
Putin Saw TV Parody Before It Aired,
Spokesman Says
By Alexander Winning

March 03, 2013

Grachyov playing the part of Putin in the NTV show “Yes, Mr. President.”

President Vladimir Putin's official spokesman said Monday that Putin had watched in advance
a sketch aired Sunday night on NTV that mocked the president for his diminutive stature
and manicured public persona.

Russian television viewers are rarely exposed to criticism of the ruling elite in prime-time
shows, and national media are frequently ranked as "not free" in international rankings
of press freedom.

Responding to disbelief that the comic show, the first in a series, made it on air, Putin
spokesman Dmitry Peskov told Interfax that Putin always enjoys a good joke, even when it's
aimed at him.

"He invariably welcomes humor, in the best sense of the word," he said.

https://www.themoscowtimes.com/author/alexander-winning


Peskov hinted, however, that the head of state had preferred certain parts of the show over
others, although he didn't elaborate.

NTV broadcast the show, titled "Yes, Mr. President," on the eve of the one-year anniversary
of Putin's re-election to a third term as president. The role of Putin was played by comedian
Dmitry Grachyov, who has parodied Putin on a number of occasions, including in his
presence.

The pro-government channel had whetted viewers' appetites earlier Sunday by publishing
an article on its website under the headline "'Yes, Mr. President!' We're Really Showing This
on Air."

Bloggers spent the early hours of Monday morning debating whether the new show reflected
a loosening of the Kremlin's grip over the media, even though similar hopes were quashed
after Channel One broadcast a humorous cartoon on New Year's Eve in 2009 showing Putin
and Prime Minister Dmitry Medvedev dancing and singing.

Peskov seemed to suggest that Putin was content with the digs in Sunday's broadcast, which
mainly poked fun at a stunt when Putin found Greek amphorae while diving, a "candid"
documentary aired on NTV showing the president's rigorous daily routine, and his friendship
with French actor Gerard Depardieu.

Past NTV attempts to satirize Putin and those close to him were not met so sanguinely by the
president, and may have even contributed to the channel's loss of independence.

In early 2000, the channel aired episodes of a long-running satirical show called "Kukly"
(Puppets) that lampooned Putin, including one that cast leading political figures as
prostitutes at his beck and call.

Observers said at the time that the show was a major irritant for Putin, and later that year
prosecutors opened a criminal investigation into NTV owner Vladimir Gusinsky.

In 2001, Gazprom Media acquired a controlling stake of 46 percent in NTV, effectively
silencing its criticism of the Kremlin.

On Monday, state-run pollster VTsIOM said Putin's "trust" rating had slipped slightly,
from 50 percent at this time last year to 48 percent. Prime Minister Dmitry Medvedev came
in second in the ratings of top politicians, at 25 percent.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2013/03/03/putin-saw-tv-parody-before-it-aired-spokesman-says-a2
2055


