30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

What the Papers Say, Nov. 16, 2012

By The Moscow Times

November 15, 2012

=

- p— e p——T p—

Lo LEL

Igor Tabakov

Kommersant

1. Maxim Ivanov and Roman Rozhkov interview with the head of the Federal Mass Media
Inspection Service, Alexander Zharov, headlined "'l Have Not Got Orders Like 'Get Ready, We
Will Give You Club'," in which he speaks about the new law on blacklists of websites
containing information that may harm children; pp 1, 4 (3,214 words).

2. Mikhail Serov et al. report headlined "Russia Lays Channel for South Stream' says that now
Gazprom has all the approvals required for construction of the South Stream gas pipeline after
it got Bulgaria's consent in exchange for a significant gas discount; pp 1, 11 (657 words).

3. Vladislav Novyy et al. report headlined ""Mega Option" looks at MegaFon's IPO to begin
on Nov. 28; pp 1, 13 (906 words).

4. Sergei Mashkin article headlined "Saying Goodbye to Slavyanka'" says that top managers


https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times

from Slavyanka, the company servicing military towns, are suspected of major fraud; pp 1, 3
(523 words).

5. Taisiya Bekbulatova et al. report headlined "Andrei Vorobyov Wants to Fulfill 2 Duties" says
that acting Moscow region Governor Andrei Vorobyov has initiated amendments to the
regional rules to combine the posts of governor and head of the regional government, which
were separated under former Moscow region Governor Sergei Shoigu; p 2 (630 words).

6. Irina Nagornykh article headlined "Governors Proposed to Be Appointed as Elected Ones"
says that experts have suggested four ways to make elections of regional heads less direct.
Meanwhile, some State Duma deputies are ready to vote for reinstatement of appointment
of governors; p 2 (701 words).

7. Nikolai Sergeyev and Vladislav Trifonov article headlined "Prosecutor General's Office
Approves Deal on Anna Politkovskaya Murder" says that former police officer Dmitry
Pavlyuchenkov, charged with involvement in journalist Anna Politkovskaya's murder, will be
tried separately as law enforcement officials say he has fulfilled the conditions of a pre-trial
agreement; p 3 (568 words).

8. Yury Senatorov article headlined "Organizer of APEC Summit Fails to Find Common
Language With Investigation' says that law enforcement officials have brought charges
against former Deputy Regional Development Minister Roman Panov, suspecting him

of involvement in the embezzlement of 93 million rubles allocated for preparation for the
2012 APEC summit in Vladivostok; p 5 (493 words).

9. Tatyana Drogayeva report "Aksana Panova Becomes Regular Visitor at Investigator's
Office" says a second extortion case has been launched in relation to Aksana Panova, chief
editor of the Ura.ru news agency. She is also suspected of fraud; p 5 (550 words).

10. Kirill Belyaninov article headlined "Barack Obama Enters Post-Election Fight" says that
U.S. President Barack Obama's first news conference after his re-election has resulted in a
scandal after Obama warned the Republicans that if they did not stop criticizing U.S. envoy
at the UN Susan Rice, they would have problems with the president; p 7 (553 words).

11. Alexander Gabuyev article headlined "China's Communist Party Announces Layout" says
the new leadership of China has been formed, but the struggle for power among the leaders is
likely to continue, which is fraught with instability; p 7 (849 words).

12. Roman Yanushevsky and Maria Yefimova article headlined "Pillar of Cloud Tougher Than
Cast Lead" says the Israeli counterterrorism operation in Gaza Strip is turning into a full-
fledged war; p 7 (499 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Nikolai Surkov article headlined "Israel and Hamas Begin Another War" says the escalation
of tensions between Israel and Hamas has put the Middle East on the verge of a new crisis as
an exchange of fire between them claimed the lives of 11 people; pp 1, 8 (508 words).

2. Mikhail Sergeyev article headlined "Economic Effect From Migrants' Inflow Very Doubtful"



says the uncontrollable flow of labor migrants has raised the question of whether Russians
will be able to preserve their identity or will have to put up with aggravating conflicts and the
changed environment; pp 1, 4 (1,022 words).

