" Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

What the Papers Say, Aug. 15, 2013

By The Moscow Times

August 15,2013

r: BETOMOCTH

- p— e p——T p—

Kommersant

1. Vadim Visloguzov et al. article headlined "Politics is customs art'' says that the Federal
Customs Service has strengthened control over imports from Ukraine, de-facto blocking
them. Experts attribute the move to Russia's willingness to compel Ukraine to join

the Customs Union or at least hamper the signing of a free-trade agreement with the EU set
for November; p 1 (913 words).

2. Yelena Chernenko and Yelizaveta Kuznetsova article headlined "Cargo does not go forward
an inch" says that a transit base in Ulyanovsk, which Russia gave NATO a year ago to deliver
cargo to Afghanistan, has turned to be unclaimed. NATO complains about Russian companies
that overestimate their services, but the Russian government thinks that the alliance fears
becoming dependent on Russia; p 1 (787 words).


https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times

3. Olga Shestopal article headlined "Nothing to do with union'" says that the Central Bank has
recommended that Russian banks should give up banking operations with Belarus
and Kazakhstan as a measure to combat the flight of capital from Russia; p 1 (593 words).

4. Irina Nagornykh article headlined "People's Front deploys executive committees" says that
the central headquarters of the movement Peoples' Front for Russia will hold a meeting
on Sept. 4 to discuss setting-up of regional branches; p 2 (469 words).

5. Viktor Khamrayev article headlined ''Victory forecast to Sergei Sobyanin' says that
according to a public opinion poll by the VT'SIOM state public opinion research centre, over 67
percent of Muscovites would vote for acting Moscow mayor Sergei Sobyanin and a mere 13
percent of respondents would back opposition member Alexei Navalny if the mayoral election
was held next Sunday; p 2 (510 words).

6. Taisia Bekbulatova et al. article headlined "Nikolai Levichev occupied with writing
complaints' says that Moscow mayoral candidate from the A Just Russia party Nikolai
Levichev has filed a complaint to the Moscow city electoral commission about an illegal
campaign by RPR-Parnas mayoral candidate Alexei Navalny following a scandal with

the seizure of illegal campaign materials in support of Navalny in a Moscow flat; p 2 (470
words).

7. Maxim Strugov and Grigory Tumanov article headlined '"Not everything noncommercial
turns to be political" says that the Perm-based noncommercial organization GRANI has won
a lawsuit against the prosecutor's office that demanded that the NGO should register as

a foreign agent; p 3 (541 words).

8. Natalya Gorodetskaya et al. article headlined ""Federation Council loses yet another
businessman'" says that Federation Council senator Sergei Bazhanov has voluntarily resigned,
preferring business activity to lawmaker work; p 3 (522 words).

9. Maxim Ivanov and Sergei Goryashko article headlined "Edward Snowden accepted by less
than a half" says that a public opinion poll by the VT'sIOM state public opinion research centre
has shown that 67 percent of Russians are aware to certain extent of who U.S. whistle-blower
Edward Snowden is. But only 41 percent of respondents back the decision to grant him
temporary political asylum, whereas 38 percent of those polled are against; p 5 (331 words).

10. Pavel Tarasenko and Olga Kuznetsova article headlined ""Merciless measures taken against
Muslim Brotherhood members' says that a camp of former Egyptian President Muhammad
Morsi's supporters has been severely dispersed in Cairo and features a Russian expert's
comment on the issue; p 6 (606 words).



11. Maria Yefimova interview headlined "'It is difficult to stop so long-lasting enmity within
nine months'" with Israeli Public Security Minister Yitzhaq Aharonovich, who visited Russia.
The minister talked about the results of his visit to Moscow and a new round of Palestinian-
Israeli talks, which began in Jerusalem on Aug. 14; p 6 (575 words).

12. Anna Solodovnikova and Anna Zanina article headlined "TNK-BP minority shareholders
come to court" says that minority shareholders of the TNK-BP holding company, who have
not received the 2012 dividends, have filed a lawsuit against the oil company Rosneft,
demanding that the latter should buy their shares; p 9 (469 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Tatyana Ivzhenko article headlined ""Trade wars evolve into economic blockade" says that
Russia has suspended all imports from Ukraine; pp 1, 6 (798 words).

2. Alexandra Samarina article headlined "Instable balance of stability" says that according
to a report made by Russian political experts and sociologists, the main problem for the
authorities and a threat to political stability in society is the population's great willingness
to protest for economic reasons because people are afraid of a new crisis; pp 1, 3 (957 words).

