What the Papers Say, Nov. 13, 2012

November 13, 2012

Igor Tabakov

Kommersant

1. Andrei Kolesnikov article headlined ""Vladimir Putin Gives Advice for Rights'" reports
on President Vladimir Putin's meeting with the human rights council that has gathered
for the first time after new members were elected; pp 1, 3 (1,300 words).

2. Maxim Varyvdin and Alexander Golubev interview headlined "It Was Basic Decision
to Tighten Screws and Enhance Discipline' with Interior Minister Vladimir Kolokoltsev
speaking on the ongoing police reform and his personnel policy; pp 1, 4 (2,345 words).

3. Mikhail Sergeyev article headlined "Controllers Assigned for State Companies' says

the Russian government has approved a list of bodies controlling work of Russian strategic
companies with foreign partners and organizations. The new regulations will affect the work
of 53 strategic companies; pp 1, 11 (508 words).

4. Ksenia Dementyeva article headlined "Depositors — Currency Speculators' says that
foreign currency deposits in Russian banks are growing faster than ruble ones; pp 1, 9 (737



words).

5. Maria Plyusnina article headlined "Legal Help Provided for Officials' Property" says
the Russian Association of Lawyers has said that a ban on property ownership abroad to be
imposed on Russian officials is unconstitutional; p 2 (641 words).

6. Maxim Ivanov report ''Parliament to Entrust Its Business to Prosecutor General Only'' says
that the procedure of criminal prosecution of members of parliament will be debated in the
State Duma; p 2 (600 words).

7. Yelena Chernenko article headlined '"Russia Conjugated in German" says Russia's relations
with its key ally in the EU, Germany, are deteriorating due to Berlin's criticism of recent
political events in Moscow; p 7 (614 words).

8. Yelena Chernenko interview with Andreas Schockenhoff, German government coordinator
for relations with Russia, explaining the reasons for German criticism of the Russian economy
and policy; p 7 (440 words).

9. Kirill Belyaninov article headlined "Barack Obama Changes Team' looks ahead at the
reshuffle to take place in the U.S. presidential administration; p 7 (584 words).

10. Alexander Reutov article headlined "Syrian Opposition Gains Weight" says the U.S.A.
and Qatar have succeeded in uniting Bashar Assad's opponents; p 7 (313 words).

11. Georgy Dvali report "NATO Being Involved in Conflict Between Prime Minister
and President' say that NATO and the EU have found themselves involved in the conflict
between Georgia's prime minister and president; p 7 (600 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Alexandra Samarina article headlined '""Law Enforcement Power Searches for Balance'' says
that Russian Audit Chamber head Sergei Stepashin has come out for more supervisory powers
for the Prosecutor General's Office in the project to set up a single Investigative Committee

in the country; pp 1, 3 (665 words).

2. Svetlana Gamova article headlined "Tiraspol Wants to Go Under Russian Central Bank's
Umbrella" says that the Transdnestr republic plans to start using the Russian ruble
in response to a EU financial blockade; pp 1, 6 (752 words).

3. Ivan Rodin article headlined "Fight Against Corruption for Money" says the Russian
government is drafting a bill to make the fight against corruption socially important work
and enable NGOs engaged in anti-corruption activity to get state financing; pp 1, 3 (497
words).

4. Alexander Chernyavsky article headlined "Krasnoyarsk Divides Andrei Vorobyov's
Mandate'" says that the Krasnoyarsk region authorities are thinking about who will replace
Andrei Vorobyov elected to the State Duma from the region and recently appointed acting
Moscow region governor; pp 1, 5 (488 words).

5. Yury Roks article headlined "Saakashvili Complains to NATO About Ivanishvili" says that



activists are gathering signatures for dismissal of Georgian President Mikheil Saakashvili
to stop the current diarchy; pp 1, 6 (830 words).

6. Vladimir Skosyrev article headlined ''Japan Under U.S. Cover" says Japan is stepping up
military cooperation with the U.S.A. in the face of the threat from China becoming
increasingly powerful in the region. A U.S.-Japanese navy exercise is under way in the Pacific
Ocean; pp 1, 7 (534 words).

