30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

What the Papers Say, Nov. 20, 2012

By The Moscow Times

November 20, 2012

wn B
“m

Igor Tabakov

Kommersant

1. Ivan Safronov article headlined "He Hands Over Space" says Yury Urlichich, earlier
dismissed as Glonass chief designer following a corruption scandal, is expected to be
dismissed also as head of the Russian Space Systems later this week pp 1-2 (679 words).

2. Oleg Rubnikovich article headlined "Sberbank Happens to Have Bribe for Problematic
Asset" says the Moscow City Court has refused to release the deputy director of the directorate
for work with problematic assets of the Russians Savings Bank Sberbank, Vyacheslav
Pokhlebin, and another manager of the ban, Pavel Konik. According to the investigation, they
offered the businessman, who owes 700 million rubles ($22 million) to Sberbank, to resolve
his problems for a bribe of 100 million rubles; pp 1, 4 (595 words).

3. Mikhail Trofimenkov article headlined "It Is Hard to Be Science Fiction Writer" says that
writer Boris Strugatskiy has died; p 1 (298 words).


https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times

4. Vladislav Novy article headlined ''Svyaznoi Bites Piece of Apple Off'" says that the Svyaznoi
mobile phone retail network will become one of Apple's official dealers in Russia; pp 1, 13 (668
words).

5. Maxim Ivanov article headlined "President Looks for Time for Address to Federal
Assembly' says President Vladimir Putin will meet heads of the State Duma factions next
week. However, he has not yet made public the time of his address to the Federal Assembly; p
2 (435 words).

6. Taisia Bekbulatova article headlined "Boycott Comes Into Effect' says Russian NGOs refuse
to name themselves foreign agents despite the fact that the relevant law comes into effect
on Nov. 21; p 3 (720 words).

7. Natalya Gorodetskaya and Vsevolod Inyutin article headlined "Oleg Morozov Replies

to 'Creative Class'" says the head of the internal policy directorate of the Russian presidential
administration, Oleg Morozov, believes that the tough laws on protest activity proved to be
right; p 3 (562 words).

8. Yury Belov report "Cartridges Get Stuck at Customs Office" says that Germany has
prevented Russia from delivering pistol cartridges to Sudan; p 4 (600 words).

9. Ilya Shepelin article headlined "Pussy Riot Unites in Defense" says the Pussy Riot punk
group members, serving two-year sentences, have hired a new lawyer. People close to the
girls claim that they were dissatisfied with their lawyers' work; p 6 (683 words).

10. Sergei Strokan article headlined "Barack Obama Crossbreeds Democracy With
Dictatorship' says the U.S.A. has started a reset in relations with Burma, as President Barack
Obama is visiting the country; p 7 (417 words).

11. Alexander Reutov article headlined "Israeli Armed Forces Look at Clock" gives details of an
ultimatum given by Israel to Hamas; p 7 (511 words).

12. Vladimir Solovyev interview with Deputy Prime Minister Dmitry Rogozin speaking
on difficulties in resolving the Transdnestr republic territorial dispute; p 7 (722 words).

13. Yelena Chernenko article headlined "Russia to Offer Customs Union to Asia' says Russia is
interested in developing ties in Asia despite the fact that Putin is not taking part in the East
Asia Summit in Cambodia; p 7 (535 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Mikhail Sergeyev article headlined "Manual Mode of Pricing in Defense Sector" says that
Putin has instructed Deputy Prime Minister Dmitriy Rogozin to bring pricing in the defense
sector to order. At the same time, Rogozin acknowledged that it was Putin who had fixed
the prices on nuclear submarines; pp 1, 4 (757 words).

2. Sokhbet Mamedov article headlined "Baku Determines Its Enemies'" says that Baku has
named the Armenian lobby its main enemy; pp 1, 6 (445 words).

3. Alexandra Samarina article headlined '"Death of Unlimited Access" says that two residents



of the Orenburg region have been killed while trying to disassemble a shell at a military range.
Improper scrapping of old ammunition has become a plague for Russia, the author notes; pp
1, 3 (692 words).

4. Vladimir Mukhin article headlined ""Militants Stripped of Gold and Currency Reserves'" says
the FSB has recently cracked down on a gold supply route from the Magadan region
to Ingushetia's militants; pp 1-2 (495 words).

