
What the Papers Say, Feb. 5, 2013
February 05, 2013

Kommersant

1. Sergei Mashkin article headlined "Freedom for word" says that the key figure in the case
of major frauds with the Defense Ministry's property, Yekaterina Smetanova, has signed
a pre-trial agreement on cooperation with the prosecutor's office and has been released under
a written pledge not to leave the city; pp 1, 4 (754 words).

2. Vitaly Gaydayev article headlined "State banks help their [affiliates]" says that
the management companies affiliated with the banks Sberbank and VTB have taken the lead
on the market of collective investment; pp 1, 8 (586 words).

3. Irina Alexandrova et al. report headlined "Confidence shakes under Nikita Belykh" says that
19 deputies of the Kirov Region legislative assembly have called for an extraordinary meeting
to put forward a vote of no-confidence in regional governor Nikita Belykh; pp 1, 3 (946
words).

4. Maxim Ivanov and Irina Nagornykh article headlined "Public initiative handled wrongly"



says that the government and the Kremlin cannot agree on the mechanism of consideration
of internet petitions; pp 1-2 (1,196 words).

5. Dmitry Butrin article headlined "Finance Ministry determines degree of toughness" says
that Finance Minister Anton Siluanov has demanded that the budget rule policy should be
followed and rejected the idea of reviving the Investment Fund in the form of the
Development Fund; p 2 (523 words).

6. Taisiya Bekbulatova et al. report headlined "Governor elections gain new experience" says
that acting Magadan Region governor Vladimir Pecheny has announced his intention to stand
for governor in September. The Kremlin may use the same scenario in Vladimir Region
and Transbaikal Territory, dismissing incumbent governors and appointing new candidates
for the post; p 3 (593 words).

7. Vladislav Trifonov article headlined "[They] come to Marshall Capital for loan" says that
law enforcers have searched the office of the Marshall Capital investment fund and seized
documents in line with a probe into theft of a loan of 225m dollars from VTB; p 4 (665 words).

8. Alexei Sinilo article headlined "Adam Osmayev charged in maximum way" looks at the
developments in the trial of Adam Osmayev charged with plotting the assassination
of Russian President Vladimir Putin and head of Chechnya Ramzan Kadyrov; p 4 (595 words).

9. Igor Lesovskikh article headlined "Officers listen to militia men" looks at the latest
developments in the hearing of the case of three mutineers in Yekaterinburg; p 4 (474 words).

10. Alexei Sokovnin article headlined "Prosecutor puts Vladimir Kvachkov at head of riot"
looks at the trial of retired colonel Vladimir Kvachkov and former Interior Ministry's officer
Aleksandr Kiselev charged with preparing an armed riot; p 4 (734 words).

11. Grigory Tumanov article headlined "Opposition to touch on traffic jams" says that
the opposition will start preparations for the election to the Moscow city duma with a march
for Muscovites' rights on 2 March; p 5 (565 words).

12. Sergey Strokan article headlined "Fight against Taleban reaches London" looks at the
London meeting of British, Pakistani and Afghan leaders dedicated to the security in the
region amid the upcoming withdrawal of NATO troops from Afghanistan; p 6 (528words).

13. Svetlana Styazhkina article headlined "Swedish army is not strong enough for Russia"
looks at a scandal escalating in the Swedish leadership over joining NATO; p 6 (528 words).

14. Maxim Yusin article headlined "Ukrainian parliament unleashes presidential campaign"
says that today the Ukrainian parliament begins its second session, which is expected
to become even more scandalous than the previous one due to preparations for the
presidential election; p 6 (861 words).

15. Kirill Melnikov article headlined "Rules of game" says that two weeks ago, Rosneft
and Gazprom managed to get from the government at least 80 per cent of hydrocarbons



offshore resources. However, LUKoil's president Vagit Alekperov has not abandoned the hope
to persuade the government to allow private companies to develop offshore resources; p 7
(377 words).

