" Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

What the Papers Say, Aug. 12, 2013

By The Moscow Times

August 12,2013

r: BETOMOCTH

- p— e p——T p—

Kommersant

1. Yegor Popov and Yelizaveta Kuznetsova article headlined "Russian Helicopters have their
commander replaced" says the Rostec state corporation does not plan to prolong the contract
of the head of the Vertolety Rossii (Russian helicopters) holding, Dmitry Petrov. Alexander
Mikheyev, who is in charge of aviation in Rosoboronexport state company, is likely to take
the post; p 1 (657 words).

2. Petr Netreba and Dmitry Butrin interview with Economic Development Minister Alexei
Ulyukayev speaking on the development projects to be implemented in Russia and support
to small businesses; pp 1, 4 (2,587 words).

3. Alexei Shapovalov article headlined "Crude production" reviews the forestry policy project
drafted by the government and notes that the document lacks specific measures to be taken


https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times

to protect forests; pp 1, 3 (604 words).

4. Oleg Trutnev article headlined ""Vladimir Putin receives message in bottle" says alcohol
manufacturers have appealed to President Putin asking him not to raise excise duties

on strong spirits until 2017. They complain about the growing illegal alcohol production
in Russia; pp 1, 8 (743 words).

5. Taisia Bekbulatova article headlined "Sergei Sobyanin not to talk to his rivals" says
candidate for Moscow mayor and acting head of the city Sergei Sobyanin has refused to take
part in the election debates. The first debate will be broadcast by Moskva-24 television
channel Monday; p 2 (447 words).

6. Sofya Samokhina et al. report headlined '"No-one donates money to new parties' says new
political parties have failed to receive enough financial support ahead of the regional election
campaign; p 2 (538 words).

7. Article attributed to the paper's political section headlined "Regional election commissions
screen out United Russia members" says the growing number of political parties has resulted
in the "migration" of some candidates from United Russia to other parties, Civil Platform

in particular; p 2 (694 words).

8. Ivan Safronov article headlined '"Missiles given month to prepare for space launches' says
the launches of Zenit, Rokot and possibly Proton rockets will be resumed in September; p 3
(457 words).

9. Andrei Kolesnikov article headlined "Master of start" reports on the opening of the World
Athletics Championships in Moscow attended by President Putin; p 5 (1,179 words).

10. Pavel Tarasenko et al. report headlined ""Reset paused' says the U.S. has suspended
cooperation with Russia in many important areas. The Foreign Ministry believes President
Obama has been forced to change his policy. Moscow, however, does not plan to take any
response measures against the U.S.; p 6 (732 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Anastasia Bashkatova article headlined '"Worst year for president" says 2013 can become
the year with the worst economic situation during President Putin's rule. Economic experts
are speaking about recession; pp 1, 4 (1,031 words).



2. Vladimir Mukhin article headlined "NATO not enemy yet, but serious rival" says while
Russia is holding a joint exercise with China, NATO is holding drills in Kazakhstan
and Mongolia; pp 1-2 (853 words).

3. Alexandra Samarina article headlined "Debates in absence of Sobyanin'' says the Moscow
mayoral election debates are to be broadcast without the participation of the main candidate,
acting mayor Serge Sobyanin, who has decided to focus on meetings with Muscovites; pp 1, 3
(1,214 words).

4. Vladimir Skosyrev article headlined "Obama corrects himself'" says Moscow is disappointed
with the U.S. authorities' decision to cancel the bilateral summit in Moscow. Washington had
to justify President Obama's critical statements describing Putin as a tired school boy; pp 1, 6
(522 words).

5. Tatyana Ivzhenko article headlined '"Trade war growing" says Kiev is indignant over
Russian methods of forcing the country into economic integration with the Customs Union.
Moscow is making new claims against Ukrainian meat and cheese; pp 1, 5 (750 words).

6. Editorial headlined "Fall of fourth branch of power" says the recent sale of the Washington
Post and the New York Times shows that the press has lost its influence in the U.S.; p 2 (517
words).

7. Viktor Litovkin article headlined "Snowden's shadow above 2+2" says despite the cooling
in the Russian-U.S. relations the meeting of the two countries' foreign and defense ministers
in Washington took place, and some positive cooperation plans were discussed; p 6 (806
words).

Vedomosti

1. Olga Kuvshinova article headlined "Russia on verge of recession'' says the Russian economy
has stopped growing and the risk of economic recession is becoming real; pp 1, 5 (684 words).

2. Roman Dorokhov and Alexei Nikolsky article headlined "Spy in centre of Moscow'" says
a server of a U.S. internet intelligence system can be located in the U.S. embassy in Moscow; pp
1,17 (491 words).

3. Editorial headlined "Economy of money-makers' comments on a recent statement by the
Orthodox Church spokesman criticizing the Western consumption-based economies
and calling on Russians to chose austerity principles; pp 1, 6 (376 words).