3. Igor Naumov article headlined "Modified Soya Not to Improve Taste, but to Spoil Appetite"
says the Public Chamber has discussed the spread of genetically modified organisms

in Russia. Experts differ on the harm that GMO may cause, but agree that the situation

in Russia is rather ambiguous, as production of GMO in Russia is prohibited while import

of some GMO is allowed; pp 1, 4 (818 words).

4. Alexandra Samarina and Olga Markelcheva article headlined ""Pre-Election Governor" says
that acting Moscow region Governor Andrei Vorobyov has announced his determination
to win the gubernatorial election in the region in 2013; pp 1, 3 (732 words).

5. Alexei Gorbachev article headlined "Striking Sentence" says that martial arts champion
Rasul Mirzayev, whose fight with student Ivan Agafonov resulted in Agafonov's death, may be
sentenced to only two years in prison, since the fifth expert review stated that Mirzayev's
blow was not the cause of the student's death; pp 1, 3 (731 words).

6. Viktor Litovkin article headlined "Army Expects Assessment of Serdyukov's Reform" says
that President Vladimir Putin has signed a decree allowing the sacking of servicemen over loss
of trust. Meanwhile, reshuffles in the army continue as the military community wonders what
will happen to the army reform; pp 1-2 (771 words).

7. Editorial headlined ""Centralization in Culture as Symptom'' ponders the current trend
to unite culture and research facilities in an attempt to reduce expenditures; p 2 (488 words).

8. Ilya Shablinsky article headlined "Fate of Council" looks at the role and prospects of the
presidential human rights council; p 3 (755 words).

9. Anastasia Bashkatova article headlined "Finance Ministry Dismisses Health Ministry's
Ambitious Program" says the Finance Ministry has refused to finance the Health Ministry's
new program of healthcare development to 2020; p 4 (820 words).

10. Sergei Alexeyev report ''On Man's Constitution' looks at the current state and prospects
of the Russian Constitution; p 5 (3,000 words).

11. Yury Roks article headlined "Georgian Dream Begins to Arrest in Bulk" says that another
group of top police officers has been arrested in Georgia, this time for kidnapping Bidzina
Ivanishvili's bodyguard ahead of the parliamentary election; p 7 (776 words).

12. Anton Khodasevich article headlined "Big Bride Show in Minsk' doubts that a Belarussian
investment forum will attract major foreign investment to the country; p 7 (804 words).

13. Article by Leonid Radzikhovsky headlined '"Cheating Brother'" says that Belarussian
President Alexander Lukashenko is successfully using Russia's resources to his advantage; p 7

(749 words).

14. Darya Tsiryulik article headlined "Republicans Threaten Obama With Libyan Watergate"
says that at his first news conference as the newly elected U.S. president, Barack Obama had



to counter the attack of Republicans who blamed him for the tragedy at the U.S. consulate
in Benghazi; p 8 (520 words).

15. Yevgeny Grigoryev article headlined "Angela Merkel in Moscow Again" looks ahead to the
Russian-German intergovernmental consultations to take place in Moscow on Friday; p 8 (718
words).

16. Vladimir Skosyrev article headlined "'Great Seven' to Rule China' looks at the new
leadership of the Communist Party of China and at the prospects for the country; p 8 (519
words).

Vedomosti

1. Pyotr Tretyakov and Vladimir Shtanov article headlined "Ford Drained of Blood" says that
the management of the Ford Sollers plant in Vsevolozhsk has stopped the assembly line
officially due to a lack of components. Meanwhile, the plant's trade union has been
conducting an Italian strike at the plant since the beginning of the week; p 1 (673 words).

2. Irina Kezik article headlined ""Expensive and Excessive" says that construction of the South
Stream gas pipeline will begin on Dec. 7; pp 1, 8 (622 words).

3. Irina Novikova and Anastasia Kornya article headlined '"Vague Frauds' says that State
Duma deputies have said that when drafting amendments on fraud to the Criminal Code, they
took into account critical comments of the business community. Experts, however, point out
that there is still room for abuse and misuse of the amendments; p 1 (416 words).

