30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

What the Papers Say, Aug. 13, 2013

By The Moscow Times

August 13,2013

=

- p— e p——T p—

Lo LEL

Kommersant

1. Vadim Visloguzov article headlined ""National welfare being submitted for growth'" says
the Finance Ministry has unveiled a draft set of regulations on the management of the
National Welfare Fund. The government will be able to invest the savings accumulated in the
Fund in infrastructure projects; p 1 (560 words).

2. Andrei Kolesnikov article headlined "All roads are dear to us" reports on a meeting on the
development of road infrastructure near Moscow and the construction of toll roads chaired
by President Putin; pp 1-2 (1,367 words).

3. Nina Vlasova article headlined "Central Bank demagnetizes cards'' says the Central Bank
wants to compel banks to provide security chips on all cards they issue to reduce the amount
of credit card fraud; pp 1, 7 (625 words).


https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times

4. Pavel Belavin article headlined "Authors get new term' says the Culture Ministry has
extended the accreditation of the Russian Copyright Society for collecting royalties

and controling music copyright by 10 years. This contradicts Russia's earlier plans to change
the royalty-collection process in 2013 following Russia's accession to the WTO; pp 1, 9 (760
words).

5. Sergey Goryashko and Maxim Ivanov article headlined "Citizens condemn courts' says
a recent public opinion poll has shown that Russians' trust in the court system is depleting
and people are only prepared to turn to the judicial system in extraordinary situations; p 3
(538 words).

6. Sofya Samokhina and Nikola Sergeyev article headlined '"Prosecutor-General's Office
checks Alexei Navalny's wallet" says the Prosecutor General's Office has found that Moscow
mayoral candidate Alexei Navalny's election campaign is being financed from abroad

in violation of Russian laws. Prosecutors have sent evidence supporting their claims to the
Interior Ministry for them to decide whether a criminal case should be opened; p 3 (505
words)

7. Ivan Buranov interview with Sergey Kelbakh, head of the Avtodor state controlled road
construction corporation, speaking on plans to build toll roads in the country; p 4 (2,439
words).

8. Sergey Mashkin article ""Non-market relations spotted for Anatoly Serdyukov" says there is
a new suspect in the large-scale Defense Ministry corruption case; p 5 (600 words).

9. Grigory Tumanov and Vyacheslav Kozlov article headlined '""Demands to bring NGO law

in line with constitutional standards" says rights activists have appealed to the Constitutional
Court against the law on "foreign agent" NGOs. The plaintiffs say that the requirement

for NGOs that receive funding from abroad to register as "foreign agents'" violates several
articles of the constitution; p 5 (617 words).

10. Galina Dudina article '"German authorities shift surveillance to opposition" features
Russian comment on revelations that U.S. and German authorities were working together
to spy on German nationals; p 6 (400 words).

11. Maxim Yusin article headlined ''Syria being cleared of people of Bashar Assad's faith'" says
that sectarian cleansing targeting Alawis, performed by Syrian rebels in their advance toward
Latakia, is an indication of what awaits those who adhere to the same school of Islam as Assad
if he is deposed; p 6 (427 words).

12. Vladimir Dzaguto column ""Rules of the Game'" questions whether Moscow will pursue real



nuclear cooperation with Tehran in the context of recent statements by Iran and yesterday's
response from atomic agency Rosatom; p 7 (350 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Alexei Gorbachev article headlined ""People's Front goes to elections' says the People's
Front for Russia movement will announce that it is ready for official registration tomorrow.
Activists of the movement are ready to compete with United Russia for power and influence.
However, experts say that the future of United Russia will be decided after the results of the
September regional elections are in; p 1 (482 words).

2. Alexandra Samarina article headlined "Chaika peeks into Navalny's wallet'" features pundit
comment on the implications of the Prosecutor General's Office findings that Alexei Navalny
is financing his campaign for Moscow mayor through donations from abroad; pp 1, 3 (899
words).

3. Alexandra Samarina article headlined "'Deputies case' linked to 'Bolotnaya'" says

journalists who are known Kremlin critics are being questioned over the defamation of State
Duma lawmakers Yelena Mizulina and Olga Batalina in a bid to pull opposition spokespeople
into line; pp 1, 3 (521 words).

4. Igor Naumov article headlined "Public steps in for Runet freedom' says the Russian Public
Initiative portal has gathered over 100,000 signatures from people demanding that the new
law against internet piracy be repealed. A new bill amending the law could be considered

at the Duma's autumn session; pp 1, 4 (712 words).

