% Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

What the Papers Say, Apr. 5, 2013

By The Moscow Times

April 05,2013

-:——:q

Kommersant

1. Dmitry Butrin article headlined "Islands of revealed treasures" says that the International
Consortium of Investigative Journalists has got access to information about some 120,000
offshore companies on the British Virgin Islands and looks at the consequences of making
such sensitive information public; pp 1, 6 (1,219 words).

2. Yelena Kiseleva article headlined "'Secret line to be laid under Kiev'" says that

the Transinzhstroi company that used to deal with the construction of secret lines of the
Moscow underground may become the chief contractor for the construction of a new line
of the Kiev underground; pp 1, 9 (827 words).

3. Anna Solodovnikova article headlined '"Russian pipes too small for China" looks at the
recently signed Russian-Chinese agreement envisaging an increase in oil supplies to China
and wonders which side will pay for the widening of the pipeline; pp 1, 9 (600 words).


https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times

4. Alexandra Bayazitova and Yulia Orlova article headlined " Shares with deduction" says that
the Finance Ministry has drafted a bill aimed to make investments in stock market more
attractive for individuals; pp 1, 10 (844 words).

5. Maxim Ivanov article headlined ""Anton Ivanov divides judicial power into branches" says
that the head of the Supreme Arbitration Court, Anton Ivanov, has criticized the expansion

of the Constitutional Court and suggested setting up a body whose resolutions should become
obligatory for all courts when making new decisions; p 2 (545 words).

6. Irina Nagornykh article headlined "One Russia deviates from presidential vertical'" says
that yesterday head of the United Russia party and Prime Minister Dmitriy Medvedev tested

a new format by holding a round-table discussion with the participation of ministers and the
party's leadership. It may be a sign of a new turn in the positioning of the ruling party and will
make it more difficult for it to criticize the government for unpopular decisions, the article
suggests; p 2 (559 words).

7.Natalya Gorodetskaya article headlined "U.S. ambassador questioned about intelligence
officers' non-profit interests" gives an account of a round-table discussion at the Public
Chamber in which U.S. ambassador to Russia Michael McFaul took part; p 2 (638 words).

8. Maxim Ivanov and Sofya Samokhina article headlined "Mass media outlets found to have
extra billions" says that the State Duma's expert council on budget and taxes has decided that
tax privileges for all printed mass media outlets should be cancelled as only some of the
outlets need the support; p 2 (627 words).

9. Musa Muradov article headlined "Ingush opposition deprived of Internet access' says that
an Ingush court has ruled that the opposition website Ingushetiyaru.org is extremist. Its
owner, the leader of the local branch of the RPR-Parnas party, Magomed Khazbiyev, says that
the authorities are trying to shut down the website in order to limit criticism ahead of the
September polls in which the head of Ingushetia will be elected; p 3 (486 words).

10. Viktor Khamrayev article headlined "Alexei Kudrin lacks interpersonal trust" says that
the Civil Initiatives Committee headed by former Finance Minister Alexei Kudrin has summed
up the results of the first year of its work. Its experts say that a new political leader may
appear in Russia only if the incumbent president decides so; p 3 (654 words).

11. Yevgeny Khvostik et. al report headlined "Viktor Bout's partner recognizes himself as U.S.
convict" says that Viktor Bout's former partner Richard Chichakli has agreed to be extradited
to the U.S.; p 4 (608 words).

12. Grigory Tumanov article headlined "Human rights activists initiate check of Justice
Ministry" says that the Russian human rights NGO called Shield and Sword (Shchit i Mech)
has asked the Prosecutor General's Office to check the Justice Ministry's refusal to register
the organization as a "foreign agent' upon its request; p 5 (572 words).

13. Yury Senatorov article headlined '"Prosecutor General's Office recruits statistics' looks
at the launch of an Internet portal with statistics of violations of the law that the Prosecutor
General's Office has been working on for several years; p 5 (400 words).



14. Yelena Chernenko article headlined '"Turkmenistan has been invited to keep Russian
passport" says that during his visit to Turkmenistan, Russian Foreign Minister Sergei Lavrov
tried to convince the country's leadership not to force Turkmen residents with dual
citizenship to give up their Russian passports; p 7 (645 words).

