
What the Papers Say, Nov. 28, 2012
November 28, 2012

Igor Tabakov

Kommersant

1. Alexei Sokovnin article headlined "Carelessness Above All" says Dagestani martial arts
champion Rasul Mirzayev, accused of dealing a fatal blow to Russian student Ivan Agafonov
in a nightclub brawl in 2011, has been set free in the courtroom as he has already served his
term. The police are getting ready for mass disturbances by nationalists; pp 1, 5 (1,278 words).

2. Anna Pushkarskaya article headlined "Mass Protest Grows Into Constitutional One" says
the Russian Constitutional Court has started considering the law on rallies; pp 1, 3 (735
words).

3. Yelena Kiseleva article headlined "Tomorrow at Tiffany" says that the Russian diamonds
manufacturer Alrosa is to sign a long-term contract with Tiffany. The deal means that Russia
will export more high-quality diamonds than sell on the domestic market; pp 1, 9 (706
words).

4. Vladislav Novy and Vitaliy Gaydayev article headlined "MegaFon Carries Out Tariff Plan"



says that the Russian mobile phone operator MegaFon is getting ready for its London IPO
and has been estimated at $11.2 billion; pp 1, 12 (594 words).

5. Ivan Safronov article headlined "Sergei Shoigu Corrects Predecessor's Sight" says new
Defense Minister Sergei Shoigu has held his first meeting of the ministry's board dedicated
to the combat readiness of the Russian Armed Forces; p 2 (571 words).

6. Natalya Gorodetskaya article headlined "Federation Council to Take Part in Elections" says
the Federation Council is to approve the bill on election of its members today; p 2 (599 words).

7. Natalya Bashlykova et al. report headlined "Former Governors Prepared for Action" says
that former governors, remaining popular in the regions where they worked, are expected
to be encouraged to more actively participate in the regional political life; p 2 (602 words).

8. Taisia Bekbulatova report "Dmitry Medvedev Fails to Find Repression in Internet" says that
Prime Minister Dmitry Medvedev does not consider as repressive the Russian law that
regulates the internet and introduces blacklists of websites; p 3 (500 words).

9. Grigory Tumanov article headlined "Left Front Made Equal With Law" says the Moscow
prosecutor's office has given Left Front leader Sergei Udaltsov two months to improve
the organization's statute. The opposition believes that the prosecutors' demands may
become grounds for closing the movement; p 4 (429 words).

10. Sergei Goryashko report "Patriotism Closes Way for Migrants" says that the poll
conducted by the Levada Center has shown that two-thirds of Russians believe that
the number of migrants must be reduced in the country; p 4 (600 words).

11. Sergei Mashkin article headlined "Embezzlement in Oboronservis Investigated Without
Anatoly Serdyukov" says the investigation does not plan to question former Defense Minister
Anatoly Serdyukov as part of the probe into the Oboronservis corruption case; p 6 (517 words).

12. Alexander Reutov article headlined "Nuclear Sample Taken From Yasser Arafat's Remains"
says that a group of international experts are trying to establish whether late Palestinian
leader Yasser Arafat has been poisoned by polonium; p 7 (463 words).

13. Yelena Chernenko article headlined "European Union Extends Cancellation of Visas" says
Moscow has accused the EU of delaying talks on visa free travel; p 7 (708 words).

14. Pavel Belavin report "Post Found for Yelena Myasnikova" says that Yelena Myasnikova,
former head of the publishing house Sanoma Independent Media, has been appointed vice-
president of the media holding company RBK; p 12 (600 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Ivan Rodin and Alexandra Samarina article headlined "Valery Zorkin's Constitutional
Ethics" says the Russian Constitutional Court is hearing a complaint by the Russian
opposition against the new law on rallies; pp 1, 3 (934 words).

2. Svetlana Gamova article headlined "Peacekeepers Offered to Lay Down Arms" says
the Transdnestr republic authorities expect Russia to allocate more money for the local armed



forces in 2013. Moldova opposes the plans; pp 1, 7 (730 words).

3. Alexei Gorbachev article headlined "Pinpoint Hitting Justice" says the police cordoned off
three squares in the centre of Moscow on Nov. 27 as mass disturbances were expected after
the Dagestani martial arts champion charged with killing a Russian student had been set free
in the courtroom; pp 1, 3 (728 words).

4. Igor Naumov article headlined "Rosstat Pledges Credible Census in 2020" says the State
Statistics Service plans to impose fines on individuals who refuse to take part in the general
census in 2020. At the same time, the agency is going to introduce new technologies
of handling information; pp 1, 4 (733 words).

5. Tatyana Ivzhenko article headlined "Price Grows, Transit Falls" says Ukraine is trying
to defend its right to buy less fuel in Russia via the European Energy Community. Meanwhile,
Gazprom is unlikely to be fined if less gas is pumped through the Ukrainian gas transportation
system; pp 1, 7 (890 words).

