
What the Papers Say, Nov. 15, 2012
November 15, 2012

Igor Tabakov

Kommersant

1. Ksenia Dementyeva and Olga Shestopal article headlined "Stephen Jennings Outlives
'Renaissance'" says that the founder of the investment bank Renaissance Group has sold his
banking business to businessman Mikhail Prokhorov's Onexim Group; pp 1, 10 (929 words).

2. Svetlana Mentyukova and Anastasia Gorshkova article headlined "Vladimir Kekhman
Wastes Everything" says that the London court has recognized businessman Vladimir
Kekhman, the founder of Russia's largest fruits importer JFC, as bankrupt; p 1 (698 words).

3. Yegor Popov article headlined "BMW to Become Russian by Half" says that the Kaliningrad-
based car plant Avtotor is finishing talks with BMW on joint assembling of up to 50,000 cars
annually. Corresponding agreements may be signed by the end of the year; pp 1, 9 (658
words).

4. Ivan Safronov et al. article headlined "Anatoly Serdyukov Not Left Without Place
in Formation" says that former Defense Minister Anatoly Serdyukov has become adviser



to the head of the Russian technologies state corporation, Sergei Chemezov; pp 1, 3 (806
words).

5. Natalya Korchenkova and Dina Polina article headlined "Parties Equaled in Airtime Again"
says that according to the Central Electoral Commission, political parties' activities were
equally covered by state TV and radio companies in October, though the One Russia ruling
party had a little more airtime; p 2 (483 words).

6. Yelena Kolycheva and Natalya Gorodetskaya article headlined "Yuriy Luzhkov's Former
Associate Does Not Get to Federation Council" says that Yury Alpatov, the newly-appointed
Federation Council senator from the republic of Kalmykia, has resigned over bad health.
Experts say that the federal authorities could have opposed his appointment; p 2 (479 words).

7. Maria-Luiza Tirmaste article headlined "Authorities Need Election Specialists" says that
State Duma deputy and former first deputy head of the United Russia executive committee,
Valery Galchenko, will deal with election campaigns in the presidential administration; p 2
(504 words).

8. Anna Pushkarskaya and Yelena Kiseleva article headlined "Supreme Courts Put Up
for Birzha" says that the headquarters of the Supreme Arbitration Court and the Supreme
Court will move from Moscow to St. Petersburg; p 2 (816 words).

9. Sofya Samokhina article headlined "A Just Russia Constantly Taken Away" says that
the Rodina party and the Russian Party of Pensioners for Justice will hold a new conference
next week, at which the names of regional deputies who quitted A Just Russia will be
announced; p 2 (467 words).

10. Ivan Safronov piece headlined "Command Being Selected for Air and Space Defense
Troops" looks at the possible candidates for the post of the commander of the Russian Air
and Space Defense Troops; p 3 (242 words).

11. Maxim Ivanov article headlined "Controversial Resolutions Prepared for Law About
Rallies" says that prior to the Nov. 27 meeting, at which the law about rallies will be checked
in compliance with the Russian constitution, the Constitutional Court has received expert
opinions on it. Only the Prosecutor General's Office and the Justice Ministry do not have any
objections to the law; p 3 (771 words).

12. Maria Plyusnina article headlined "draw line" says that Alexander Brechalov, first vice-
president of the nationwide public organization of entrepreneurs, Opora, may succeed Sergei
Borisov as the head of the organization. Regional branches of the organization consider
another vice president Pavel Sigal to be a better leader; p 3 (538 words).

13. Sergei Mashkin article headlined "Valuer Points Out at Seller" looks at the latest
developments in the high-profile case over the illegal dealings with military property; p 4
(453 words).

14. Oleg Rubnikovich article headlined "Letting in Sokolniki" says that one more deal by the
Defense Ministry may be found illegal and be included in the high-profile case over the illegal
dealings with military property; p 4 (750 words).



