
What the Papers Say, Aug. 6, 2013
August 06, 2013

Kommersant

1. Ivan Safronov et al. report headlined "Dmitry Rogozin brings aviation to space" says Deputy
Prime Minister Dmitry Rogozin has suggested that the aviation sector should be merged with
space industry. He has suggested that the Federal Air Space Agency be set up. Both sectors
oppose the plans; pp 1- 2 (848 words).

2. Yury Barsukov article headlined "FAS strengthens law on competition" says the Federal
Antimonopoly Service wants to have a right to authorize setting up of any state and municipal
unitary enterprise and also to veto setting up of joint ventures with assets larger than 7 billion
rubles (around $212 million); pp 1 — 2 (718 words).

3. Alexander Chernykh article headlined "Officials to give mark to scientists" says
the Education and Science Ministry is planning to check the effectiveness of scientific
organizations; pp 1, 3 (890 words).



4. Yekaterina Gerashchenko article headlined "Contractors transferred to metro" says
the Moscow city authorities are ready to spend 573.3 billion rubles on the construction of 69
kilometers of new metro lines. They are now looking for contractors to do the work; pp 1, 8
(507 words).

5. Alexei Shapovalov article headlined "Inflation decreasing without demand" says although
inflation has grown only by 0.8 percent in Russia in July, experts predict that inflation may
exceed 6 percent in 2013; p 2 (544 words).

6. Viktor Khamrayev article headlined "Russian multi-party system reaches limit" says public
opinion polls show that most Russians do not support the idea of the multi-party system;
moreover, even those who back more democratic practices are not ready to vote for new small
parties; p 2 (579 words).

7. Maria Yefimova article headlined "Hamas restores ties with Iran" says the Egyptian
revolution has made the Hamas Palestinian movement look for new allies. Hamas is restoring
ties with Iran and the Lebanese movement, Hezbollah; p 6 (479 words).

8. Sergei Strokan article headlined "India redraws its map" says the Indian authorities have
backed the plans to set up a new state. The plans threaten the country with stronger separatist
moods; p 6 (511 words).

9. Galina Dudina article headlined "Britain goes to migrants raid" says over 150 people have
been arrested as part of a new campaign against illegal migration launched by the British
authorities. Experts believe this to be a response to nationalists gaining popularity in the U.K.;
p 6 (485 words).

10. Kirill Melnikov and Yevgeny Khvostik article headlined "LUKoil finds 'mature project'
in Iraq" says LUKoil can become involved in a new energy project in Iraq as it got interested
in Kirkuk oil; p 9 (440 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Alexei Gorbachev and Ivan Rodin article headlined "To hold and not to let go" outlines new
measures taken by the Russian government to fight against illegal migration. A total of 11
bodies will be in charge of controlling migration in the country; pp 1, 3 (1,073 words).

2. Sergei Kulikov article headlined "Capital benefits to spread all over country" comments
on yet another video blog entry by Dmitry Medvedev, in which he pledges to make it easier
for Russians to get residential registration at their dachas, summer cottages; pp 1, 4 (569



words).

3. Svetlana Gavrilina article headlined "Poltavchenko finds electorate" says opposition
activists have been showing photos of some politicians including St. Petersburg governor
Georgy Poltavchenko in the streets of the city for two weeks. It turned out that half of the
respondents do not know the face of their governor; pp 1 — 2 (541 words).

4. Anastasia Bashkatova article headlined "Half of square meter a year for every Russian" says
the housing problem cannot be resolved in Russia as few people are solvent; pp 1, 4 (1,060
words).

5. Tatyana Ivzhenko article headlined "USA replaces ambassador in Kiev" says Washington
has appointed new ambassador to Ukraine, Geoffrey Pyatt, ahead of the presidential election
in the country; pp 1, 6 (900 words).

6. Vladimir Skosyrev article headlined "China to divert from course 'one family — one child"
says that Chinese authorities are changing the demographic policy as the working population
is decreasing in the country. Some families will be allowed to have two children; pp 1, 6 (459
words).

7. Olga Skripnikova article headlined "Sergei Sobyanin gathers observers" says over 3,500
Sergei Sobyanin's supporters will monitor Moscow mayoral election in September; p 2 (460
words).

8. Editorial headlined "About imbalance of penal system" review recent high-profile cases
and notes that corrupt officials are punished less than opposition figures and even ordinary
people; p 2 (505 words)

9. Darya Garmonenko article headlined "Uninteresting sociology" features the results of a
recent poll, which shows that Russians have begun thinking that results of various surveys are
being faked for the benefits of the authorities; p 3 (400 words).

11. Sergei Tolstov article headlined "Carte blanche: political fatigue syndrome" says Russia
and Ukraine are on the verge of a trade war as Kiev is heading towards the European
integration regardless Moscow plans; p 3 (761 words).

12. Yevgenia Novikova article headlined "Talks about Morsi's future under way in Cairo" says
both Western and Arab states delegations are working in Cairo to try to persuade the new
authorities to hold elections as soon as possible and to persuade the overthrown president
Morsi to resign officially so that he is able to leave the country; p 6 (637 words).



Vedomosti

1. Oleg Salmanov and Yelizaveta Sergina article headlined "Yota founders move towards exit"
says Alisher Usmanov's partners in telecommunications holding Garsdale Sergei Adonyav
and Albert Avdolyan are going to quit the business project; pp 1, 16 (483 words).

