
VKontakte Banned 'By Mistake'
By The Moscow Times

May 26, 2013

Leading online social network VKontakte was briefly banned on Friday, in a move dismissed
as a "mistake" but which follows intensifying official pressure on the company as
President Vladimir Putin consolidates his power.

VKontakte, Europe's largest homegrown social network with 210 million registered users, was
put overnight on a "black list" of sites barred from distributing content inside Russia. Hours
later, the ban was lifted.

The company's founder Pavel Durov has clashed with the authorities in the past for providing
a forum for opposition activists to organize protests against Putin.

"This happened by mistake," said Vladimir Pikov, a spokesman for the Federal Mass Media
Inspection Service, the state communications regulator.

"In this case, someone checked a box against the address of the social network. The site has
been removed from the list, and restrictions on access to it have been lifted."

https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times


Durov refused to comply with an order by the Federal Security Service, a successor to the
Soviet-era KGB, to close groups used by activists to organize protests over the December 2011
parliamentary election, which handed victory to Putin's ruling United Russia party.

Last month, he was implicated in a traffic incident in the city of St Petersburg in which a
policeman was slightly injured.

Durov has denied being involved in the accident but, instead of agreeing to testify as a
witness, he left the country, say sources who know him. He has not been seen in public or
posted on his VKontakte page since April 24.

The executive's difficulties coincided with a change of ownership at the company, in which a
private equity fund with Kremlin connections bought a 48 percent stake from the founding
partners who backed Durov.

The day before the deal closed on April 17, VK's office and Durov's home were searched by
investigators.

The buyer, United Capital Partners, controls assets worth some $3.5 billion and is run by
financier Ilya Sherbovich, who sits on the board of three large state firms including Rosneft ,
the oil major run by Putin's former chief of staff, Igor Sechin.

"It's a meticulous and methodical effort to bring the network under the control of the
Kremlin," science fiction writer and blogger Dmitry Glukhovsky, creator of the Metro 2033
video game, said of the pressure on VK.

"It's too important a resource to stand independently from the 'siloviki'," added Glukhovsky,
referring to Putin's allies that share the Russian leader's security-service background and are
now in the political ascendant.

Sherbovich, in an interview, has denied fronting for the Kremlin and said he wanted Durov to
stay on as chief executive of VKontakte.

A source close to the company said it held a board meeting in Switzerland this week which was
attended by Durov.

Durov owns 12 percent of VK, but under a shareholder pact he also votes on behalf of the 40
percent holding owned by Mail.ru, the London-listed internet group backed by Uzbek-born
tycoon Alisher Usmanov, Russia’s richest man.

Related articles:

Google to Comply With Law but Might Disagree on Interpretation
Reporters Without Borders Calls Putin a Predator and Control Freak
YouTube Loses Lawsuit Over Blacklisted Video

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/05/26/vkontakte-banned-by-mistake-a24335

http://www.themoscowtimes.com/business/article/google-to-comply-with-law-but-might-disagree-on-interpretation/480020.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/reporters-without-borders-calls-putin-a-predator-and-control-freak/479545.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/youtube-loses-lawsuit-over-blacklisted-video/479657.html