15. Maria Yefimova article headlined "Muslim Brotherhood aims for Persian Gulf" says that
the authorities of the United Arab Emirates have accused 11 members of the Egyptian Muslim
Brotherhood of involvement in a large-scale plot aimed at changing regimes in the UAE

and neighboring Arab monarchies; p 7 (366 words).

16. Sergei Strokan and Ivan Safronov article headlined "North Korean missile ready for war"
says that tensions on the Korean Peninsula keep escalating; p 7 (559 words).

17. Yelizaveta Kuznetsova article '"Red Wings lands in new hands" says tycoon Alexander
Lebedev has sold his troubled Red Wings airline to "a group of investors" for R1 and looks
at the details of the deal and the company's prospects; p 11 (600 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Anastasia Bashkatova article headlined "Better to give money to bank than to Pension
Fund" says that a study conducted by the FinEkspertiza consulting company shows that
the defined contribution pension scheme in Russia is not very beneficial for would-be
pensioners; pp 1, 4 (800 words).

2. Ivan Rodin article headlined '""Number of fictitious divorces in the State Duma may be on the
rise'' notes that as State Duma deputies submit their income declarations, there has been

a drop in the number of married lawmakers, as deputies seek to disassociate themselves

from assets by registering them into their spouses' names and then divorcing them; pp 1, 3
(750 words ).

3. Sergei Kulikov article headlined "Gazprom preparing pliers for Kiev'' says that the Russian
gas monopoly has stepped up its efforts to build the third and forth lines of the Nord Stream
and the Yamal-Europe-2 gas pipelines, the main purpose of these major construction projects
being to deprive Ukraine of revenues for Russian gas transit; pp 1, 4 (650 words).

4. Vladislav Mukhin article headlined "Militants are waging mine war" says that militants'
activities in the North Caucasus are on the rise; pp 1-2 (500 words).

5. Ivan Rodin article headlined "FSB to reduce number of honored servicemen' says that
the Federal Security Service has drafted a resolution aimed to strip servicemen who are sacked
over crimes, corruption, abuse of power, etc., of awards; pp 1-2 (400 words).

6. Darya Tsiryulik article headlined "Offshore scandal brings France to crisis' says that
the International Consortium of Investigative Journalists has begun publishing information
about politicians using offshores in the British Virgin Islands; pp 1, 8 (450 words).



7. Editorial headlined '""Hero of Labor as an illusion" speculates why President Putin has
decided to revive the Soviet-era title of Hero of Labor; p 2 (550 words).

8. Alexei Gorbachev article headlined "Opposition hurries to expose vote-rigging schemes
prior to election" looks at several hearings where opposition activists are trying to prove vote
rigging at the 2011 parliamentary election; p 3 (650 words).

9. Nikolai Sorokin article headlined "Are benefits for mass media outlets to become targeted?"
looks at a sitting of the expert council of the State Duma's budget and taxes committee that
considered tax benefits for printed mass media outlets; p 4 (600 words).

10. Tatyana Dvoynova article headlined ""Gosstroi gets more suspended construction" says
that the entity that was in charge of building facilities for the APEC summit in Vladivostok is
being eliminated and its suspended construction projects are to be handed over to the Federal
Agency for Construction and Utilities; p 6 (400 words).

11. Tatyana Ivzhenko article headlined "Another coup begins in Kiev'' looks at what it
describes as a systemic crisis of power in Ukraine as the opposition is about to issue a no-
confidence vote in the government; p 7 (1,000 words).

12. Grigory Mikhaylov article headlined "Bishkek switches to Chinese" says that the weakness
of the Kyrgyz economy makes its leadership seek outside sources of financing; p 7 (850
words).

13. Anton Khodasevich article headlined 'Another nationalization in Belarus" says that
the Belarussian authorities have dealt another blow at the investment climate
by nationalizing the shoe factory Luch; p 7 (600 words).

14. Yury Paniyev article headlined '""Pyongyang threatens Washington with nuclear strike"
says that North Korea has moved a ballistic missile to its east coast, as an attack against
the U.S. has been officially sanctioned by the country's leadership; p 8 (700 words).

15. Artur Blinov article headlined "Barrack Obama giving in to arms lobby'" says that U.S.
President Barack Obama has given up his demand to ban selling assault rifles under
the pressure from the arms lobby; p 8 (650 words).

