
What the Papers Say, July 5, 2013
By The Moscow Times

July 05, 2013

Kommersant

1. Yevgeny Timoshinov article headlined "Sergei Chemezov draws air lines" says that Sergei
Chemezov, head of the Rostec state corporation, has drafted his own plan of the Aeroflot
airline's privatization. Meanwhile, Rostec may obtain Aeroflot's shares even before
the privatization if it finds a strategic investor for the airline; pp 1, 7 (496 words).

2. Andrei Kolesnikov article headlined "Citizen to be trusted" gives an ironic account
of President Vladimir Putin's meeting with human rights activists and comments on his
proposal to the head of the Civil Dignity organization, Ella Pamfilova, to act as operator
in distributing budget money for NGOs; pp 1, 3 (1,809 words).

3. Sergei Sobolev article headlined "Takeover of demand in store for Egypt" says that experts
warn that the coup in Egypt will result in yet another drop in the number of tourists; pp 1, 5

https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times


(480 words).

4. Anna Pushkarskaya article headlined "Prisons not so far from ballot-boxes" says that
the European Court of Human Rights has ruled that the Russian constitution, which bans
prisoners from voting, violates the Convention for the Protection of Human Rights
and Fundamental Freedoms; pp 1-2 (669 words).

5. Anna Pushkarskaya interview with Dmitry Dedov, a judge at the European Court of Human
Rights headlined "ECHR's ruling unlikely to affect murderers" where he comments on the
decision of the ECHR that the article of the constitution that prohibits prisoners
from exercising their voting rights violates the Convention for the Protection of Human
Rights and Fundamental Freedoms; p 2 (549 words).

6. Musa Muradov et al. report headlined "Yunus-Bek Yevkurov runs for new term" says that
at a meeting with head of Ingushetia Yunus-Bek Yevkurov, Putin has accepted his resignation
and, having learned about his intention to run for the republic's head, appointed him acting
head of the republic; p 2 (606 words).

7. Viktor Khamrayev et al. report headlined "Velocity correction calculated for academicians"
says that the authorities and representatives of the academic circles seemed to reach
a compromise on the wording of the bill to reform the Russian Academy of Sciences; p 3 (914
words).

8. Petr Netreba and Anastasya Manuylova article headlined "Budget of vague
implementation" says that the government has approved the main parameters of the 2014-16
budget and adds that even some ministers doubt that it can be fulfilled; p 4 (625 words).

9. Nikolay Sergeyev article headlined "Female face of unidentified persons appears" says that
former tax officer Olga Tsymay, who is included in the Magnitsky list, is the first to face
charges in line with a high-profile case of illegal VAT reimbursement of R4.4bn; p 4 (735
words).

10. Pavel Tarasenko article headlined "USA to report on Edward Snowden's revelations" says
that trying to mitigate the consequences of former CIA contractor Edward Snowden's
revelations about U.S. surveillance of foreign diplomats, President Barack Obama has agreed
to call an urgent meeting of U.S. and German law enforcers to talk through the problem; p 5
(398 words).

11. Sergei Strokan article headlined "Islamists turned to secular state" says that the toppling
of Egyptian President Muhammad Morsi may serve as a turning point for all Arab Spring
revolutions and enable advocates of a secular state to seize the initiative from Islamists; p 5



(819 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Alexei Gorbachev article headlined "Urlashov case backfires at Prokhorov" says that
Yaroslavl mayor Yevgeny Urlashov's detention on bribery charges eliminates chances
for Mikhail Prokhorov's Civil Platform to get to the regional Duma in the autumn election as
Urlashov heads the party's list; pp 1-2 (664 words).

2. Ivan Rodin article headlined "To help NGOs as heart prompts" says that at a meeting
to discuss problems that Russian non-profit organizations are faced with, Putin spoke against
the idea to introduce tax privileges for companies offering grants to NGOs; pp 1, 3 (441 words).

3. Igor Naumov article headlined "Finance Ministry ready to open reserve stock" says that
in order to fulfill social obligations, the government may have to use the Reserve Fund
and increase state loans; pp 1, 4 (891 words).

4. Tatyana Ivzhenko article headlined "Ukrainian vodka, beer may flee to Customs Union"
says that the Ukrainian authorities are planning to drastically increase excise duties on beer,
vodka and cigarettes and contemplates the consequences; pp 1, 6 (997 words).

5. Yevgeny Grigoryev article headlined "Merkel, Obama to seat spies at negotiating table" says
that the U.S., Germany and probably other nations will soon hold talks on American
surveillance tactics that include alleged spying on European allies; pp 1, 7 (595 words).

6. Yevgenya Novikova article headlined "Islamists invited to build new Egypt" says that
the new Egyptian authorities will have to work hard to remain in power and revive
the collapsing economy, otherwise Islamists may "turn the tables"; pp 1, 7 (818 words).

