30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

What the Papers Say, June 11, 2013

June 11, 2013

r: BEIOMOCTH

T e Y e T T e T s

=1-"7

Kommersant

1. Maria Luiza Tirmaste et al. report headlined "Mikhail Prokhorov turns to glorious past"
says that former Moscow mayor Yury Luzhkov will support Mikhail Prokhorov's Civil
Platform party in the upcoming mayoral election. The party will nominate its candidate
on June 14; pp 1-2 (973 words).

2. Ivan Safronov article headlined "Vladimir Putin criticizes law-enforcement agencies' says
President Vladimir Putin has criticized the Defense, Interior and Emergencies ministries

for formalities in their work on five-year plans. The president set new tasks for the ministers;
pp 1, 3 (631 words).



3. Dmitry Butrin et al. report ""Large purchases being discussed in Kremlin' says

the government is considering the possibility of investing money from the National Welfare
Fund and the Russian Pension Fund in transport, energy and public utilities sector to give

a boost to the country's economy; pp 1, 6 (1,045 words).

4. Yevgeny Timoshinov and Yelizaveta Kuznetsova article headlined "Airline companies give
agents seats next to passengers'' says that Russian airlines want to save money and are going
to reduce commission they pay to travel agents selling their tickets; pp 1, 9 (589 words).

5. Natalya Korchenkova article headlined "Politics not expected from All-Russia People's
Front" says recent public opinion polls have shown that respondents do not want the All-
Russia People's Front movement to turn into a political party, they want it to help them solve
their social problems; p 2 (628 words).

6. Maxim Ivanov report 'Constitutional Court faces itself' says that the Constitutional Court
will define whose rulings Russian courts should go by when revising cases: those of the
European Court of Human Rights or the Russian Constitutional Court; p 2 (600 words).

7. Yuri Syun article headlined "British asylum not recognized in Spain" says that Ilya Khaykin,
Russian banker who has received political asylum in the UK, has been extradited to Russia
from Spain where he spent holidays. The banker is suspected of organizing a criminal group
to illegally seize land in Moscow region; p 4 (486 words).

8. Sergei Mashkin report ''Special order comes to Oboronservis' looks at the first verdicts
passed to those involved in fraud with the Defense Ministry's property as part of the
Oboronservis case; p 4 (850 words).

9. Maria Yefimova interview with the acting Israeli foreign minister speaking on the Syrian
conflict, delivery of Russian S-300 systems to Syria and Russia's relations with Israel; p 7
(625 words).



10. Article by political analyst Dmitry Oreshkin in opinion column headlined "Price of issue"
looks at reasons for political instability in Turkey and says that the country's prime minister
is likely to keep power; however, the country will face stagnation; p 8 (356 words).

11. Galina Dudina et al. report headlined "Agent for non-extradition" says Russia may
consider the possibility of granting political asylum to a former CIA employee who has leaked
details of U.S. intelligence agencies monitoring people's phone calls and other
communications; p 8 (714 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Alexandra Samarina and Ivan Rodin article headlined "They begin with governors" says
Russian regional heads will take part in a seminar organized by the Kremlin and Sberbank
in Moscow region to be held after the All-Russia People's Front congress; pp 1-2 (1,044
words).

2. Anastasia Bashkatova article headlined "Millionaire vice-chancellors outstrip president
and prime minister with their revenues" looks at income declarations by heads of Russian

universities. Some of them have made much more money than the head of the state; pp 1, 4
(1,082 words).

3. Ivan Rodin article headlined "Tricky issues of Russian history found" says experts are
discussing problems with writing a single schoolbook on history. The concept of the new book
has been discussed at a meeting in the State Duma; pp 1, 3 (735 words).

4. Alexei Gorbachev article headlined '"People involved in Bolotnaya case to be supported with
march" says the opposition plans to stage a march in Moscow on June 12 to support the people
prosecuted as part of the May 6 disturbances case; pp 1, 3 (603 words).

5. Viktoria Panfilova article headlined "Triumvirate of Eurasian allies' says Deputy Foreign



Minister Grigory Karasin has arrived in Tashkent for talks with the Uzbek and Kazakh leaders.
Experts believe the three countries are discussing a new alliance; pp 1, 6 (774 words).

6. Yury Panyev article headlined "Switzerland not country for refugees' says residents
of Switzerland have backed amendments to the country's law making it even harder for a
foreigner to get political asylum in the country; pp 1, 7 (604 words).

7. Editorial headlined ""Russia intends to invest billions of rubles into CIS" comments
on Moscow's plans to increase financing of its soft power policy in the CIS states. Russia plans
to popularize the Russian language and culture abroad; p 2 (526 words).

