What the Papers Say, Jan. 21, 2013

January 21,2013

Kommersant

1. Maria Yakovleva article headlined '"You have got a hope for Cayman' says the Cayman
islands risk losing their status of the tax haven as the local authorities want to oblige the
companies registered there to make the manes of their directors public; pp 1, 8 (947 words).

2. Anna Pushkarskaya and Darya Nikolayeva article headlined ""Forensic medicine'" says the
Russian president's administrative department wants to relocate a public hospital in St
Petersburg to open a hospital for senior judges moving to the city. The plans have already
caused controversy in the city; pp 1-2 (892 words).

3. Sergei Goryashko article headlined "Public TV has no funds for broadcast" says the newly-
set-up Public TV could not start broadcasting in Russia on 17 January as previously planned
due to financial problems; pp 1, 3 (640 words).

4. Anna Petrova and Khalil Aminov article headlined "Investors laying claims for Olympics"
says developers are asking the Russian authorities to cancel the moratorium on housing
construction in Sochi which comes into effect in January 2013 ahead of the Olympic games; pp



1,7 (609 words).

5. Viktor Khamraeyv article headlined '"Mixed legitimacy system prepared for governors' says
the State Duma will soon start working on new regulations for gubernatorial elections which
may be substituted by the nomination of governors in some regions; p 2 (888 worlds).

6. Sergei Mashkin article headlined "He recently wanted only rest" reports on the funeral of
criminal leader Aslan Usoyan also known as Grandpa Khasan in Moscow; p 4 (1,402 words).

7. Maxim Yusin article headlined "Algerian plant works for war" says the recent
developments in Algeria and the role of the country's secret services in the operation to free
hostages will make the country involved in the counterterrorism operation in Mali; p 6 (512
words).

8. Sergei Strokan article headlined "Islands without right to hand them over" says the USA
has taken the Japanese side in the territorial dispute with China; p 6 (506 words).

9. Kirill Belyaninov article headlined "Hassids ready to negotiate for free" says the U.S.
Hassids will not insist on Russia's paying a hefty fine for the failure to handover the
Schneerson Library, as the US court ruled. The religious group is ready to look for a peaceful
way out of the conflict; p 6 (527 words).

10. Yelena Bolshakova and Ivan Safronov article headlined '"Mikhail Sapego did not pass space
check' says the head of the Arsenal design office has been removed; p 3 ( 550 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Ivan Rodin article headlined "Vladimir Churov's magic technologies'" says the Russian
opposition are afraid that the use of computer technologies in the voting will make it
impossible for observers to monitor the election process; pp 1, 3 (843 words).

2. Vladimir Ivanov article headlined "Pentagon quantum trick' compares the uniform of the
Russian servicemen with the camouflage used by the Pentagon; pp 1-2 (918 words).

3. Alexandra Samarina article headlined "Uniform handed out to front'" says the All-Russia
People's Front is to hold its congress in March, President Putin is to attend it to discuss the
national issue; pp 1, 3 (768 words).

4. Anastasia Bashkatova and Igor Naumov article headlined "Recipe to fight with poverty
prescribed for Russia" says the Organization for Economic Cooperation and Development,
which Russia has been dreaming to join for 16 years, has advised Moscow to change its flat
taxation rate and invest more money in healthcare; pp 1, 4 (851 words).

5. Tatyana Ivzhenko article headlined "Yulia Tymoshenko faces life sentence in prison'' says
former Ukrainian Prime Minister Yulia Tymoshenko serving her prison sentence is being
suspected of involvement into contract killing; pp 1, 6 (873 words).

6. Sergei Arkhipov article headlined "Non-ballet story" gives details of the attack on Sergey



Filin, artistic ballet director of Bolshoi Theater; pp 1-2 (734 words).

7. Vladimir Mukhin article headlined "Mediterranean blitzkrieg of Russian fleet" says the
Russian navy exercise has started in the Back Sea and the Mediterranean Sea; p 2 (530 words).