7. Oksana Skripnikova article headlined "Sobyanin ready to campaign for Navalny" says that
acting Moscow mayor Sergei Sobyanin has asked municipal deputies to help opposition
activist Alexei Navalny, standing for Moscow mayor from the RPR-Parnas party, overcome
municipal filter; p 2 (631 words).

8. Editorial headlined "Electing reputation instead of electing idea" says that election
programs of acting Moscow mayor Sergei Sobyanin and opposition activist and anti-
corruption whistle-blower Alexei Navalny have a lot in common and in the pre-election
struggle Navalny can offer only his reputation rather than new ideas on how to manage
the city better; p 2 (498 words).



9. Viktor Litovkin article headlined "Squadrons step towards science, science steps towards
squadrons" looks at yet another experiment in the Armed Forces: the formation of scientific
squadrons; p 2 (626 words).

10. Ivan Rodin article headlined "Reform under president's pressure" says that the Kremlin,
the State Duma and scientific circles have worked hard to polish the bill on the reform of the
Russian Academy of Sciences for the second reading as the Kremlin demands the bill be
passed as soon as possible; p 3 (705 words).

11. Vladimir Mukhin article headlined "Carte blanche. Devil Umarov shows teeth" says that
Security Council secretary Nikolay Patrushev has pledged high security will be ensured at the
Winter Olympics in Sochi after the leader of North Caucasus militants called on Islamist
fighters to disrupt the Olympics; p 3 (564 words).

12. Viktorya Panfilova article headlined "Replacement been sought for Rahmon" says that
representatives of the Tajik opposition are meeting in Moscow today to discuss the situation
ahead of the presidential election in Tajikistan and the possibility of nominating a single
candidate from the opposition; p 6 (936 words).

13. Yury Simonyan article headlined "Torn Saakashvili" says that Georgian President Mikheil
Saakashvili has changed the presidential election date for the third time and expressed
concern over the existing mutual understanding between Georgian Prime Minister Bidzina
Ivanishvili and President Vladimir Putin; p 6 (585 words).

14. Darya Tsiryulik article headlined "Hassan Rouhani prepares Iran's liberalization" looks
at the recent statement of the Iranian President-elect, Hassan Rouhani, and features
a Russian pundit's comment on his plans for the country's development; p 7 (492 words).

Vedomosti

1. Roman Dorokhov article headlined "VKontakte with law" says that Russia's biggest social
network VKontakte is negotiating with major recording companies to find a solution enabling
users to listen to music without violating copyright laws; pp 1, 17 (359 words).

2. Editorial headlined "Egyptian stir" comments on the toppling of Egyptian President
Muhammad Morsi; pp 1, 6 (427 words).

3. Lilya Biryukova et al. report headlined "Candy for human rights activists" says that Putin
has stated that an additional 1.5 billion rubles ($45 million) will be allocated for human rights



organizations and the Civil Dignity organization headed by Ella Pamfilova will be in charge
of distributing the funds; p 2 (633 words).

4. Polina Khimshiashvili article headlined "Egypt returns to military" features an expert's
comment on the toppling of the Egyptian president; p 3 (400 words).

5. Valery Kodachigov article headlined "Thing of week: Rocket Proton-M" says that the failed
launch of the Proton-M rocket carrying Glonass satellites does not reflect the collapse of the
space industry as mass media outlets have been raving; p 7 (368 words).

6. Editorial headlined "Synchrophasotron duty" comments on the initiative to set up
scientific squadrons as the authorities attempt to reduce the number of men with higher
education dodging military service; p 6 (373 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Vladimir Snegirev article headlined "Arab summer" says that the military have come
to power in Egypt again and looks at changes in the country; pp 1, 5 (2,700 words).

2. Vladislav Kulikov report "Shift to personalities" looks at amendments to the Russian Civil
Code that are aimed at protection of people's private life; pp 1, 4 (600 words).

3. Yury Gavrilov report "Go to notebook!" quotes Defense Minister Sergei Shoigu as saying
that they have begun the "hunt for computer programmers" to form "scientific squadrons"
in the Armed Forces; pp 1, 3 (600 words).

4. Yevgeny Shestakov article headlined "Morales makes colony out of EU" says that after
several European countries at once closed their airspace to the aircraft of the Bolivian leader
flying from Moscow on suspicion that former CIA contractor Edward Snowden was on board,
there is no doubt as to who gives commands in the European Union; p 5 (700 words).

Izvestya

1. Andranik Migranyan article headlined "Department of State, IRS, FBI, NSA: Where is stop?"
looks at high-profile scandals involving the USA's most influential executive bodies and their
aftermath; pp 1, 9 (1,436 words).



2. Alena Sivkova article headlined "Officials' and top managers' families to be banned
from owning offshore business" says that the drafting of a national plan of struggle against
offshore companies is underway; pp 1, 4 (837 words).

3. Pavel Panov interview with Education and Science Minister Dmitry Livanov headlined
"'Fortov's behavior is just hypocrisy'" where he speaks about the proposed reform of the
Russian Academy of Sciences; pp 1, 12 (1,318 words).