4. Editorial headlined "Generation of Heirs'' looks at the recent appointment of 42-year-old
Andrei Vorobyov as acting Moscow region governor and 34-year-old Alexei Merkushin as
deputy prime minister of the Mordovia republic. Both are not only efficient managers, but
also the sons of high-ranking officials. These appointments may be a signal that

the establishment has started openly forming the layer of hereditary quasi-aristocracy that
combines bureaucratic power with control over financial flows in the course

of implementation of major projects; pp 1, 4 (600 words).

5. Mikhail Fishman article headlined "Public Interest: Putin's Last Bastion" comments

on reports about the appointment of former Defense Minister Anatoly Serdyukov as advisor
to the head of the Russian Technologies state corporation. It seems that Putin is not yet ready
to attack his last bastion, the elite loyal to him; p 4 (443 words).

6. Editorial headlined "Business for Hour" says that most heads of private and family
companies in Russia do not plan to pass the business on to their heirs and plan to sell it
instead; p 4 (329 words).

7. Maria Zheleznova article headlined "Matter of Time'' says that members of the opposition
Coordination Council are to meet on Nov. 24 to discuss a date for the opposition's next rally
and to decide on its format; p 2 (355 words).

Izvestia

1. Olga Zhermeleva report '"They Suggest That Country's Republics Be Renamed" says that



Dagestan plans to initiate change of the names of practically all republics in Russia; pp 1-2
(600 words).

2. Yelena Sharpayeva report '"They Forgot to Insure Baikonur and Russia's Military Bases
Abroad" says that officials, when drafting a law on insuring hazardous facilities, forgot
to include Russia's hazardous facilities abroad; pp 1, 3 (650 words).

3. Anna Polyukhovich report "Disconnected States" says that people from seven U.S. states
have collected the number of signatures necessary to file a petition to secede from the union;
p 1(150 words).

4. Vladimir Zykov report "State Duma to Deal With Total Control of Internet' says the State
Duma will continue its course of controlling Internet users' activities; p 2 (650 words).

5. Vladimir Gusev report "Rights Council Fails to Gather" says the first working meeting
of the presidential human rights council may not take place because many of its members
have not confirmed their presence to make a quorum; p 2 (600 words).

6. Alexei Mikhailov report "Kalibr to Allow Submarines to Go Onto Ground" says that Russian
submarines will be fitted with Kalibr missiles; p 3 (550 words).

7. Konstantin Vilkov report "Israel Deals With Gaza" looks at Israel's operation in the Gaza
Strip; p 5 (600 words).

8. Vladimir Zykov interview with Yelena Mizulina, one of the authors of the so-called bill
on blacklisted websites; p 7 (1,300 words).

9. Igor Agapov interview with deputy head of the All-Russia State Television and Radio
Broadcasting Company (VGTRK), Sergei Arkhipov, who speaks about the fate of radio station
Mayak; p 7 (1,000 words).

10. Dmitry Saims report '"'Obama Thanks Hero'" looks at the scandal involving the former head
of the CIA; p 8 (800 words).

11. Leonid Zlotin report "What Do We Make Missiles for" looks at the problem of the Russian
armed Forces; p 8 (750 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Yevgeny Shestakov article headlined "Saudi Roller Coasters" looks at Foreign Minister
Sergei Lavrov's visit to Saudi Arabia, which yielded no breakthrough on Syria; p 3 (700 words).

2. Valery Vyzhutovich article headlined "Right for Council" looks at the first session of the
presidential human rights council and the role it may play; p 3 (900 words).

3. Vladimir Kuzmin article headlined ""Insurance Against Gas Crises'' says that Russia
and Bulgaria have signed the final investment deal on the South Stream gas pipeline; p 4 (600
words).

4. Vladislav Vorobyev article headlined "Pillar-Throwers" wonders if the Pillar of Cloud



operation that Israel is conducting in the Gaza Strip is a rehearsal of a war with Iran; p 8 (700
words).

5. Yevgeny Solovyev article headlined "Comrade Xi" looks at the first speech of general
secretary of the Communist Party of China Xi Jinping; p 8 (550 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Yulia Kalinina report "Serdyukov's Amazon Women Turn Off Lights in Army"' looks
at numerous instances of fraud at the Defense Ministry; pp 1-2 (700 words).

