
What the Papers Say, July 3, 2013
July 03, 2013

Kommersant

1. Ivan Safronov article headlined "Proton falls apart into elementary particles" gives details
of the failure at the launch of a Proton-M rocket with three Glonass navigation satellites
from the Baikonur cosmodrome. The incident will result in a major reform of the space sector;
pp 1, 3 (974 words).

2. Maxim Ivanov et al. report headlined "Scientific doubts pester deputies" says the State
Duma will start hearing a bill on the Russian Academy of Sciences reform. The bill drafted
by the government has not been supported by any faction so far; pp 1-2 (615 words).

3. Sergei Mashkin article headlined "Pilot signs under catastrophe" reports on the Mi-8 crash
in Yakutia where 25 people have been killed. An investigation into the crash is under way; pp 1,
4 (600 words).



4. Yekaterina Gerashchenko et al. report headlined "Railway station for three" says the British
retail network WHSmith has become a partner of Russian Railways selling the press at railway
stations; pp 1, 7 (549 words).

5. Alexandera Chernykh article headlined "Reform explained to academicians" says
the Education and Science Ministry has started working with researchers trying to persuade
them in the need for the Academy of Sciences reform. Officials have already won over
the Siberian branch of the academy; p 2 (659 words).

6. Natalya Korchenkova and Sergei Goryashko article headlined "Central Electoral
Commission ready to find foreign property" says the newly adopted restrictions
for candidates taking part in elections will be tested in the Moscow mayoral election.
The candidates have to get rid of their foreign property; p 2 (444 words).

7. Sofya Samokhina article headlined "Amnesty reduced by one head" says the State Duma has
passed the presidential bill on economic crimes amnesty; p 2 (569 words).

8. Anna Pushkarskaya article headlined "Intellectual Rights Court opens with groan" says
the Intellectual Rights Arbitration Court opens in Russia today as President Vladimir Putin has
finally approved the list of the judges; p 3 (566 words).

9. Yelena Kiseleva article headlined "Kremlin Arsenal reinforced with large calibre" says Maj-
Gen Vladimir Fedotov from the Federal Bodyguard Service may become the head of the
Kremlin Arsenal NGO engaged in developing state defense programs; p 5 (594 words).

10. Sergei Strokan article headlined "Egyptian president loses army, police and government"
says the Egyptian president is losing control over the situation in the country and features
a pundit's comment; p 6 (612 words).

11. Pavel Tarasenko article headlined "Nothing left from Geneva-2" says that talks between
Foreign Minister Sergei Lavrov and U.S. Secretary of State John Kerry have shown that
the sides have realized that it will be impossible to hold the peace conference on Syria.
Moreover, Moscow has, in fact, rejected U.S. President Barack Obama's initiative on arms
reduction; p 6 (492 words).

12. Kabay Karabekov report "Russia to obtain Dastan" says that Kyrgyzstan is ready to sell its
defense plant Dastan and Russia has shown interest in the facility; p 6 (600 words).



Nezavisimaya Gazeta

1. Sergei Kulikov article headlined "Arab sheikhs do not support Vladimir Putin" says that
Putin has failed to unite various strategies of gas exporters at the international gas forum
in Moscow; pp 1, 4 (895 words).

2. Ada Gorbacheva and Andrei Vaganov article headlined "More scary than alcohol and drugs"
says internet addiction is turning into a real problem worldwide, while the authorities ignore
the problem; pp 1, 8 (1,154 words).

3. Viktor Myasnikov article headlined "Doomed Glonass" says that yet another failure of the
Proton-M rocket launch has shown the complete degradation of the Russian space sector; pp
1, 4 (1,058 words).

4. Ivan Rodin article headlined "Three thousands of thanks to head of state" says the State
Duma has approved the economic amnesty for a limited number of people serving terms
for economic crimes; pp 1, 3 (558 words).

5. Vladimir Skosyrev article headlined "Snowden gets disappointed in Russia" says CIA
whistleblower Edward Snowden has changed his mind over political asylum in Russia
following Putin's demand that he should stop anti-American activities against the United
States. Europe is not hurrying to offer asylum to Snowden either; pp 1, 7 (746 words).

6. Tatyana Ivzhenko and Svetlana Fedorova article headlined "Ukrainian village declares war
on police" reports on a situation in Ukraine where local people have spoken out against
the arbitrary rule of the local police; pp 1, 6 (1,124 words).

7. Vladimir Mukhin article headlined "Anti-NATO Caspian alliance" says that Moscow
and Tehran are getting ready for the first joint military exercise in the Caspian Sea; p 2 (632
words).

8. Editorial headlined "All countries do that" says that a spy scandal caused by information
leaked by Snowden will affect the economic cooperation between the U.S. and the EU; p 2 (552
words).

9. Viktor Litovkin article headlined "Carte blanche: Iskanders ask for roof" says the Armed
Forces lack facilities to station and maintain new arms bought by the Defense Ministry; p 3
(692 words).