15. Alexei Shapovalov article headlined "Environment Does Not Let Russia in OECD" says that
yet another environmental bill drafted by the Natural Resources Ministry has drawn criticism
from the presidential administration. The issue impedes Russia's way to the Organization
for Economic Cooperation and Development (OECD); p 6 (639 words).

16. Dmitry Butrin article headlined "Forest brothers" says that Prime Minister Dmitry
Medvedev has paid a one-day visit to Finland; p 6 (668 words).

17. Kirill Belyaninov article headlined "Jackson-Vanik Amendment Changes Surname" says
that the U.S. Congress has advised the House of Representatives to pass a bill, which cancels
the Jackson-Vanik amendment and introduces visa and financial sanctions against Russian
officials included in the so-called "Magnitsky list". The voting on the bill is set for Nov. 16; p 7
(612 words).

18. Alexander Gabuyev article headlined "China Elects Leaders and Directors" looks at the
18th congress of the Chinese Communist Party, which finished yesterday; p 7 (535 words).

19. Andrei Kolsenikov report headlined "Nicolas Sarkozy Accepted as Previously" gives
an account of President Putin's meeting with the former French president; p 7 (451 words).

20. Sergei Strokan article headlined "Separated States of America" says that the Nov. 6
presidential election in the U.S.A. has shown that the country is splitting into two camps,
and the native white population is losing to representatives of ethnic diasporas in that
respect; p 8 (1,100 words).

21. Sergei Strokan interview with vice-president of PIR Centre Dmitriy Polikanov, headlined
"'Role of Mentor Is Closer to U.S.A. Than That of Playing Coach,'" who speaks about U.S.
President Barack Obama's second term; p 8 (630 words).

22. Sergei Strokan interview with director of the Franklin Roosevelt Centre for U.S. Studies
at Moscow State University Yury Rogulev, headlined "'Greater Activity of Ethnic Minorities Is
Obvious in U.S.A.'" who speaks about factors that ensured Obama's victory in the Nov. 6
presidential election; p 8 (604 words).

23. Georgy Kunadze article published in the regular opinion column headlined "Price of Issue"
contemplates the development of Russian-U.S. ties after U.S. President Barack Obama stayed
in office; p 8 (395 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Tatyana Dvoinova article headlined "Those Who Coveted Billons of APEC 2012 Being
Searched for in Primorye Region" says that the head of the Primorye region town-planning
department, Sergei Yakushin, has been sacked following the check by the Audit Chamber,
which revealed financial improprieties during preparations for the 2012 APEC summit; pp 1, 5
(716 words).

2. Anastasia Bashkatova article headlined "President Cuts Pension Knot" says that President
Putin has decided to cut contributions to the funded component of pensions, but some time
later, and allow people to choose whether to contribute to the funded component; pp 1, 4 (931



words).

3. Andrei Melnikov article headlined "Russian Orthodox Church Misses Triumph
in Jerusalem" says that the press-service of the Russian Orthodox Church has announced that
it is thanks to the Church that the housing utilities debts of the Church of the Holy Sepulchre
in Jerusalem have been written off. However, the Greek media outlet, who reported the issue,
did not say a word about the role of the Russian Church; p 1 (444 words).

4. Yury Paniyev article headlined "Hollande Follows Sarkozy's Way" says that French
President Francois Hollande has held a news conference with 400 local and foreign
journalists, during which he focused on the situation in Syria, among other things. Hollande
has recognized Syria's newly formed opposition coalition as the country's sole legitimate
representative; pp 1, 7 (739 words).

5. Grigoriy Zaslavskiy article headlined "Talents and Fans" looks at the situation around
the appointment of the new general director at the Bolshoi Theater in Moscow; pp 1, 2 (598
words).

6. Alexandra Samarina article headlined "Prime Minister's Karma" focuses on Prime Minister
Medvedev's interview with Finnish journalists and says that despite tense relations between
Medvedev and Putin, the threat of a dismissal is not looming over Medvedev because
the latter fits Putin for the time being; pp 1, 3 (1,135 words).

