What the Papers Say, Feb. 27, 2013

February 27,2013

Kommersant

1. Vladimir Dzaguto et al. report headlined "Administrative energy resource" says the Kremlin
is making amendments to the drafts of the boards of directors for the state controlled energy
companies made by the government. A large number of officials having connections with
Rosneft head Igor Sechin were included in the lists; p 1 (774 words).

2. St Petersburg-based Anna Pushkarskaya article headlined ""Lawmakers ask for more
money" says the Russian Constitutional Court has started hearing an appeal of Arkhangelsk
Region deputies willing to keep high bonuses they are supposed to get after stepping down
from office. The Russian Supreme court has already cancelled the bonuses, the State Duma
and Prosecutor General's Office have also spoken out against the golden parachutes; pp 1, 3
(738 words).

3. Alexei Sokovnin article headlined '"That is what was supposed be shown'" says the former
Moscow policemen sentenced to 11 years in prison over his role in the murder of journalist
Anna Politkovskaya, Dmitriy Pavlyuchenkov, gave evidence on another high-profile murder



of the editor-in-chief of the Tolyattinskoye Obozreniye newspaper Aleksey Sidorov; pp 1, 6
(840 words).

4. Yelena Kiseleva article headlined "UABC deviates from privatization plan' says the United
Aircraft Building Corporation (UABC) has asked the government to postpone its privatization
until 2020. The corporation hopes to reform itself into a holding attractive for investors

in seven years; pp 1, 9 (928 words).

5. Andrey Kolesnikov article headlined "It was written at child delivery" reports on President
Putin's visit to a private maternity hospital; p 2 (631 words).

6. Natalya Korchenkova article headlined "Senators may follow deputies' says Federation
Council speaker Valentina Matviyenko has said that some senators may choose business over
their seats and step down from their posts as required by the new anticorruption legislation; p
3 (570 words).

7. Irina Nagornykh article headlined '""Regional elites deceived with elections" says
the Kremlin is choosing regions where governors could be safely appointed rather than
elected; p 4 (1,058 words).

8. Article by Boris Nadezhdin, head of the law department of Moscow Institute of Physics
and Technology, in opinion column headlined "Price of issue" calls for more financial
and administrative powers for Russian regions; p 4 (442 words).

9. Interview with Dmitriy Badovskiy, head of the Institute of Social Economical and Political
Studies, saying the election of the regional heads does not improve the regional economy
and living standards of the people; p 4 (627 words).

10. Interview with Vladimir Gelman, professor of European Institute in St Petersburg, who
explains why elected governors might cause problems to the Kremlin; p 4 (643 words).

11. Oleg Rubinkovich article headlined "Aleksandr Reimer charged with electronic tags' says
that the former head of the Federal Penal Service, Aleksandr Reimer, and his deputy Nikolay
Krivolapoc charged with embezzling more than Ribn in public funding for the purchase

of electronic tags for convicts; p 5 (1,000 words).

12. Grigoriy Tumanov article headlined "Civil activity of Muscovites directed towards usual
route' says the Moscow authorities used a rally organized in support of the ban on foreign
adoptions to prevent the opposition from carrying out a demonstration in the center of the
city on 2 March; p 6 (439 words).

13. Kirill Belyaninov article headlined "US President asked not to start disarmament" says
a group of powerful politicians have asked President Obama not to start disarmament talks
with Russia, the president, however, sticks to his plans; p 7 (559 words).

14. Galina Dudina and Maksim Yusin article headlined "Romans follow way of Greeks'' says
the political stalemate caused by the parliamentary election results may trigger a crisis



similar to the Greek one in Italy; p 7 (665 words).

15. Sergei Strokan article headlined "John Kerry persuades Syrian opposition' says the US
Secretary of State John Kerry has managed to save the US diplomacy from a failure as he
persuaded the Syrian opposition not to boycott an international conference on the Syrian
conflict; p 7 (592 words).

16. Pavel Tarasenko article headlined ""Falkland conflict reaches nuclear level" says the UK-
Argentinean conflict over the Falkland islands has escalated again as Buenos Aires accused
the UK of sending nuclear submarines to the region; p 7 (556 words).

Vedomosti

1. Tatyana Voronova et al. report headlined '"Government to insure Central Bank' says
the Russian government wants to allocate two seats in the Central Bank's board of directors
for its candidates; pp 1, 14 (539 words).

2. Roman Dorokhov and Filipp Sterkin article headlined "Occasion in register' says around
1,000 Russian companies had the names of their owners changed due to a mistake in the
Russian Single State Register of Legal Entities; pp 1, 16 (420 words).

3. Editorial headlined "Army for summer" looks into pluses and minuses of organizing
a short-term summer military training for university students who are obliged to do military
service; pp 1, 6 (418 words).

4. Another editorial headlined "Regulation by TV" says corruption in the public utilities sector
results in high cost of tariffs; p 6 (284 words).