5. Anton Khodosevich article headlined "Intestinal bacillus against African plague" says
the Belarusian authorities are not going to argue with the Russian agricultural watchdog
about the latter finding bacteria in the products of three Belarusian factories; pp 1, 6 (613
words).

6. Vladimir Skosyrev article headlined ""Edward Snowden's father also faces trial" says
the father of CIA whistle-blower Edward Snowden has received a visa to visit his son
in Russia. It seems unlikely that the Snowdens will go back to the U.S., as there are no
guarantees that Snowden will get a fair trial there; pp 1-2 (534 words).

7. Editorial headlined "Putin's strong minority" analyses recent public opinion polls showing
a decline in popular support for Vladimir Putin. More and more people believe that he is acting
in the interests of the ruling elite, rather than the majority of the population. The editorial
argues that Russia needs a strong leftist politician; p 2 (494 words).



8. Mikhail Sergeyev article titled "Social key to capital city electorate' says none of the
Moscow mayoral candidates have put forward a compelling economic programme and rounds
up pundit comment on what kind of political pledges are most attractive to Moscow voters; p
4 (700 words)

Vedomosti

1. Margarita Lyutova article headlined ""Road for investments' says the Direct Investment
Fund is becoming an important mechanism for implementing infrastructure projects, such as
the construction of new roads; pp 1, 5 (350 words).

2. Maria Zheleznova et al. report headlined ""Wrong address' questions assertions by the
Prosecutor General's Office about Alexei Navalny's election campaign being financed
by foreign nationals; pp 1-2 (830 words).

3. Editorial headlined "Economist's role' outlines new Economic Development Minister
Alexei Ulyukayev's view on the Russian economy and the measures he plans to take to prevent
arecession; pp 1, 6 (344 words).

4. Anastasia Kornya et al. report headlined ""No competition for Sobyanin's fund" says Sergei
Sobyanin's electoral headquarters received 100 million rubles (around $3 million)
in donations — much more than what his political rivals managed to raise; p 2 (628 words).

5. Bela Lyauv et al. article headlined "'One cannot get to Moscow via swamp'"' reviews

the election ads of Moscow mayoral candidates, which were launched yesterday. Pundits note
that each candidate appeals to their own target audience and does not try to win over
the electorate of his rivals; p 3 (646 words).

6. Anastasia Kornya and Svetlana Bocharova article titled '"Voters can file suits'' says
the Justice Ministry is drafting a bill that will allow voters to dispute election results
from 2014. Experts predict that there will be restrictions on who will be able to use this
mechanism; p 3 (300 words)

7. Another editorial titled "Putin's rails" comments on transport problems in Moscow
and Moscow Region in the context of yesterday's meeting on road infrastructure chaired
by Vladimir Putin; p 6 (300 words)

8. A "Quote of the Week" column by Maxim Glikin contemplates the possible impact of Barack
Obama's comment that Vladimir Putin looks like a bored kid at school during talks



on Russian-U.S. ties; p 7 (300 words)

Izvestiya

1. Alexei Krivoruchek article headlined ""Armed Forces to be equipped with nano armour" says
nano-technological light ceramic plates will be used for the armoured vests of Russian
servicemen; pp 1-2 (415 words).

2. Petr Kozlov article headlined "Kremlin centre to improve Caucasus image" says the Russian
presidential administration is setting up an analytical centre in the Caucasus to improve
the image of the region; pp 1-2 (577 words).

3. Ivan Cheberko interview with Svetlana Mironyuk, editor in chief of state-owned RIA
Novosti news agency, speaking about various challenges faced by her agency, including cyber
security; pp 1, 4 (2,282 words).

4. Sergey Podosenov article titled ""Navalnyy breaches informal agreements' rounds up
pundit views on the Prosecutor General's Office finding fault with Navalny's campaign fund-
raising; pp 1, 3 (700 words)

5. Maria Kiseleva article titled ""Rostec subsidiary to outdo everyone at MAKS-2013" looks
ahead to the MAKS-2013 air show, opening in Russia at the end of August; p 2 (500 words).

6. Andrei Gridasov interview with Amur Region governor Oleg Kozhemyako speaking on the
measures taken to deal with devastating flooding in the region; p 3 (578 words).

