30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

What the Papers Say, May 8, 2013

By The Moscow Times

May 07, 2013

wn B
“m

Editor's note: The next edition of "What the Papers Say" will be published on Monday, May 13.

Kommersant

1. Maria Yakovleva article headlined ""Pension arithmetic average' says the revenues

of private pension funds and VEB investing the savings of people who entrusted the state with
the management of their pension savings are almost the same and amount to 7 percent a year;
pp 1, 8 (508 words).

2. Yelizaveta Kuznetsova and Irina Pelyavina article headlined '"Renova not allowed to land

in Perm" says Base Element holding of Oleg Deripaska is continuing fighting for Perm airport.
The local authorities chose the company, but the Federal Anti-Monopoly Service opposes

the deal, the article notes; pp 1, 7 (787 words).

3. Andei Kolesnikov article headlined "Managing orders' says President Putin chairing
the Cabinet meeting has reminded the government of their duties and his powers; pp 1-2
(2,054 words).


https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times

4. Alexei Sokovnin and Nikolai Sergeiev article headlined "Yury Budanov's murderer given

in by automobile and mobile phone' says the Moscow City Court has sentenced Chechen
national Yusup Temerkhanov to 15 years in prison for killing former Colonel Budanov in June
2011; pp 1, 4 (836 words).

5. Pyotr Netreba and Dmitry Butrin article headlined "Self-criticism session with following
exposure' says President Putin's criticism of the government work did not result in the
sacking of any ministers and regional heads are expected to be punished for their failure

to implement the country leadership instructions; p 2 (656 words).

6. Viktor Khamrayev article headlined "Boris Titov reaches State Duma with amnesty" says
business ombudsman Boris Titov has come up with an initiative to free a thousand

of entrepreneurs serving prison sentences for various economic crimes. He will submit

the relevant bill to the State Duma next week, the article notes; p 3 (733 words).

7. Maxim Ivanov article headlined "Vladimir Churov ready to report on civil society' says
the Central Elections Commission has finished work on forming regional electoral
commissions; p 3 (538 words).

8. Yulia Rybina and Nikolai Sergeyev article headlined "Insurgents' houses exploded together
with bombs" says three houses were exploded in Buynaksk by the law enforcement agencies
claiming that they had to explode bombs found there during searches; meanwhile, the locals
allege that the police brought the bombs themselves; p 4 (543 words).

9. Vladislav Trifonov article headlined ''Ilya Ponomaryov proves value of his lectures' says
opposition lawmaker Ilya Ponomaryov is satisfied with the results of the questioning held
at the Investigative Committee; p 5 (596 words).

10. Taisya Bekbulatova article headlined ""Human rights council to wait for verdict

in Bolotnaya case'' says the results of a public investigation of the last year's unrest

on Bolotnaya Ploshchad in Moscow will be handed over to the presidential human rights
council to help the ones tried for the disorder; p 5 (569 words).

11. Article attributed to the paper's political section headlined '"Beyond congratulation sense"
reports on a scandal with informing World War II veterans about the cost of funerals which
erupted in Murmansk; p 5 (689 words).

12. Alexander Reutov article headlined "Iran chooses presidential candidates' comments
on the presidential election campaign in Iran and notes that the fight for the presidential post
may cause a rift among the ruling elite; p 6 (462 words).

13. Yelena Chernenko and Ivan Safronov article headlined "John Kerry reaches agreement
on agreements'' says five agreements on cooperation in cyber security, in nonproliferation,
in fighting with terrorism, on strengthening economic ties and contacts between the two
countries officials are to be drafted by the meeting of the Russian and the U.S. presidents

in June. The documents were discussed during the visit of U.S. Secretary of State John Kerry
to Moscow; p 6 (852 words).

14. Sergei Strokan article headlined "China and India take themselves under control' says



India and China have managed to avoid an armed conflict as they are withdrawing troops
from a disputable region in the Himalayas; p 6 (454 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Alyona Uzbekova article headlined "they blow foam off" says prices on poultry and milk
have started growing down in Russia. Experts attribute the trend to Russia's accession to the
WTO, the article notes; pp 1-2 (431 words).

2. Kira Latukhina article headlined "By deeds" reports on the Cabinet meeting chaired
by President Putin who spoke on the need to fulfill his orders despite challenging
circumstances; pp 1-2 (850 words).

3. Yadviga Yuferova article headlined ""Shadow of victory" laments that increasing number
of the paper's readers are interested in the dirty linen of celebrities rather than in musicians,
researchers and patriots; pp 1, 3 (949 words).

4. Vitaly Petrov article headlined '""Obama to get answer" looks into the visit of new U.S.
Secretary of State John Kerry to Moscow; p 2 (600 words).

5. Vladimir Kuzmin article headlined '"Second one starts'' reviews the results of Medvedev's
Cabinet work as he has been heading the Russian government for a year; p 2 (426 words).

6. Fyodor Lukyanov article headlined '"Chemistry and life" says the issue of chemical weapons
becomes a key one in the Syrian conflict, as the West cannot decide which side in the conflict
used it; p 7 (709 words).

Rossiiskaya Gazeta (weekly)

1. Larisa Viktorova article headlined "One should work thoroughly' looks into what has
happened in Russian politics and economy since Putin's inauguration in 2012; p 2 (600
words).