5. Irina Novikova article headlined "Orphans to be settled in for R1.5 bn" says authorities have
put forward certain initiatives to stimulate children adoption in Russia; however, the most
important measures have not been proposed yet, an expert says; p 3 (430 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Alexandra Samarina article headlined "Ambush regiment of Yury Chaika' says the Russian
authorities are now considering the possibility of giving prosecutors and judges more powers
rather than the Investigations Committee, as a reform of the law enforcement agencies

to merge all investigations departments within the committee has been postponed; pp 1, 3
(817 words).

2. Sergei Kulikov article headlined ""There will be no great leap' says the Russian authorities
have to acknowledge that no significant economic growth should be expected in Russia
in 2013; pp 1, 4 (908 words).



3. Ivan Rodin article headlined "Federalism undergoing tests in Constitutional Court" says
the Russian Constitutional Court has started hearing an appeal by Arkhangelsk Region
parliamentarians who want to keep their bonuses despite Moscow disagreement; pp 1, 3 (614
words).

4. Ivan Nekrasov and Velimir Razuvayev article headlined "Kvachkov comrades-in-arms fail
to wait to see 'Dawn'" says the Urals supporters of retired colonel Vladimir Kvachkov have
been found guilty of plotting a coup and given suspended and real prison sentences; pp 1, 6
(801 words).

5. Andrei Serenko article headlined '"Volgograd deputies become personal" reports
on scandals involving One Russia and A Just Russia deputies in Volgograd Region duma; pp
1 — 2 (688 words).

6. Viktoria Panfilova article headlined '"Moscow starts supporting Bishkek" looks into the
changes in Russian policy in Central Asia, as economic support to Kyrgyzstan is likely to urge
the country join the Russian-lead Customs Union; pp 1, 7 (692 words).

7. Editorial headlined "Moscow station'' reviews the results of the recent meeting of the
financial ministers of G20 member states in Moscow and notes that the Russian economy
needs international support; p 2 (491 words).

8. Valeria Khamrayeva article headlined "Justice Ministry surprise human rights activists"
says that the Russian Justice Ministry has issued a detailed description of the NGO definition.
From now on, organizations that are funded from abroad and are involved in political
activities, but do not regard themselves NGOs, may defend themselves at court or change
the sphere of their activities; p 3 (650 words).

9. Tatyana Ivzhenko article headlined "EU promises much alternative gas to Ukraine" says
the EU-Ukraine summit may trigger another dispute in the Russian-Ukrainian relations as
Brussels has expressed interest in joining the Russian-Ukrainian gas consortium which is
now being negotiated; p 7 (1,102 words).

10. Nikolai Surkov article headlined '"Tehran inspired by Pyongyang example' says

the beginning of the international talks on the Iranian nuclear programme has shown that
Tehran got used to tough sanctions and is now demanding concessions from the West; p 8
(575 words).

lzvestia

1. Svetlana Subbotina article headlined ""They want to strip convicted people of right to stand
for MPs'' reviews a bill on elections drafted by the Russian Central Electoral Commission; pp
1-2 (578 words).

2. Sergey Ispolatov article headlined '"Rivals to be created for Gazprom'" says the Russian



Energy Ministry wants to allow more companies export gas to Europe. Gazprom is unlikely
to welcome the plans; pp 1, 4 (779 words).

3. Kristina Botulu article headlined "Documents of Kuzmin could be forged" says a new
scandal involving the adoption of Maksim Kuzmin by a US couple has emerged. He could have
been adopted by using forged documents; pp 1, 4 (540 words).

4. Petr Kozlov article headlined "Central Electoral Commission gives up plans to set up its own
TV studio" says the Central Electoral Commission gave up an initiative by its head Vladimir
Churov to set up their own TV studio as it turned out to be too costly; p 2 (610 words).

5. Konstantin Volkov article headlined ''Bargaining over Iranian programme begins' says
experts have expressed slight optimism over the results of the talks on the Iranian nuclear
programme; p 7 (308 words).

6. Vladimir Barinov article headlined "State order lets facilities manager of Interior Ministry
special forces down" says that Vladimir Gorshukov, the head of Interior Ministry's
Directorate for Special Forces and Aviation, has handed a letter of resignation. The move is
allegedly related to the latest scandals over the state order contracts in his department; p 5
(500 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Vladislav Vorobyev article headlined "Opened small window in Europe" comments on the
talks between Russian Foreign Minister Sergei Lavrov and his US counterpart John Kerry,
saying that one meeting doesn't allow to resolve controversial issues in Russian-US bilateral
ties; pp 1, 3 (600 words).

2. Kira Latukhina article headlined "In family style" reports on President Putin's visit to a
private maternity hospital; p 2 (800 words).

3. Tamara Shkel article headlined "0Old enough to be father" revises a bill drafted by the
parliament envisaging more financial and legal support for Russian citizens willing to become
foster parents; p 2 (700 words).