5. Tatyana Ivzhenko article headlined ''Ukraine Ready to Sue Gazprom' says that a new gas
crisis may erupt between Russia and Ukraine. Kiev plans to buy little quantity of gas in 2013
and is exchanging ultimatums with Gazprom; pp 1, 6 (1,076 words).

6. Nikolai Surkov article headlined "War of Nerves in Middle East'" says Russia has called
on Israel and Hamas to stop hostilities in Gaza where the death toll has reached 90 people; pp

1, 7 (545 words).

7. Editorial headlined '""Prime Minister in Victory-Free Situation" says Prime Minister Dmitry
Medvedev has made a strategic mistake when he agreed to the terms of position swap with
Vladimir Putin as his cabinet is unpopular and risks being disbanded; p 2 (476 words).

8. Alexei Gorbachev article headlined "Mexican Passions of Presidential Council" reports
on rows within the extended human rights council under the Russian president. Many
activists oppose working together with the head of the Moscow Human Rights Bureau,
Alexander Brod, appointed by Putin; p 3 (492 words).

9. Grigory Mikhailov article headlined '""Russia Allocates Yet Another Grant to Kyrgyzstan"
says Moscow has allocated $25 million to help Bishkek cover the losses of its gold mines; p 6
(494 words).

10. Artur Blinov article headlined ""Obama Supports Democratization in Burma" reports
on U.S. President Barack Obama's visit to Burma; p 7 (498 words).

Vedomosti

1. Yevgenia Pismennaya article headlined ""Opening Up Country" says that in order to develop
the Russian Far East, over 100 projects requiring 5,000 billion rubles in funding should be
implemented, the Far Eastern Development Ministry has said; pp 1, 3 (845 words).

2. Yelizaveta Sergina article headlined "3 Years for Parting" gives some details of the planned
merger of Rostelecom and the Swedish company Tele2; p 1 (346 words).

3. Yekaterina Sobol article headlined ""How Can Aviators Save Money" looks at factors
hampering the work of discount airline companies in Russia; pp 1, 8 (663 words).

4. Editorial headlined "Market of Consumer'' looks at measures which could be taken
to reduce alcohol consumption in Russia and urges the authorities to focus on fighting against
illegal sale of vodka; pp 1, 4 (563 words).

5. Another editorial headlined "Usual Iutrage' comments on Dmitry Medvedev's criticism
of his Cabinet as ministers failed to implement the Constitutional Court's rulings; p 4 (262



words).

6. Irina Novikova report '"Forum for Trusted Ones' says that Putin's supporters will hold
a meeting at the presidential administration to discuss how the president's pre-election
promises are being implemented; p 2 (600 words).

7. Polina Khimshiashvili report ""Obama's New People' says that the U.S. president is looking
for people who can replace Secretary of State Hillary Clinton and Treasury Secretary Timothy
Geithner; p 2 (550 words).

8. Alexei Nikolsky report ''Big Batch of Original Items'" says that Russia may sell 24 Su-35
aircraft to China; p 2 (500 words).

9. Yana Yakovleva report "Fresh 'New Circumstances'" says that the State Duma is turning
into a repressive machine; p 4 (800 words).

10. Anton Osipov report about the reshuffle in the Chinese leadership; p 5 (1,000 words).

11. Roman Dorokhov report "Suspicious Search' says that one of Google's projects has been
included in the so-called blacklist of banned websites in Russia; p 11 (600 words).

lzvestia

1. Alexander Grigoryev et al. report headlined "Defense Ministry's Case Makes Investigative
Committee and Interior Ministry Quarrel'" says the Investigative Committee is carrying out
a probe into misappropriations in the Defense Ministry and is displeased with the police
leaking some information to the press; pp 1, 4 (700 words).

2. Pavel Panov article headlined "Foreign Religions to Be Allowed to Open Schools" says that
the new bill on education is expected to allow foreign religious organizations to set up
education programs in Russia; pp 1-2 (600 words).

3. Vladimir Zykov article headlined "Use of Gadgets to Be Limited for Officials" says that
a State Duma member believes that officials should not use devices with i0OS and Android
operational systems for security reasons; pp 1, 4 (600 words).

4. Denis Telmanov article headlined '"Shoigu to Get Rid of Yudashkin Uniform'" says new
Defense Minister Sergei Shoigu will approve the design of new military uniform; pp 1-2 (600
words).

5. Vladimir Gusev report "Prokhorov's Party Writes Laws and Gets Ready for Election' says
that the leadership of the Civic Platform party will discuss the party strategy at a meeting
on Nov. 23; p 2 (650 words).

