
What the Papers Say, Apr. 19, 2013
By The Moscow Times

April 19, 2013

Kommersant

1. Vladislav Novy article headlined "Arkady Dvorkovich deals with postal collapse" says that
Deputy Prime Minister Arkady Dvorkovich has demanded that the Russian Post should ensure
regular international postal traffic within three days, while the Russian Post hopes
to eliminate the postal collapse at Moscow airports within seven days; pp 1-12 (636 words).
2. Kirill Melnikov and Olga Mordyushenko article headlined "Rosneft developing Gazprom's
areas" says that Rosneft keeps strengthening its positions in gas business. It has employed
former Gazprom's top manager Vlada Rusakova to deal with this; pp 1, 9 (1,061 words).
3. Ivan Safronov et al. report headlined "NATO to learn from U.S.S.R." says that NATO
representatives have asked Moscow to share information about the withdrawal of Russian
troops from Afghanistan back in 1989; pp 1-7 (621 words).
4. Dmitry Marakulin et al. report headlined "Runaway banker hides in forest skirts" says that
former owner of the VEFK bank Alexander Gitelson, who was on the international wanted list
for fraud with budget funds, has been arrested in Austria and will be extradited to Russia; pp

https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times


1-3 (685 words).
5. Natalya Bashlykova and Alexander Asadchy article headlined "Smolensk branch happens
to United Russia" says that today the leader of the United Russia party, Dmitry Medvedev, is
to meet United Russia's delegation from the Smolensk region to discuss the region's problems
ahead of the autumn election to the regional legislative assembly. The region may become
the biggest troublemaker for the party as a number of members have recently left United
Russia's regional branch and blamed the governor for the collapse of the party and the region;
p 2 (709 words).
6. Andrei Kolesnikov article headlined "Vladimir Putin gives go-ahead for foreign passport"
gives an ironic account of President Putin's meeting with the head of the Federal Migration
Service Konstantin Romodanovsk; p 2 (687 words).
7. Viktor Khamrayev and Maxim Ivanov article headlined "Foreign accounts do not fit
Criminal Code" says that while the presidential administration is getting ready for checking
officials' income declarations, the State Duma is expected to pass a bill banning officials
from having foreign accounts; p 2 (678 words).
8. Yulia Rybina article headlined "Dagestan switches to non-people election" says that
Dagestan's parliament has taken advantage of a new law to change the procedure for the
election of the region's head. The head of the republic will now be elected by the local
parliament from candidates to be put forward by parliamentary political parties and then
the Russian president; p 2 (563 words).
9. Maxim Ivanov article headlined "'Phone in' stretches till third term" says that President
Putin's live phone-in show is scheduled for 25 April; p 2 (476 words).
10. Vyacheslav Kozlov article headlined "Prisons to be built on mortgage conditions" says that
the Federal Prisons Service dismisses human rights activists' proposals on the reform of the
penal system and plans to involve business in building prisons; p 3 (560 words).
11. Alexei Sokovnin articles headlined "Jury invited to Anna Politkovskaya case" said
the criminal case of the murder of the Novaya Gazeta journalist has been referred to the
Russian Prosecutor General's Office for the confirmation of the indictment and subsequent
transfer to a court for trial; p 3 (800 words).
12. Yury Senatorov and Grigory Tumanov article headlined "Navalny brothers identified as
subscription agents" says that the Investigative Committee has initiated another criminal
case on fraud charges against opposition activist Alexei Navalny; p 4 (672 words).
13. Vladislav Trifonov article headlined "Viktor Vekselberg not given floor" says that law
enforcers conducted a large-scale search in the office of the Skolkovo science park foundation
in line with the criminal case over the embezzlement of budget funds launched against former
head of the fund's finance department Kirill Lugovtsov; p 4 (754 words).
14. Dmitry Butrin article headlined "Central banks call for dealing with real estate" looks
at the Rethinking Macro Policy II conference held in Washington; p 6 (719 words).
15. Pavel Tarasenko article headlined "U.S. not bidding farewell to arms" says that U.S.
President Barack Obama has suffered a major defeat as the U.S. Senate has blocked his plan
to toughen control over arms sales; p 7 (552 words).
16. Sergei Strokan article headlined "Leader's missile denied launch" looks at the reasons
behind Pyongyang's decision to give up its tough rhetoric and bring up the possibility of talks,
ponders over their prospects; p 7 (704 words).
17. Mikhail Serov and Anna Solodovnikova article headlined "Russian investors to be granted
access to Lebanese soils" says that Lebanon has allowed Rosneft, LUKoil and Novatek to take
part in the tender for the development of the country's offshore deposits; p 11 (700 words).