16. Svetlana Mentyukova et al. report headlined "Gennady Onishchenko unseals Georgia" says
that Russia's chief sanitary doctor Gennady Onishchenko forecasts that the import
of Georgian wines, mineral water and some agricultural products may be permitted this
spring; p 7 (703 words).

17. Pavel Belavin article headlined "Aleksandr Lebedev breaks through to broadcasting" says
that Alexander Lebedev's son's company ESTV will launch the London Live TV channel
in London; p 10 (492 words).

18. Alexander Petrov report "European football loses in stakes" looks at match fixing
in European football; p 12 (700 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Sergei Kulikov article headlined "Salaries in capital approach 2,000 dollars" says that
the average Moscow salary is expected to increase by 11 percent by the year end and reach
R51,338; pp 1, 4 (576 words).

2. Yury Simonyan article headlined "Return of Saperavi" says that three-day talks between
Russian and Georgian officials have started in Moscow, which may lead to the lifting of the
trade embargo on Georgian wine and mineral water; pp 1, 6 (888 words).

3. Alexandra Samarina and Darya Garmonenko article headlined "Generator of fear" says that
today, co-chairman of the RPR-Parnas party Boris Nemtsov will be questioned about
the Alexei Navalny case at the Investigations Committee. The authorities are using the case
to generate fear both among the protesters and its own establishment; pp 1-2 (953 words).

4. Valeria Khamrayeva article headlined "Good will in law" says that the Federation Council is
putting finishing touches on the bill on volunteers, which is not supported by the majority
of volunteer organizations as it bans official volunteering for NGOs; pp 1, 3 (622 words).

5. Darya Tsiryulik article headlined "Barack Obama appoints himself hacker number one"
says that US President Barack Obama will soon sign a decree regulating the use of cyber
weapons; pp 1, 7 (652 words).

6. Tatyana Ivzhenko article headlined "EU-Ukraine summit to be held against complicated
background" says that the Ukrainian parliamentary opposition plans to push for decisions
aimed to protect former Prime Minister Yulia Tymoshenko and former Interior Minister Yury
Lutsenko whose health has significantly deteriorated; pp 1, 6 (1,109 words).

7. Editorial headlined "Washington turns face to Asia" says that judging by the statements
made by US Vice-President Joseph Biden at the International Security Conference in Munich,



Washington is striving to improve relations with Beijing and may alter its stance on territorial
disputes between China and other Asian countries; p 2 (522 words).

8. Alexei Gorbachev article headlined "Deadly sluggishness of authorities" says that Dutch
society has demanded that the authorities conduct a probe into the suicide committed
by Russian opposition activist Alexander Dolmatov, who was denied political asylum in the
country; p 3 (634 words).

9. Vladimir Skosyrev article headlined "Head of China encourages intelligentsia" says that
General Secretary of the Communist Party of China Xi Jinping has called for observing
the constitution, which Chinese intellectuals perceived as a signal for political reforms; p 7
(585 words).

10. Roza Tsvetkova article headlined "Victim of lawmaking ardour" says that the Criminal
Code is turning into a mechanism of settling accounts with citizens; pp 9, 10 (1,401 words).

11. Alexander Ryabushev article headlined "Kaliningrad Region's business climate suffers
from geopolitics" says that the business atmosphere in Kaliningrad Region has deteriorated;
p 12 (408 words).

Vedomosti

1. Maxim Tovkaylo and Filipp Sterkin article headlined "Votes in state networks" looks at the
draft shareholders' agreement between the Federal Agency for the Management of State
Property and Russian Networks about the management of the Federal Network Company; pp
1, 5 (722 words).

2. Olga Plotonova et al. report headlined "Trainee Abramovich" says that the Russian tycoon's
19-year-old son is working for the VTB group as a trainee; pp 1, 14 (408 words).