4. Natalya Kozlova article headlined "If jailed than with diamonds" says that Yevgenia
Vasilyeva, charged with fraud, has asked investigators to return diamonds seized from her; p
7 (500 words).

5. Yevgeny Shestakov article headlined " Group of Six won't make game'' says that the talks
on the Iranian nuclear issue are doomed to failure; p 8 (400 words).

6. Interview with pundit Mikhail Gorshkov on the opposition movement in Russia; pp 1, 13
(2,900 words).



Moskovsky Komsomolets

1. Ignat Kalinin article headlined "They would like not to see video" says a new controversial
bill banning the use of video registering devices will allow the police to seize the video
recorded by drivers which can be used to protect their rights; pp 1-2 (665 words).

2. Mikhail Rostovskiy interview with Deputy Prime Minister Olga Golodets speaking
on orphans in Russia and measures taken to help them; pp 1, 4 (2,676 words).

3. Tatyana Fedotkina article headlined "Children — trampled flowers of life" speaks on child
abuse in Russia and calls for the development of juvenile justice; pp 1, 6 (782 words).

4. Mikhail Zubov article headlined ""Matviyenko admitted she was brought up on Indian
films" says Federation Council speaker Valentina Matviyenko's visit to India was marked with
scandal, as she assured the country's authorities that she would go to Moscow after that,
however, she went to Pakistan instead; p 2 (414 words).

5. Matvey Ganapolskiy article headlined "Register me with Depardieu!" slams the new bill
on tougher regulations for residential registration in Russia; p 3 (1,142 words).

6. Nikolay Vardul article headlined "Central bank to take control over GDP' says Russian
economy might be separated from politics by a new financial regulator that may be headed
by a prominent economist Aleksey Kudrin or the head of VI'B24 Mikhail Zadornov; p 5 (650
words).

Novaya Gazeta

1. Kirill Rogov article headlined "Putin's new doctrine" analyses changes in President Putin's
policy turning Russia into a police state with state nationalism and "the nationalization"
of elite; pp 7-8 (1,044 words).

2. Vasiliy Golovnin article headlined '"Country of 'alternative food'" reports on life in North
Korea where provincial resident are starving while Pyongyang opens luxurious stores; p 20
(1,090 words).

RBK Daily

1. Ivan Petrov article headlined "Heavy heritage of Reimar' comments on the embezzlement
scandal within the Federal Penal Service around the purchase of electronic tags for convicts; p
2 (500 words).

2. Yulia Yakovleva article headlined "Working area" says quotes parliamentary opposition as
saying that expelling people from the State Duma is related not to the law banning officials



from having property abroad but with the desire to discredit the parliament and clear some
space for the People's Front movement; pp 1-2 (600 words).

3. Aleksandr Litoy article headlined ""Hatred towards experts" says that criminal proceedings
have been launched against Dmitry Rogozin's deputy, a member of the presidium bureau

of the Motherland (Rodina) party, Aleksandr Bosykh. Even Bosykh's opponents ask not

to send him to jail; p 2 (400 words).

4. Ivan Petrov article headlined "Searches lead to resignation' says that the head of the Care
and Maintenance Control joint stock company, which was one of the Oboronservis company's
suppliers, has resigned after the searches were conducted in the company's headquarters; p 2
(500 words).

Novye Izvestia

1. Margarita Alekhina and Olga Shmeleva article headlined "Endless circle" says that

the status of foreigners trying to obtain political or economic asylum in Russia is often
rejected and they are deported under various pretenses; pp 1, 5 (700 words).

2. Vera Moslakova article headlined "'Gone beyond borders set for party'" says that Dmitry
Gudkov and Gennady Gudkov will not leave the A Just Russia party even if they are both
stripped of their leading posts within the party; p 2 (1,100 words).

3. Yuliya Savina article headlined "Costly detention" says that three companies that supplied
food for convicts under the Federal Penal Service order are suspected of embezzling R32m; p 2
(500 words).

4. Nataliya Amanova article headlined "Classifies object revealed' says that Syrian militants
have seized the destroyed center of nuclear research; p 2 (400 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Alexei Drobotov and Vitaly Klimov article headlined "Depardieu's free apartment
in Groznyy estimated at R15 m" gives a description of the actor's new apartment, given to him
in Groznyy, calls it "posh"; pp 1, 6 (400 words).

2. Alexei Duel article headlined "Students to undertake military service during university
studies" gives remarks of a representative of the Russian Ministry of Defense on advantages
of the experiment in 32 Russian universities; p 4 (320 words).

Feb. 27, 2013/BBC Monitoring/©BBC
Related articles:

e What the Papers Say, Feb. 26, 2012



http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-feb-26-2013/476070.html

o What the Papers Say, Feb. 25, 2012
e What the Papers Say, Feb. 22, 2012

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/02/27/what-the-papers-say-feb-27-2013-a21900


http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-feb-25-2013/476013.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-feb-22-2013/475947.html