6. Vladimir Dergachev report '"They Threaten Kremlin With Ethnic Explosion'" says that
amendments to the national law on citizenship may lead to catastrophic consequences; p 3
(650 words).

7. Oleg Shevtsov report ''Syrian Opposition to Open Embassy in Paris'' looks at a meeting
of French President Francois Hollande with the head of the Syrian opposition; p 5 (550



words).

8. Vladimir Barinov report "Russian Foreign Ministry Extradites Its Fellow Countrymen
to Libyan Insurgents" says that the Russian embassy in Libya has in fact given up two Russian
men to local rebels; p 5 (600 words).

9. Kirill Benediktov report ""Theater of Shadows' looks at the armed conflict between Hamas
and the Israeli army; p 9 (800 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Olga Bozhyeva and Yulia Kalinina article headlined "End to Serdyukov Was Visible
From Very Beginning'' says that the paper predicted the dismissal of Anatoly Serdyukov
from the post of the Defense Minister several years ago; pp 1, 4 (2,923 words).

2. Pavel Chuvilyayev article headlined '"State People' says that managers receiving
the highest salaries work in state-controlled companies in Russia; pp 1-2 (512 words).

3. Marina Ozerova report "Where Was New Law on Media Lost?" looks at a meeting between
the State Duma information policy committee with heads of Russia's largest mass media
outlets; p 2 (550 words).

4. Anastasia Rodionova interview headlined '"Udaltsov Will Collect Fine in Coins" with Left
Front leader Sergei Udaltsov; p 2 (500 words).

5. Georgy Mirsky report ""No One Needs Ground Operation' looks at the armed conflict
between the Israeli army and Hamas; p 3 500 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Article by economic expert Yakov Mirkin headlined "Project 'Russia 3.0'" comments

on economic development forecast for Russia drafted by the Institute of the World Economy
and International Relations of the Russian Academy of Sciences; pp 1, 6 (1,206 words).

2. Vladislav Kulikov article headlined "Get Paid, Your Honor" says the State Duma is revising
the law on judges' salaries; pp 1, 7 (606 words).

3. Leonid Radzikhovsky article headlined ""Resettlement of People" looks at ethnic problems
of Russia; p 3 (844 words).

4. Yevgeny Shestakov article headlined '""Halfway to Peace' says that the current conflict
in Gaza will be settled within two to four weeks and will not result in a large-scale war; p 8
(614 words).

5. Vladislav Vorobyev article headlined ""Lavrov Stays on Ground' reports on Russian Foreign
Minister Sergei Lavrov's visit to Cambodia to take part in the East Asia Summit; p 8 (614
words).

6. Viktor Feshchenko article headlined "It Becomes Uncomfortable in London' says that
Google, Starbucks and Amazon are withdrawing money they have made from the U.K. because



the country's authorities have declared a war on transnational companies; p 8 (521 words).
RBK Daily

1. Yulia Yakovleva article headlined "They Turn Away From Fame" says the jailed members
of the Pussy Riot punk group have replaced their lawyers. Irina Khrunova from the Agora
human rights NGO will now represent the interests of the girls; p 2 (400 words).

2. Alexander Litoi article headlined "Payment for Repression' says the Russian opposition is
urging Mars, L'Oreal, Nestle and other Western companies to stop advertising their products
on NTV as the TV company has become a "tool of political repression"; p 8 (500 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Yelena Krivyakina interview with the chairman of the State Duma's newly established
committee on information policy, information technology and communications, Alexei
Mitrofanov; pp 16-17 (2,100 words).

Krasnaya Zvezda

1. Viktor Ruchkin article headlined "At Last Line' comments on the last developments in the
conflict between Israel and Gaza Strip, analyzing the combat operation codenamed Pillar
of Cloud; pp 1, 3 (1,000 words).

2. Alexander Alexanderov interview with the Russian president's special envoy to Afghanistan
Zamir Kabulov on NATO military presence in Afghanistan; p 3 (1,600 words).

Nov. 20, 2012/BBC Monitoring/ ©BBC
Related articles:

e What the Papers Say, Nov. 19, 2012
e What the Papers Say, Nov. 16, 2012
e What the Papers Say, Nov. 15, 2012

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2012/11/20/what-the-papers-say-nov-20-2012-a19522


http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-nov-19-2012/471622.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-nov-16-2012/471565.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-nov-15-2012/471498.html

