30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

What the Papers Say, Nov. 2, 2012

By The Moscow Times

November 01, 2012

=

- p— e p——T p—

Lo LEL

Igor Tabakov

Kommersant

1. Pavel Belavin article headlined "Mayor's Office Switches to English" says the Moscow
mayor's office is launching the Moscow FM radio station in English to facilitate information
work with tourists and expatriots living in the capital; pp 1, 13 (630 words).

2. Oleg Rubnikovich article headlined "Woman Arrested for Minister's Summer Cottage" says
the head of the center of legal support Ekspert, Yekaterina Smetanova, who was an agent

of the company Oboronservis authorized to sell Defense Ministry assets, and her husband,
have been arrested on fraud charges; pp 1, 5 (562 words).

3. Svetlana Dementyeva and Ksenia Dementyeva article headlined ""Deposits to Affect
Payments' says the authorities may oblige banks promising high deposit interest rates to pay
higher contributions to the deposit insurance fund; pp 1, 10 (820 words).


https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times

4. Mariya-Luiza Tirmaste article headlined '"Backbone for Small Business to Be Replaced"
says the leader of the organization of small and medium-sized businesses Opora, Sergei
Borisov, is going to step down soon; pp 1-2 (1,053 words).

5. Musa Muradov article headlined ""Reputation Dismissal' says that head of the Kabardino-
Balkaria republic Arsen Kanokov has dismissed the republic's government in an attempt
to improve his administration's reputation; p 2 (590 words).

6. Natalya Gorodetskaya and Irina Nagornykh article headlined '"More People for Human
Rights" says that President Vladimir Putin has met with head of the presidential human rights
council Mikhail Fedotov and suggested that some 55 new members who got most of the votes
in an online ranking be included in the council, and that a presidium consisting of three to five
people should be set up. The article is followed by comments by politicians and analysts in the
column "Direct Speech"; p 3 (907 words).

7. Maxim Ivanov article headlined "People Believe in Church, Army and Special Services" says
that according to polls by the Levada Center, the president, prime minister, church, army

and special services enjoy people's trust most of all. However, the level of trust in the top
leaders has not returned to that of late 2010 and the current system is supported mostly
because of rational considerations, indifference or fear that otherwise it will be worse; p 3
(466 words).

8. Grigory Tumanov article headlined "Punk for Future Use" looks at a conflict unfolding over
attempts to use the Pussy Riot brand for commercial purposes; p 4 (687 words).

9. Alexei Sokovnin article headlined '"Platon Lebedev to Mark 10 Years of Imprisonment With
Release' says that if the prosecutor's office does not challenge the ruling of the Velsky district
court, former Menatep head Platon Lebedev will be released in July 2013; p 5 (868 words).

10. Tatyana Drogayeva report ''Chief Editor of Ura.ru Not to Be Allowed to Leave or Enter" says
that Aksana Panova, chief editor of the Urals news website Ura.ru, has signed an agreement
not to leave the country; p 5 (700 words).

11. Kirill Antonov article headlined ""Programmers Seize Kazan' says that a special economic
zone to specialize in IT projects will be set up in Tatarstan; p 6 (497 words).

12. Kirill Belyaninov article headlined "Hurricane Adds Water to Barack Obama's Mill" says
that the urgent measures, taken by Barack Obama's administration to alleviate

the consequences of Hurricane Sandy have increased the incumbent president's chances
of re-election; p 7 (665 words).

13. Georgy Dvali interview with new Georgian Reintegration Minister Paata Zakareishvili
headlined "'This Is Part of Our Strategy to De-Isolate Abkhazia'" in which he speaks about
the restoration of the railway between Russia and Georgia via the Abkhaz territory; p 7 (596
words).

14. Vladimir Solovyev and Yelena Chernenko article headlined "It Is Difficult to Imagine
Special Representative in Moldova'" says that a visit of Deputy Prime Minister Dmitry Rogozin
to Moldova set for mid-November may be cancelled as Russian-Moldovan relations are



deteriorating over gas supplies; p 7 (638 words).

15. Roman Rozhkov article headlined "Blacklist Causes Great Interest" says the Federal Mass
Media Inspection Service has already received 3,500 applications from users asking to include
certain websites in the blacklist of websites with harmful Internet content; p 13 (518 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Svetlana Gamova article headlined "Kremlin's Experiment in Dniester Region' says that
Moscow has promised to allocate 3 billion rubles ($95.7 million) to develop the economy
of the Dniester region and increase and re-arm its peacekeeping contingent in the region.
Chisinau perceives the statement as confirmation of the Kremlin's line to suspend solution
of the conflict; pp 1-2 (742 words).