6. Svetlana Gavrilina article headlined "Specially Guarded VIP Territory in St. Petersburg"
says that a number of local deputies are displeased with the authorities' plans to make
Kamenny Island a specially protected nature reserve inaccessible to general public; pp 1-2
(561 words).

7. Editorial headlined "3D School of Future Crimes" says the Russian penal system does not
correct people's behavior and serves only to intimidate the population; p 2 (534 words).

8. Alexandra Samarina et al. report headlined "Bloc for Blocs" says State Duma Speaker Sergei
Naryshkin will meet representatives of non-parliamentary parties on Nov. 30 to discuss
prospects to allow political forces to create alliances and blocs during election campaigns; p 3
(726 words).

9. Yury Paniyev article headlined "Putin to Raise Visa Issue" says President Vladimir Putin is
said to raise the issue of visa-free travel at the Russian-EU summit in December; p 8 (782
words).

10. Vladimir Skosyrev article headlined "Japanese Army Grows Muscles" says that Japanese
rightists are calling for an end to the country's pacifism as the territorial disagreement with
China is escalating; p 8 (547 words).

11. Nikolai Surkov article headlined "Experts Follow Polonium Trace" says that a group
of international experts including Russian ones have taken part in the exhumation of the body
of late Palestinian leader Yasser Arafat to find out if he was poisoned by polonium; p 8 (609
words).

Vedomosti

1. Tatyana Voronova et al. report headlined "It Will Be a Pity if Turbanov Leaves" says that
Alexander Turbanov, deputy head of the Insurance Agency, may be replaced by United Russia
lawmaker Yury Isayev early next year; p 1 (584 words).

2. Maxim Tovkailo and Ksenia Dokukina article headlined "Test for Conflict" says that



another corruption scandal is to break in the Russian energy sector. The check of MRSK Tsentr
has revealed a large number of violations in carrying out purchases; pp 1, 3 (701 words).

3. Oleg Salmanov et al. report headlined "Money Losing IPO" says the mobile phone operator
MegaFon is to lose money on its own IPO because the shares it is to sell have been bought
from Altimo for the price that is 20 percent higher than the currently offered sum; p 1 (500
words).

4. Editorial headlined "Margin of Unemployed One" reviews the Russian government's plans
to reduce welfare payments for jobless people as unemployment is low in the country; pp 1, 4
(521 words).

5. Another editorial headlined "Story About 2 Cities" says Moscow has to learn from London
the way to treat foreigners. London is making millions on so-called "legal tourism"
and immigration of rich businessmen; p 4 (311 words).

6. Maria Zheleznova article headlined "Figure of Week: 500,000 Rubles" comments on Prime
Minister Dmitry Medvedev's proposal to impose hefty fines for drunk driving; p 4 (311 words).

7. Irina Novikova report "Feelings to Be Checked" says that it has been decided to postpone
until spring the bill introducing responsibility for insulting believers' feelings; p 2 (700
words).

8. Alexei Nikolsky report "Witness Skrynnik" says that the TV channel Rossia 1 has showed
a film about corruption at the Agriculture Ministry; p 2 (500 words).

9. Anastasia Golitsyna report "Blacklist Looks for Editor" says that the Federal Service
for Supervision in Telecommunications, Information Technology and Mass Communications
(Roskomnadzor) is not coping with compiling the blacklist of harmful websites; p 7 (550
words).

Izvestia

1. Margarita Kazantseva article headlined "FSB Demands Combat Readiness from Russkoye
More" says the Federal Security Service (FSB) has approved participation of Gennady
Timchenko's Russkaya Rybnaya Kompania in the privatization of the Arkhangelsk Trawl
Fleet, as the deal does not threaten Russia's national security; pp 1, 4 (672 words).

2. Dmitry Yevstifeyev article headlined "Promoters Prepare Career for Rasul Mirzayev" says
that organizers of ultimate fights are ready to organize new competitions for Dagestani
martial arts champion Rasul Mirzayev, who has just been freed; pp 1, 4 (583 words).

3. Article by State Duma lawmaker and former successful athlete Alina Kabayeva headlined
"Line Must Not Be Crossed" speaks on the bill she has drafted and submitted to the State
Duma, banning media from naming victims of pedophiles; pp 1, 10 (616 words).

4. Unattributed article headlined "Public TV Concept Lacks Money" says the planned
presentation of the Public TV concept scheduled for December will be postponed due
to problems with financing; p 2 (476 words).



5. Alexei Mikhailov article headlined "Insurance From 'Kaczynski Catastrophe' Created
for Russian Navy" says that a new system of landing aircraft in bad condition is being
developed in Russia; it will help the navy aviation; p 2 (506 words).

6. Olga Zhermeleva report "They Demand That Shoigu Sharply Increase Conscription
from Dagestan" says that 11 State Duma deputies from Dagestan have written an appeal
to Defense Minister Sergei Shoigu saying that more men from the republic should be called up
to the Armed Forces; p 2 (600 words).

