
What the Papers Say, June 5, 2013
June 05, 2013

Kommersant

1. Article attributed to the paper's political section headlined "Participant to be elected"
comments on Moscow mayor Sergei Sobyanin's decision to take part in the mayoral election
to be held in the city in September. The opposition is unable to nominate a single candidate
to compete with Sobyanin; pp 1-2 (1,926 words).

2. Yelena Chernenko article headlined "'Soft power' supplied with means" says the financing
of the work to improve Russia's image abroad will be increased dramatically. The Federal
Agency for the Affairs of the Commonwealth of the Independent States, Compatriots Living
Abroad and International Humanitarian Cooperation (Rossotrudnichestvo) will have a budget
of 9.5 billion ($296 million) and it will turn into a Russian analogue of the USAID; pp 1, 7 (874
words).

3. Yulia Orlova et al. report headlined "Russian Railways looks for way to Greece" says
the Russian Railways monopoly is willing to buy transport facilities in Greece: a seaport,
a railway carrier and a repair company; pp 1, 11 (645 words).

4. Vladislav Novy and Anna Balashova article headlined "MTS gets linked up with Akado" says



MTS mobile phone company is planning to buy the Akado company, one of Moscow's leader
in internet and cable TV; pp 1, 13 (648 words).

5. Andrei Kolesnikov article headlined "Do not renounce either wife or prison" says President
Vladimir Putin has made it clear to the West that Russia will not supply S-300 systems
to Syria unless the EU starts arming the opposition. The president also spoke on the departure
of Russian economist Sergei Guriev in his news conference after the Russia-EU summit
in Yekaterinburg; p 2 (970 words).

6. Unattributed article in the column "Direct speech" headlined "Who manages to catch up
with Sergei Sobyanin?" features experts' and public figures' comments on Sergei Sobyanin's
chances of getting elected as Moscow mayor; p 2 (492 words).

7. GrigoryTumanov article headlined "Court fails to recognize Golos" says that a court has
fined one of the regional branches of the election monitoring NGO Golos which was found
guilty of political activity using foreign funding without registering as a foreign agent; p 3
(422 words).

8. Viktor Khamrayev article headlined "No plan written for audits" says the Russian
government has approved amendments to the law on NGOs authorizing unplanned audits
of the organizations; p 3 (445 words).

9. Maxim Ivanov report "Civil initiatives to be checked for obscenity and trolling" says that
Prime Minister Dmitry Medvedev has signed an instruction to set up an expert working group
to deal with official internet petitions that will gather 100,000 signatures; p 3 (750 words).

10. Nikolay Sergeyev article headlined "Makhachkala mayor's case singled out from killers'
testimony" says that charges against Makhachkala mayor Said Amirov have been brought due
to the testimony of one of the previously arrested men suspected of contract killings in the
region; p 5 (1,053 words).

11. Alexei Sokovnin report "Court does not return Anna Politkovskaya murder case
to prosecutors" says that the Moscow City Court has rejected most motions submitted
by defense lawyers in the case of the murder of journalist Anna Politkovskaya; p 5 (650
words).

12. Pavel Tarasenko article headlined "Dmitry Medvedev values neutrality of Sweden
and Finland" says that according to Medvedev, if Sweden and Finland join NATO, this will not
be a positive factor for Russia; p 7 (467 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Konstantin Remchukov and Alexandra Samarina article headlined "Sobyanin's unexpected
maneuver" comments on Moscow mayor Sergei Sobyanin's decision to step down to take part
in the early mayoral election to be held in the city in September; pp 1-2 (1,716 words).

2. Tatyana Ivzhenko article headlined "Gazprom enters Ukraine via German loan" says Kiev is
seeking an agreement with Moscow on the reform of its gas transportation system, as
German banks are ready to make investment in the sector in Ukraine; pp 1, 7 (993 words).



3. Ivan Rodin article headlined "Civil society under suspicion again" says a new bill gives law-
enforcement agencies more grounds for checking activities of NGOs in Russia; pp 1-2 (616
words).

4. Anastasia Bashkatova and Mikhail Sergeyev article headlined "Hike in child disability
threatens economy" says the number of inborn disabilities among Russian children has risen
by 150 per cent in 30 years. Around one million people are now looking after their disabled
children in the country; pp 1, 4 (1,030 words).

5. Vladimir Mukhin article headlined "Army integration strengthened with ruble" says Russia
is stepping up military cooperation with CIS states as part of the preparation for the Sochi
Olympics; pp 1, 3 (767 words).