16. Yevgeny Grigoryev article headlined ''Dialogue between Moscow and Berlin is not trouble-
free' looks at Russian-German relations ahead of President Vladimir Putin's meeting with
German Chancellor Angela Merkel; p 8 (400 words).

17. Vera Tsvetkova interview with the head of the Russian Public TV, Anatoly Lysenko,
headlined "Television is ideology with multi-billion turnover"; pp 9-10 (1,800 words).

Vedomosti

1. Dmitry Kazmin and Margarita Lyutova article headlined "Constitution prevents Cyprus'



salvation' says that the Supreme Court of Cyprus will decide whether the constitution allows
to take a levy on deposits in the Bank of Cyprus and Laiki without a just compensation; pp 1, 4
(607 words).

2. Bela Lyauv and Anton Filatov article headlined "Chief entertainer' says that Arkady
Rotenberg has invested in the construction of Russia's biggest shopping and entertainment
center, Aviapark, to be built in Moscow; pp 1, 18 (482 words).

3. Editorial headlined "Crisis of Soviet science" comments on the growing number
of accusations against deputies, senators, high-ranking officials and businessmen
of plagiarism in their PhD papers; pp 1, 6 (386 words).

4. Maxim Glikin report ""Big argument about small business'' looks at the continued
controversy between the government and small businesses over the latter's social insurance
payments and says that President Putin may resolve this argument during his televised
phone-in with the nation later this month; p 2 (400 words).

5. Editorial headlined '"'Logic of absurd" says that absurdity in Russian politics has reached its
peak while the system of power is becoming increasingly more closed; p 6 (286 words).

6. Kirill Kharatyan article headlined "Thing of the week: Berezovsky's letter' speculates what
the late tycoon Boris Berezovskiy might have been aiming to achieve with his letter
to President Putin; p 7 (383 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Yury Medvedev interview with the head of the Federal Space Agency, Vladimir Popovkin,
headlined '"Dreaming of space" where he speaks about protection against asteroids, about
the Bion apparatus to be launched on April 14 and whether Russia will continue using

the Baikonur Cosmodrome; pp 1, 3 (800 words).

2. Kira Latukhina article headlined "On friendly terms with Europe' looks ahead at President
Vladimir Putin's visits to Germany and the Netherlands; p 2 (700 words).

3. Valery Vyzhutovich commentary piece headlined "Between business and power'' comments
on President Putin's decree obliging state officials to declare large-scale spending; p 2 (500
words).

4. Sergei Ptichkin and Natalya Yachmenkova interview with the head of the United Aircraft
Corporation, Mikhail Pogosyan, headlined "'Black wings' getting ready for takeoff" where he
speaks about the new generation of military and civilian planes and the state defense order; p
5 (450 words).

5. Yelena Domcheva article "White, gray, black" looks at revelations made by Deputy Prime
Minister Olga Golodets that out of 86 million able-bodied Russians, only 48 million are



employed legally and pay their taxes in full; p 6 (550 words).

6. Natalya Kozlova article headlined "Telephone not to be handed over" says that an aide
to State Duma Deputy Ilya Ponomaryov, Dmitry Rukavishnikov, has been arrested
for participating in mass disorders on Bolotnaya Ploshchad on May 6, 2012; p 7 (400 words).

7. Oleg Kiryanov report headlined "Subjugation" says that North Korea has announced it is
ready to counter the United States' hostile policy with various advanced means of nuclear
strikes; p 8 (200 words).

8. Yevgeny Shestakov article headlined ''Lavrov sacrifices health' looks at the Russian foreign
minister's recent talks in Turkmenistan; p 8 (400 words).

9 Viktor Feshchenko interview with former U.S. Ambassador to Russia James Collins
headlined "Used to working against each other" where he talks about the outcomes of the
meeting of ambassadors held in Moscow; p 8 (550 words).

lzvestia

1. Ivan Cheberko article headlined "Government to consider law on Roskosmos state
corporation' looks at a draft law drawn up by the Federal Space Agency on setting up a state
corporation called Roskosmos; pp 1, 4 (700 words).

2. Yelizaveta Mayetnaya et al. report ""Federal Prisons Service is in for new prison reform"
says the prison reform concept to 2020 is likely to be considerably revised; pp 1, 3 (800
words).