4. Alexander Grigoryev and Dmitry Yevstifeyev article headlined "Magomed Bilalov to be put
on international wanted list" says that Magomed Bilalov, brother of Akhmed Bilalov,
the former head of the company North Caucasus Resorts, will soon be arrested on fraud
charges in absentia and put on the international wanted list; pp 1, 4 (761 words).

5. Yelena Malay article headlined "Academicians prepare suit to Constitutional Court" says
that the lawyers of the Russian Academy of Sciences are collecting signatures to file a lawsuit
to the Constitutional Court to challenge the upcoming reform of the academy; pp 1, 3 (515
words).

6. Yury Matsarsky report "Mubarak returns, revolution loses" features the newspaper
correspondent's report from Cairo on the situation in Egypt; pp 1, 4 (1,600 words).

7. Vladimir Zykov report "VKontakte and government top Roskomnadzor's blacklist" says
that the communications watchdog Roskomnadzor has prepared a report about complaints
about websites containing information that is banned from being disseminated in Russia; pp
1, 4 (950 words).

8. Svetlana Subbotina article headlined "CPRF suggests supporting government's
resignation" says that the Communist Party of the Russian Federation's faction at the State
Duma has decided to push for the resignation of the government that initiated the reform
of Russian science. The Communists plan to collect parliamentarians' signatures as well as
those of citizens on the Internet in order to force the cabinet to resign; p 2 (562 words).

9. Stanislav Khatuntsev article headlined "Khalifs for one year" looks at the consequences
of the toppling of the Egyptian president; p 9 (776 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Marina Ozerova report "Fairy tale about deputies' time" looks at the bill to reform
the Russian Academy of Sciences debated by the State Duma; pp 1, 4 (800 words).



2. Natalya Rozhkova report "Law on NGOs proves to be erroneous" says that Putin has said
that the law on NGOs will be amended. He suggested that "political" NGOs should be
separated from "social" ones; p 2 (650 words).

3. Renat Abdullin report "Military topple Pharaoh" says that the Egyptian president has been
removed from power and analyses the situation in the country; p 3 (900 words).

4. Stanislav Belkovsky report "People are to blame for everything" says that the Russian elite
is using public opinion polls for its own purposes; p 3 (800 words).

5. Darya Tyukova report "Snowden not to marry Chapman because of passport" comments
on the message that Anna Chapman, a TV presenter who became well-known after
the Russian-US spy scandal in 2010, has placed in her Twitter asking U.S. fugitive Edward
Snowden to marry her; p 3 (650 words).

Novaya Gazeta

1. Pavel Kanygin article headlined "Yaroslavl believes in political order" says the detention
of Yaroslavl mayor Yevgeny Urlashov on bribery charges has made his approval rating soar
to 90 percent; pp 2-3 (1,985 words).

2. Diana Khachatryan article headlined "Egyptian summer replaces Arab spring" features
a lengthy comment by Georgy Mirsky, a senior research fellow of the Institute of World
Economy and International Relations (IMEMO); p 13 (602 words).

RBC Daily

1. Natalya Starostina article headlined "Georgy Luntovsky leaves Central Bank" says the new
Central Bank head, Elvira Nabiullina, is reshuffling her staff; pp 1, 7 (500 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Alexander Kots and Dmitry Steshin article headlined "'This is not the end. This is just
the beginning'" is a report from Egypt gripped by revolution; p 4 (700 words).



2. Israel Shamir article "Everybody tired of Morsi" comments on the events in Egypt; p 4 (300
words).

3. Viktor Baranets article headlined "ShoIgu creates 'Lomonosov incubators' in army" says
the Defense Ministry has decided to give the army what it describes as scientific forces; p 5
(450 words).

4. Vladimir Vorsobin article "Yaroslavl shocked: Everybody votes for mayor, nobody can
defend him" is a report from the central Russian city Yaroslavl, where mayor Yevgeny
Urlashov has been accused of extorting bribes; p 11 (600 words).

5. Yevgeny Chernykh article "Who are you, Mr Snowden?" is the third part of an interview
with intelligence expert Yelena Larina about CIA whistleblower Edward Snowden; pp 14-15
(2,300 words).

Trud

1. Sergei Frolov article headlined "It is hot and is getting hotter in Egypt " features a comment
on the Egyptian revolution by Yevgeny Satanovsky, president of the Middle East Institute; pp
1-2 (800 words).

2. Lyudmila Shabuyeva article "Doubting Thomas and Believing Thomas: What they say
in Yaroslavl" comments on the case against Yaroslavl mayor Yevgeny Urlashov; p 2 (400
words).

Related articles:

What the Papers Say, July 4, 2012
What the Papers Say, July 3, 2012
What the Papers Say, July 2, 2012

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/07/05/what-the-papers-say-july-5-2013-a25568

http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-july-4-2013/482694.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-july-3-2013/482645.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-july-2-2013/482580.html

