30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

== /'8 fl'n;&\,.ﬂ,

What the Papers Say, June 13, 2013

June 13,2013

ri BEIOMOCTH

=_—- (i iy ip Bapleecty oy o [P

Kommersant

1. Irina Nagornykh article headlined "Fighter of visible to all front" says that the founding
congress of the All-Russia People's Front as a movement has ended in Moscow. The Front has
been renamed the People's Front for Russia, but will have the previous abbreviation ONF.
President Putin has headed the movement as expected, the article notes; pp 1-2 (1,058 words).

2. Olga Shestopal et al. article headlined "Outflow of union level" says that Russia lost $15
billion in 2012 on fictitious imports from Belarus, which made out 25 percent of the net flight
of capital from Russia; pp 1, 10 (780 words).

3. Anatoly Dzhumaylo article headlined "Mediator removed from pipe" says that for the first
time in the past six years, pipe producers and not traders have won the Russian gas giant
Gazprom's tender to supply pipes; pp 1, 11 (672 words).



4. Nina Vlasova and Alexandra Bayazitova article headlined '"Pledges to be opened for all" says
that a public database of pledged movable property may appear in Russia; p 1 (624 words).

5. Maria-Luiza Tirmaste et al. article headlined "Sergei Sobyanin does not need United
Russia's problems" says that acting Moscow mayor Sergei Sobyanin has decided to run

for Moscow mayorship at the Sept. 8 election as an independent candidate. Sobyanin's rivals
and experts attribute the decision to the ruling United Russia party's low approval rating; p 2
(831 words).

6. Maxim Ivanov article headlined ""Foreign agents look for by-pass" says that Russian NGOs
have found a way to evade the law on foreign agents: they will officially give up foreign
financing, but their employees will at the same time work at specially established commercial
structures financed from abroad; p 2 (564 words).

7. Ivan Safronov article headlined ""Personal interest being introduced into state defense
order" says that the government has submitted to the State Duma a bill which introduces
fines for the disruption of the state defense order; p 2 (527 words).

8. Grigory Tumanov and Vyacheslav Kozlov article headlined ''Bolotnaya left with old case"
says that an opposition march has been held in Moscow in defense of the participants in the
so-called Bolotnaya case on the May 6, 2012 riots in Moscow's Bolotnaya square and at

the same time in support for opposition candidates at the Sept. 8 mayoral election in Moscow;

p 3 (539 words).

9. Yulia Rybina article headlined "Living bombs seized in Dagestan" says that two female
suicide bombers have been detained in Dagestan. Law-enforcers believe that a system
of training of "living bombs" has been in place in the republic; p 4 (542 words).

10. Kirill Belyaninov article headlined "'Cocaine pilot' left in USA" says that a New York court
has rejected an appeal by Russian pilot Konstantin Yaroshenko, who is serving a 20-year
prison term for drugs smuggling. Yaroshenko's lawyer intends to seek the man's extradition
to Russia to serve the sentence there; p 4 (636 words).

11. Galina Dudina interview with the Italian ambassador to Russia, headlined "'We are trying
to avoid preaching'", who speaks about a new Italian foreign minister's forthcoming visit
to Russia and prospects for Russian-Italian relations; p 7 (624 words).

12. Pavel Tarasenko article headlined "Russia penetrates into Latin America" describes
Foreign Minister Sergei Lavrov's visits to Argentina and Brazil; p 8 (755 words).



13. Maxim Yusin comment published in the opinion column headlined '"Price of issue" focuses
on Russia's policy towards Argentina and Brazil given the recent foreign minister's visits
there; p 8 (379 words).

14. Yelena Chernenko and Ivan Safronov article headlined '"Russia and Finland fail to share
sky' says that Finland has accused the Russian Air Force of violating its airspace. Russia
denied the accusation, though confirmed that four aircrafts had performed flights in the area,
but had not deviated from the designated routes; p 8 (448 words).

15. Anna Solodovnikova article headlined '""Lukoil casts up on African shore" says that
the Russian oil company Lukoil has acquired a stake in one more project in Cote d'Ivoire; p 11

(444, words).

16. Mikhail Serov article headlined "EU treats Gazprom without compromises' says that
Russia and the European Commission have failed to find a way to remove the OPAL gas
pipeline, a branch of the Nord Stream gas pipeline, from the EU's Third Energy Package,
which restricts the use of the OPAL by the Russian gas giant Gazprom,; p 11 (641 words).

Vedomosti

1. Bela Lyauv article headlined "Russia not to cope with underground on its own" says that
Russia has established two joint ventures with Azerbaijan and Belarus to develop the Moscow
underground; pp 1, 19 (498 words).