3. Editorial headlined "Understanding Soviet nature" says that strengthening the union of the
state and the church will not benefit the church and may result in the rise in ethnic tension; pp
1, 6 (430 words).

4. Alexei Bayer article headlined "Martin Luther King's Russia" says that nationalism is on the
rise in Russia nowadays and looks at the reasons behind it; p 6 (785 words).

5. Editorial headlined "Matter of trust" ponders over the article published by deputy finance
minister Sergei Storchak about the Russian Financial Agency to be set up; p 6 (275 words).

6. Yelizaveta Sergina article "Special task force to arbitrate" says that the Moscow office
of Konstantin Malofeyev's Marshall Capital investment fund has been searched again; p 11
(667 words).

7. Anastasia Kornya report "They do not recruit agents post factum" says that the Justice
Ministry has told regions not to declare NGOs foreign agents without Moscow's



authorization; p 2 (750 words).

8. Maxim Glikin report "Control, nor censorship" says that the authorities regard the Internet
as a threat to stability; human rights activists believe that this is the cause of restriction
of freedom in the Internet; p 2 (600 words)

9. Anastasia Golitsyna report "Shelter for pirate" says that the Russian Pirates' Party has
suggested that the Internet resources that may be blocked should move to the foreign servers
they lease; p 16 (950 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Interview with Far East Development Minister and presidential envoy to the Far Eastern
Federal District Victor Ishayev headlined "Better you come to our Far East" where he speaks
about the situation in the Far East and plans for the region's development; pp 1, 6 (3,700
words).

2. Interview with children's ombudsman Pavel Astakhov headlined "Ranch of incorrigible"
where he says that gay families from France will not be allowed to adopt Russian orphans
and speaks about the ranch in the USA where the children, whom adoptive parents have given
up, are kept; p 7 (1,000 words).

3. Alena Uzbekova report "Turkey: not destined" says that Russia has refused to purchase US
meat; p 5 (600 words).

4. Unattributed article headlined "'Damascus to be left behind wall" says that Israel has
admitted striking at targets on the Syrian territory as a preventive measure against arms
supplies to Lebanese militants; p 8 (350 words).

5. Unattributed report "Got to Asia" looks at a match fixing issue in Europe; p 15 (150 words).

Izvestia

1. Ivan Cheberko article headlined "New manned spacecraft to cost Russia R160bn" says that
the rocket space corporation Energia is working on technical parameters of a new manned
transport spacecraft to replace the current Soyuz; pp 1, 4 (435 words).

2. Viktoria Minina article headlined "Caucasus trace found in Kvachkov case" says that
the prosecutor in the trial of retired colonel Vladimir Kvachkov has voiced testimony of a
secret witness, according to which the mutineers counted on the help of their supporters
in the North Caucasus when planning an armed riot and terrorist attacks; pp 1, 3 (455 words).

3. Alexander Grigoryev et al. report headlined "Yekaterina Smetanova released on pledge not
to leave town" says that the measure of restraint chosen for Yekaterina Smetanova, a key



figure in the criminal case of embezzlement at Oboronservis, has been changed from an arrest
to a written undertaking not to leave; pp 1, 4 (549 words).

4. Vladimir Dergachev article headlined "Opposition Coordination Council drafts new
constitution" says that the opposition Coordination Council is working on a new constitution
aimed at ensuring the transition from a "super-presidential" to parliamentary republic; p 2
(627 words).

5. Anton Lednev article headlined "USA calls Voice of Russia's partner foreign agent" says that
US law enforcers suspect that the company LLC RM Broadcasting, engaged in broadcasting
the Voice of Russia radio station on the US territory, is working for Russia; p 3 (482 words).

6. Igor Yavlyansky article headlined "Pyongyang prepares nuclear blast by eastern New Year"
says that North Korea plans to conduct its third nuclear test by 10 February and features
experts' comments; p 7 (488 words).