7. Editorial headlined ""Propaganda Does Not Resolve Problem' slams the Russian authorities'
national policy as it does not resolve any problems of tolerance or illegal migration; p 2 (479
words).

8. Alexei Gorbachev article headlined "Following Magnitsky List" says that Putin plans to take
part in the Russia-EU summit in December. Meanwhile, European countries plan to introduce
their own lists of corrupt Russian officials facing sanctions; p 3 (451 words).

9. Vladimir Kotlyar article headlined "Will Obama Want to Try and Change Course of History"
looks at the shortcomings of U.S. President Barack Obama's policy; p 3 (827 words).

10. Anastasia Bashkatova article headlined "U.S.A. to Replace Trade Sanctions With Personal
Ones' says that as the U.S. Congress is getting ready to pass the Magnitsky list, Russian
officials having assets in the U.S.A. have only one month left to withdraw their money; p 4
(556 words).

11. Darya Tsilyurik article headlined "West to Arm Single Syrian Opposition" says that the new
approach of the USA and its allies to the Syrian conflict risks triggering a new war in the
Middle East as the armament of the Syrian opposition by the West may make Iran join

the war; p 7 (646 words).

12. Brief unattributed report says that the Iraqi government will discuss anew the terms of a
major deal to buy weapons from Russia; p 7 (90 words).

13. Brief unattributed report says that the British lawmakers consider it unjustified that
compensation worth 450,000 pounds has been paid to BBC director-general George
Entwistle, who has stepped down; p 7 (90 words).

14. Oleg Nikiforov report "Investment Uncertainty Risks in Arctic Region' says that a decline
in demand for energy resources has put Russia before a difficult investment choice; pp 9-10
of the NG Energy supplement (1,000 words)

15. Alexei Knizhnikov report "Environmentalists Fear Consequences of Shelf Development"
says that the Russian companies Gazprom and Rosneft are suspected of careless expansion
in northern regions; pp 9-10 of the NG Energy supplement (900 words).

Vedomosti

1. Tatyana Voronova et al. report headlined "Russia's Hole" says that 40 billion rubles (S1.2
billion) invested by the Russian government in the capital of Rosselkhozbank is not enough.
The bank is asking for more financing; p 1 (748 words).



2. Yelizaveta Sergeyeva and Valery Kadachigov article headlined "Accessible" says that

the communications watchdog Roskomnadzor plans to assess the quality of communications
companies work in accordance with 25 criteria. The companies, which fail to meet

the standards, may lose their licenses; pp 1, 11 (556 words).

3. Alexandra Terentyeva article headlined "Against Deripaska" says Mikhail Prokhorov's
Oneksim company has taken the side of Sual Partners controlled by Viktor Vekselberg
and Leonard Blavatnik in its conflict with UC RusAl of Oleg Deripaska; p 1 (476 words).

4. Editorial headlined "Bills of Protest" says protests against a hike in public utilities tariffs
have begun in Russia; pp 1, 4 (527 words).

5. Natalya Kostenko and Irina Novikova article headlined "Unneeded Load" says that Moscow
mayor Sergei Sobyanin may hand over the post of United Russia leader in the city to State
Duma member Sergei Zheleznyak; p 2 (496 words).

6. Another editorial headlined '"Medvedev to Village" comments on Prime Minister Dmitry
Medvedev's plans to improve living standards in Russian villages by allocating 90 billion
rubles (around $2.8 billion) from the federal budget; p 4 (372 words).

7. Yevgenia Pismennaya and Yelena Myazina interview with Primorye region governor
Vladimir Miklushevsky speaking on development plans for the region; p 5 (4,227 words)

8. Anastasia Kornya report "Putin Becomes Kinder'' says that Putin has chaired the first
meeting of the new makeup of the presidential council for human rights; p 2 (600 words).