7. Igor Yavlyansky article headlined "Snowden scandal declared Chinese 'intrigue'" features
Russian comment on speculation that China purposefully created the controversy around
Edward Snowden in order to damage relations between Russia and the U.S.; p 4 (573 words).

8. Svetlana Basharova article titled ""People who come to vote to receive electronic books
and MP3 players" says first-time voters at the Moscow mayoral elections will get some fancy
gadgets as gifts from the local government; p 6 (400 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Kira Latukhina article titled "Caspian paradigm' previews Vladimir Putin's visit to Baku; p 2
(350 words).



2. Ivan Yegorov article titled "Payments coming from abroad' recounts yesterday's statement
by the Prosecutor General's Office on foreign financing of Alexei Navalny's campaign.

The article makes no mention of Navalny denying the claims or the statement from the
Yandex Money electronic payment system, questioning the validity of the prosecutors'
conclusions. It does note that Navalny could be disqualified from the mayoral race if

the wrongdoing is confirmed; p 2 (500 words)

3. Opinion piece by political analyst Alexei Zudin titled "How to become part of 'the system'?"
examines the role, political clout and evolution of the Russian opposition; p 3 (2,000 words).

4. A column by political scientist Leonid Radzikhovsky headlined "Globe turns' looks
at Russia's positions in different global ratings and notes that the country has to raise living
standards and improve its business climate; p 3 (881 words).

5. Vladislav Rilskyarticle headlined "Washington speaks and punishes" reports on the trial
of US journalist Barrett Brown who made public information about contracts for intelligence
services between the US authorities and private providers; p 8 (496 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Mikhail Rostovsky article headlined "Navalny today is like Yeltsin yesterday" says
the information campaign being waged against Alexei Navalny is only boosting his popularity;
pp 1-2 (908 words).

2. Pavel Chuvilyayev article headlined ""Recession? Stagnation? Correction!" analyses the state
of the Russian economy and the measures taken by the authorities to prevent a recession; pp
1-2 (668 words).

Noviye Izvestiya

1. Andrei Chaplygin and Olga Kim article headlined '""Know-how in North Korean way" reports
on a mobile phone created by North Korean engineers and presented to the country's leader,
Kim Jong-un; p 3 (500 words).

2. VitalySlovetsky article entitled "Victims of donations?" comments on allegations by the
Prosecutor General's Office that the election campaign of protest leader and Moscow mayoral
candidate Alexei Navalny is being financed from abroad. Experts are saying that after this
Navalny's popularity rating is likely. At the same time, it is quite possible that he will be
removed from the mayoral election; p 2 (600 words).



RBC Daily

1. Yevgeny Krasnikov article headlined "Meeting with Odnoklassniki" says Navalnyy's
electoral headquarters are holding talks with Odnoklassniki social network about posting his
election campaign ads. His rival Sergey Sobyanin has called on internet users to help his with
promotion on-line; pp 1-2 (800 words).

2. Alexander Litoy article headlined "IP sponsors' on the reaction in the Liberal-Democratic
Party of Russia to allegations by the Prosecutor General's Office that the election campaign
of protest leader and Moscow mayoral candidate Alexei Navalny is being financed

from abroad. Lawmakers from the LDPR intend to suggest financing election campaigns

at the expense of the state and banning private donations; p 2 (600 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Vladimir Vorsobin and Alexander Yakovlev interview with journalist Sergei Dorenko entitled
"I've been removed, thrown out and gobbled up" in which he speculates about

the approaching Moscow mayoral election and two main candidates, Sobyanin and Navalny,
shared his views on labour migrants on and present-day Russian politics in general; pp
1,16-17 (1,600 words)

2. Igor Vladimirov interview with the president's adviser, Fellow of the Russian Academy
of Sciences Sergei Glazyev headlined "Failures of Rosnano and Skolkovo go to show what
happens when bureaucrats start running the country" in which he talks about the reforms
of the RAN and state of affairs in Russian science in general; pp 12-13 (2,300 words).

Trud

1. Alexander Protsenko article entitled '"Who's the last one in the line for rich pickings?"
ponders on reasons behind low indices of labor migration in Russia; pp 1-3 (1, 200 words)

Tvoy Den

1. Anton Stepanov article headlined "Helped from abroad" on allegations made by the
Prosecutor General's Office that the election campaign of protest leader and Moscow mayoral
candidate Alexei Navalny is being financed from abroad; p 2 (400 words)

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/08/13/what-the-papers-say-aug-13-2013-a26696



