' Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

What the Papers Say, Sept. 3, 2013

September 03, 2013

Rcin

e p— E T p—

Kommersant

1. Vladislav Trifonov article headlined ''Suleiman Kerimov restricted to travel abroad' says
the Belarussian Investigative Committee has brought charges against Russian senator and co-
owner of Uralkali, Suleiman Kerimov. The Russian authorities are going to defend

the interests of the Russian businesses; pp 1, 4 (704 words).

2. Pyotr Netreba et al. report headlined "Better help than give advice' says presidential
adviser and former Transport Minister Igor Levitin has been promoted to the post of the
presidential aide to replace Yury Trutnev who became deputy prime minister and presidential
envoy to the Far East Federal District; pp 1-2 (695 words).

3. Natalya Pavlova and Irina Nagirnykh article headlined '""Murtaza Rakhimov as if not native
to One Russia' says ex-president of Bashkortostan Murtaza Rakhimov has criticised his
successor Rustem Khamitov and urged the electorate to vote for his niece supported by A Just
Russia at the regional elections. One Russia is to consider further membership of the



politician in the party; pp 1, 3 (737 words).

4. Roman Rozhkov article headlined '"Pirated content downloaded in blocks" outlines
amendments to the anti-pirate legislation drafted by the Electronic Communications
Association; pp 1, 10 (492 words).

5. Vadim Visloguzov article headlined "Sergei Glazyev promises billions to Kiev'' says Russian
presidential adviser Sergei Glazyev has said that Ukraine would make additional $11-12 billion
if it joined the Eurasian economic union being formed by Russia; p 2 (502 words).

6. Taisia Bekbulatova et al. report headlined "Canvassing in 'masking' mode'" reviews a report
on the regional election campaign by the Civil Initiatives Committee headed by former
Finance minister Alexei Kudrin. Experts believe the candidates used so-called "spoiler' or
"masking" technologies to influence the voters; p 3 (550 words).

7. Vyacheslav Kozlov and Grigory Tumanov article headlined ""Vladimir Lukin asks for agent
discount' says Russian ombudsman Vladimir Lukin has appealed to the Constitutional Court
against the law on NGOs, as four Russian NGOs were fined over their foreign funding; p 4 (580
words).

8. Andrei Kolesnikov article headlined "Parliamentarians standing for envoys'" says

the Federation Council and the State Duma are going to start a dialogue with the U.S. Congress
over Syria. The Russian officials have informed President Vladimir Putin about their plans; p 6
(764 words).

9. Sergei Strokan and Yelena Chernenko article headlined "U.S. Congress to be subjected
to chemical treatment' says the U.S. presidential administration is trying to persuade
the Congress of the need to start a military operation in Syria; p 6 (518 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Kaliningrad-based Alexander Ryabushyov article headlined "Coal miners to smoke
Kaliningrad resorts'" says environmentalists and Kaliningrad residents oppose the plan

to build a heating and power plant in the region working on coal. The plans were voiced during
president Putin's visit to coal mining Kemerovo region; pp 1-2 (688 words).

2. Sergei Kulikov article headlined "Moscow expecting oil at price of $150" says the war that
may break out in the Middle East may be beneficial for Russia, as some experts predict oil
prices to go up to $150 per barrel; pp 1, 4 (771 words).



3. Alexei Gorbachev and Vladislav Maltsev article headlined "'Unfortunate accident'

for opposition' says opposition Moscow mayoral hopeful Alexei Navalny is going to involve
some singers popular among young audience in his election campaign. There will be held

a concert to support the candidate on Sept. 6; pp 1, 3 (734 words).

4. Igor Naumov article headlined "Businesses cut personnel to the quick' says an HSBC report
shows that the situation in the Russian economy is not improving, many companies have
to cut personnel; pp 1, 4 (573 words).

5. Tatyana Ivzhenko article headlined "Crimean Majlis claims official status" says the OSCE
has called on the Ukrainian authorities to recognize the Crimean Tatar Majlis as an official
body, Kiev refuses to do so as it may give rise to greater separatism movement in the region;
pp 1, 6 (808 words).