4. Lilia Biryukova article headlined "Putin to show whom he elects'" says President Putin's
image is not used in election campaigns of the candidates backed by the authorities. However,
the president's meetings with Acting Moscow Mayor Sergei Sobyanin and acting Moscow
Region governor Andrei Vorobyov clearly show his support; p 2 (628 words).

5. Maria Zheleznova article headlined '"Newsmaker Navalny catches up with Sobyanin'' says
opposition mayoral candidate Alexei Navalny is being mentioned by federal media as much as
acting Moscow mayor Sergei Sobyanin, but the media mostly spread negative information
about Navalny; p 3 (627 words).

6. Svetlana Bocharova and Maxim Glikin article headlined "Bored of vertical" reports on a poll
by the Moscow-based Levada Centre indicating that more and more citizens support the rule
of law and government's accountability to society; p 3 (300 words).

7. Another editorial headlined "Developing Plato' says a recent video showing President Putin
walking alone along the empty streets of St. Petersburg proves the loneliness of the Russian
leader; p 6 (378 words).

lzvestia

1. Lyudmila Podobedova article headlined '"Moscow oil refinery to suspend end of its
operation due to fuel shortages threat' says the Moscow oil refinery owned by Gazprom Neft
will suspend its temporary closure until the end of September due to the threat of petrol
shortages; pp 1, 3 (586 words).

2. Mikhail Rubin interview with television presenter Dmitry Kiselev who comments on his
recent homophobic statements; pp 1, 3 (858 words).

3. Svetlana Subbotina and Yulia Tsoy interview with Mikhail Starshinov, deputy chairman
of the State Duma committee on nationalities, speaking on migration policy and the recent
incident with salespeople attacking a policeman at a market in Moscow; pp 1-2 (1,005 words).

4. Alexei Krivoruchek article headlined "Single automated control system to be unveiled
at MAKS-2013" says the first module of the automated control system to be used by the
Armed Forces will be unveiled at the MAKS-2013 airshow in Moscow Region; p 2 (468 words).

5. Petr Kozlov interview with Mikhail Vyshegorodtsev, nominated by the Civil Platform party
for the post of Moscow business ombudsman, who speaks on his relations with Acting
Moscow Mayor Sergei Sobyanin and his work plans; p 3 (653 words).



Rossilskaya Gazeta

1. Yevgeny Shestakov article headlined "U.S. overload" says experts believe that the "pause"
in the Russian-U.S. relations announced by President Obama will not last long as the two
countries have to cooperate on international affairs; pp 1, 3 (900 words).

2. Anna Bondarenko et al. report headlined "Tariffs soaring" comments on a hike in public
utilities tariffs in Russia in August; pp 1, 3 (300 words).

3. Kira Latukhina article headlined ""Russian endurance" reviews the Kremlin's reaction
to U.S. President Barack Obama's decision not to visit Moscow for the Russian-U.S. summit; p
3 (300 words).

4. Lyubov Protsenko article headlined "Moscow does not trust empty tears' features pundits'
comments on the decision by candidate for Moscow mayor and acting head of the city Sergei
Sobyanin not to participate in the election debates; p 6 (200 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Tatyana Zamakhina article headlined "From Ilyich lamp to Dmitry Anatolyevich candle"
says experts polled by the paper expect the new electric energy consumption standards, to be
introduced in Russia in summer 2014, to become a shock for the majority of consumers. Most
people will pay much higher energy bills; pp 1-2 (513 words).

2. Marina Ozerova article headlined "Jolly Roger waving in wind" says over 100,000 Russians
have signed a petition to cancel the law against internet piracy on the website of the Russian
Public Initiative; pp 1-2 (668 words).

3. Melor Sturua article headlined "Barack, Michel and dishwashing' reports on a news
conference by U.S. President Barack Obama where he acknowledged that whistle-blower
Edward Snowden has changed the circumstances for the Russian-U.S. relations; p 2 (1,119
words).

Novaya Gazeta

1. Unattributed article publishes responses of opposition activist and Moscow mayoral
candidate Alexei Navalny to questions about his election platform and plans for mayoral
work; p 13 (1,258 words).



2. Unattributed article headlined "Gubernatorial elections 2013: manageability versus
legitimacy" reviews the on-going gubernatorial election campaign in several Russian regions;
p 12 (1,059 words).

3. Yulia Latynina article headlined "Pedophile-patriot in president's bed" says that
the missile cruiser Petr Velikygot involved in the scandal with sexual harassment of young
boys under disguise of patriotic education; p 5 (634 words).

Noviye Izvestia

1. Yulia Savina interview with member of the presidential council on development of civil
society and human rights Irina Khakamada, who speaks about anti-corruption campaign
in Russia; pp 1-2 (800 words).

Moskvskiye Novosti

1. Alexandra Beluza article headlined "Democratization for selected" analyzes the so-called
social lifts and mechanisms for building a political career in Russia; pp B2-B5 (2,600 words).

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/08/12/what-the-papers-say-aug-12-2013-a26664