6. Yevgenia Novikova article headlined "Ataturk Soldiers eager to go on air" says the political
crisis in Turkey has resulted in a rift within the ruling tandem, as anti-government protests
continue in the country; pp 1, 8 (667 words).

7. Editorial headlined "Beginning of green energy sector in Russia" says Russia is planning
to develop alternative sources of energy in remote regions where conventional fuel supply is
problematic; p 2 (461 words).

8. Ivan Rodin article headlined "Issues outside summit agenda" comments on Putin's news
conference following the Russian-EU summit where he has been asked about Syria, Russian
economist Sergei Guriev and gay marriages; p 3 (610 words).

9. Yuly Paniyev article headlined "Syrian opposition has claims on Moscow" says Russia,
the EU and the U.S. will hold talks on the Syrian peace conference in Geneva today; p 8 (827
words).

10. Andrei Melnikov interview headlined "Sovereign democracy by grace of Allah" with Yelena
Dunayeva, senior researcher of the Middle East Studies center at the Institute of Oriental
Studies at the Russian Academy of Sciences, who analyses the presidential election in Iran
to be held on 14 June; p 5 of the NG Religions supplement (3,200 words).

Vedomosti

1. Maria Zheleznova et al. report headlined "Sobyanin leaves for legitimacy" says Moscow
Mayor Sergei Sobyanin has decided to take part in the early mayoral election in an attempt
to look more legitimate in the eyes of Muscovites, as United Russia risks losing its positions
in the regional election in the city in 2014; pp 1-2 (1,044 words).

2. Olga Kuvshinova et al. report headlined "Bonus from Cyprus" says the Cypriot banking
crisis has brought additional 100 billion rubles to individual bank accounts of Russian banks,
as many top managers received their annual bonuses in Russia; pp 1, 4 (662 words).

3. Editorial headlined "Selection of rules" says the decision to hold an early mayoral election
in Moscow gives the opposition no chances as no opposition candidates are ready to compete
with Sobyanin; pp 1, 6 (404 words).

4. Another editorial headlined "2013" compares the Oboronservis corruption case with



the trial of former oil tycoon Mikhail Khodorkovsky and opposition activist Alexei Navalny
and notes that the authorities are using the law the way they want; p 6 (310 words).

5. Oleg Salmanov article headlined "Figure of week: 31May" looks at reasons for anti-
government protests in Turkey; p 6 (447 words).

6. Yelena Khodyakova article headlined "Gazprom speculates for fall" says Gazprom is ready
to reduce prices on gas exported to Europe by 5 per cent in an attempt to take leading
positions on the European energy market; p 12 (599 words).

7. Ilya Klishin report "Consensus 'for fair elections' destroyed" looks at the problem of fair
elections in Russia and the role of the social media that may help restore public consensus
in the country; p 7 (750 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Lyubov Protsenko article headlined "To become elected" comments on Sergei Sobyanin's
resignation to stand for mayor in the early election in September. Article is followed by report
featuring pundits' comment on Sobyanin's decision; pp 1, 3 (807 words).

2. Kira Latukhina report "Bridges instead of borders" looks at the Russia-EU summit
in Yekaterinburg; p 2 (1,800 words).

3. Vladimir Kuzmin report "Sea without heaves" says that Prime Minister Dmitry Medvedev
has attended a meeting of the Barents Euro-Arctic Council (BEAC) in Norway; p 3 (1,200
words).

4. Yulia Krivoshapko interview with Deputy Finance Minister Alexei Moiseyev speaking on the
Russian banking sector, the work of the Central Bank and banks loan policy; p 4 (1,350 words).

5. Vladimir Poletayev report "Fail to block" says that the Moscow Region arbitration court has
imposed administrative responsibility on the internet provider Tefo because the company has
failed to block access to websites with banned content; p 7 (150 words).

6. Vladimir Bogdanov interview with Federal Drug Control Service head Viktor Ivanov
speaking on drug trafficking in Russia and measures taken to stop it; p 17 (1,819 words).

7. Fedor Lukyanov article headlined "Turkish summer" analyses the situation in Turkey
recently hit by mass unrest; p 8 (800 words).

Izvestia

1. Anastasia Alexeyevskikh et al. report headlined "Central Bank to mop up Dagestan's credit
organizations" comments on the resignation of the head of Dagestan's branch of the Central
Bank and the on-going probe into the work of the banking sector in the republic; pp 1, 4 (584
words).