Vedomosti

1. Editorial headlined ""To help winners' says pensions of World War II veterans in Russia are
much smaller than the payments received by the veterans in the EU and the U.S.; pp 1, 6 (455
words).

2. Maxim Tovkaylo et al. article headlined "Central Bank to place stakes on" says that
the Central Bank may be made responsible for economic growth; pp 1, 4 (900 words).

3. Another editorial headlined "President beyond brackets" says the criticism of the Cabinet
work by President Putin shows that he is ready to make any minister a scapegoat in case they



fail to implement his instructions; p 6 (250 words).

3. Anastasia Kornya and Svetlana Bocharova article headlined "Agents minimum" reports
on the Golos NGO case and says the court ruled that the only fact of receiving financing
from abroad is enough to label an NGO as a foreign agent; p 2 (481 words).

4. Polina Khimshiashvili article headlined "Post-war relations" says the Russian and U.S.
authorities have decided not to discuss sensitive issues in the two countries' relations during
the first visit of new Secretary of State John Kerry to Moscow; p 3 (410 words).

5. Andrei Ryabov article headlined '"Russia in world: life in instability period" analyses
the Russian ties with the West and China and rules out the possibility of Russia's isolation
in the North Korean way; p 7 (722 words).

6. Olga Proskurnina interview with Nils Muiznieks, European Council Commissioner
for Human Rights, speaking on the persecution of NGOs in Russia, the Russian legal system
and cooperation with the U.S.; pp 8-9 (2,248 words).

lzvestia

1. Nikita Mogutin article headlined ""Rescuers did not look for An-2 at its crash site" says
the Sverdlovsk region prosecutor's office is now trying to find out how the 10 million rubles
($317,500) allocated from the budget to find the debris of An-2 were spent, as the plane
crashed just in 8 kilometers from the airport; pp 1, 3 (608 words).

2. Vladmir Zyrov article headlined ""Banned extremist symbols to be gathered in register" says
the official list of extremist symbols banned in Russia will be drafted soon; pp 1, 3 (425
words).

3. Yulia Tsoi article headlined "Prosecutor General's Office finds three more 'foreign agents'"

says prosecutors have accused three more NGOs of receiving monei from abroad without
registering their activity as foreign agents; pp 1, 3 (709 words).

4. Alyona Sivkova article headlined "Ponomaryov asks ethics commission to check
Zhirinovsky's revenues'" says opposition lawmaker Ilya Ponomaryov has drafted a new
inquiry asking the State Duma's ethics commission to check the income declaration of LDPR
head Vladimir Zhirinovsky; p 2 (448 words).

5. Svetlana Subbotiva article headlined "Levada Center does not want to be foreign agent"
says Levada Center NGO head Lev Gudkov denies information on receiving a letter from the
law enforcement agencies where it was labelled as a foreign agent; p 2 (393 words).

6. Alexei Mikhaylov article headlined "Defense Ministry to get mobile broadband
communication'" says the Russian Defense Ministry will get a mobile communication system
with the capacity of 300 Mbits per second; p 5 (495 words).

7. Alexei Mikhaylov article headlined "'Iskander' becomes invulnerable for American ABM"
looks into a new Iskander-M operational -tactical systems which are due to be delivered to the



army in summer 2013; p 5 (700 words).

8. Timur Khursandov and Konstantin Volkov article headlined "Syria to fight Israel with
Palestinian hands" says that the world community is in no haste to recognize the alleged
Israeli air attack in Syria an act of aggression; p 6 (400 words)

Komsomolskaya Pravda

1. Viktor Baranets article headlined '"They called Vassilyeva Mistress at Oboronservis'' reveals
new details in the high-profile fraud case at the Russian Defense Ministry-controlled
Oboronservis company; p 6 (500 words).

2. Alexander Grishin article headlined "Skolkovo lost in squabbles" comments on the latest
situation around the Skolkovo innovation foundation, saying that the Audit Chamber has
revealed large-scale financial violations; p 6 (400 words).

3. Boris Nadezhdin article headlined "If you look at homeland not from Moscow apartment"
reports on the May 6 rally in Moscow, outlining the number of participants and marking
the major problems within the Russian opposition; p 9 (900 words).

Krasnaya Zvezda

1. Alexander Gavarsky article headlined '"March under victory sign" gives details of the
upcoming Victory Parade, which is to be held in Moscow on May 9; p 3 (500 words).

2. Alexander Tikhonov article headlined "Akhtubinsk changes face' features a report on a new
air strip at the Russian Defense Ministry's test airbase at Akhtubinsk in the Astrakhan region;
p 4 (800 words).

3. Sergei Medvedev article headlined ""Russia-U.S.: in search of rapprochement' reports
on the talks between U.S. Secretary of State John Kerry and President Vladimir Putin
and Foreign Minister Sergei Lavrov; p 5 (700 words).

May 8, 2013/BBC Monitoring/©BBC
Related articles:

e What the Papers Say, May 7, 2012
e What the Papers Say, May 6, 2012
e What the Papers Say, Apr. 30, 2012

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/05/07/what-the-papers-say-may-8-2013-a23865


http://www.themoscowtimes.com/business/article/what-the-papers-say-may-7-2013/479667.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-may-6-2013/479596.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-apr-30-2013/479467.html

