
Church-Themed TV Channel to Search
for Souls Nationwide, Report Says
By The Moscow Times

July 08, 2013

A Russian satellite TV channel devoted to Orthodox Christianity plans to go national
to promote its conservative agenda as part of a Kremlin push to counter the liberal opposition
and bolster Russia's traditional institutions, a Russian daily reported Monday.

Launched in 2005, Spas (Savior) TV has been endorsed by the increasingly powerful Russian
Orthodox Church and claims to have an audience of about 10 million households in Russia. But
the channel has widely been criticized for its unexciting programming and recycling of old
shows.

Funded from donations from Orthodox businessmen, it features talk shows and educational
programs that have often lambasted Darwinism and maintained that Russia is part of an
"Orthodox civilization" that does not need such Western affectations as liberal democracy,
feminism and gay marriage.

https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times


The channel has filed an application with the Federal Service for Supervision
in Telecommunications, Information Technology and Mass Communications,
the government body that distributes television frequencies, to become part of a nationwide
set of digital television channels, the Kommersant daily reported Monday. Spas TV will be
reformatted technologically and thematically to attract a wider audience, the channel's
director general, Boris Kostenko, told the paper.

The channel will feature "daily shows with discussions aimed at young, thinking, soul-
searching people," Kostenko was quoted as saying.

Following massive opposition protests against Vladimir Putin's return to the Kremlin for a
third presidency last May, the Kremlin has introduced a string of laws aimed at controlling
the Internet, ramping up the penalties for offending religious believers and increasing
the penalties for religious groups promoting "extremist" ideas.

The Russian Orthodox Church, which has described Putin as a "God-given" leader, has
become one of the most ardent supporters of the government's drive for control of the
nation's consciousness, with unswerving support for even the most unpopular government
initiatives.

The church was widely seen as a driving force behind the prosecution of the feminist band
Pussy Riot for their unauthorized, anti-Putin "punk prayer" at Moscow's Christ the Savior
Cathedral last February. The stunt was followed by an internationally condemned trial that
sentenced three band members to two years in jail. An Orthodox priest who condemned
the trial was defrocked last August and fled Russia.

The decision to promote a television channel is an atypical departure for the church, which
has not traditionally embraced technological innovation. Last month, Moscow Patriarch Kirill
said monks should avoid the "sinful and tempting" Internet.

An outspoken cleric said that the decision to promote Spas TV was not political and that
the new audience might help the channel overcome its "chronic" financial problems.

"This is a normal evolution of an electronic mass medium," Deacon Andrei Kurayev,
a professor at the Orthodox Church's Spiritual Academy, told RIA Novosti. "Hopefully, it will
help the channel get rid of its chronic financial starvation and come up with new content."

But a dissident cleric and former lawmaker said the plans signified the church's failure
to attract young Russians.

"This is a sign of the Church's failure to influence modern youth that wants freedom
of religion, freedom of choice and freedom for the outstanding young women from Pussy
Riot," Father Gleb Yakunin told RIA Novosti.

The plans to reformat the programming are nothing but "pitiful attempts and wasted
money," he said. "Nothing good and kind will come out of it."

The Church excommunicated Yakunin in 1997 after he headed a government commission that
concluded that most top clerics, including late Patriarch Alexei II and his successor, Patriarch
Kirill, were KGB informers.



Oppressed and purged by the officially atheist Soviet government, since the collapse of the
Soviet Union in 1991 the Moscow Patriarchate has grown into the world's largest Orthodox
church and now claims to have three-quarters of Russia's 142 million in its flock — along
with millions in former Soviet states.

But independent polls show that only a fraction of Russians are regular churchgoers
and Bible-readers, while an overwhelming majority of self-described Orthodox believers are
unfamiliar with the tenets of Christianity and ignore church rites such as confession
and fasting.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2013/07/08/church-themed-tv-channel-to-search-for-souls-nationwi
de-report-says-a25627