10. Alexei Gorbachev report "Permanent 'Bolotnaya justice'" says that today, the Moscow city
court will continue to hear the so-called Bolotnaya case of unrest on Moscow's Bolotnaya
Square on 6 May 2012. Meanwhile, the opposition has called on people to stage protests
on Red Square on the 6th of each month; p 3 (950 words).

11. Ivan Rodin report "Political lustration" says that the government has suggested that
people suspected of extremism be banned from public activities for term of life; p 3 (600
words).

12. Yevgenia Novikova article headlined "Army supports opposition" says the Egyptian Armed
Forces will protect the people from the dictator and Islamists as the military demand that
the country leadership start talks with protesters, and features a pundit's comment; p 7 (865
words).

13. Alexandera Verkhovsky report "June attack on 'Islamic extremism'" says that toughening
punishment for extremism will make the work of law enforcers easier, but will not help
counter radicals; p 1 of supplement "NG Religions" (900 words).

14. Andrei Melnikov interview with Yelena Dunayeva, senior researcher of the Middle East
Studies center at the Institute of Oriental Studies at the Russian Academy of Sciences, who
analyses the results of the presidential election in Iran; p 6 of supplement "NG Religions"
(2,300 words).

Vedomosti

1. Milana Chelpanova and Maxim Tovkaylo article headlined "Vladimir Yakunin asks money
for Transsib" says that Russian Railways has warned the government that investment in new
infrastructure projects supported by Putin cannot be paid back, so budget funding should be
allocated for them; pp 1, 12 (622 words).

2. Editorial headlined "Rosnauka [Russian science] corporation" says the Russian Academy
of Sciences reform is timely, but it should be well planned; pp 1, 6 (416 words).

3. Polina Khimshiashvili and Alexei Nikolsky article headlined "Not our person" says Edward
Snowden's decision not to seek political asylum in Russia will improve Russian-U.S. relations;
p 3 (376 words).

4. Another editorial headlined "We fail to get along" says recent public opinion polls have
shown that most Russians note changes in their own behavior and in the character of people



they know, but they blame external reasons for that; p 6 (281 words).

5. Lilia Biryukova report "Dried up amnesty" says that the State Duma has adopted
the economic amnesty having further decreased the number of convicts that can be
amnestied; p 2 (950 words).

6. Anna Gallay report "Duma's bans are popular" says that according to a Levada Center poll,
Russians mainly support the laws "On protection of believers' feelings" and "On protection
of children from information that damages their health and development"; p 3 (400 words).

7. Valery Kodachigov report "Trikolor TV consolidates in Moscow" says that in the second
quarter of 2013, the National Satellite Company (Trikolor TV) came the first in terms of the
number of subscribers to digital TV; p 16 (450 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Natalya Yachmennikova article headlined "Proton lower" says that yet another rocket
launch failure has hit hard the Russian image; pp 1, 7 (1,200 words).

2. Jacob Heilbrunn interview "What has happened to Obama?" with Zbigniew Brzezinski,
former U.S. National Security Adviser, speaking on President Barack Obama's policy, the U.S.
foreign policy and the Syrian crisis; pp 1, 8 (2,000 words).

3. Article by political expert Nikolay Zlobin headlined "News is our profession" speaks on the
importance of the Valday political discussion club in Russia; p 3 (800 words).

4. Tamara Shkel report "If amnesty happens tomorrow" looks at the economic amnesty
approved by the State Duma; pp 1, 3 (1,200 words).

5. Yevgeny Shestakov article headlined "Not included in agenda" reports on the talks between
Foreign Minister Sergei Lavrov and U.S. Secretary of State John Kerry and notes that U.S.
whistleblower Edward Snowden was not on the agenda; p 8 (700 words).

6. Fedor Lukyanov report "Morsi and Mandela" looks at the situation in Egypt and South
Africa; p 8 (800 words).

7. Unattributed article "Five scenarios of war" features extracts from Deputy Prime Minister
Dmitry Rogozin's speech at the meeting at the newspaper's office dedicated to military



and defense issues; p 12 (2,700 words).

Izvestia

1. Alena Sivkova interview "We suggest that Navalny contact police" with Alexei
Shaposhnikov, chairman of the Moscow municipal districts council, speaking on mayoral
hopefuls gathering signatures of municipal deputies to get registered as official candidates
for the Moscow mayoral election; pp 1, 4 (682 words).

2. Svetlana Subbotina and Yulia Tsoy article headlined "Financing of Skolkovo and Rosnano
to be cut by one-third" says the government plans to reduce finding of innovation in 2014; pp
1, 4 (572 words).

3. Alexandera Grigoryev article headlined "Zolotov appointed deputy commander of internal
troops" says chief of the presidential security service Viktor Zolotov has been appointed
deputy commander of the Interior Ministry's internal troops; pp 1, 4 (320 words).

4. Alena Sivkova article headlined "Senator Ivanov leaves Federation Council" says that
the senator representing Ingushetia in the Federation Council, Nikita Ivanov, is stepping
down from his post; pp 1-2 (458 words).