2. Alexandra Samarina article headlined '"Military and Police Special Supervision" says
Defense Minister Anatoly Serdyukov has said that a bill on the military police has been
drafted. The announcement came amid rumors about his possible dismissal and prompted
experts to ponder the possibility; pp 1-2 (1,045 words).

3. Vladimir Mukhin article headlined ""Budget Pill for People in Uniform" says the government
is reducing the financing of social needs of law enforcement officers, so special military
hospitals may be closed and almost 8 million servicemen and law enforcement officers may be
affected. Under certain circumstances, these people may become protest-minded, which is
fraught with new problems for Russia; pp 1, 6 (983 words).

4. Yury Roks article headlined "Ivanishvili Works for Moscow'' says that Georgian Prime
Minister Bidzina Ivanishvili has set up a special agency aiming to settle problems with Russia
and build relations with Moscow anew; pp 1, 7 (1,084 words).

5. Andrei Serenko article headlined '"Stalingrad Idea of Volgograd Region Committee" says
the regional branch of the Communist Party in the Volgograd region is going to be re-named
the Stalingrad branch; pp 1, 6 (499 words).

6. Sergei Kulikov article headlined "Second Wave of Privatization Awaits Russia' says leading
economists point out that the government has not announced clear-cut goals
and mechanisms of privatization and doubt the feasibility of the idea; pp 1, 4 (747 words).

7. Viktor Litovkin article headlined "Russian Intelligence Officers at French Military Base"
looks at the 11th session of the Russian-French Security Cooperation Council attended by the
Russian foreign and defense ministers; p 2 (660 words).

8. Editorial headlined "Day of People's Single-Mindedness' says the Russian Orthodox
Church has failed to become a third force to unite people and a mediator between

the authorities and dissatisfied people. It has chosen the role of a political player instead,
taking sides with the authorities; p 2 (488 words).

9. Viktor Litovkin article headlined ""Not a Marriage of Convenience' wonders who is behind
the scandal over fraud with state property involving Defense Minister Anatoly Serdyukov; p 3



(906 words).

10. Alexei Gorbachev article headlined '"Maximum Permissible Leniency' says the Velsky
district court has reduced by 3 years the prison term for former Menatep head Platon Lebedev,
so he may be released in July 2013; p 3 (773 words).

11. Ivan Rodin article headlined "Blacklist With Limited Access" says the law aiming to protect
children from harmful Internet content by allowing the government to take websites offline
and include them in a blacklist has taken effect in Russia; p 3 (848 words).

12. Igor Naumov and Mikhail Sergeyev article headlined "Municipal Budgets to End Up
Without Revenues'" says the Finance Ministry has rejected the state program of development
of science and technologies for 2013-20 in an attempt to reduce expenditures; p 4 (813 words).

13. Article by Vladislav Inozemtsev, Ilya Ponomaryov and Vladimir Ryzhkov headlined
"Continent Siberia" emphasizes the need to develop Siberia; p 5 (2,257 words).

14. Sokhbet Mamedov article headlined "Season of Rallies Opens in Baku'' says that
Azerbaijan's opposition is going to stage a picket in front of the Azeri parliament Friday

to protest against amendments increasing fines for violations of rules on rallies and pickets; p
7 (457 words).

15. Tatyana Ivzhenko article headlined "Gas From Europe Begins to Flow to Ukraine" says that
Kiev hopes that Moscow will reduce gas prices after RWE Supply and Trading company has
started gas supplies to Ukraine; p 7 (869 words).

16. Yury Paniyev article headlined '""Marijuana Goes on Referendum" says that next week,
Americans in 37 states will take part in referendums to express their attitude to issues ranging
from the death penalty to legalization of marijuana; p 8 (510 words).

17. Nikolai Surkov article headlined "Washington Reorganizes Assad's Opponents' says that
Washington is disappointed in the Syrian National Council and is going to set up a new body
to coordinate the opposition's activities. Meanwhile, China has offered its own plan to settle
the conflict in Syria; p 8 (413 words).

18. Yevgeny Grigoryev article headlined ""European Union: Escalation of Budget Dispute" says
the U.K., France and Germany have demanded that the planned EU budget for 2014-20 be
reduced and says the special EU summit set for late November is going to be complicated; p 8
(615 words).

