' Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

The 5

30 YEARS

Opposition Proposes NTV Advertising
Boycott

By The Moscow Times

November 19, 2012

The Moscow Times

Opposition and human rights groups on Monday urged Western consumer products giants

to stop "financing politically motivated persecution" by advertising on a Kremlin-friendly TV
network known for its biased coverage of government critics and demonstrations against
President Vladimir Putin.

In the wake of unprecedented anti-Putin protests that followed last December's rigged
parliament vote and Putin's return to the Kremlin in May, NTV has run dozens of news
reports, talk shows and pseudo-documentaries accusing opposition leaders of plotting coups
and terrorist attacks, of receiving money from Western governments, and of hiring migrant
workers and neo-Nazis to participate in anti-Putin rallies.

The White Ribbon movement, the Moscow Civil Forum and the For Human Rights group said
in an open letter Monday that the broadcaster has become part of the Kremlin's "machinery
for repression."


https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times

In a statement directed at companies such as Coca-Cola, Procter & Gamble, Nestle,
and L'Oreal, the three groups said: "Please consider stopping to place your company's
advertising on the NTV channel because it is a way of financing politically motivated
persecution."

Coca-Cola's Russian office declined to provide contact information for its spokespeople, and a
P&G spokeswoman said she needed a written request. The public relations offices of L'Oreal
International and Nestle were not immediately available for comment.

NTV reports have prompted several official investigations of opposition leaders and triggered
at least two arrests. One of the arrested opposition activists, Leonid Razvozzhayev, claimed
Russian prosecutors kidnapped him from neighboring Ukraine and tortured him for several
days, forcing him to confess in anti-government activities.

NTV coverage also has triggered rallies at the company's Moscow headquarters, as well as
tens of thousands of angry tweets and comments on social networking websites. "Shame
on NTV'" has become a popular protest slogan, and many Kremlin critics refuse to be
interviewed by the channel's journalists.

NTV was once the shining star of independent Russian television, but after Putin came

to power in 2000 he orchestrated its takeover by the state-controlled gas giant Gazprom.

In recent months, it has been NTV, not the two state television networks, that has broadcast
some of the nastiest attacks on the opposition.

In early October, NTV released '"Anatomy of a Protest 2," a documentary that showed alleged
hidden camera footage suggesting that Left Front leader Sergei Udaltsov met with
representatives of an exiled Russian banker to discuss raising $200 million for anti-Putin
protests.

Related articles:

e Anatomy of Putin's Battle Against the Opposition
e Udaltsov Questioned Over NTV Claims
e New NTV Documentaries Likely to Cause a Stir

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2012/11/19/opposition-proposes-ntv-advertising-boycott-a19500


http://www.themoscowtimes.com/opinion/article/anatomy-of-putins-battle-against-the-opposition/469807.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/udaltsov-questioned-over-ntv-claims/469646.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/new-ntv-documentaries-likely-to-cause-a-stir/469310.html