2. Editorial headlined ""Thoughts about tyranny'" comments on President Putin's recalling
the Soviet times and Soviet leader Josef Stalin's rule in an interview to the English-language
TV channel Russia Today (RT). Probably, this is one of the ways to justify Russia's being
different from the West, the editorial says; pp 1, 6 (468 words).

3. Lilia Biryukova and Maxim Glikin article headlined "Front without enemy' focuses on the
second day of the founding congress of the All-Russia People's Front as a movement
and features experts' comment on the issue; p 2 (651 words).

4. Andrei Kovrizhnykh and Maxim Mironov article headlined "State and business: Profits as
crime'" looks at the KirovLes timber company case, which opposition activist Alexei Navalny is
targeted in, from an economic point of view; p 6 (640 words).

5. Editorial headlined "Economy, grow!" says that President Putin has demanded that
the Central Bank decrease the cost of crediting of the real sector of economy as soon as



possible. The Central Bank as well as the cabinet of ministers, which is failing to implement
Putin's pre-election promises according to the schedule, risks becoming a scapegoat,
the editorial says; p 6 (315 words).

6. Svetlana Bocharova article headlined "Non-traditional law-making'" says that the State
Duma has passed in the final reading two controversial bills: one introducing criminal
responsibility for insulting believers' feelings and the other banning the promotion

of homosexuality among minors; p 3 (417 words).

7. Dmitry Kazmin interview with Vladimir Dmitriyev, the chairman of the state-run bank VEB,
headlined "'VEB is used as Emergencies Ministry'", who speaks about the Russian economy
and the performance of the bank; pp 8-9 (3,632 words).

8. Alexandra Kreknina article headlined '"No-one wants to trade in Russia'' says that Russia
has been ranked 23rd among 30 countries listed in the Global Retail Development Index,
which rates developing markets that are most promising for retail investment; pp 10, 18 (809
words).

lzvestia

1. Anastasia Kashevarova article headlined "Civil Platform nominates Prokhorov's sister" says
that the Civil Platform party has nominated Irina Prokhorova, sister of businessman Mikhail
Prokhorov, the leader of the party, to run for Moscow mayorship; pp 1, 6 (562 words).

2. Ivan Cheberko article headlined "Launch of Swarm and Gonets satellites delayed due

to Defense Ministry" says that the launch of European scientific satellites Swarm and Russian
communications satellites Gonets has been postponed till the end of the year because a carrier
rocket has not been prepared for the launch; pp 1, 4 (470 words).

3. Alena Sivkova article headlined '"State Duma to ban single foreigners from adopting
children" says that Russian lawmakers want to amend the Russian Family Code by banning
not only same-sex couples, but also single foreigners living in countries where same-sex
marriages are permitted, from adopting Russian orphans; pp 1, 4 (438 words).

4. Political analyst Andranik Migranyan article headlined "People and leader find each other"
comments on the establishment of the All-Russia Public Movement People's Front for Russia
and says that by this President Putin has finally formalized the idea of national leadership as
an institution in Russia; pp 1, 4 (934 words).

5. Unattributed interview with acting Moscow mayor Sergei Sobyanin, headlined "'Mayor's
work more interesting than premiership'", who speaks about plans for Moscow's



development and the forthcoming mayoral election in Moscow; pp 1, 5 (2,897 words).

6. Svetlana Subbotina and Petr Kozlov article headlined '"Movement for Front" zooms in at
the founding congress of the All-Russia People's Front as a movement; p 2 (992 words).

7. Yulia Tsoy article headlined "Barack Obama establishes analogue of People's Front" says
that the Organizing for Action organization, having goals and tasks almost similar to those
of the All-Russia People's Front, has been established by President Barack Obama in the U.S.;
p 2 (657 words).

8. Vladimir Zykov article headlined "Roskomnadzor finds hentai children's pornography"
says that 13 Japanese H-manga cartoons, available in the Russian social network VKontakte,
have been equalled to children's pornography and will be blacklisted; p 3 (495 words).

9. Alena Sivkova article headlined ''Sexual minority complains about Yelena Mizulina' says
that the Russian LGBT community has complained to the Prosecutor-General's Office about
State Duma deputy from the A Just Russia party Yelena Mizulina, the main lobbyist of the
anti-gay propaganda law, accusing her of promoting hatred to sexual minority; p 4 (340
words).

10. Maxim Kononenko article headlined '"Boy makes progress'' looks at opposition activist
Alexei Navalny, who has decided to run for Moscow mayorship at the Sept. 8 election; p 9 (748
words).

11. Political analyst Boris Mezhuyev article headlined "Front of national reconciliation"
comments on the founding congress of the All-Russia People's Front and says that the newly-
established movement People's Front for Russia is President Putin's political leverage, his
personnel reserve and a political "atomic bomb"; p 9 (803 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Vitali Petrov article headlined "Letter from Front'" reports on the founding congress of the
All-Russia People's Front as a movement; pp 1-2 (1,203 words).

