_Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

30 YEARS

Kremlin Rebuffs Report Questioning
Duma Vote

By Alexander Winning

March 12,2013

S

Vladimir Churov, above, told journalists that those with doubts about the legitimacy of the Duma vote
should check themselves into a psychiatric clinic.

Senior government officials on Wednesday rejected as pure fantasy a leaked report that cast
doubt on the ruling United Russia party's victory in the 2011 State Duma elections, saying its
author should seek psychiatric help.

The report, written by Stepan Sulakshin, director of the Governance and Problem Analysis
Center, a think tank co-chaired by Russian Railways president Vladimir Yakunin, said that
United Russia only won elections to the lower house through electoral falsifications and that
the Communists gained the most votes in the disputed December race, which kick-started
the opposition protest movement.

But Sulakshin's study, which was written in the fall but only leaked to RBC Daily
and Kommersant in time for publication Wednesday, did not question Putin's victory in the


https://www.themoscowtimes.com/author/alexander-winning

March 2012 presidential vote, saying the head of state had garnered far more votes than his
nearest competitor.

Analysts were divided on their assessment of Sulakshin's report, titled "The Electoral System
and Success of the Government," with some seeing it as an attempt to influence Russia's
political course by pointing up voters' support for conservative policies and others calling its
conclusions implausible.

Early Wednesday, an undisclosed Kremlin source said about the report that "if someone
wants to review the election results, he should file a lawsuit with concrete facts instead
of writing reports,' RIA-Novosti reported.

Vladimir Churov, the country's top elections official, reacted just as skeptically to the study,
telling journalists that those with doubts about the legitimacy of the Duma vote should check
themselves into a psychiatric clinic.

Meanwhile, the deputy head of United Russia's executive committee, Konstantin Mazurevsky,
said in a statement on his party's website that Sulakshin's report was based on data "snatched
out of thin air." A senior Russian Railways representative told Interfax that Yakunin, a Putin
loyalist, had nothing to do with the report and said his boss could give up his role at the think
tank in light of its conclusions.

Acting on the criticism, the Governance and Problem Analysis Center appeared to stall on the
report's publication, and a spokeswoman said by phone that Sulakshin's work would be
published "in the near future' and refused further comment.

Sulakshin, a prominent liberal in the final years of the Soviet Union and a former State Duma
deputy during Boris Yeltsin's presidency, is known as a conservative force within

the academic community. Aside from his research roles, he advises Federation Council
Speaker Valentina Matviyenko and Yakunin at Russian Railways.

In his study, Sulakshin used statistical analysis to demonstrate that United Russia's results
were inflated by falsifications on voting day, Kommersant and RBC reported. He said that
United Russia actually received 22 percent of the vote and that the Communists garnered
roughly 30 percent, while elections officials gave their vote totals as 49 percent and 19
percent, respectively.

But Sulakshin said Putin's re-election for a third term as president was fair since overzealous
officials "only" added 12 percent to his real vote total, with Communist Party leader Gennady
Zyuganov coming a distant second.

"From December to March, the falsification coefficient decreased. This is linked with the fact
that Putin showed political will. He needed an honest result, and for this reason he gave
the order to hold fair elections," Sulakshin wrote, according to the newspapers.

Vyacheslav Nikonov, a political scientist and lawmaker affiliated with the All-Russia People's
Front, an umbrella organization of civic groups created by Putin, dismissed Sulakshin's
conclusions, saying that they ""bore no relation with reality."

But Alexei Makarkin, deputy director of the Center for Political Technologies, saw the report



as an attempt to call for a new political course by further discrediting State Duma deputies,
whose reputation has suffered in recent weeks with revelations concerning costly undeclared
real estate.

Although he could not explain why the report was leaked only months after it was written,
Makarkin linked its appearance with the fact that conservative supporters of the president
were seeking to gain the upper hand in dictating policy.

"By saying that the Communists should have won, the report suggests that Russian voters are
more reactionary than the State Duma and that the ruling elite should place a bet

on ideological conservatives, rather than Duma deputies who will vote for any legislation that
is put in front of them," he said.

Contact the author at a.winning@imedia.ru

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2013/03/12/kremlin-rebuffs-report-questioning-duma-vote-a22316


mailto:a.winning@imedia.ru