Nezavisimaya Gazeta

1. Anastasia Bashkatova article headlined "Elvira Nabiullina promises to influence GDP" says
that new Central Bank head Elvira Nabiullina advocated the need for expansionary actions
in order to ensure 3 or 4 percent of GDP growth; pp 1,4 (1,116 words).
2. Vladislav Mukhin article headlined "Vladimir Shamanov ready for rapid response" says that
a new kind of branch of the armed forces, rapid reaction forces, is to be set up; pp 1,2 (536
words).
3. Alexandra Samarina and Pyotr Tverdov article headlined "Patriotism — unvarnished
and with no curses" says that the issue of patriotism is becoming a bargaining chip in political
games amid growing public concerns over frequent clashes on ethnic grounds; pp 1,3 (1,228
words).
4. Ivan Rodin article headlined "Where from money for sheriffs should be taken" says that
the State Duma is drafting a bill envisaging the setting up of municipal police; pp 1,3 (740
words).
5. Vladislav Maltsev article headlined "Deputies dividing believers into categories" says that
a working group to study the activities of nontraditional religious organizations is to be set up
at the State Duma; pp 1,2 (661 words).
6. Tatyana Ivzhenko article headlined "New Ukrainian nationalists — Russians" says that
a new public movement bringing together Russian-speaking Ukrainian nationalists is being
formed in Ukraine; pp 1,7 (953 words).
7. Viktor Litovkin article headlined "Military getting rid of their towns easily" says that
the Defense Ministry is trying hard to hand over the military towns it does not need anymore
to municipalities as soon as possible; p 2 (633 words).
8. Editorial headlined "About freedom of expression and freedom of interpretation" says that
State Duma deputy speaker and United Russia member Sergei Zheleznyak has slammed
the decision to grant a national theatre award to the "A Midsummer Night's Dream" opera
staged by a British director; p 2 (490 words).
9. Alexei Mukhin article headlined "Carte blanche. Liberal sheep and imaginary wolves"
speculates why the public demand for political liberalism is not met in Russia; p 3 (761 words).
10. Valentina Lapayeva article headlined "Gudkov's case: Legal analysis" says that stripping
Gennady Gudkov of his seat at the State Duma has exposed a number of legal problems; p 5
(2,736 words).
11. Anton Khodasevich article headlined "Mirror for Lukashenko" says that a Belarussian
court has recognized a photo album about life in Belarus to be extremist; p 7 (704 words).
12. Svetlana Gamova article headlined "Chisinau blames Moscow for everything again" looks
at a scandal involving Moldovan President Nicolae Timofti and several well-known
politicians; p 7 (595 words).
13. Darya Tsiryulik article headlined "Bashar Assad threatens colonialists with Bin Laden"
says that Syrian President Bashar Assad has accused the West of attempting to colonize Syria
and warned the U.S. against assisting the rebels referring to the threat of Al-Qai'dah; p 8 (616
words).
14. Rome-based writer and observer Giovanni Bensi article headlined "Italy in search
of president" looks at the political situation in Italy; p 8 (656 words).
15. Artur Blinov article headlined "Americans do not want to disarm" the U.S. Senate has voted
against the proposal to toughen control over arms circulation; p 8 (603 words).



16. Vladimir Skosyrev article headlined "DPRK puts forward conditions for dialogue with U.S."
says that Pyongyang has signalled that talks may resume after the U.S. and South Korea cease
military drills and the UN cancels sanctions; p 8 (505 words).

Vedomosti

1. Dmitry Kazmin article headlined "Rich does not mean crook and thief" says that one of the
richest Russian officials, First Deputy Prime Minister Igor Shuvalov, has criticized the anti-
corruption ardor and warned it may result in honest people leaving the public service; pp 1, 4
(796 words).
2. Editorial headlined "Small story" says that there is demand for small museums in Russia;
pp 1, 6 (399 words).
3. Yekaterina Kuznetsova article headlined "Beyond barriers: on verge of nervous breakdown"
says that judging by the recent chaotic moves and inadequate reactions the Russian political
elite is on the verge of a nervous breakdown; pp 6-7 (1,435 words).
4. Alexei Nikolsk article headlined "Thing of week: Pressure pan" says that despite
an enormous growth in special services' opportunities and powers it is still impossible
to prevent all terrorist attacks; p (308 words).
5. Liliya Biryukova article headlined "Party-membership card instead of seat" says that
the All-Russia People's Front has joined those demanding that Education Minister Dmitry
Livanov be dismissed; p (555 words).
6. Oleg Salmanov et al. article headlined "In search of innovations" looks at a large-scale
search and withdrawal of documents at the office of the Skolkovo science park foundation; p
(534 words).
7. Editorial headlined "Telling on pipes" says that a recent government's decree has
empowered staff of utilities companies to draw an act and demand increased water
and electricity payment if thei learn that unregistered residents are living in the apartment; p
6 (344 words).
8. Anastasia Kornya and Alexei Nikolsk article headlined "ECHR [European Court of Human
Rights] to check controlled buy" says that former activist of United Russia Taisa Osipova has
complained to the ECHR of persecution out of political reasons and unfair trial based
on forged results of heroine controlled buy; p 2 (433 words).
9. Maria Zheleznova and Anastasia Kornya article headlined "Navalny's fifth case" looks
at yet another case launched against Alexei Navalny and says that the authorities seem to have
achieved their goal of discrediting Navalny as conservative people have begun perceiving him
as a troublemaker; p 3 (450 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Tatyana Shadrina article headlined "Postal poisoning" looks at the reasons behind
the failure of the Russian postal service to cope with the avalanche of parcels from foreign
internet shops; pp 1, 6 (800 words).
2. Yulia Krivoshapko article headlined "Two in one" says that the government is considering
merging the Federal Anti-Monopoly Service with the Federal Tariffs Service; p 3 (500 words).