9. Kirill Kharatyan report in the column "Quote of the Week" looks at the verdict to the first
convict in the so-called Bolotnaya case, Maxim Luzyanin; p 4 (450 words).

lzvestia

1. Andrei Gridasov et al. report headlined "Investigators to Estimate Anatoly Serdyukov's
Shared Housing" says the Investigative Committee is trying to find out how the sister

of former Defense Minister Anatoly Serdyukov has bought a flat worth 700 million rubles
in Moscow; pp 1, 4 (1,010 words).

2. Pyotr Kozlov article headlined "UN Catches Russia Indulging Corruption" says UN experts
have found out that the Russian legislation does not meet the requirements of the UN anti-
corruption convention; pp 1, 4 (619 words).

3. Ivan Cheberko article headlined "Roskosmos Cuts Sterkh and Arkon Spacecraft' reports
on the revised space program, in which the financing of many space launches has been cut; pp
1, 4 (501 words).

4. Anna Polyukhovich report '"Candidate's Minimum" say that former U.S. presidential
candidate Mitt Romney is losing friends after his failure in the presidential race; p 1 (150
words).

5. Anna Akhmadiyeva article headlined "Public TV to Make Money With Social Ads' says
the Russian government has found another source of financing for the newly set up Public TV:



the channel will make money with social ads; p 2 (447 words).

5. Marina Kirpichevskaya report "FSB Suggests That State Secret Be Taken From Letters'' says
that the amendments to the bill on the post service, submitted by the Federal Security Service
(FSB), will drastically tighten control over correspondence in Russia; p 3 (900 words).

6. Sergei Podosenov report "Wikipedia Stands Up for Lurkmore" says that the Russian branch
of Wikipedia is preparing an appeal to Putin and the State Duma expressing its concern about
tightening censorship in the Russian Internet; p 3 (700 words).

7. Konstantin Volkov article headlined "Syrian Opposition Unites' says the Syrian opposition
have finally managed to unite and it now plans to form an interim government to replace
Bashar Assad's regime; p 5 (660 words).

8. Igor Agapov and Anna Akhmadiyeva article headlined ""Mayak [Radio] to Leave Villages
and Roads" says the All-Russia State TV and Radio Company (VGTRK) has decided to stop
financing the broadcast of Radio Mayak programs on long and medium frequency waves
in Russia; moreover, the Voice of Russia radio station will stop working in several foreign
countries as from 2013; p 7 (742 words).

9. Boris Mezhuyev report "Skyfall, or Fall of General Petraeus" looks at a scandal involving
former CIA head Gen David Petraeus; p 9 (600 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Mikhail Falalayev article headlined "Police Regulations Written'" gives some details of new
regulations written for the police and approved by Putin; pp 1, 9 (642 words).

2. Yulia Krivoshapko interview headlined ""Outline Map" with Alexei Popov, director of the
Universal Electronic Card company, speaking on the so-called universal electronic cards
being introduced in Russia, which are to replace some documents; pp 1, 5 (1,928 words).

3. Leonid Radzikhovsky article headlined "Stagnation" compares the current regime with
Brezhnev times and notes that despite shortcomings, people living in Putin's Russia are
affected by the economic crisis less than in the West; p 3 (837 words).

4. Viktor Feshchenko article headlined "Look for Women'" gives details of the resignation
of the CIA head due to his extramarital affair; p 8 (485 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Natalya Vedeneyeva article headlined "Crow Does Not Pick Out Crow's Eye in Glonass' says
the fight against corruption in the Russian space industry is used as disguise to fight
for power; pp 1-2 (715 words).

2. Ignat Kalinin article headlined ""To Close Website Is Not the Same as to Cross-Field" says
the law on harmful information in the Internet, which has come into effect in Russia, has
become a tool of censorship. The author names the websites closed without any explanations;
pp 1-2 (506 words).



3. Olga Bozhyeva article headlined "Picture Gesture Fails" says that the reports by ''some
sources'' in the Defense Ministry saying that the works of art seized from a culture centre
in Moscow have not been returned to the exhibition, are true; pp 1, 3 (335 words).