3. Alexei Gorbachev article headlined "Brothers of Navalny get under article" says that illegal
campaign materials in support of Moscow mayoral opposition candidate Alexei Navalny have
been seized in a Moscow flat. Experts say that the scandal could result in Navalny's
registration as a candidate being canceled, but, nevertheless, it is playing into Navalny's
hands from the PR point of view; pp 1, 3 (875 words).

4. Mikhail Sergeiev article headlined "Europe saves Russia from recession" says that
the European economy has begun to grow, which makes the Russian leadership optimistic
that Russia will manage to avoid a recession in 2013; pp 1, 4 (943 words).

5. Tatyana Dvoynova article headlined "Fight for Khasan" says that President Putin is
expected to visit Maritime Territory in late August to take part in launching the construction
of an LNG plant in Khasansky District. Local residents could welcome Putin with a protest
rally and blockage of a railway, the article says; pp 1, 5 (683 words).

6. Editorial headlined "Angry church-goers" says that religious gatherings have become

a usual practice to exert pressure on authorities and society. Moreover, participants in such
events are protected from prosecution since the authorities are very careful about believers; p
2 (506 words).



7. Vladimir Mukhin article published in the Carte Blanche regular column headlined "No
insurance from star wars" says that Russia is actively building a radar shield. Moreover, it
could build even a missile defense shield but this is fraught with an arms race and will not
guarantee complete security; p 3 (649 words).

8. Igor Naumov article headlined ""Hunting for migrants to ruin economic indices" says that
mass extradition of illegal migrants from Russia may deprive many Russian enterprises
of labor force, which will negatively affect GDP in a short term; p 4 (765 words).

9. Maria Bondarenko article headlined "'Pugachyov rebellion' in Sholokhov's motherland"
says that an ethnic conflict is brewing up in Rostov Region: local residents are displeased with
the behaviour of natives of Caucasus; p 5 (622 words).

10. Yury Panyev article headlined '"Two Koreas give green light to Kaesong'' says that Seoul
and Pyongyang have reached an agreement on the resumption of the operations of the
Kaesong industrial zone. Meanwhile, prospects for six-party talks on the North Korean
nuclear problem have been discussed in Moscow by the Russian and South Korean sides; p 7
(567 words).

11. Artur Blinov article headlined '"Snowden may become Russian citizen' says that U.S.
whistle-blower Edward Snowden, who has received political asylum in Russia for a year, may
be granted Russian citizenship in the near future; p 7 (540 words).

Vedomosti

1. Margarita Papchenkova et al. article headlined "Transparent trillions' says that public
control over natural monopolies' investment programs may be introduced soon in Russia; pp
1, 5 (598 words).

2. Alexandra Terentyeva and Vitaly Petlevoy article headlined "How Alexander Nesis
successfully sells Uralkali" says that Alexander Nesis, who had a 5.1-percent-stake in the
Uralkali fertilizers manufacturer, quitted the company several days before the company's
shares collapsed; pp 1, 12 (717 words).

3. Editorial headlined "Mexican lesson" says that economic problems have forced Mexico
to de-nationalize natural resources development and the energy sector and wonders whether
Russia could follow the example; pp 1, 6 (379 words).

4. Maria Zheleznova et al. article headlined "Cut of Navalny's aides' says that illegal
campaign materials in support of Moscow mayoral candidate Alexei Navalny have been seized



in a Moscow flat and features political experts' comments on the issue; p 2 (746 words).

5. Anastasia Kornya and Bela Lyauv article headlined "City not place for agitation" says that
Acting Moscow Mayor Sergei Sobyanin has ordered to remove outdoor campaign materials
from Moscow streets. This makes it possible for the city authorities to remove any outdoor
campaign materials, a Communist member said; p 2 (418 words).

6. Editorial headlined "0Old new rules" says that despite the liberalization of the party laws
in Russia, the authorities still control and influence election processes, though use different
tools; p 6 (352 words).

7. Andrei Panov article headlined "Inevitable inflow of migrants" comments on the campaign
against illegal migrants in Russia. The number of migrants will only grow in Moscow as there
are few Russians who want to have unskilled and low-paid jobs; p 7 (468 words).

8. Timofey Dzyadko article headlined ""Rosneft to pay again for Yukos old debts" says that

an Amsterdam court has obliged the Russian oil company Rosneft to pay $76.6 million as well
as interests and fines to the company Glendale Group headed by the former financial director
of the Yukos oil company; p 11 (521 words).