3. Polina Izvolskaya and Alexei Mikhaylov article headlined "Russia is running behind
schedule with eliminating chemical weapons'' says that Russia is to push back the deadline
for the elimination of its Soviet-era stocks of chemical weapons from 2015 to 2020; pp 1, 4
(422 words).

4. Anastasia Alekseyevskikh and Maria Kunle article headlined "Central Bank needs
international financial monitoring'" says that head of the Central Bank, Sergei Ignatyev, has
suggested that a special structure to ensure the observance of anti-money laundering laws be
set up within the Customs Union; pp 1, 4 (558 words).

5. Anastasia Kashevarova report "'Direct line' with president to be hosted by Sittel
and Kleymenov" gives some details of President Putin's upcoming televised phone-in with
the nation expected to take place later this month; p 2 (400 words)

6. Yulia Tsoi and Yelena Teslova article ''Seliger-2013 to become multi-party" says this year's
Seliger and other youth forums will welcome members of various political parties
and movements, not only pro-Kremlin ones; p 2 (500 words).

7. Alexei Mikhaylov article headlined '"Defense Ministry to upgrade Soviet BMIP-2s' looks



at the Russian Defense Ministry's plans to upgrade 3,000 BMP-2 infantry fighting vehicles; p
3 (600 words).

8. Maria Gorkovskaya article headlined ""IMF delegation arrived to take away bread
from Egyptians' says that the IMF's delegation demands that in exchange for a loan of $4.8
billion the Egyptian authorities should conduct a set of unpopular reforms; p 7 (559 words).

9. Svetlana Povoraznyuk report headlined "TV channels have asked Surkov for extra money"
says several Russian national TV channels have asked the federal government to increase
their 2013 subsidies for transmitting their programs; p 8 (400 words).

10. Mikhail Delyagin commentary piece headlined ""Will there be enough grain?" looks at the
situation on the Russian grain market; p 10 (600 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Mikhail Zubov article headlined "Is there still gunpowder in Prokhorov's flask?" gives
highlights of the journalist's conversation with Mikhail Prokhorov about his political plans
and features experts' comments; pp 1, 6 (2,851 words).

2. Mikhail Rostovsky article headlined '"Why Kremlin is promoting Navalny" says that
although opposition activist and anti-corruption whistleblower Alexei Navalny's approval
rating is falling, his upcoming trial may boost his popularity; pp 1-2 (695 words).

3. Anzhelika Panchenko article headlined ""Where is life more dangerous: in Russia or U.S.?"
looks at the crime statistics available on a new portal launched by the Prosecutor General's
Office; pp 1, 4 (1,087 words).

4. Mikhail Zubov article headlined "U.S. Ambassador McFaul states that those guilty of Dima
Yakovlev's death will be punished' looks at U.S. Ambassador to Russia Michael McFaul's
meeting with members of the Public Chamber; p 2 (687 words).

5. Melor Sturua article headlined "President Obama cuts his salary by 5 percent" comments
on U.S. President Barrack Obama's decision to return 5 percent of his salary to the budget; p 2
(511 words).

6. Stanislav Belkovsky article headlined "Anti-corruption fight to ruin Russian Federation"
says that the first president of the U.S.S.R., Mikhail Gorbachev, has called on President Putin
to revise the system of the country's management and adds that corruption has become

the foundation of the Russian economy; p 3 (1,263 words).

7. Renat Abdullin article headlined ""Deckert couple from U.S. gives up adopted Russian
children" looks at another scandal escalating in Texas over allegations of abuse of adopted
children from Russia; p 3 (992 words).

8. Yevgeny Balabas et al. headlined ''Pavel Astakhov says anti-plagiarism bloggers should see



a shrink" says that bloggers have accused children's ombudsman Pavel Astakhov
of plagiarism in his doctoral dissertation; p 3 (654 words).

9. Ilya Baranikas article headlined "Pentagon announces deployment of U.S. ABM in Guam"
says that in response to Pyongyang's threats Washington is going to step up missile defense;
p 4 (632 words).

10. Olga Bozhyeva article headlined "U.S. nuclear big stick is a bit thicker than ours' looks at a
report published in the U.S. about the two countries' nuclear capabilities; p 4 (389 words).