6. Darya Tsilyurik article headlined '"Mohammed Morsi taken to court" says Islamists are
going to stage protests against the persecution of their leaders in Egypt, while

the prosecutor-general has submitted to court the case of ex-President Morsi; pp 1, 7 (584
words).

7. Editorial headlined "Putin outlines limit for guarantees" says the planned budget cuts will
make Putin's regime a target for leftists who may start making more generous promises
of state support to the electorate; p 2 (525 words).

8. Yury Panyev article headlined ""Between Strelna and Peterhof'" says Russia is still inviting
U.S. President Barack Obama for talks with President Putin in Moscow, as the U.S. leader is
to visit St. Petersburg for the G20 summit later this week; p 2 (841 words).

9. Yury Simonyan article headlined "Putin and Sargsyan to test strategic union for stability"
says the Armenian president arrives in Moscow today to hold talks with President Putin as
Yerevan wants to develop relations with the EU without spoiling its relations with Russia; p 6
(861 words).

10. Yevgenia Novikova article headlined "Washington builds up Navy group'' says some media
sources claim their have the evidence of rebel involvement in the chemical weapons attack

in Syria. Meanwhile, the U.S. presidential administration has started persuading the Congress
and public of the need to attack Syria; p 7 (852 words).

11. Bakhtiar Tuzmukhamedov article headlined "Will U.S. Congress save Bashar Assad?"
comments on Barack Obama's request for the Congress approval on a Syria strike; p 3 (570
words).



Vedomosti

1. Alexandra Terentyeva et al. report headlined ""Belarussians start extracting Kerimov"
comments on a criminal case opened by the Belarussian law-enforcement agencies against
Russian businessman and senator Suleiman Kerimov. Belarussian president Lukashenko does
not want Kerimov to be a shareholder of Uralkali, the paper's sources say; pp 1, 13 (700
words).

2. Margarita Papchenkova article headlined "Left without holidays" says the government has
given up the idea of tax holidays for entrepreneurs opening new businesses. Officials were too
afraid of fraudsters, the author noted; pp 1, 4 (320 words).

3. Editorial headlined "Class leaders' reports on meetings with school pupils and students
held by the Russian leaders at the beginning of school year; pp 1, 6 (410 words).

4. Another editorial headlined "Kerimov's variable" says senator Suleiman Kerimov enjoyed
business success during Dmitry Medvedev's presidency, so charges brought against him

by Belarus may show the beginning of his problems with the new Russian leadership; p 6 (331
words).

5. Maxim Glikin and Lilia Biryukova article headlined ''Navalny fails to reach Obama's level"
says opposition Moscow mayoral hopeful Alexei Navalny tried to imitate U.S. President Barack
Obama but did not succeed in that, a report by the pro-Kremlin Fund for Open New
Democracy has said; p 2 (465 words).

6. Polina Khimiashvili and Yekaterina Kravchenko article headlined '"G20 with Russian
accent'" reviews the results of the Russian chairmanship in G20 and notes that Moscow has
not come up with any new ideas; p 3 (653 words).

7. Lilia Biryukova and Bela Lyauv interview with acting Moscow region Governor Andrei
Vorobyov speaking on his rivals at the upcoming elections, his policy and United Russia; p 8
(6,262 words).

lzvestia

1. Yelizaveta Mayetnaya and German Petelin article headlined "Puzikov and Serdyukov told
me — you are cattle" says several entrepreneurs are going to sue former Defense Minister

Serdyukov's relative who handed over his cottage to the ministry. They claim they initially
owned the plot of land and some structures on it; pp 1, 4 (1,262 words).



2. Yulia Tsoy article headlined "Governor Orlova waiting for Kremlin's help" says the rating
of acting Voronezh region governor Svetlana Orlova is low ahead of the local elections,
however, the Kremlin is interested in her victory; pp 1-2 (733 words).

3. Viktor Sokirko article headlined "Armed Forces to be tested for drugs" says soldiers will
regularly undergo drug addiction tests; pp 1, 4 (479 words).

4. Anastasia Kashevarova article headlined "Week before and after Moscow mayoral election
fraught with provocation' says the law-enforcement agencies are expecting Alexei Navalny's
headquarters to perform all sorts of acts of provocation ahead of the Moscow mayoral
election; pp 1-2 (627 words).