9. Yelena Khodyakova article headlined "Gazprom's sale" says that in January-June, Germany
topped a list of the Russian gas giant Gazprom's clients, followed by Italy and Turkey. A rise
in gas supplies to Europe is attributed to discounts given by the company to Western clients,
experts say; p 12 (757 words).

lzvestia

1. Petr Kozlov and Alena Sivkova article headlined "Job in state corporation searched
for Vladimir Rushaylo' looks at jobs that Federation Council senator Vladimir Rushaylo could
get after his term in office expires in September; pp 1-2 (670 words).

2. Konstantin Volkov article headlined "Russians convicted in Libya handed over to civil
court" says that the Libyan Supreme Military Court has handed over to a civil court the cases
of two Russian citizens convicted for helping the former Libyan leader Al-Qadhafi's regime; p
1 (310 words).

3. Pavel Kochegarov and Dmitry Yevstifeyev article headlined "Interior Ministry buys
antivirus programmes for 100 million rubles [about $3 million]" says that the Interior
Ministry is planning to buy special antivirus software to defend office computers, servers
and classified information from hackers; pp 1, 3 (708 words).



4. Alexander Yunashev and Yegor Sozayev-Guryev article headlined "Vladimir Putin to share
rating with United Russia and governors' says that President Putin will tour Russian regions
where gubernatorial and regional parliamentary elections will be held on Sept. 8 to find out
about the state of affairs in these regions and unofficially back United Russia candidates; p 2
(767 words).

5. Lyudmila Podobedova article headlined '"Natural monopolies to report on expenditures
to clients" says that councils of clients will be set up in Russia to control investment
programmes of natural monopolies; p 2 (772 words).

6. Andrei Gridasov and Viktoria Minina article headlined "Arms and explosives looked for in
flat of Brothers of Navalny' gives a chronological description of a police raid on a flat

of Moscow mayoral candidate Alexei Navalny's supporters, where illegal campaign materials
were seized; p 4 (534 words).

7. Alexander Kondratyev article headlined '""Russia Today recognized in West" says that
according to the German magazine Der Spiegel, the English-language Russian television
channel Russia Today is extremely popular in the U.S., successfully rivalling CNN and Fox
News; p 4 (464 words).

8. Maxim Kantor article headlined "Torpedo and bosun' says that it is not difficult to split
the Russian society by an ordinary statement or act as it has already split over material
inequality; p 5 (403 words).

9. Leonid Zlotin article headlined "Real TV politics" comments on televised election debates
in Russia; p 5 (668 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Irina Rybnikova interview headlined "Operation 'Liquidation'" with acting Moscow Region
governor Andrei Vorobyov, speaking about housing problems and illegal marketplaces in the
region; p 1 (859 words).

2. Tatyana Smolyakova article headlined "Will you be third?" features experts' comments
on the demographic situation in Russia and prospects for its development; p 1 (719 words).

3. Vitaly Petrov article headlined ""To create Wiki-stealing" says that the All-Russia People's
Front (ONF) will submit documents to register as a public movement before Sept. 12 and looks
at a number of initiatives that the ONF plans to implement; p 2 (610 words).



4. Maxim Makarychev article headlined '"Brother attacks brother'" says that a state
of emergency has been declared in Egypt as the police have severely dispersed two camps
of the former Egyptian President Morsi's supporters in Cairo; p 8 (540 words).

5. Anna Fedyakina interview with Israeli Public Security Minister Yitzhaq Aharonovich,
headlined ""To work like to war'', who speaks about Russian-Israeli relations; p 8 (731 words).

6. Artem Sazhyev article headlined "Mistery of Sindhurakshak" focuses on the incident with
the Russian-built Indian submarine and quotes a Russian repair team member as saying that
the boat functioned properly before the blast; p 8 (400 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Mikhail Rostovsky article headlined "Assault, Shura, assault!" says that a police raid on a
flat of Moscow mayoral candidate Alexei Navalny's supporters is advantageous to him as he
has received publicity and obtained additional propaganda tools; pp 1-2 (400 words).

2. Andrei Yashlavsky and Olga Bozheva article headlined "Defender of Hindus kills 18 people"
reports on the accident with the Russian-built Indian submarine; pp 1, 3 (300 words).

3. Mikhail Zubov and Natalya Rozhkova article headlined "Secrets of bad flat'" has comments
from A Just Russia member Alexander Ageyev (he tipped the police about an apartment that
stored illegal advertising materials in support of opposition member Alexei Navalny)

and Moscow city electoral commission spokesman Dmitry Reut; p 2 (500 words).

