M Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Why It Pays for a Daily to Be Anti-Putin

April 03,2013

The Moscow Times

State Duma deputies from United Russia took offense with Moskovsky Komsomolets
newspaper last month for referring to them as "political prostitutes." Ideally, politicians
should never take offense with the way they are portrayed by the media, but these Duma
deputies are attempting to wage a war with the newspaper and its editor-in-chief, Pavel
Gusev. However, they are fighting a losing battle because the editorial policy of any
commercial publication is determined less by its editors and journalists and more by the
political views of its readers.

Any newspaper that wants to gain a broad readership in Moscow needs to take an anti-Putin
and anti-United Russia stance. That has less to do with economics and politics than it does
with simple arithmetic. Even the inflated official figures indicate that only 46 percent

of Muscovites voted for Vladimir Putin in the March 2012 presidential election, and by most
counts, United Russia received only between 25 percent and 35 percent of the Moscow vote
in the December 2011 Duma elections.



Konstantin
Sonin

If a newspaper wants to be profitable, it must publish articles its readers will like and select
information that confirms readers' views. Otherwise, it will lose subscribers, newsstand sales
and advertisers. After all, what company would advertise in a publication that nobody reads?

A large readership is also the basis of any newspaper's political influence, and it would be
senseless to promote this or that agenda if nobody would read the material anyway.
Moskovsky Komsomolets is extremely popular in Moscow precisely because the political
views of its leading commentators match those held by the majority of Muscovites.

Thus, the current conflict between the Duma and the newspaper is, to a large extent, a direct
consequence of the massive electoral fraud in the 2011 Duma elections. Many United Russia
deputies do not represent their constituencies and occupy parliamentary seats that should
rightfully belong to others. By contrast, Moskovsky Komsomolets does represent the majority
of Muscovites, and its loyal readership is based on market forces and mechanisms that are
practically impossible to falsify or manipulate.

Those who would use the media for their own propaganda purposes find themselves in a trap.
By limiting the freedom of journalists and commentators, they automatically reduce

the readership and the potential audience for their own propaganda. For example, the more
progressive segment of society long ago stopped watching the news on state-controlled
television. The same is true of print publications where Kremlin-friendly editors have been
installed; everything they published is subsequently considered suspect.

With its enormous resources, the Kremlin could exercise total control over all forms of media,
including Internet publications. But as events during the final years of the Soviet Union
demonstrated, such a policy would not lead to the desired result. Despite holding complete
control over the media in the 1980s, the Soviet authorities were unable to greatly influence
the thinking of the people. By that time, people simply stopped believing newspapers

and television news. Today's Duma deputies would therefore be well advised to halt their war
against Moskovsky Komsomolets. After all, continuing the battle will not improve the way
most Muscovites perceive them.

Konstantin Sonin is a professor at the New Economic School in Moscow and a columnist
for Vedomosti.

The views expressed in opinion pieces do not necessarily reflect the position of The Moscow
Times.



Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2013/04/03/why-it-pays-for-a-daily-to-be-anti-putin-a22928