Vedomosti

1. Yekaterina Kravchenko article headlined "London Against EU'" says that Great Britain
opposes the idea of setting up a single banking regulator in the EU and the proposal
to increase the EU budget's expenditures by 5 percent by 2020; p 3 (402 words).

2. Mikhail Fishman article headlined '"Public Interest: Alternative to Putin" says that after
street protests became less numerous, Putin focused on suppressing political activities of the



establishment. The move aims to prevent the appearance of a figure capable of arranging
peaceful transition of power; p 4 (650 words).

3. Yevgenia Pismennaya article headlined "Debt Agent'" says the Finance Ministry has come
up with a candidate for the post of chairman of the board of the Russian Financial Agency yet
to be created; p 3 (541 words).

4. Natalya Kostenko et al. report headlined '"Chesnakov's Transition" says that deputy
secretary of United Russia's supreme council Alexei Chesnakov, who is in charge

of information policy and ideology, is going to leave the party in a month. His services as
a political consultant may come in handy for Mikhail Prokhorov's party; p 2 (442 words).

5. Editorial headlined '"China Lacks People" says the China Development Research Foundation
has called on the Chinese authorities to immediately cancel the program of tough birth
control and looks at the reasons; pp 1, 4 (550 words).

6. Polina Khimshiashvili article headlined '"Candidates' 11 Friends" says that presidential
candidates Barack Obama and Mitt Romney have resumed their campaigns interrupted
by Hurricane Sandy. The outcome of the presidential election will be determined by 11
undecided states; p 2 (373 words).

7. Editorial headlined "Breathe Deeper' advocates the need for a tough anti-tobacco law
in Russia; p 4 (327 words).

8. Alexei Rozhkov report "Who Is Boss'' says that officials from the Kremlin and the
government continue fighting for the money of the state oil and gas company Rosneftegaz; p 1
(650 words).

9. Dmitry Kazmin report "Prison for Playing at Give-Away' says the Kremlin has drafted a bill
against corruption in sport; pp 1, 3 (600 words).

10. Mikhail Malykhin report "Unnecessary Educational Institutions" says that 25 percent
of Russian higher educational institutions are ineffective; p 1 (600 words).

11. Alexander Yanov report "How Will Putin's Kickback End Up' looks at the current political
and economic situation in Russia; p 4 (1,900 words).

lzvestia

1. Vladimir Voloshin report 'Serdyukov Demands That Servicemen's Salaries Be Increased"
looks at the argument between the Defense Ministry and the Finance Ministry over
servicemen's salaries; pp 1, 3 (600 words).

2. Pavel Chernyshov report ""Not Enough Money for National Policy" says the government's
plan to implement the state national policy in 2011-12 has failed; pp 1, 3 (600 words).

3. German Petelin report '"Chief Editor of Ura.ru to Be Denied Entry to EU" says the chief
editor of the Ura.ru information agency Aksana Panova is suspected of extortion and had



to sign an agreement not to leave the country; pp 1, 3 (600 words).

4. Mikhail Romanov interview with chief public health official Gennady Onishchenko, who
speaks about the possible resumption of import of wine from Georgia; pp 1, 4 (600 words).

5. Darya Mazayeva report "Migrants Ask Sobyanin to Cancel Russian March" says
the federation of migrants in Russia is concerned about the Russian March, which is set to be
held in Moscow on Sunday; p 2 (550 words).

6. Yevgeny Antonov et al. report ''Bidzina Ivanishvili Appoints Personal Representative
in Russia' says the new Georgian prime minister will have a personal representative
for Russia; p 5 (650 words).

7. Andranik Migranyan report ""Russia at Crossroads Again'" analyses the current political
situation in Russia; p 9 (900 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Anna Zakatnova and Konstantin Novikov article headlined "March From Center' says that
on Sunday several parties and movements plan to stage rallies in Moscow; pp 1-2 (600
words).

2. Kira Latukhina article headlined "Big Khural" says President Vladimir Putin has suggested
that the presidential human rights council should consist of 65 or even more people
and should meet once or twice a year; p 2 (850 words).

3. Mikhail Gusman interview with Israeli Foreign Minister Avigdor Lieberman headlined
"From Loader to Minister' in which he speaks about relations between the countries and his
career; p 4 (1,100 words).