2. Editorial headlined "Beneficial illegal migrants" says the tent camp set up in Moscow
to keep illegal migrants may give rise to international scandals. The Vietnamese authorities
have already spoken out against the bad conditions in which migrants are kept; pp 1, 6 (432
words).

3. Anastasia Kornya article headlined "They will show what they want to show" says that
the Justice Ministry has drafted a bill allowing the courts to ban online broadcasting of any
court hearings; p 2 (500 words).

4. Another editorial headlined "Fight between sociologies" says the authorities and the
opposition are using different public opinion poll data in Russia; p 6 (309 words).

5. Polina Khimshiashvili article headlined "My aim is to restore economy and maintain
morality" reviews political career of new Iranian President Rouhani and his plans for the
country; p 8 (1,970 words).

Izvestia

1. Yulia Tsoy and Sergei Zvezda article headlined "They want to introduce two-percent-tax
for supporting parents" says State Duma lawmakers are considering the possibility of making
people pay additional two percent tax to be spent on support of their retired parents; pp 1, 3
(695 words).

2. Article by political scientist Boris Mezhuyev headlined "National security and its global
protection" welcomes the Russian authorities' decision to grant political asylum to U.S.
whistle-blower Edward Snowden and tries to predict the further development of the Russian-
U.S. relations; pp 1, 3 (895 words).

3. Ivan Cheberko article headlined "Igor Karavayev may become new Roscosmos head" says
Deputy Prime Minister Dmitry Rogozin wants Deputy Industry and Trade Minister Igor
Karavayev to become new head of the Russian Space Agency, Roscosmos. He regards the work
of the present head of the agency, Vladimir Popovkin, as ineffective; pp 1-2 (683 words).



4. Lyudmila Podobedova article headlined "Energy Ministry to be stripped of powers
to distribute quotas for oil transportation" says a new interdepartmental commission may
draft schedules for transporting oil via main oil pipelines instead of the Energy Ministry doing
this planning now; pp 1, 4 (696 words).

5. Olesya Yelkova article headlined "FAS opens case against Gazprom due to sulphur" says
the Federal Anti-monopoly Commission suspects Gazprom of overcharging companies
buying sulphur from its subsidiaries; p 1, 4 (714 words).

6. Alexander Yunashev and Sergei Zvezda article headlined "Putin and Surgeon discussed
bike-show in Stalingrad" says that Vladimir Putin has received the invitation to take part
in the bike-show organized by Volgograd bikers to pay tribute to those killed in the World War
II; p 2 (600 words).

7. Maxim Sokolov article headlined "Arrest of propagandist" slams the guilty verdict passed
on village teacher Ilya Farber, who was charged with bribery and sent to prison for 7 years; p 5
(600 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Irina Nevinnaya interview with Natalya Stadchenko, the chairwoman of the Obligatory
Medical Insurance Fund, speaking on the healthcare system; pp 1, 4 (2,069 words).

2. Yulia Krivoshapko interview with Valery Miroshnikov, the first deputy director of the
Deposit Insurance Agency, speaking on new laws which envisage criminal responsibility
for bankers forging their books; pp 1, 6 (1,739 words).

3. Article by political scientist Leonid Radzikhovsky headlined "Mayor of barricades"
comments on opposition activist Alexei Navalny's election campaign and notes that he stakes
on political slogans rather than on real economic plans; pp 1, 3 (1,015 words).

4. Ivan Yegorov article headlined "Transactions at speed of sound" features the comments
of the State Duma deputies, Sergei Neverov and Vladimir Zhirinovsky, who demand that
financial sources of opposition mayoral candidate Alexei Navalny's campaign be checked
for transparency; p 2 (400 words).

5. Sergei Toporkov article headlined "Same people on arena" says that multi-party political
system in Rusia is inefficient as only few of small parties manage to reach the 5-percent-
barrier at any election; p 3 (400 words).



Moskovsky Komsomolets

1. Pavel Chuvilyayev article headlined "Secret petrol meeting: we wait for deficit" says
demand for petrol is much higher than supply in Russia, shortages with petrol supply are
expected in the third quarter of 2013; pp 1 — 2 (414 words).

2. Article by economist Mikhail Delyagin headlined "When we run out of oil..." predicts that
falling prices on hydrocarbons may cause an economic crisis and political instability
in Russia; p 3 (1,188 ).

Noviye Izvestia

1. Valery Yakov article headlined "Who will come with broom to us..." reports on a campaign
against illegal migrants in Moscow and some Russian regions and notes that the authorities
have found an easy target to show their power; pp 1, 2 (603 words).

2. Vitaly Solovetsky article headlined "Double strike" says the RPR-Parnas opposition party
has not been allowed to take part in regional elections in the republic of Khakassia and in
the city of Abakan; p 2 (555 words).

RBC Daily

1. Ivan Petrov article headlined "Emergency exercise" says the Defence Ministry has launched
an exercise to deal with a supposed emergency situation with nuclear weapons in Murmansk
Region; p 2 (600 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Alexander Grishin article headlined "Where Chubais team got CIA agents and millionaires"
criticizes managers of the state-owned Rosnano company headed by Anatoly Chubais, one
of the key adherents of market economy in Russia; pp 1, 12-13 (2,200 words).

Trud

1. Sergei Frolov article headlined "Hawk screams among gay doves" slams member of the
International Olympic Committee Richard Carrion for speaking against the discrimination
of homosexuals in Russia; p 1 (350 words).



Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/08/06/what-the-papers-say-aug-6-2013-a26487