8. Sergei Nikanorov report "H-hour for deputies' says that the State Duma will debate in the
second reading the bill banning the promotion of homosexuality among children today; p 3
(1,100 words).

9. Milrad Fatullayev article headlined ""Kremlin returns to Dagestan for sake of Olympics"
comments on the Kremlin's campaign to curb corruption and crime in Dagestan as part of the
preparation for the Sochi Olympics; p 5 (1,834 words).

9. Sergei Dementyev report "Yunus-bek Yevkurov offered to resign' says that the organizers
of the Ingush congress in Moscow seek resignation of the head of Ingushetia, Yunus-bek
Yevkurov; p 5 (1,200 words).

10. Darya Tsilyurik article headlined "Riot at American waxworks" says the former CIA
employee, who has leaked details of U.S. intelligence agencies monitoring people's phone
calls, has made his name public. He is staying in Hong Kong and seeks political asylum in a
country that values freedom of speech. Article features a Russian political analyst's comment;
p 7 (585 words).



Vedomosti

1. Yelena Khodyakova and Petr Tretyakov article headlined "Gazprom to bypass its pipes' says
Russia's gas monopoly Gazprom plans to build an LNG plant for European consumers; pp 1, 13
(648 words).

2. Editorial headlined "Livanov passes Unified State Exam' reviews scandals with the Unified
State Exam in Russia; pp 1, 6 (423 words).

3. Another editorial headlined "I am from Viktor Petrovich" criticizes new regulations
for hiring personnel of the Federal Drug Control Service, as only the ones with reference
letters from people already working in the service can get a position there; p 6 (295 words).

4. Olga Proskurnina interview with Sergei Guriev, Russian economic expert who has left
the country, speaking on his decision to emigrate and problems with the Investigations
Committee; pp 8-9 (2,913 words).

5. Ksenia Boletskaya article headlined ""Channel One TV first again" says according to the TV
season results, Channel One has again become the most popular TV channel in Russia; p 18
(658 words).

6. Anastasia Kornya report ''Main court' says that the Constitutional Court today will define
whose rulings are more important: its own or those of the European Court of Human Rights; p
2 (550 words).

7. Maxim Glikin report "Opinion about Surkov: About zero" says that according to a Levada
Center poll, most respondents believe that former Deputy Prime Minister Vladislav Surkov
has had to resign from the government. He did not have a great influence on political
decision-making, they believe; p 3 (550 words).



8. Alexei Levinson report "Hardly more frightening than war" says that according to a Levada
Center poll, the number of people concerned about the lawlessness of the authorities exceeds
by 1.5 times the number of those who do not care about it; p 7 (700 words).

lzvestia

1. Alexei Pestov and Denis Telmanov article headlined "Serdyukov used to pay millions

in bonuses to Vasilyeva and his deputies" says the Audit Chamber has found out that former
Defense Minister Anatoly Serdyukov used to pay large bonuses to his civilian deputies,
including the head of the property department, Yevgenia Vasilyeva; pp 1, 4 (823 words).

2. Vladimir Zykov article headlined "Officials threatened with up to 20 years in prison

for sending documents via gmail" says a State Duma member has come up with an initiative
to ban Russian officials from using foreign e-mail servers when sending official documents
and other information concerning Russian state secrets; pp 1, 4 (710 words).

3. Yevgeny Safronov article headlined "Investigations Committee to take journalists under
special protection" says the Russian Investigations Committee has developed a concept

to protect journalists. Every crime committed against a journalist will be under special
control; pp 1-2 (848 words).

4. Svetlana Subbotina article headlined '"Govorukhin to become one of co-chairmen of All-
Russia People's Front' outlines the leadership structure of the All-Russia People's Front
movement to be adopted at the congress which opens on 11 June; pp 1, 4 (562 words).

5. Alexei Mikhaylov article headlined "Airborne forces order landing Pantsir' says the Tula-
based KBP Instrument-Building Design Bureau is developing a new version of the missile
defense system Pantsir-S1 to be used by airborne forces; p 5 (600 words).

6. Petr Kozlov report '"Twenty thousand observers to occupy polling stations" says that



opposition parties and civil activists plan to send some 20,000 representatives to polling
stations to monitor the Moscow mayoral election on September 8; p 6 (600 words).

7. Igor Yavlyansky report "USA, China informally ready for G20 summit in St Petersburg"
features a Russian political analyst's comment on U.S.-Chinese cooperation; p 7 (700 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Susanna Alperina interview '"From Russia with love" with Margarita Simonyan, head of the
Russia Today TV channel, speaking on the work of the channel and its development plans; pp
1,17 (1,282 words).