2. Ignat Kalinin article headlined ""Counter-Reform Without Counter-Corruption' comments
on the rumors about former Defense Minister Anatoly Serdyukov's appointment as advisor
to the head of Russian Technologies and decisions of new Defense Minister Sergei Shoigu
cancelling Serdyukov's decisions; p 2 (1,012 words).

3. Article by Stanislav Belkovsky headlined "General Kadyrov's Victory' gives an ironic
account of the conflict between Chechnya leader Ramzan Kadyrov and Ingushetia head
Yunus-bek Yevkurov; p 3 (1,208 words).

4. Igor Subbotin article headlined "Conflicts in Gaza Not to Stop" features a comment
by Middle East Institute president Yevgeny Satanovsky on the counterterrorism operation
that Israel is conducting in the Gaza Strip and the UN's role in settling it; p 15 (400 words).

RBC Daily

1. Alexander Litoy article headlined '"Navalny's Propaganda' says that opposition blogger
Alexei Navalny's teammates will start consulting policemen regarding their rights and tactics
of behavior in conflict with higher officials; the Interior Ministry and the United Russia party
think the project has no future; p 2 (400 words).

2. Vladimir Pavlov article headlined "'Glorious Seven' in Chinese Style" says the number

of China's Standing Committee members has been reduced to seven from nine; pundits link
the names of two politicians excluded from the committee to revitalization of reforms; p 4
(500 words).

3. Kristina Yust and Polina Stroganova article headlined "Pipeline of Ruin" says that
shareholders have finally signed an agreement on the final investment plan for construction
of the South Stream pipeline, which will considerably increase Gazprom's export capacity; p 5
(600 words).

Noviye Izvestia

1. Veronika Kogan article headlined "Rasul Mirzayev May Be Released in 2 Weeks" says
the final examination in the trial of mixed martial arts champion Rasul Mirzayev has failed
to confirm his guilt in the death of a 19-year-old student; p 3 (300 words).

Moskovskiye Novosti

1. Lidia Glazko article headlined "'Souvenir Democracy" says that deputies of the Moscow



region legislature have ordered a set of 80 new iPad 3 tablets and accessories as presents
for the New Year; p 2 (300 words).

Novaya Gazeta

1. Andrei Sukhotin article headlined "Board of Directors of Federation Council" investigates
business activities of members of the Federation Council; pp 4-5 (900 words).

2. Oleg Lepilin article headlined '"Comrades 'Pioneers'" says the arrest of the top Chelyabinsk
region health official may be just the beginning of a large anti-corruption operation;

the author predicts that Chelyabinsk region Governor Mikhail Yurevich and high-ranking
federal officials may be involved in the scandal as well; p 8 (1,000 words).

3. Vasily Golovnin article headlined "Who Is Xi?" probes into the biography of newly elected
Chinese Communist leader Xi Jinping; p 10 (900 words).

4. Irina Perovskaya article headlined "Corruption 2: Mice' analyzes the latest film
on corruption produced by controversial pro-Kremlin journalist Arkady Mamontov; p 24 (700
words).

Krasnaya Zvezda (weekly)

1. Anna Potekhina article headlined "Starting Visit'" says the launch of the Soyuz carrier rocket
on Nov. 14 was observed by new Defense Minister Sergei Shoigu for the first time; p 2 (1,200
words).

2. Viktor Ruchkin article headlined '"Israel-Palestine: Gates of Hell Opened' says that Israel
and Palestine are on the verge of a new war; p 3 (500 words).

3. Oleg Pochinyuk article headlined "Field test" looks at the way a six-week training course
of military training was organized in the Western Military District; pp 6-7 (1500 words).

Nov. 16, 2012/BBC Monitoring/©BBC
Related articles:

e What the Papers Say, Nov. 15, 2012
e What the Papers Say, Nov. 14, 2012
o What the Papers Say, Nov. 13, 2012

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2012/11/15/what-the-papers-say-nov-16-2012-a19463


http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-nov-15-2012/471498.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-nov-14-2012/471438.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-nov-13-2012/471368.html