7. Yanina Sokolovskaya article headlined "Yulia Tymoshenko exchanged for Customs Union"
says that the leaders of factions in the Ukrainian parliament are ready to sign an agreement
envisaging that the ruling party will give up the idea of joining the Customs Union in any
form, whereas the opposition will not oppose Yulia Tymoshenko and Yury Lutsenko's staying
in prison; p 7 (409 words).

8. Article by political analyst Boris Mezhuyev headlined "Unsinkable Medvedev
and unelectable Kudrin" speculates why the rumors about Prime Minister Dmitry Medvedev's
resignation have not come true; p 9 (831 words).

9. Maxim Kononenko article headlined "Sergei Magnitsky's second act" says that lawyers
of the founder of the Hermitage Capital investment fund William Browder have informed
a London court that Browder will not reply to the libel and defamation lawsuit of former
investigator Pavel Karpov whom Browder accused of corruption; p 9 (756 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Dmitry Popov report "Freedom in Oboronservis case" says that Yekaterina Smetanova,
against whom charges have been brought under two articles of the Criminal Code, has been
released; pp 1-2 (400 words).

2. Mikhail Zubov report "Russia against Stalin?" says that according to experts, only 17 per
cent of Russians would vote for renaming Volgograd Stalingrad at a referendum; pp 1-2 (800
words).

3. Anastasia Rodionova report "Gozman leaves Bastrykin behind" says that opposition
politician Leonid Gozman has published his evidence for questioning at the Investigations
Committee beforehand; p 3 (400 words).



RBK Daily

1. Ivan Petrov article headlined "Where Kolokoltsev's road goes" comments on the road map
of reforming the Interior Ministry presented by its head Vladimir Kolokoltsev; p 2 (500
words).

2. Alexander Litoy article headlined "Prosecutive mitigation" says that opposition activist
Daniil Konstantinov charged with murder will not be judged by the jury as the court has
reduced the severity of charges against him. However, he will now be judged by professional
judges, which brings the possibility of a non-guilty verdict to a minimum; p 2 (350 words).

Novyye Izvestia

1. Yulia Savina article headlined "Killer laces" says that the Interior Ministry is ready to spend
R35.4m of the state budget on gadgets for conducting forensic tests; pp 1-2 (350 words).

2. Vera Moslakova article headlined "Season of appointees" quotes pundits as saying that low
ratings of regional governors may result in their retirements ahead of schedule; p 2 (550
words).

3. Sergey Manukov article headlined "Without shooting or ransom" says that two Russians
and one Italian citizen kidnapped by local militants in Syria have been set free, while
the destiny of Ukrainian journalist Ankhar Kochneva still remains unknown; p 2 (350 words).

4. Nadezhda Krasilova article headlined "Forward thinking punch" analyzes the article in the
Izvestiya newspaper, saying that opponents of the Russian Prime Minister, Dmitry Medvedev,
are trying to attack him by criticizing his press-secretary Natalya Timakova; p 2 (400 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Viktor Baranets article headlined "Military men are to be given money for buying property"
comments on new initiatives proposed by Russian Defense Minister Sergei Shoigu; pp 1, 4
(900 words).

2. Viktor Baranets article headlined "Smetanova chose pillow over jail bed" says that one
of the key suspects in the Oboronservis embezzlement case, Yekaterina Smetanova, has been
released under a written undertaking not to leave; it may not be safe for her to remain out
of prison as former accomplices may try to contact her, the author says; p 9 (500 words).

3. Alexander Grishin interview with retired Maj-Gen Aleksandr Gurov on organized crime
in Russia; pp 12-13 (2,200 words).

Feb. 5, 2013/BBC Monitoring/©BBC



Related articles:

What the Papers Say, Feb. 4, 2012
What the Papers Say, Feb. 1, 2012
What the Papers Say, Jan. 31, 2012

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/02/05/what-the-papers-say-feb-5-2013-a21235

http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-feb-4-2013/474962.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-feb-1-2013/474895.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-jan-31-2013/473829.html