4. Natalya Kozlova article headlined "Theory to Be Checked" says the Investigative Committee
has denied that a criminal case over Leonid Razvozzhayev's abduction in Ukraine has been
launched; p 7 (600 words).

5. Yekaterina Zabrodina article headlined "Turkish March to Berlin'" looks at a visit of Turkish
Prime Minister Recep Tayyip Erdogan to Berlin, where he demanded that the decision
on Turkey's membership in the EU should be made prior to 2023; p 8 (600 words).

6. Natalya Kozlova report "Serdyukov Not Summoned for Questioning' looks at the
investigation of the fraud case involving the Defense Ministry; p 7 (500 words).

7. Vladislav Rilsky report '"Country Remains to Be Inserted" says the U.S. has worked out
a ''scheme of interference in the affairs of any state"; p 7 (400 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Zhanna Golubitskaya and Svetlana Pleshakova article headlined "Your Higher Institutions
Fail" says the Russian Students Union has made public a list of institutions of higher



education that the Education Ministry has declared inefficient; pp 1, 4 (629 words).

2. Konstantin Smirnov article headlined "'Raw' Dry Law' says the government of the Sakha
republic (Yakutia) has drafted a bill on sobriety and if the regional parliament passes it,

the region will be faced with an absolute ban on production, turnover and retail sale of all
kinds of alcohol; pp 1-2 (963 words).

3. Marina Ozerova article headlined ""Gudkov Not to Be Tried" says the Prosecutor General's
Office has admitted that a pre-investigative check of former Just Russia Deputy Gennady
Gudkov's activities has showed that there were no grounds for launching criminal
proceedings against him. However, he will not get back his seat in the State Duma; pp 1-2 (592
words).

4. Ignat Kalinin article headlined "Serdyukov Opens All Cards' looks at a session of the
Russian-French Security Cooperation Council attended by Russian and French foreign
and defense ministers; p 2 (748 words).

5. Matvey Ganapolsky article headlined ""Father Frost Cancelled" speculates why the Kremlin
has decided to cancel the regular online conversations with Vladimir Putin this year

and comes to the conclusion that he probably has nothing to say to the country; p 3 (1,220
words).

RBK Daily

1. Anastasia Novikova et al. article headlined '""Hot News From Deputy Mitrofanov' says

the head of the State Duma committee on information policy, Alexei Mitrofanov, is puzzled
by an initiative to expand the high-profile NGO law and mark the media funded from abroad
with the status of foreign agents; p 1 (700 words).

2. Valeria Khamareva article headlined "Rotation Led to Growth" looks at Putin's proposal
to increase the number of presidential human rights council members and says both liberal
and loyal experts will form the council; p 2 (400 words).

3. Inga Vorobyeva article headlined "Putin May Give Brussels to Medvedev'" says that Prime
Minister Dmitry Medvedev may attend the December Russia-EU summit in Brussels instead
of Putin due to growing mutual contradictions; p 2 (500 words).

4. Alexander Litoi article headlined "Environmentalist With No Jail Terms'" says that charges
in a new criminal case have been brought against Krasnodar environmental campaigner

and opposition activist Suren Gazaryan; however, he will not be put behind bars before trial; p
2 (500 words).

Novaya Gazeta

1. Political expert Boris Makarenko article headlined "Most Funny Barack in Capitalist Camp"
looks at the upcoming presidential election in the U.S. and its possible outcomes; p 3 (550
words).



2. Andrei Kolesnikov article headlined "Medvedev's Fronde'" picks up Prime Minister Dmitry
Medvedev's critical comments of Soviet leader Josef Stalin he posted on Facebook on the day
of commemoration of Stalin-era repression; p 4 (500 words).

3. Maxim Blant article headlined '"Pipeline Turns Into Whistle" criticizes Gazprom's
investment program; p 8 (600 words).

Tvoi Den

1. Anton Stepanov article headlined "Lady of the Rings" says five cases full of gold
and diamonds were found in the 13-room apartment of former head of the Defense Ministry
property directorate who is suspected of fraud; p 2 (220 words).

Related articles:

e What the Papers Say, Nov. 1, 2012
e What the Papers Say, Oct. 31, 2012
e What the Papers Say, Oct. 30, 2012

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2012/11/01/what-the-papers-say-nov-2-2012-a19086


http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-nov-1-2012/470826.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-oct-31-2012/470758.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-oct-30-2012/470639.html