8. Editorial headlined "Prematurity of catastrophic conclusions' looks into the prospects for
Gazprom at the European energy market which do not look too bright due to the economic
crisis; p 2 (542 words).

9. Sergei Kulikov article headlined "Moscow and Baku clash at Greek market' says Gazprom is
not certain to win the fight with Baku over the Greek gas company. The USA and the EU are
supporting Azerbaijan in the issue; p 4 (850 words).

10. Vladimir Skosyrev article headlined "Japan creates anti-Chinese block in Asia" says the
Japanese prime minister has visited Vietnam, Thailand and Indonesia trying to enlist support
to the countries in its territorial standoff with China; p 6 (491 words).

11. Artur Blinov article headlined '"Barack Obama takes oath for second time" outlines the
challenges U.S. President Barack Obama is facing during his second term in office; p 9 (1,127
words).

12. Nikolai Surkov article headlined "Arab Spring helps Islamic radicals" says the West has
made a mistake when supporting Islamic radicals in their fight with the Middle East regimes.
They are using the weapon which cannot be controlled, the author warns; p 9 (978 words).

13. Article by Russian president's special envoy for cooperation with African countries Mikhail
Margelov entitled ''Sahel may turn into big Somalia' says the integrity of many African states
is under threat; p 10 (1, 000 words).

Vedomosti

1. Maxim Tovkaylo and Yelizaveta Sergina article headlined "Officials left without boards"
says top government officials Igor Shuvalov and Arkady Dvorkovich have succeeded in
preventing the return of officials to the board of directors of state controlled companies; pp 1,
4 (986 words).

2. Irina Mokrousova and Irina Reznik article headlined "Man with resource" looks into
lobbying talent of businessman and Putin's crony Gennadiy Timchenko; pp 1, 20 (4,700
words).

3. Editorial headlined "Cemetery of interests" says the funeral of criminal leader Grandpa
Khasan resembled the funeral of a public figure or celebrity in Moscow; pp 1, 6 (400 words).

4. Another editorial headlined "Harbor empty" says businessmen do not hurry to register
their companies in Russia and still prefer off-shore registration; p 8 (274 words).

5. Irina Novikova and Polina Khimiashvili article headlined "Lavrov's list" saysMoscow has
drafted a list of US citizens who will be denied entry to Russia, there are no well-known
political figures in it; p 2 (493 words).



6. Konstantin Sonin commentary headlined "Rules of game: Obama's lessons" reviews U.S.
President Barack Obama's policy ahead of his second term in office; p 7 (425 words).

7. Margarita Lyutova article headlined "Globalization bypasses Russia" says Russia is having
difficulties to become part of the global economy because of bad investment climate and
political risks; p 4 (400 words).

8. Yelana Khodyakova article headlined "Europe overtrades gas'" says Gazprom will hardly
make any profit out of Europe's peak gas prices; p 11 (550 words).

lzvestia

1. Anna Lyalyakina article headlined ""Russia to make over R6bn [200m dollars] on selling
Olympic tickets' reviews the price of Sochi Olympics tickets; pp 1-2 (994 words).

2. Ivan Cheberko article headlined '""Defense Ministry starts using GLONASS' says the Russian
Defense Ministry has signed the document outing GLONASS, Russia's navigation system, into
operation; pp 1, 4 (527 words).

3. Alexander Yunashev article headlined "Ambulance to be handed over to private owners"
says an experiment allowing private companies to run ambulance services starts in 15 Russian
regions, the federal government approved the project; pp 1, 4 (522 words).

4. Alena Sivkova article headlined '"Foreign Ministry to help hold Seliger in France" says the
Russian Foreign Ministry has backed the initiative by the Federal Agency for Youth Affairs to
organize the Seliger pro-Kremlin youth camp abroad; pp 1-2 (661 words).