5. Maria Shatalova article headlined ""Electoral commissions run out of absentee ballot papers
week before election" says the Moscow region's elections commissions have run out

of absentee ballot papers so voters will have to come to the polling stations where they are
registered to cast their votes; p 2 (671 words).

6. Konstantin Volkov article headlined "Arab League split by threat of American strike

at Syria" says only Saudi Arabia and Qatar have backed the U.S. plans to bomb Syria, while
the rest of the member-states of the Arab League oppose foreign military intervention in the
country; p 7 (505 words).

7. Boris Mezhuyev article headlined "Playing chess with Death' says the U.S. Congress is most
likely to authorize a military strike in Syria and looks at what will happen next; p 9 (650
words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Roman Markelov interview with the president of the Regional Banks Association, Anatoly
Aksakov, speaking on plans to lower interest rates on bank loans for individuals
and businesses in Russia; pp 1, 5 (1,118 words).

2. Yury Gavrilov article headlined "Fugitives to have their career spoilt" says the Defense
Ministry is drafting amendments to the law on call-up, under which commissariats will keep
the record of young men who evaded military service without any serious reason; pp 1, 9 (544
words).

3. Article by political scientist Leonid Radzikhovsky headlined "Reset" comments on the
ongoing election campaigns in several regions and notes that in some places like



Yekaterinburg and Voronezh opposition candidates have chances to win the votes; p 3 (809
words).

4. Interview with Chinese President Xi Jinping ahead of the G20 meeting in St. Petersburg
in which the Chinese leader speaks on topics to be discussed at the summit; p 3 (1,299 words).

5. Yevgeny Shestakov article headlined "Chemistry and life" says Foreign Minister Sergei
Lavrov found the U.S. evidence of the Syrian regime's responsibility for the chemical weapons
attack unconvincing; p 8 (645 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Maxim Grigoryev article headlined "Serdyukov helped out at full length" says the relative
of former Defense Minister Anatoly Serdyukov, Valery Puzikov, handed over the cottage built
at the ministry's expense to the state. The author looks into the way the cottage might be used
in the future; pp 1, 3 (440 words).

2. Marina Lemutkina auricle headlined "Education defeated by bookkeeper" criticises the new
law on education which added needless paper work to teachers; pp 1, 3 (470 words).

3. Melor Sturua article headlined " Syrian battle on Capitol" reports on the work carried out
by the U.S. presidential administration to secure the Congress vote supporting a military
operation in Syria; p 3 (1,000 words).

4. Sergei Artyomov interview with Gennady Degtev, acting head of the competition policy
department of the Moscow mayoral office, speaking on plans to attract investments
to Moscow; p 5 (856 words).

Noviye Izvestia

1. Vera Moslakova interview with Lev Gudkov, director of Levada-Center independent
sociological group, speaking on people's mistrust of official public opinion polls in Russia; pp
1, 5 (952 words).

2. Diana Yevdokimova article headlined "Agents against their will" says a large number
of human rights NGOs in Russia have been left without state funding so they have nothing else
to do than to look for financing abroad; pp 1, 5 (749 words).



RBC Daily

1. Article by Alexei Makarkin, first vice-president of the Center for Political Technologies,
headlined "President-blackmailer' comments on Belarussian President Lukashenko's policy
and his role in a scandal with Russia; p 2 (710 words).

Krasnaya Zvezda

1. Vladimir Sosnitsky interview with Merab Kishmaria, defense minister of the Georgian
breakaway region, Abkhazia, headlined "Abkhazia remembers who came to rescue first"; pp 1,
3 (700 words).

Trud

1. Sergei Bednov article headlined "To whom war, to whom reality show" says people
in Russia closely follow the news from Syria; p 5 (450 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Alexander Kots and Dmitry Steshin interview with a pro-government Syrian expert
headlined '""We will show missile rain to West'", who says that Syria will put up strong
resistance if it is attacked by the West; pp 5-6 (1,400 words).

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/09/03/what-the-papers-say-sept-3-2013-a27316