4. Alexander Minkin article headlined "Enticement of Hatred" reports on an incident on a
Moscow tram where a group of North Caucasus nationals stabbed other passengers with
knives, and looks into reasons for aggression in Russian society; pp 1, 3 (1,031 words).

5. Yevgeny Krasnikov report "Will Bottle Be Taken Away From Air Passengers?" says that

the Transport Ministry has drafted amendments to the Aviation Code, according to which all
alcohol that passengers have bought should be taken away from them for the period of flight;
pp 1-2 (600 words).

6. Viktoria Prikhodko report "Journalists' Benefit Performance in Human Rights Council"
says that another three rights campaigners have left the presidential council for human rights
before a meeting with Putin; p 2 (600 words).

7. Melor Sturua article headlined ""Look for Different Woman" gives some details of the
resignation of the CIA head reportedly due to an affair with a married woman; p 3 (824
words).

RDK Daily

1. Tatyana Kosobokova and Ivan Petrov article headlined ""Quietly and Modestly' says

the Kremlin, reportedly being displeased with a growing number of officials demonstrating
their luxurious life, has given a signal to them by dismissing Defense Minister Anatoly
Serdyukov and launching an anti-corruption campaign; p 2 (500 words).

2. Inga Vorobyova and Valeria Khamrayeva article headlined ""Khakamada's Preaching"
comments on the first meeting of a newly elected presidential human rights council and says
that Irina Khakamada, its new member, has persuaded Putin to postpone the passing of a
high-profile bill on insulting believers' feelings; pp 1-2 (600 words).

3. Yulia Yakovleva article headlined "Prosecutor General's Office Receives 'Magnitsky'" says
that the case of lawyer Sergei Magnitsky has reached the Prosecutor General's Office, but his
family intends to ignore the further investigation and says the process is immoral; p 3 (450
words).

4. Yulia Kalachikhina article headlined "London Loses Leadership" says that London may
soon lose the status of the world's leading financial center as white collars are moving to Asia;
p 4 (500 words).

Noviye Izvestia

1. Yevgenia Zubchenko article headlined "Future Scenarios" looks at the prospects of the
Russian economy and says that next year is unlikely to bring either positive or negative
changes; pp 1, 3 (1000 words).

2. Anastasia Maltseva article headlined ""Forbidden Site Is Sweet' says that more than 2
million people have visited the Lurkmore website that has been banned under the new law



on potentially dangerous websites; pp 1, 5 (550 words).

3. Yulia Savina article headlined '"Rich Will Not Cry" says that the initiatives to ban Russian
deputies from having property abroad are highly unlikely to be put into practice as none
of them have been supported either by the court or by officials themselves; p 2 (600 words).

Moskovskiye Novosti

1. Lidia Glazko article headlined "Federal Drug Control Service Builds Up 'Lurkmore'" says
that implementation of the blacklisting law has become a great advertising technology for the
banned websites; p 2 (500 words).

2. Alina Garbuznyak article headlined "From 'Russian Revolution' to 'Education Column'"
looks at the results of research conducted by sociologists, saying that the objectives of civil
rallies have changed throughout the year; p 3 (800 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Alexander Kots and Dmitriy Steshin article headlined ""Who Is Turning Dagestan
Into Outpost of Wahhabism'' looks at journalists' investigation as to what makes young
Dagestani men turn to ideas of radical Islam; p 8 (1400 words).

Trud

1. Alexander Protsanko article headlined "Is This Our Last?.." comments on the latest fraud
scandals within the Defense Ministry, the Ministry of Regional Development and the Russian
Space Systems corporation, saying that Russia has never seen an anti-corruption fight

on such a large scale; pp 1, 3 (800 words).

Nov. 13, 2012/BBC Monitoring/ ©BBC
Related articles:

e What the Papers Say, Nov. 12, 2012
e What the Papers Say, Nov. 9, 2012
o What the Papers Say, Nov. 8, 2012

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2012/11/13/what-the-papers-say-nov-13-2012-a19343


http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-nov-12-2012/471302.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-nov-9-2012/471219.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-nov-8-2012/471163.html

