Justice Ministry on Thursday Sept. 5
and notes that three months have passed since the movement's founding conference on June
12 this year, supposedly to enable the United Russia party to conduct its election campaign; p
3 (476 words).

9. Vladislav Inozemtsev article headlined "13th year" compares today' Russia with what
the country was like 100 years ago and concludes that Russia had more prospects for growth
back then, but a revolution came about nonetheless four years later; p 3 (1,045 words).

10. Konstantin Vykhodtsev article headlined "Political circus" says three parties — Yabloko,
the Communist Party of the Russian Federation and Rodina — have complained to President
Vladimir Putin about rigging during early voting ahead of the Sept. 8 city council election
in Volgograd; looks at the problems that United Russia is facing in the city; p 4 (845 words).

11. Melor Sturua article headlined "Obama has taken up Congress" says the Republican Party
has found itself split by the forthcoming hearing on military action against Syria; p 4 (775
words).

12. Vladimir Platonov article headlined "Alexei Navalny's legislative buzz" looks at six bills
that have been drafted by Alexei Navalny's team and would, if passed, considerably improve
Muscovites' life. The author describes the election promise as "cynical" and "populist"
and accuses Navalny of lying; p 5 (1,067 words).

13. Yelena Gamayun article headlined "Komsomolsk to go underwater?" looks at the situation
in Komsomolsk-on-Amur that has been hit by a flood; p 5 (568 words).

14. Tatyana Cherednikov interview with Petr Biryukov, acting deputy mayor of Moscow
in charge of utilities, who speaks about the city authorities' efforts to make the city more
beautiful and comfortable; p 6 (2,270 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Vitaly Klimov and Georgy Tuz article, headlined "2nd Beslan thwarted in Dagestan", says
that the security services have prevented rebels from carrying out a bomb attack at a school
in Buynaksk, a town in Dagestan in Russia's North Caucasus, that was timed to coincide with



the start of the school year; p 1, 4 (500 words).

2. Alexander Grishin article, headlined "Slight aftertaste from campaign video", criticizes one
of opposition Moscow mayoral candidate Alexei Navalny's latest campaign videos, which
features ammunition boxes containing pens with Navalny's name on them; p 3 (100 words).

3. Arkady Melnikov article, headlined "Twisting and turning", levels accusations
at opposition Moscow mayoral candidate Alexei Navalny; p 8 (1,000 words).

4. Israel Shamir article, headlined "Putin's sacred word", suggests that remarks by President
Vladimir Putin may have played a role in preventing, or at least delaying, U.S. military action
against Syria; p 3 (300 words).

Argumenty i Fakty

1. Yekaterina Svetlanova article, headlined "How will bombing of Syria end?", which quotes
pundits Leonid Ivashov, Ariel Cohen and Said Gafurov, as well as recent statements
by President Vladimir Putin and his top foreign policy aide, Yury Ushakov, on the likely
scenario in Syria; p 2, 9 (700 words).

2. Mikhail Leontyev article, headlined "Rowdy financial beastliness", blames Russia's
economic problems on the Finance Ministry and Economic Development Minister Alexei
Ulyukayev; p 5 (250 words).

3. Unattributed transcript of meeting between Argumenty i Fakty journalists and Moscow
mayor Sergei Sobyanin, headlined "Sergei Sobyanin: 'What have I myself done for the
country?'", in which Sobyanin sets out his position on a range of issues ahead of the Sept. 8
mayoral election; p 6-7 (1,500 words).

Noviye Izvestia

1. Mikhail Nikiforenko article, headlined "Pre-election mathematics", says that the number
of voters in Moscow fell by 125,000 in the first half of 2013; p 2 (250 words).

RBC daily

1. Boris Titov article, headlined "Culture of separation", in which Titov, Russia's business



rights ombudsman, looks back at his first year in the job; p 5 (600 words).

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/09/04/what-the-papers-say-sept-4-2013-a27355