7. Editorial headlined "Gazprom's Kickbacks" says that the Russian gas giant Gazprom has
recently had to cut prices on gas supplies for a number of its European consumers, which is
fraught with serious financial losses; p 2 (500 words).

8. Vladimir Mukhin article headlined "Donor Means of Collective Defense" says that a military
reform of the Collective Security Treaty Organization (CSTO) will be approved at a summit
on 19 December. Russia will be responsible for the financial and pecuniary aspect of the future
reforming; p 2 (484 words).

9. Natalya Savitskaya article headlined "Disseminators and Wreckers of Education" says that
Education Minister Dmitry Livanov has delivered a report to the State Duma, which may cost
him his post; p 2 (686 words).

10. Ivan Rodin article headlined "Mess Around Treason" says that the controversial law
on treason, espionage and state secret divulgence, which caused serious objections from civil
society, has come into effect in Russia; p 3 (587 words).

11. Alexei Gorbachev article headlined "March of Millions Turns Into St. George's Day" says
that the opposition Coordination Council is considering changing the format, the date and the
name of the March of Millions rally set for Dec. 8; p 3 (580 words).

12. Sergei Nikanorov article headlined "From Theory Into Mass Practice" contemplates
the introduction of electronic state services in Russia; p 5 (1,187 words).

13. Svetlana Gamova article headlined "Chisinau Converts Dialogue With Moscow to Moldovan
Language" quotes the leader of the Moldovan Liberal Party, Mihai Ghimpu, as saying that
NATO is the main guarantor of security in Moldova and Russia is the main threat to the



country. Meanwhile, the Moldovan Foreign Ministry has denied Russia's request to open
a Russian embassy in Transdnestr republic; p 6 (685 words).

14. Artur Blinov article headlined "General's Scandal Escalates" says that the former head
of the U.S. Africa Command has been lowered in the rank for embezzlement. Meanwhile,
the U.S. Congress has expressed willingness to hear a report from resigned CIA director David
Petraeus and the media outlets are rummaging in the scandal involving the commander of the
U.S. Forces Afghanistan, John Allen; p 7 (693 words).

15. Vladimir Skosyrev article headlined "Under Sign of Hammer and Sickle" sums up
the outcomes of the 18th congress of the Chinese Communist Party, which ended yesterday,
and features an expert's comment on the issue; p 7 (560 words).

Vedomosti

1. Anton Trifonov article headlined "Jennings Does Not Hold Business" says that businessman
Mikhail Prokhorov's Onexim Group has acquired a 100 percent stake in the investment bank
Renaissance Capital and a 89 percent stake in the retail bank of the same name; p 1 (646
words).

2. Maria Dranishnikova article headlined "Clinic Worth $1.5Bln " says that Sberbank is
planning to establish a health cluster in the Moscow region; pp 1, 10 (532 words).

3. Olga Kuvshinova et al. article headlined "Putin Leaves 6% for Year More" says that
President Putin has backed the reduction of contributions to the funded component
of pensions, but suggested introducing the measure in 2014; pp 1, 3 (705 words).

4. Editorial headlined "Rich Poverty" casts doubts on the fact that Russia has managed to cope
with poverty and says that a typical feature of modern Russia is rapidly growing social
inequality; pp 1, 4 (566 words).

5. Polina Khimshiashvili article headlined "World of Magnitsky" says that today the U.S.
House of Representatives is to approve a single bill which cancels the Jackson-Vanik
amendment and introduces sanctions against Russian officials involved in Hermitage Capital
lawyer Sergei Magnitsky's death and other human rights violations; p (341 words).

6. Alexei Nikolsky and Polina Khimshiashvili article headlined "Force of Team" says that
the CSTO is planning a military reform and features a military expert's comment on the issue;
p 2 (318 words).