2. Vitaly Petrov article headlined ""Front images' says the All-Russia People's Front has
a positive image among Russians, a recent poll has shown; pp 1-2 (672 words).

3. Alexander Gasyuk article headlined "Prism comes out" comments on former CIA employee
Edward Snowden's motives to leak details of U.S. intelligence agencies monitoring people's
phone calls; pp 1, 8 (542 words).

4. Viktor Feshshcenko article headlined "Password under jumper" says that Edward Snowden,
who has leaked information on U.S. intelligence agencies monitoring people's phone calls
and other communication, does not consider himself to be a hero; p 8 (685 words).

5. Vladislav Kulikov article headlined '"Do not spend extra" says that in accordance with a new
law, senior FSB officers will have to report on purchases that cost more than their three
monthly salaries; p 9 (589 words).

6. Yury Medvedev report "What was in the beginning" says that professors from the Moscow
Engineering and Physics Institute (MIFI) have demanded that the theology faculty in their



institute be closed down; p 7 (700 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Tatyana Zamakhina article headlined "Putin asks 'foreign agents' for compromising
material" says that international NGOs will now be able to get involved in the Russian
electoral process as they will be able to check information on foreign assets of candidates
taking part in elections of all levels; pp 1, 3 (300 words).

2. Marina Ozerova article headlined "Parade of rubber laws" details the bill on ban
on homosexuality propaganda to be passed by the State Duma; pp 1-2 (716 words).

3. Renat Abdullin article headlined "Iranian ambassador speaks about election at MK office"
reports on a news conference by the Iranian ambassador to Russia speaking on the upcoming
presidential election in country; p 2 (519 words).

4. Mikhail Zubov report "Prokhorov and Luzhkov have joint plans for summer" says that
former Moscow mayor Yury Luzhkov may head the election headquarters of businessman
Mikhail Prokhorov who plans to stand in the Moscow mayoral election in September; p 2 (350
words).

5. Mikhail Delyagin report ''Russia's secret priorities' looks at the Russian budget; p 3 (1,100
words).

RBC Daily

1. Yulia Yakovleva and Alexander Litoy article headlined "Second tour intrigue' looks at the
candidates who will run for Moscow mayorship in September; pp1-2 (500 words).



2. Olesya Elkova and Sergei Kolobkov article headlined "Russian sky to be locked" says that
foreign airlines doubt whether they will able to fulfill the provisions of the Transport
Ministry's new decree, which envisage that all foreign passenger carriers should disclose

the passengers' personal data. Twenty days are left until the decree comes into force; p 1 (550
words).

3. Ivan Petrov article headlined "Defense Ministry 'disappointed'" says that starting
from 2014, Russian military men will not have to queue for flats anymore as they will receive
money for the purchase of housing instead; p 2 (600 words).

4. Yulia Sinyaeva article headlined "What they serve terms for in Russia'' sums up the results
of one year's work of Russian business ombudsman Boris Titov; p 3 (600 words).

Noviye Izvestia

1. Yulia Savina article headlined "Everybody has their own holiday' says that on 12 June,
which is a public holiday known as the Day of Russia, opposition will hold a rally, while
President Putin's supporters will gather at the congress of the All-Russia People's Front; p 2
(650 words).

Moskovskye Novosti

1. Irina Granik and Lana Samarova interview with Deputy Finance Minister Leonid Gornin; p
B3 (1,000 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Kristina Desyatova article headlined "Bailiff accused of sexual harassment towards teenager
resigns' says that deputy head of the Moscow Region Courts Bailiff Service Federal
Directorate Andrei Kaminov had to resign after he was videotaped during a meeting with a 14-
year-old boy; p 11 (300 words).

2. Darya Aslamova article headlined ""Turkish Taksim [Square] looks like Russian Bolotnaya
[Square], but way more angry'" features an extensive report on the latest developments

in Turkey, saying that the majority of Turks still support Prime Minister Erdogan; pp 12-13
(1,500 words).



Trud

1. Sergei Frolov article headlined "Front without front-line' says that the objectives of the
newly set up All-Russia People's Front remain rather unclear; however, its first congress is
considered a big political event; p 2 (700 words).

Krasnaya Zvezda

1. Anna Potekhina interview with the new head of the Plesetsk cosmodrome, Col Nikolay
Nestechuk; pp 1-2 (1,000 words).

Related articles:

e What the Papers Say, June 10, 2012
e What the Papers Say, June 7, 2012
e« What the Papers Say, June 6, 2012

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/06/11/what-the-papers-say-june-11-2013-a24853


http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-june-10-2013/481381.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-june-7-2013/481301.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-june-6-2013/481228.html

