30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

What the Papers Say, Apr. 1, 2013

By The Moscow Times

April 01,2013

- p— e p——T p—

Lo LEL

Kommersant

1. Andrey Kolesnikov article headlined "Vladimir Putin unites both skates" reports
on President Putin's meeting with sports officials where the future of the Olympic facilities
in Sochi was discussed; pp 1, 3 (2,256 words).

2. Yelena Chernenko interview with NATO Deputy Secretary-General Alexander Vershbow
headlined '""We may start building joint ABM systems'" speaking on the US decision not

to develop the fourth stage of the European missile defense system and prospects for the
Russian-NATO cooperation; pp 1, 8 (867 words).

3. Vladislav Novyy article headlined "Strategic task force" says President Putin has made
the Russian Post Office a strategic company. The move is to make the privatization of the post
office more problematic; pp 1, 12 (523 words).


https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times

4. Sergey Sobolev and Yevgeny Khvostik article headlined ''Not to see Island of Freedom
for 100 years' reviews the results of the 2012 tourism season in Russia; pp 1, 12 (735 words).

5. Taisia Bekbulatova and Natalya Korchenkova article headlined "Elections in Zhukovskiy
drown in money" says acting Moscow Region governor Andrey Vorobyev has denied reports
by some bloggers about the bribery of voters at Zhukovsky town mayoral elections. Candidate
backed by the authorities Andrey Voytyuk has won the voting, according to exit polls; p 2 (712
words).

6. Natalya Bshalykov article headlined ""One Russia needs Yevgeniy Urlashov'' says Yaroslavl
mayor and member of the Civil Platform party Yevgeny Urlashov has claimed that Yaroslavl
Region governor Sergei Yastrebov has invited him to join the list of One Russia candidates
for the regional duma elections; p 2 (770 words).

7. Viktor Khamrayev article headlined "Mikhail Gorbachev shows delayed action mines"
comments on a lecture by former USSR President Mikhail Gorbachev who called for new
political reforms in Russia; p 2 (620 words).

8. Irina Nagornykh et al. report headlined "Officials' spending to be compared with revenues"
says Russian officials and parliamentarians have to report both of their spending
and revenues this year, as part of the on-going anti-corruption campaign; p 3 (1,038 words).

9. Article by former Russian ambassador to South Korea Georgiy Kunadze in opinion column
headlined "Price of issue" looks into the possibility of a real armed conflict on the Korean
Peninsula; p 8 (373 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Aleksandra Samarina article headlined "Front incubator of individual candidates in single-
seat constituencies" says judging by President Putin's meeting with the All Russian People's
Front, the movement will be turned into a source of individual candidates backing Putin

to take part in elections in single-seat constituencies at all levels. Pro-Putin politicians are
expected to have overwhelming majority together with One Russia deputies; pp 1, 3 (1,187
words).

2. Anastasiya Bashkatova article headlined "Cyprus crisis leaves Russia without investors"
says following the outbreak of the Cyprus financial crisis , investors are withdrawing money
from Russia-oriented funds; pp 1, 4 (806 words).

3. Ivan Rodin article headlined '"State service without personal interest" says the Russian
Labor Ministry has suggested that officials should inform the law-enforcement agencies
about the possible conflict of interests in their work; pp 1, 3 (510 words).

4. Aleksey Gorbachev article headlined '"Thousand rubles for canvassing 'butterfly'" reports
on the violations noted by observers at the mayoral election in the Moscow Region town
of Zhukovsky; pp 1, 3 (570 words).



5. Svetlana Gamova article headlined "Russians to be made Romanians in Moldova" says
Romanian MPs have come up with an initiative to grant Romanian citizenship to all
Moldovans. Some Moldovan politicians oppose the plans; pp 1, 6 (801 words).

6. Vladimir Skosyrev article headlined '"Pyongyang chooses between war and hard currency"
says the tensions between Pyongyang and Seoul are escalating, as North Korea threatened
to close the joint industrial complex in Kaesong; pp 1, 6 (536 words).

7. Vladimir Mukhin article headlined "Russia and Ukraine go to peace water way'' says
the unscheduled military exercise launched by President Putin in the Black Sea have proven
that Ukraine remains Russia's strategic ally in the region; p 2 (698 words).

8. Dmitriy Orlov article headlined "'100 leading politicians in Russia in March 2013" says
although experts still call President Putin the most powerful politicians in Russia
the positions of some government officials are strengthening; p 5 (1,855 words).

lzvestia

1. Alexei Mikhailov article headlined "Main Intelligence Directorate to send spy to Hawaii
and Alaska' says the new intelligence ship Yuriy Ivanov to monitor the US missile defense
systems will be commissioned in 2014; pp 1, 4 (425 words).

2. Yelizaveta Mayetnana and German Petelin interview with former director-general
of Slavyanka company Aleksandr Yelkin headlined speaking on charges brought against him
and corruption within the Defense Ministry; pp 1, 5 (2,218 words).

3. Article by Chechen head Ramzan Kadyrov headlined "Because — Motherland" speaks out
for the restrictions imposed on Russian officials by President Putin and calls for banning
foreign trips for top officials having access to state secrets all together; pp 1-2 (777 words).

4. Svetlana Subbotina and Alena Sivkova article headlined "Russian Foreign Ministry speaks
about attempts to use organs of Russian children in USA" says the Russian Foreign Ministry
claims it has information about two attempts to use organs of Russian children who died

in the USA for transplantation; pp 1, 4 (522 words).