3. Ignat Kalinin interview headlined "'T am more useful here than in jail'" with Alexei
Sakhnin, one of the founders of the Left Front movement, who has recently asked Sweden

for political asylum. He talked about his prospects for getting asylum and about the case of the
6 May 2012 unrest in Moscow's Bolotnaya square; p 3 (400 words).

4. Matvey Ganapolsky article headlined "I want to join One Emirates' compares Russia to the
United Arab Emirates (UAE). Both countries are rich in oil, but the UAE is better developed
than Russia, the author says; p 3 (800 words).

5. Marina Ozerova article headlined "Russian scissors for world-wide web'" looks at the recent
laws regulating the internet in Russia and the on-line activity of the State Duma; p 4 (400
words).



Komsomolskaya Pravda

1. Dmitry Smirnov article titled "Putin showed Dagestan to Aliyev" says judging by the
friendliness of the informal meetings after official talks, the Russian and Azerbaijani were
happy with their Baku summit; p 2 (300 words).

2. Viktor Baranets article titled "Tanks not scared of a show'" reviews the Tank Biathlon
competition that started in Moscow Region yesterday; p 4 (400 words).

3. Alexander Kots article headlined ""Another August. Another submarine..." features
comments from a reservist submariner about the possible causes of the explosion on the
Russian-built Indian submarine Sindhurakshak; p 5 (550 words).

4. An opinion piece by Alexei Pankin titled ""'Homophobes'! Not one step back" advises Russia
to keep calm and not do anything about the talk in the West of the possible boycott of the
Sochi Olympics; p 6 (350 words).

5. Kirill Petrov article titled "Who is Mr Navalny?" questions who could be behind Alexei
Navaln , as the ease with which he seems to get out of sticky situations suggests that he must
be someone's "project"; p 9 (600 words).

6. Commentary by political analyst Boris Kagarlitsky titled "TV debates about nothing"
criticizes the television debates between Moscow mayoral candidates for a lack of substance;
p 11 (700 words).

RBC Daily

1. Anna Levinskaya et al. article titled "Blockade of Kiev'' examines another deterioration
in the Russian-Ukrainian trade relationship after the Russian Customs Service said all cheese
and confectionery producers in Ukraine were "risky'' suppliers; pp 1, 3 (600 words).

2. Alexander Litoy article headlined "Guests from free lands' says rights activists fear that
the campaign against ''foreign agents" may prevent them from gaining membership in public
observer commissions, amid a heightening stand-off with law enforcers; pp 1-2 (450 words).

3. Yulia Yakovleva article titled "Will come third" says the United Russia party candidate is not
expected to become mayor in the city of Voronezh in central Russia; p 2 (600 words).



Noviye Izvestia

1. Vera Moslakova article titled '"Growing pains'' says the Presidential Human Rights Council
is becoming less and less efficient as a body defending human rights and is instead playing
the role of 'authorized dissident'. Pundits comment on the difficulties faced by the structure
in light of its expansion; pp 1-2 (800 words).

2. Yulia Savina article titled "'In the footsteps of the angle grinder" reports on A Just Russia
mayoral nominee Nikolai Levichev's complaint about purportedly illegal canvassing materials
held by supporters of one of his rivals, Alexei Navalny, and the police raid that followed; p 2
(600 words)

Krasnaya Zvezda

1. Viktor Khudoleyev article titled "Between hills, bridges, scarps..." recaps on the
international Tank Biathlon competition that opened in Moscow Region on 14 August; pp 1-2
(500 words).

2. Anna Potekhina article titled "Commonwealth put on alert" looks at the CIS air defense
drills that will run until Sept. 12; p 1 (200 words).

3. Sergei Medvedev article titled "Explosion on Sindhurakshak" features comments from the
Russian plant that modernized the Indian submarine that was hit by an explosion in the early
hours of 14 August; p 3 (350 words).

Tvoy Den

1. Andrei Muravyev article titled "'They lied to me'" says the owner of the flat that was raided
on suspicion of being Alexei Navalny's illegal campaign headquarters had no idea that lessees
were planning to store canvassing materials there and that she consented to police entering
the flat by all means necessary; p 2 (150 words).

Zavtra

1. Alexei Gordeyev article titled ""Didn't scare us..." says Barack Obama's decision not to meet
Vladimir Putin for separate talks in September is an attempt by the U.S. to pressure Russia; p 1
(400 words)

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/08/15/what-the-papers-say-aug-15-2013-a26787