7. Ella Paneyakh article headlined "Profanation of Control" criticizes the performance of the
Russian media watchdog Roskomnadzor in blocking access to websites containing banned
information; p 4 (850 words).

8. Yekaterina Derbilova et al. interview with Rusnano state corporation head Anatoly Chubays,
headlined "'Do Not Return to Former Lovers,'" who speaks about the results of the electric
energy reform in Russia; p 5 (3,788 words).

9. Alexandra Terentyeva article headlined "Bought at Bottom" says that businessman Oleg
Deripaska's company En+ has increased its stake in UC RusAl to 48.13 percent; p 7 (606



words).

10. Irina Kezik article headlined "Gazprom's Dream Comes to Life" says that Gazprom has
signed an agreement with the German company Winterhall on a swap of assets; p 7 (524
words).

Izvestia

1. Dmitry Yevstifeyev et al. article headlined "Prison Existence of Pussy Riot" looks at the life
of the convicted Pussy Riot punk band girls in jail; pp 1, 7 (1,020 words).

2. Russian businessmen's rights commissioner Boris Titov article headlined "Future Requires
Resoluteness" criticizes the Russian authorities for approving the pension reform as it will
not solve the existing economic and social problems, will complicate the life of businessmen
and will stimulate the shadow economy; pp 1, 10 (925 words).

3. Pyotr Kozlov article headlined "Federation Council Fights Against Nazism" says that by the
end of the year the Federation Council plans to submit to the State Duma a bill banning the use
of Nazi and alike symbols, pins, uniform and gestures; pp 1, 3 (607 words).

4. Margarita Kazantseva article headlined "Nord Stream Intends to Walk Along Seals" says
that a branch of the Nord Stream gas pipeline is planned to be laid across the Kurgalsky nature
reserve, where seals live. Ecologists are concerned about the move; pp 1, 3 (751 words).

5. Tatyana Shirmanova and Dina Ushakova article headlined "Delay of Pension Reform to Give
Nonstate Pension Funds Chance to Survive" says that non-state pension funds plan
to modernize their pension programs and submit a number of legislative initiatives that make
them more transparent to clients until the pension reform is launched; p 2 (791 words).

6. Vladimir Gusev article headlined "Prosecutor's Office to Deal With Fans of 'Russian Breivik'
on Vkontakte" says that the State Duma wants the Prosecutor General's Office, the Russian
Investigations Committee and the media watchdog Roskomnadzor to carry out a check of the
members of a group set up in the social network Vkontakte in support of Dmitry Vinogradov,
who killed six people in Moscow; p 4 (429 words).

7. Alexandra Sopova article headlined "Patriarch Kirill's Visit Becomes Peacemaking" looks
at the head of the Russian Orthodox Church Patriarch Kirill's visit to Jordan; p 4 (476 words).

8. Ivan Cheberko article headlined "Roskosmos Revises Plans of Federal Space Program" says
that the federal space program has been revised ahead of the passing of the 2013 federal
budget and budget plans for 2014-15. Among the changes is to postpone the launch of a
number of satellites; p 4 (570 words).

9. Vladimir Zykov article headlined "MTS Presents Social Networks With Ultimatum" says
that the mobile phone operator MTS has unilaterally decided to increase the cost of SMS,
through which Internet users pay for services offered by the social networks Vkontakte
and Odnoklassniki; p 7 (429 words).

10. Oleg Shevtsov article headlined "France Recognizes Syrian Opposition as Legitimate
Power" says that France has become the first Western country that officially recognized



the Syrian opposition as the country's legitimate authorities; p 8 (436 words).

11. Igor Yavlyansky article headlined "Outgoing General Secretary Can Command Army
for Some Time" says that Chinese Vice President Xi Jinping will replace Hu Jintao at the
presidential post soon after the 18th congress of the Chinese Communist Party ends. However,
the handover of the military command will take longer than planned; p 8 (438 words).