5. Margarita Kazantseva and Sergey Ispolatov article headlined "Arguments between Rosneft
and Transneft to be resolved by government' says Rosneft oil giant cannot come

to agreement with Transneft oil transportation company over the route of increased oil
supplies to China; pp 1, 4 (670 words).

6. Konstantin Volkov article headlined ""South Korea stakes on marines" says that despite
the escalation of tensions with North Korea, Seoul does not plan to postpone the joint military
exercise with the USA scheduled for early April; p 7 (633 words).



Rossiiskaya Gazeta

1. Tatyana Smolyakova interview with presidential aide Yuriy Trutnev speaking on the
development of small aviation in Russia; pp 1, 6 (1,649 words).

2. Marina Gritsuk et al. report headlined "Chasing inflation'" says pensions have grown by 3.3
per cent in Russia; pp 1, 4 (1,074 words).

3. Aleksey Aronov interview with outgoing Central Bank head Viktor Gerashchenko speaking
on the Cyprus financial crisis and Elvira Nabiullina to replace him on the post of the bank's
head; pp 1, 4 (1,012 words).

4. Oleg Kiryanov article headlined 'Neither war, nor peace' comments on the North Korean
leadership tough rhetoric towards Seoul and the USA; p 8 (526 words).

Vedomosti

1. Maksim Tovkaylo article headlined "Gazprom without asking for permission' says
Rosneftegaz has secretly bought 0.23 per cent stake in Gazprom. This was the share
the government lacked to formally control the gas monopoly; pp 1, 12 (615 words).

2. Olga Kuvshinova article headlined '""Russia not to jump high'" says Russian Economic
Development Minister Andrey Klepash has acknowledged that the country will not be able
to reach the economic development level of 5 — 6per cent in the nearest future; pp 1, 4 (740
words).

3. Editorial headlined "Right of strong one" criticizes the State Duma lawmaking activity as
ill-thought-out laws often create numerous problems to ordinary people; pp 1, 6 (418 words).

4. Another editorial headlined "Putin to pay'' comments on President Putin's decision to pay
bonuses to people donating blood; p 6 (305 words).

5. Maksim Tovkaylo article headlined "Person of week: Igor Sechin" analyses power
and influence of Rosneft head Igor Sechin over Russia's energy sector; p 6 (361 words).

6. Aleksey Nikolskiy article headlined "Helicopters to be added to Iraq' says Russia's arms
supply mega-contract with Iraq has been in fact approved by Baghdad and will be
implemented this year; p 2 (497 words).

7. Denis Sokolov article headlined "North Caucasus: to separate or keep" reviews the Russian
policy in the North Caucasus and outlines economic and security challenges of the region; pp
6 -7 (1,423 words).



Moskovsky Komsomolets

1. Aleksey Lazarev article headlined '"New mayor to need money and trust' says numerous
violations were registered at the mayoral election in Zhukovskiy; pp 1, 5 (922 words).

2. Aleksandr Melman article headlined "Where are you, my Gertruda?" comments
on President Putin's decision to revive the hero of labour title; pp 1-2 (877 words).

3. Vladislav Inozemtsev article headlined "It is better not to fight with corruption' reviews
the shortcomings of the on-going anti-corruption campaign in Russia; p 3 (1,206 words).

4. Mikhail Zubov interview with Novaya Gazeta newspaper editor-in-chief Dmitriy Muratov
speaking on the 20th anniversary of the paper and its editorial policy; p 6 (904 words).

RBK Daily

1. Unattributed article headlined "Berezovskiy's suicide under question" says there are doubts
about the suicide of Russian tycoon Boris Berezovskiy, citing articles in The Sunday Times and
The New Times magazine; p 2 (200 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Asya Khovanskaya article ""Berezovskiy did not manage to get 300m dollars?" says there are
doubts about the suicide of Russian tycoon Boris Berezovskiy, citing an article in The Sunday
Times; p 1 (450 words).

2. Evgeniy Arsyukhin article headlined "Bank crisis in Cyprus will crash world financial
system?" says the tax on deposits in Cyprus could trigger a global financial crisis; p 4 (1,600
words).

3. Aleksandr Kots article headlined "Confession of Ingush Mujahideen" features an interview
with a militant wanted in connection with the Domodedovo airport bombing; p 8 (1,500
words).

Moskovskiye Novosti

Aleksandra Beluza article headlined "To challenge'" says the upcoming regional election
in Russia could change the political landscape; pp B2-B3 (800 words).

Unattributed article headlined "If 'Patriots of Russia' sometimes" features an interview with
political scientist Grigoriy Golosov reflecting on Russian party building; pp B3-B5 (2,100
words).

Svetlana Babayeva article headlined "Printer and shredder" features an interview with
the State Duma's deputy chairman, Nikolay Levichev, speaking about the situation with



the Russian parliament; pp B6-B8 (2,600 words).

Novyye lIzvestia

Vera Moslakova article headlined "Costly victory' says observers have registered violations
in the mayoral election in the city of Zhukovsky; pp 1-2 (600 words).

Apr. 1, 2013/BBC Monitoring/©BBC
Related articles:

e What the Papers Say, Mar. 29, 2012
e What the Papers Say, Mar. 28, 2012
e What the Papers Say, Mar. 27, 2012

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/04/01/what-the-papers-say-apr-1-2013-a22824


http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-mar-29-2013/477675.html
hhttp://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-mar-28-2013/476452.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-mar-27-2013/477243.html