5. Viktor Loginov report "Russia to lose $300 million because of Proton accident" looks at the
damage caused by the crash of the Proton-M launch vehicle carrying three Glonass satellites;
pp 1, 3 (700 words).

6. Anna Akhmadiyeva article headlined "Public TV audience prefers news" says a poll of the
Public television audience shows that people prefer news bulletins broadcast by the television
channel; p 3 (433 words).

7. Konstantin Volkov report "Junta to take over power in Egypt" says that the army is
strengthening its position in Egypt and features a pundit's comment on the issue; p 7 (700
words).

8. Maria Gorkovskaya report "Assange to fight for himself and Snowden in election
in Australia" says that WikiLeaks founder Julian Assange will stand in the election
in Australia. A political analyst comments on the situation; p 7 (800 words).

9. Igor Yavlyansky report "Verdict to 'Russian spies' opens road to their exchange" says that
a couple in Germany has been convicted of spying for Russia; p 7 (450 words).



10. Anna Akhmadiyeva interview with Dmitry Solopov, former Kommersant FM radio editor
in chief, who has launched a new radio station in Ukraine; p 8 (715 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Alexandera Minkin comment headlined "God have mercy upon us" says the Proton rocket
launch failure "seems to be god's anger", so it will be hard to find officials to blame for the
crash; pp 1, 3 (883 words).

2. Mikhail Rostovsky article headlined "Patriotism or masochism?" analyses patriotic feelings
of Russians in the past and at present; pp 1, 5 (3,944 words).

3. Darya Tyukova article headlined "Snowden told no" looks at the reasons for Russian
President Vladimir Putin's setting strict conditions for Edward Snowden's asylum; pp 1, 3
(843 words).

4. Mikhail Rostovsky article headlined "Abramovich is honest, however" comments
on billionaire Roman Abramovich's decision to leave the post of Chukotka Region legislative
assembly chairman due to the foreign assets ownership ban; pp 1-2 (761 words).

Novaya Gazeta

1. Alexandera Mineyev article headlined "Everybody knew that, but were afraid to say it
aloud" says the information leaked by Edward Snowden has made the U.S. and the EU
authorities try to justify their actions for the public; p 7 (662 words).

2. Yevgeny Titov article headlined "Cracking whip" says the Kuban Cossacks have become
a new powerful group impervious to the law; p 17 (800 words).

Noviye Izvestia

1. GennadyPetrov and Vladimir Vodo article headlined "I, Edward Snowden..." features
the text of a letter written by U.S. whistleblower Edward Snowden to ask for political asylum
in Poland; pp 1-2 (544 words).

2. Anna Alexeyeva interview with Kirill Kabanov, chairman of the National Anti-corruption



Committee, saying that the Moscow Region gambling case is likely to be closed, as too many
high-ranking officials are involved in the scandal; pp 1, 5 (456 words).

RBC Daily

1. Irina Uzbekova article headlined "'This looked like launches of first rockets'" features
experts' comments on the recent crash of the Proton-M carrier rocket; p 7 (500 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Yulia Smirnova and Ksenia Konyukhova article headlined "Black stripe of Russian
astronautics" features an expert comment on the recent crash of the Proton-M carrier rocket;
p 6 (300 words).

2. Alexandera Milkus article headlined "Rockets made with dirty hands fly poorly" comments
on the Proton-M crash; p 6 (300 words).

3. Varvara Onishchenko article headlined "Egypt's army issues ultimatum to president"
features a Russian expert's comment on the events in Cairo; p 7 (300 words).

4. Yevgeny Frolov article headlined "Leader of Young Russia Maxim Mishchenko: 'Lev
PonomarYOv did politics, not human rights activism'" slams the leader of the For Human
Rights movement; p 11 (1,100 words).

5. Yevgeny Chernykh article headlined "Who are you, Mr Snowden?" features an interview
with intelligence expert Yelena Larina on the situation with CIA whistleblower Edward
Snowden; p 12 (2,400 words).

Argumenty i Fakty

1. Sergei Osipov article headlined "He knows too much" focuses on CIA whistleblower Edward
Snowden; p 7 (1,000 words).

2. Darya Buravchikova article headlined "To wake up science" features numerous comments
on the reform of the Russian Academy of Sciences; p 12 (1,300 words).



3. Ivan Polynin et al. article headlined "New Russian ... 'Muslim women'" focuses on the rise
of Islam in Russia; pp 14-15 (1,400 words)

Krasnaya Zvezda

1. Vladimir Levchuk article headlined "Sevmash has ocean of tasks" features an interview with
a deputy general director of the Sevmash shipbuilding company; p 4 (2,000 words).

Related articles:

What the Papers Say, July 2, 2012
What the Papers Say, July 1, 2012
What the Papers Say, June 28, 2012

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/07/03/what-the-papers-say-july-3-2013-a25494

http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-july-2-2013/482580.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-july-1-2013/482512.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-june-28-2013/482447.html