2. Tamara Shkel article headlined "Law accompanied by 'bravo!'" comments on the State
Duma's adoption of two controversial bills: one introducing criminal responsibility

for insulting believers' feelings and the other banning the promotion of homosexuality
among minors; pp 1, 5 (900 words).



3. Anna Zakatnova article headlined ""Packed and ready to go" says that Federation Council
speaker Valentina Matviyenko has visited the UK and met British lawmakers; p 2 (500 words).

3. Kira Latukhina article headlined "On banks of TV channel" looks at the main points
discussed at a meeting between President Putin and Russia Today TV channel journalists; p 3

(959 words).

4. Sergei Toporkov article headlined '""Hay, hay, hay!" describes an opposition march
in Moscow in defense of the detainees on the so-called Bolotnaya case on the May 6, 2012
riots on Moscow's Bolotnaya square; p 5 (444 words).

5. Vladislav Vorobyov brief report headlined "Voices of America" highlights Foreign Minister
Sergei Lavrov's visit to Argentine and Brazil; p 6 (392 words).

6. Sergei Ptichkin article headlined "Not to tear down tower'" looks ahead at the 2013 Russia
Arms Expo, an exhibition of Russian arms and hardware, to be held in Nizhny Tagil in late
September; p 7 (406 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Yeva Merkacheva interview headlined "'Murderer Kabanov's case costs me career'" with
a Moscow investigator, who has solved a high-profile criminal case but has been sacked later
for some reason; pp 1, 6 (1,900 words).

2. Natalya Rozhkova article headlined "ONF elects Putin without voting' says that

the founding congress of the All-Russia People's Front, which should have become the main
political event in 2013, ended quickly and without any high-flown political statements; pp 1-2
(400 words).

3. Mikhail Rostovsky article headlined "Edward Snowden as Angela Davis of our days or what
harm truth-seekers cause'' comments on Russian presidential spokesman Dmitry Peskov's
statement on giving political asylum in Russia to Edward Snowden, the CIA whistleblower
who revealed a secret U.S. electronic surveillance operation; pp 1-2 (700 words).

4. Mikhail Zubov article headlined "Does Navalny become idol of Moscow opposition?" says
that opposition activist Navalny has unprecedented support among Moscow opposition
members because he differs from the current players on the Russian political arena; p 2 (300
words).



5. Matvey Ganapolsky article headlined "How China sprouts to Russia" shares the journalist's
impression of the Amur Region town of Blagoveshchensk, which is separated from China

by the Amur River and represents a symbiosis of the Russian and Chinese culture and ways

of life; p 3 (750 words).

Noviye Izvestia

1. Sergei Putilov article headlined '"Companions of navigator'" says that numerous corruption
scandals impede the development of the GLONASS navigation system in Russia; pp 1, 3 (850
words).

2. Olga Churakova article headlined "They call on authorities to smile" says that about 10,000
people have taken part in an opposition march in defense of the participants in the Bolotnaya
case; pp 1-2 (400 words).

3. Yulia Savina article headlined "Frontal look" outlines the results of the founding congress
of the All-Russia People's Front; p 2 (500 words).

4. Dmitry Selyavin article headlined "Poster publicity' says that a public opinion poll
conducted by the independent pollster Levada Center has shown that opposition slogans are
becoming increasingly widespread in Russia. The most popular opposition slogan is "Power
to millions, not to millionaires'", invented by the Left Front opposition movement, the poll
showed; p 2 (350 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Alexander Grishin article headlined "They managed without flag of their country' features
a critical report on an opposition march in defense of the Bolotnaya case suspects; p 5 (800
words).

RBC Daily

1. Yulia Yakovleva and Svetlana Makunina article headlined '"For Russia without ID papers"
looks at the founding congress of the All-Russia People's Front; p 1 (550 words).

2. Alexander Litoy article headlined "Butchers and elections' describes the June 12 opposition
March in Moscow; p 1 (400 words).



3. Arfi Gevorkyan article headlined ""Too generously" says that Russian businessmen's rights
ombudsman Boris Titov has improved a bill granting amnesty to businessmen convicted

of economic crimes by reducing the number of convicts falling within the future law; p 3 (500
words).

4. Dmitry Koptyubenko article headlined "Serdyukov more important than Navalny' lists 10
most high-profile corruption scandals in Russia, according to RBC. The KirovLes timber
company case has given the pas to the criminal cases linked to the Oboronservis company; p 2
(200 words).

Related articles:

e What the Papers Say, June 11, 2012
e What the Papers Say, June 10, 2012
e What the Papers Say, June 7, 2012

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/06/13/what-the-papers-say-june-13-2013-a24903


http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-june-11-2013/481448.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-june-10-2013/481381.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-june-7-2013/481301.html