12. Sergei Roganov article headlined "Significant Gestures" comments on President Putin's
decision to postpone the pension reform for a year; p 10 (560 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Tatyana Shadrina interview with Transportation Minister Maxim Sokolov, headlined
"Readiness to Leave," who speaks about expensive air tickets as well as regional
and international flights; pp 1, 5 (2,344 words).

2. Tatyana Vladykina and Yelena Novoselova interview with experts, headlined "DOOM-2,"
who discuss the slaughter by a Moscow office employee and reasons of it; pp 1, 6 (2,461
words).

3. Sergei Toporkov article headlined "Hot Paths" says that Federation Council speaker
Valentina Matviyenko has paid a visit to Vietnam; p 2 (424 words).

4. Vitaly Petrov article headlined "Finnish Intelligence" focuses on Prime Minister
Medvedev's visit to Finland; p 3 (890 words).

5. Anna Zakatnova article headlined "Kind Face of Patriotism" says that Deputy Prime
Minister Dmitry Rogozin has chaired a meeting of the organizing committee Pobeda in the
presidential administration, dedicated to the problems of the patriotic education; p 3 (474
words).

6. Yevgeny Solovyev article headlined "No Westernization" features a Chinese expert's
comment on the outcomes of the Chinese Communist Party congress, which ended yesterday;
p 8 (547 words).

7. Vyacheslav Prokofyev article headlined "Unite and Rule" features a Middle East expert's
comment on France's support for the Syrian opposition as the sole legitimate power in the
country; p 8 (467 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Marina Ozerova and Anastasia Rodionova article headlined "He does not betray himself"
says that President Putin has signed a controversial bill on treason; pp 1-2 (1,403 words).

2. Mikhail Rostovsky article headlined "Pill From Cult of Leader" praises China's ability
to change its leadership regularly and without problems and compares the Chinese and U.S.
political systems with the Russian one; pp 1, 3 (736 words).

3. Alexander Minkin article headlined "It Is Better to Keep Silence for Them Than to Speak,"
written as a letter to President Putin, ridicules the latest statements by State Duma Deputy



Kostunov and Prime Minister Medvedev during his visit to Finland and says that Russian
officials should not make unprepared speeches; pp 1, 3 (1,002 words).

4. Renat Abdullin report headlined "Congress of Chinese Communists Does Not Surprise" says
that the new Chinese leadership has been elected at the 18th congress of the Chinese
Communist Party, which ended yesterday; p 3 (504 words).

5. Matvei Ganapolsky article headlined "Does Putin Need Good Advice?" says that the Kremlin
is behind the recent corruption scandals in the Defense Ministry, the Federal Space Agency
and the Health Ministry and subsequent dismissals of officials because Putin's approval
rating is declining due to people's growing displeasure with the authorities and the ruling
elite; p 3 (931 words).

6. Alexander Kolegov article headlined "Mood for Protracted Construction" looks at the
financial improprieties revealed by the Audit Chamber during preparations for the 2012 APEC
summit; p 6 (2,234 words).

7. Ilya Baranikas article headlined "They Do Approve 'Magnitsky Bill'" says that the U.S.
Congress has decided to link bills that cancel the Jackson-Vanik amendment and that
introduces sanctions against Russian officials put on the so-called "Magnitskiy list"; p 7 (775
words).

8. Melor Sturua article headlined "American Fairy Tale About Turnip" gives the latest
developments in the scandal involving the resigned CIA head in the U.S.A.; p 7 (975 words).

Noviye Izvestia

1. Margarita Alyokhina interview with political expert Mark Urnov, headlined "'It Is Not Ruled
Out That Russia Will Have Other Borders by Middle of Century,'" who speaks about Ukraine's
willingness to join the Customs Union of Russia, Belarus and Kazakhstan and prospects
for the development of the CIS; pp 1, 5 (2,057 words).