7. Yury Matsarskiy article headlined "Arafat Consolidates Islamic World Again" says that
a group of specialists from Russia, France and Switzerland have exhumed the remains
of Yasser Arafat to check them for polonium; p 5 (600 words).

8. Leonid Zlotin report "Cursed Thoughts, Undercover Thoughts" looks at Medvedev's
interview with French journalists and at his political prospects; p 10 (700 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Olga Dmitriyeva article headlined "Europe to Be Blamed for Everything" says three adopted
children have been seized from a British couple who are members of the party calling for the
UK's withdrawal from the EU and tougher migration policy; pp 1, 8 (643 words).

2. Fedor Lukyanov article headlined "Stop Feeding Strangers?" analyzes the growing
separatist sentiments in the EU; p 3 (670 words).

3. Viktor Feshchenko article headlined "Arafat: Body as Case" reports on the exhumation
of the body of Yasser Arafat; p 8 (764 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Mikhail Rostovsky article headlined "Mirzayev Released, Questions Remain" says that
the verdict to Rasul Mirzayev has split Russian society; pp 1, 3 (947 words).

2. Irina Bobrova article headlined "Riot of '6th One'" reports on the situation in the prison
after a mutiny of its inmates in Kopeisk, the Chelyabinsk region; pp 1, 4 (1,692 words).

3. Mikhail Zubov article headlined "Senator, Do Not Make Letterhead Paper Dirty" criticizes
plans to develop the so-called ethics code for senators, as it will not stop violations by the
Russian Federation Council members; pp 1-2 (502 words).

4. Article by economic expert Mikhail Delyagin headlined "Collective Serdyukov Not Under
Jurisdiction of Courts" says former Defense Minister Anatoly Serdyukov is likely to escape
prosecution; p 3 (1,174 words).

5. Mikhail Zubov article headlined "Single Note of High-Profile Cases" polls political analysts
who speak on the ongoing anticorruption campaign in Russia; p 4 (2,066 words).

6. Ignat Kalinin report "Defense Ministry Does Not Drastically Change Course" looks at the
board meeting of the Defense Ministry; p 2 (500 words).



RBK Daily

1. Yevgeniy Basmanov article headlined "Banker for Obama" reports on the planned
resignation of U.S. Secretary of the Treasury Timothy Geithner and tries to predict who will
replace him; pp 1, 5 (400 words).

2. Alexander Litoi article headlined "They Managed to Do Without Extremism" says
the prosecutor's office has not found the actions of the Left Front opposition movement to be
extremist. The opposition, however, expects the tightening of the screws after their protest
on Dec. 15; p 3 (550 words).

3. Katerina Kitayeva article headlined "Sergei Minayev Ready to Go on Air" says TV presenter
Sergei Minayev, producer Artak Gasparyan and former NTV chief editor Anton Krasovsky are
launching their online information and entertainment channel Kontr TV; p 12 (500 words).

4. Anastasia Novikova article headlined "Opposition Had Enough of 'Merry-Go-Round'" says
that Russian State Duma opposition factions have proposed to introduce criminal
responsibility for ballot stuffing during elections; p 3 (500 words).

Novaya Gazeta

1. Yulia Polukhina interview with Georgian politician Giorgi Targamadze, speaking on the
scandalous NTV film alleging that he plotted a coup in Russia; pp 8-9 (2,970 words).

2. Yulia Latynina article headlined "Generous Prime Minister" says that Medvedev's proposal
to raise fines for drunk driving will only give rise to more corruption; p 7 (719 words).

3. Andrei Sukhotin article headlined "Cleaning of Budget Money" looks at fraud cases within
the Slavyanka joint stock company related to scandal involving the Russian Defense Ministry;
p 10 (1,100 words).

Moskovskiye Novosti

1. Vasily Kolotilov article headlined "Circus Without Horses" reports on the first day of the
Cossack patrols in Moscow; p 3 (800 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Yevgeny Arsyukhin article headlined "What Is Former Agriculture Minister Yelena Skrynnik
Accused of" says that Russian state TV has attacked Skrynnik over fraud in the ministry; pp 1,
10 (700 words).

2. Alexander Grishin article headlined "Vasilyeva Will Be Questioned in Her Flat" says that
the former head of the Defense Ministry's property department, Yevgenia Vasilyeva, will not
leave her flat and investigators will have to come to her place in order to question her; p 5
(400 words).

Nov. 28, 2012/BBC Monitoring/©BBC 

Related articles:



What the Papers Say, Nov. 27, 2012
What the Papers Say, Nov. 26, 2012
What the Papers Say, Nov. 23, 2012

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2012/11/28/what-the-papers-say-nov-28-2012-a19709

http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-nov-27-2012/472040.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-nov-26-2012/471932.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-nov-23-2012/471849.html