Novaya Gazeta

1. Unattributed article ""Microblogs VKontakte with Staraya Ploshchad" gives "secret"
information about cooperation of the network VKontakte with the presidential administration
in The Twitter Journal project; pp 1-2 (1,600 words).

2. Unattributed interview with the author of The Twitter Journal project and the former press
secretary of Vkontakte; p 3 (650 words).

3. Semen Novoprudskiy report ""Sentenced to Russia'' says that the Russian authorities are
trying to "chain officials to Putin's galleys"; p 4 (1,000 words).

4. Yulia Polukhina report ""Bolotnaya case: Left deviation' looks at yet another wave
of detention of opposition activists that is politically motivated; p 4 (800 words).

5. Vasily Golovnin report "Kim Jong-un wants this" looks at confrontation on the Korean
Peninsula; p 9 (1,600 words).

RBK Daily

1. Anastasia Fomicheva report "Tele2 joins bank" says that the group VIB has closed the deal
to purchase Tele2; p 1 (400 words).

2. Anastasia Novikova report "Friendship bypassing state' says that U.S. Ambassador
to Russia Michael McFaul has reconciled Russian and U.S. NGOs that will from now
on cooperate directly, without state institutions; p 2 (700 words).

3. Inga Vorobyeva report ""Putin's 12 friends" looks at Putin's upcoming visit to Germany
and says that his itinerary in Hannover has been changed several times; p 2 (950 words).

4. Yulia Sinyayeva report ''Bonus for informing' says that the government has approved
amendments to the Criminal Code, according to which the heads of companies, who admit
they take part in cartels, will not bear criminal and administrative responsibility; p 2 (600



words).

5. Polina Stroganova report ""Gazprom Neft to share shelf with Shell" says that Gazprom's
subsidiary Gazprom Neft has found a partner, Royal Dutch Shell, to work in the offshore zone
of Russia's Arctic area; p 6 (400 words).

Noviye Izvestia

1. Sergei Putilov report "'U.S. State Department acknowledges that Russia lags behind U.S.
in nuclear weapons'" says that the State Department has published a report on the amount
of nuclear weapons in Russia and the U.S.; p 2 (350 words)

2. Vera Moslakova report "Navalny's rating grows and his political influence decreases" says
that blogger Alexei Navalny's popularity has risen over 30 percent over the last two years; p 2
(350 words).

3. Nadezhda Bulanova report "Prosecutor General's Office admits that police do not register
most crimes' says that at least 3 million unregistered crimes were revealed in Russia in 2012;
p 3 (250 words).

Trud

1. Alexander Protsenko report ""Tale about lost population' says that according to Deputy
Prime Minister Olga Golodets, 40 million Russians are employed in the "gray" sector; pp 1-2
(1,600 words).

2. Report by Boris Kagarlitsky, director of the Institute of Globalization and Social
Movements, headlined ""And then command to carry it to burrows will be given'" says that no-
one has cancelled the plan of Deputy Prime Minister Arkady Dvorkovich to quickly sell
important state-owned energy assets; p 4 (2,000 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Yelena Krivyakina report ""Migrants who violate law to be denied entry for 10 years" says
that the government has discussed a bill to toughen requirements for migrant workers
arriving in Russia; p 2 (400 words).

2. Yelena Krivyakina report '""Did Abramovich give Berezovsky's letter to Putin?" says that
businessman Roman Abramovich could give late Boris Berezovsky's letter to Vladimir Putin; p



4 (4,00 words).

3. Asya Khovanskaya report "American family gives up adopted Russian orphans' says that
U.S. foster parents have given up three children adopted in Russia; p 4 (300 words).

4. Sergei Davydov report ''Mass media to get preferences in line with new rules' looks at tax
preferences for media outlets in Russia; p 5 (700 words).

Krasnaya Zvezda weekly

1. Andrei Gavrilenko interview with the commander of air forces and air defense of the
Southern Military District, Major-General Andrei Yudin; p 5 ( 2,300 words).

Apr. 5, 2013/BBC Monitoring/©BBC
Related articles:

o What the Papers Say, Apr. 4, 2012
e What the Papers Say, Apr. 3, 2012
o What the Papers Say, Apr. 2, 2012

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/04/05/what-the-papers-say-apr-5-2013-a22986


http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-apr-4-2013/478021.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-apr-3-2013/477891.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-apr-2-2013/477823.html