5. Svetlana Subbotina interview with One Russia MP Aleksandr Sidyakin recently ousted from
the post of the coordinator of Volga Federal District in the All-Russia People's Front allegedly
due to his comments on the Dima Yakovlev law; p 2 (525 words).

6. Svetlana Subbotina article headlined "They see foreign agency in chess player Karpov'" says
a group of Russian Parliamentarians have asked the Justice Ministry to check the work of
former chess champion Anatoly Karpov as his activity reportedly violated the law on foreign-
funded NGOs; p 4 (476 words).

7. Ivan Afanasyev article headlined "Barack Obama's second term promises historical
decisions" says US President Barack Obama whose second term in office begins plans to
defeat the gun lobby and to resolve the immigration problem; p 7 (1,211 words).

8. Igor Karaulov article headlined '"Shadow of Azef" looks at the suicide of opposition activist
Alexander Dolmatov; p 9 (800 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Yevgeny Shestakov article headlined "Arab Spring gives metastasis'' says the tragic death of
hostages is a result of the recent developments in the Middle East known as the Arab Spring; p
5 (300 words).



Moskovsky Komsomolets

1. Andrei Yashlavsky interview with Alexei Pushkov, head of the State Duma's foreign affairs
committee, speaking on Russian-U.S. relations; pp 1, 3 (1,206 words).

2. Yulia Lakinina article headlined "Fuss around Khasan'" criticizes the Georgian authorities
for their decision banning the funeral of Russian criminal leader Usoyan in Tbilisi; pp 1, 5 (417
words).

3. Melor Sturua article headlined article headlined "Inauguration in two steps' reports on the
second presidential inauguration of Barack Obama; p 3 (1,776 words).

Novaya Gazeta

1. Alexandrr Pumpyansky article headlined '"Vietnamese hangover' analyses the political
situation in the USA as Barack Obama's second presidential term begins; p 14 (1,168 words).

2. Yulia Latynina article headlined ""Their universities" says U.S. millionaires donate money
on education while Russian billionaires buy foreign and Russian football clubs; p 6 (535
words).

3. Irek Murtazin article headlined '"Navalny under supervision' looks into charges brought by
the Russian Investigations Committee against opposition activist Alexei Navalny; p 10 (675
words).

4. Alexander Mineyev article headlined "Negligence or attempted draft?" looks at the death of
Russian opposition activist Alexander Dolmatov in the Netherlands; p 8 (600 words).

RBK Daily

1. Ivan Petrov article headlined "Influence of authority" says the murder of criminal leader
Usoyan may help the Russian Interior Ministry revive departments fighting against organized
crime; p 2 (500 words).

2. Anastasia Fomicheva article headlines ""Spam in law" says the new law on communications
should stop the practice of spam text messages; pp 1, 10 (400 words).

Novyye lIzvestia

1. Nadezhda Krasilova interview with member of the presidential human rights council Irina
Khakamada, commenting on the council's decision to prepare a new draft of the bill on
protection of believers' feelings; pp 1-2 (500 words).

2. Danil Lykov and Anastasia Maltseva article headlined "All the best to adults' says socially
important institutions get more often expelled from "attractive' buildings and looks at the 20
January rally in St. Petersburg where people protested against the closure of an oncological
hospital for children; pp 1, 5 (1,000 words).



Komsomolskaya Pravda

1. Alexander Kots article headlined "Who pushed 'Bolotnaya fugitive' into loop?" analyses the
"mysterious suicide' of opposition activist Alexander Dolmatov in the Netherlands; pp 6-7
(2,200 words).

Moskovskie Novosti

1. Pundit Fedor Lukyanov comments in article headlined "Reset. Requiem' on prospects of
Russian-U.S. relations during Barack Obama's second presidential term; pp 6-7 in Big Politics
supplement (900 words).

Jan. 21, 2013/BBC Monitoring/©BBC

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2013/01/21/what-the-papers-say-jan-21-2013-a20479



