' Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

The 5

30 YEARS

TV Boss Interview Sparks Uproar

By The Moscow Times

April 06,2013

The Moscow Times

A controversial interview with Konstantin Ernst, general director of state-owned Channel
One, has caused a scandal in social networks and the media, raising questions of press
freedom and journalist ethics.

The interview was taken in 2008 by Yevgeny Levkovich, who was a freelance correspondent
for the Russian edition of Rolling Stone magazine. He had tried to publish it for five years
before posting it on his blog on Snob.ru on Thursday. No other major media outlet accepted it
for publication.

In the interview, Ernst, who is running Russia's most popular television station and is seen as
the country's media demiurge, touched upon sensitive issues such as the pro-government
bias on television, regular meetings between Kremlin officials and top editors, as well as

the murder of Vladislav Listyev, a famous TV anchor who was often compared with American
television star Larry King and was shot in the head at the entrance to his apartment building
in March 1995.


https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times

The murder of the beloved television celebrity deeply shocked the nation, with President Boris
Yeltsin making an emotional statement and several thousand people attending his funeral.

The interview was interrupted at times with Ernst's requests to stop recording in order
for him to make a comment off the record.

Despite Ernst's requests, Levkovich did include one of the excerpts that was not meant to be
published. According to Levkovich, Ernst named Sergei Lisovsky, one of the powerful
advertising magnates of the 1990s and currently a Federation Council Senator, as the one who
ordered the murder of Vladislav Listyev.

Listyev was one of the most popular TV anchors and managers in the 1990s and is widely
associated with the rise of independent media in Russia. Following his assassination, Russia's
main TV channels shut down for a whole day, only displaying a picture of Listyev and the
words, "Vlad Listyev has been killed."

Ernst's accusation caused a scandal to erupt as media actors began to question its credibility
and whether Levkovich's decision to publish bits that were "off the record" was ethical.
The head of Channel One is seen as a powerful figure close to President Vladimir Putin.

Speaking to Ekho Moskvy radio, Lisovsky denied the accusation, saying: "It's futile
to comment on nonsense."

According to the radio's stations editor-in-chief, Alexei Venediktov, Ernst denied making any
accusations both while the interview was recorded and during the off-the-record periods.

Levkovich claimed that what he said was true, saying there were at least two witnesses to the
conversation, a photographer Igor Rodin and his colleague Pavel Grinshpun.

Touching on other topics, Ernst said it was his personal decision not to let such opposition
leaders as Garry Kasparov and Eduard Limonov appear on his television station because he
"doesn't take them to be politicians."

Despite admitting that regular meetings between Kremlin officials and top media figures do
take place, Ernst underlined that he did not think they undermine media freedom.

In light of the growing scandal and citing legal concerns, Snob.ru has restricted access to the
interview, but copies of it have already spread across the Internet.

Ernst denied that there was any kind of censorship on Channel One apart from his own
and emphasized that he was a true patriot, praising Putin for ''not letting Russia fall apart just
like Yugoslavia did."

According to Levkovich, his decision to publish the interview was determined by his
conviction that Russian society was currently experiencing 'a period of stagnation"
and because he wanted to show that ""'nothing has changed for quite some time."

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/04/06/tv-boss-interview-sparks-uproar-a23018