2. Andrei Gridasov report "Abdulgalimov and Amirov could be jailed six years ago" looks
at the case of Makhachkala mayor Said Amirov, who has been charged with the murder of an
Investigations Committee employee in 2011; pp 1-2 (900 words).



3. Yelizaveta Mayetnaya article headlined "Erdogan gets absorbed in playing padishah"
reports on the security situation in Istanbul where anti-government protesters clash with
the police; pp 1, 7 (1,400 words).

4. Alexander Yunashev report "President promises to protect children from same-sex
parents" looks at the Russia-EU summit and Putin's news conference, at which he has spoken
about same-sex marriages and economist Sergei Guriev's departure from Russia; p 2 (800
words).

5. Sergei Podosenov report "Prokhorov and Mironov think about standing in mayoral
election" looks at the early election of the Moscow mayor. Mikhail Prokhorov, businessman
and Civil Platform leader, may stand in the election; p 3 (800 words).

6. Svetlana Povoraznyuk article headlined "Company making programs for Channel One
changes structure" says that the company Krasny Kvadrat making programs for Channel One
has merged with three other companies making TV content; p 8 (523 words)

Moskovsky Komsomolets

1. Mikhail Rostovsky article headlined "Resignation to forestall" says the authorities have
decided to carry out the early mayoral election in Moscow not to leave chances for the
opposition to nominate a single candidate; pp 1, 3 (792 words).

2. Olga Bozhyeva article headlined "What Ukraine manages to do and Russia does not"
comments on the Ukrainian decision to make the Armed Forces professional ones; p 1 (729
words).

3. Viktoria Prikhodko report "Putin sick and tired of same-sex marriages" looks at the
Russia-EU summit and says that Putin has said he is ready to sign a bill banning adoption
of Russian children by gays; p 2 (600 words).

Novaya Gazeta

1. Andrei Kolesnikov interview with economic expert Sergei Guriev speaking on his decision
to leave Russia and on current political situation in the country; pp 2-3 (689 words).

2. Yulia Latynina article headlined "Moscow changes model of controlling Caucasus"
comments on the arrest of Makhachkala mayor Said Amirov and assumes that it has shown
that the Federal Security Service is trying to take Dagestan under control. The author notes
that if the new approach proves to be effective, other North Caucasus republics may have
a similar fate; p 3 (682 words).

3. Alexander Rubtsov article headlined "Non-profit herodias" says that the crackdown
on NGOs in Russia is a bad political mistake that may lead to further politicization of ordinary
people; p 9 (1,100 words).

4. Andrei Kolesnikov article headlined "Moscow, for whom the bells toll..." comments on the
upcoming early election of the Moscow mayor scheduled for September; p 2 (600 words).



RBK Daily

1. Alexandra Golubeva and Yulia Yakovleva article headlined "By popular demand" says
Moscow Mayor Sergei Sobyanin has resigned in order to win the early election in September;
pp 1-2 (1,300 words).

2. Sociologist Artemy Magun article headlined "Levada versus center" features comments
on a new law on "NGOs as foreign agents" and urges the authorities to make certain
amendments to it; p 6 (900 words).

Noviye Izvestia

1. Sergei Putilov article headlined "Clandestine-space power" says bootleg goods
and defective equipment have become ordinary in the Russian space and missile industries;
pp 1, 3 (1,300 words).

2. Anatoly Stepovoy and Yulia Savina article headlined "Expected sensation" comments
on Moscow Mayor Sergei Sobyanin's resignation and looks at the upcoming early election; pp
1-2 (400 words).

3. Valentina Shakhova and Yulia Zabavina article headlined "Far East to be held with
investment projects" says the government will allocate some R500bn to Russian Far East
in order to build a pipeline and roads there; p 3 (800 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Oleg Adamovich article headlined "Sergei Sobyanin asks president to hold mayoral election
this year" comments on the Moscow mayor's resignation and says Sobyanin has asked Putin
to hold an early mayoral election in September; pp 1, 3 (400 words).

2. Yevgeny Arsyukhin interview with Russian Natural Resources and Environment Minister
Sergei Donskoy, speaking on national natural resources and on environmental problems
Russia is facing; p 11 (1,400 words).

Related articles:

What the Papers Say, June 4, 2012
What the Papers Say, June 3, 2012
What the Papers Say, May 31, 2012

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/06/05/what-the-papers-say-june-5-2013-a24685

http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-june-4-2013/481060.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-june-3-2013/480967.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-may-31-2013/480885.html