3. Valery Vyzhutovich article headlined "Indictable word" comments on the proposal to set up
the higher information court; p 3 (700 words).
4. Vladislav Vorobyev article headlined "Obama loses battle against arms" says that Barack
Obama has suffered the biggest defeat in his political career as the U.S. Senate has voted
against the amendments toughening control over arms circulation; p 7 (400 words).
5. Natalya Kozlova article headlined "Brotherly case" looks at yet another criminal case about
Alexei Navalny; p 7 (500 words).
6. Yevgeny Shestakov article headlined "America suffers chemical attack?" wonders if
the Texas chemical plant blast is linked to the terrorist attack at the Boston marathon; p 8
(600 words).
7. Yekaterina Zabrodina article headlined "Either black or white" looks at the latest
developments in the probe into the blasts at the Boston marathon; p 8 (400 words).
8. Oleg Kiryanov article headlined "Market relations" says that Pyongyang seems to be ready
for talks despite the obviously unacceptable conditions it has put forward; p 8 (600 words).
9. Vladimir Bogdanov interview with secretary general of the CSTO Nikolai Bordyuzha
headlined "Peacemakers attacking from sky" where he speaks about the prospects of the
aircraft base in Kant; p 14 (1,300 words).

Izvestia

1. Anna Akhmadeva articles headlined "Arkad and Boris Rottenberg setting up media holding
company" says the company will embrace largest part of tycoons Alexander Mamut's
and Vladimir Potanin's assets; pp 1, 3 (800 words).
2. Andrei Gridasov article headlined "Vekselberg to be questioned within framework
of Skolkovo foundation case" says the tycoon will try to stave off the threat of corruption
charges from the science park foundation; pp 1, 4 (900 words).
3. Yury Matsarsk article entitled "Boston killer is still among us" gives the floor to Russians
living in Boston who share their memories of the explosions and aftermath; p 7 (900 words).
4. Konstanin Volkov and Igor Yavlyansk article headlined "Texas caught fire by accident"
ponders about possible reasons behind the fire at a fertilizer plant in Texas; p 7 (400 words).
5. Boris Mezhuyev article headlined "Premier and liberal party" looks at possible reasons why
Prime Minister Dmitr Medvedev refuses to sack Education Minister Dmitry Livanov despite
growing demands to do so; p 9 (800 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Natalya Rozhkova interview with the chairman of the Kirov court where Navalny's case is
heard, Konstantin Zaytsev, headlined "'Navalny may come down in history like Peter
the Great', Kirov judge Zaytsev says" where he speaks about the trial; pp 1, 4 (1,419 words).
2. Andrei Yashlavsk and Natalya Vedeneieva article headlined "Texas blast happens few days
before anniversary of death of Branch Davidians members: terrorist attack or accident" looks
at the chemical plant blast in Texas and features experts' comments; pp 1, 3 (916 words).
3. Konstantin Smirnov article headlined "Forbes 2013: Alisher Usmanov becomes 18 times
richer over nine years" looks at the Forbes' list of Russia's richest people amid deteriorating



economic situation; pp 1, 2 (1,086 words).
4. Stanislav Belkovsky article headlined "Russia plus West is love" mocks alarmist forecasts
about the deterioration of Russian-U.S. relations after the exchange of black lists as the elite
which keeps its monei in the West and plans to live in the West will never fight against it; p 3
(1,170 words).
5. Ilya Baranikas article headlined "Terrorist attack in Boston: trail has been picked up" looks
at the probe into the Boston blasts; p 3 (705 words).
6. Natalya Vedeneyeva article headlined "Development of Roskosmos" looks at the staff
reshuffle at the Federal Space Agency; p 6 (1,892 words).

Novaya Gazeta

1. Yelena Masyuk article headlined "Natalya Magnitskaya: I would like to see Serezha's
torturers on Magnitsky list" is an interview with the mother of Sergei Magnitsky, a lawyer
who had died in prison in disputed circumstances; pp 6-7 (2,200 words).

Krasnaya Zvezda

1. Alexander Tikhonov article headlined "Airborne troops: Sudden check" says a sudden check
of combat readiness had taken place in an airborne regiment in Pskov on 17 April; p 3 (200
words).

Trud

1. Pavel Orlov article headlined "Earth shuddered" features an opinion by Russian chemist
Valery Sinditsk saying the explosion at a U.S. fertilizer plant is not an act of terror; p 1 (400
words).

Apr. 19, 2013/BBC Monitoring/©BBC

Related articles:

What the Papers Say, Apr. 18, 2012
What the Papers Say, Apr. 17, 2012
What the Papers Say, Apr. 16, 2012

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/04/19/what-the-papers-say-apr-19-2013-a23415

http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-apr-18-2013/478817.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-apr-17-2013/478758.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-apr-16-2013/478685.html