2. Yulia Savina article headlined "Golden Pretzels Are Not Tasty" says that the Investigative
Committee has refused to initiate criminal proceedings against United Russia deputies
for combining deputy work and business activity, having recognized evidence of this provided
by opposition lawmakers as insufficient; pp 1 — 2 (549 words).

3. Sergei Putilov and Yulia Savina article headlined "Neither Give Nor Take?" says that experts
assess the recent high-profile corruption scandals in different ways: some say that the ruling
clans are sharing the influence areas, others think that the authorities want to improve their
approval ratings among the population by punishing high-ranking corrupt officials; pp 1, 3
(1,288 words).

4. Nadezhda Krasilova article headlined "'Personal Case" says that Russian human rights
activists are welcoming the introduction of sanctions against Russian officials included in the
so-called 'Magnitskiy list' by the U.S.A. because Washington is doing what Moscow should do
on its own — to punish those who took part in political killings and oppressions; p 2 (360
words).



5. Sergei Lavinov article headlined "Glum Congress" says that the change of the Chinese
leadership has been held dull and according to the scenario approved in advance; p 2 (452
words).

RBK Daily

1. Tatyana Kosobokova article headlined "Serdyukov Improves Putin's Rating" says that
Putin's approval rating has significantly increased over a week thanks to the dismissal
of Defense Minister Anatoly Serdyukov and an anti-corruption campaign that has been
recently launched. Experts forecast that Putin's approval rating will rise further more; pp 1 —
2 (500 words).

2. Alexander Litoi article headlined "Machine Against Spies" says that the Golos association
of non-commercial organizations for protection of voters' rights is on the brink of closure
after the laws on foreign agents and treason come into force; p 2 (600 words).

3. Vladimir Pavlov article headlined "Communist Party Elects 'Prince'" says that the new
Chinese leadership has been elected at the 18th congress of the Chinese Communist Party,
which ended yesterday; p 5 (500 words).

4. Anastasia Litvinova article headlined "Decided to Accumulate" says that president Putin's
proposal to postpone the pension reform for a year came as a great surprise for Russian
Deputy Prime Minister Olga Golodets; p 3 (600 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Alexander Kots and Dmitriy Steshin article headlined "Who Turns Dagestan Into Outpost
of Wahhabism" continues to look at journalists' investigation as to what makes young
Dagestani men turn to ideas of radical Islam; p 15 (1400 words).

Rossiiskaya Gazeta (weekly)

1. Natalya Kozlova interview with Investigative Committee chief Alexander Bastrykin on a new
law regarding financial pyramids; p 4 (700 words).

Komsomolskaya Pravda (weekly)

1. Dmitry Smirnov interview with pundit Leonid Ivashov who comments on the appointment
of Sergei Shoigu as new Defense Minister and outlines the main objectives for the new
minister; pp 6 — 7 (800 words).

2. Yevgeny Chernyh interview with pundit Mikhail Delyagin on the outcome of U.S.
presidential election; Delyagin says Obama's victory has given Russia one more year of quiet
life; pp 4 — 5 (1000 words).

Krasnaya Zvezda

1. Marianna Yevtodyev article headlined "Headed by '5th Generation'" says that new leader
of the Chinese Communist Party has been elected; however, it is highly unlikely that any
changes will be brought to China's political course; pp 1, 3 (900 words).



2. Viktor Ruchkin article headlined "Militants Bring Death" says that France has recognized
Syrian opposition as legitimate power, which will allow to openly supply it with arms
for fighting against Bashar Assad's regime; p 3 (600 words).

Nov. 15, 2012/BBC Monitoring/©BBC 

Related articles:

What the Papers Say, Nov. 14, 2012
What the Papers Say, Nov. 13, 2012
What the Papers Say, Nov. 12, 2012

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2012/11/15/what-the-papers-say-nov-15-2012-a19428

http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-nov-14-2012/471438.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-nov-13-2012/471368.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-nov-12-2012/471302.html

