
What the Papers Say, Oct. 30, 2012
By The Moscow Times

October 30, 2012

Igor Tabakov

Kommersant

1. Ilya Barabanov et al. report headlined "A Just Russia Falls Apart Up to Its Founders" says
the decision of the Motherland party and the Russian Party of Pensioners to finish their
political agreement with A Just Russia has shown an overall negative trend for the party being
left by sponsors and supporters; pp 1, 3 (1,291 words).

2. Olga Shestopal article headlined "MasterCard Does Not Conceal Its Price" says MasterCard
has made information on its interchange fees public; pp 1, 10 (810 words).

3. Vladislav Novy article headlined "Rostelecom Breaks Olympic Record" says
the International Olympic Committee has not approved the high cost of the Internet to be
charged by Rostelecom during the Sochi Olympics; pp 1, 13 (637 words).

4. Anna Pushkarskaya article headlined "Oleg Deripaska on Arena Again" says that Gazprom,

https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times


the owner of the football club Zenit, has failed to hire a new construction company to build its
stadium in St. Petersburg, as Oleg Deripaska came to agreement with St. Petersburg Governor
Georgy Poltavchenko on continuation of the construction project that went up in price up
to 10.5 billion rubles (around £338 million); pp 1, 12 (646 words).

5. Ivan Safronov article headlined "Sergei Surovikin Does Not Go Further Than Selection" says
Lt-Gen Sergei Surovikin has been appointed first deputy commander of the Eastern Military
District. He was expected to head the military police being set up by the Defense Ministry; p 2
(487 words).

6. Viktor Khamrayev and Maria-Luiza Tirmaste article headlined "United Russia to Make
Electronic File Equal to Paper" says the opposition is concerned about IT vote rigging and is
against United Russia's plans to make the electronic records of voting equal to paper returns;
p 2 (525 words).

7. Unattributed article in the column "Direct Speech" headlined "Is It the End of A Just
Russia?" polls politicians and experts who comment on the future of the A Just Russia party; p
3 (489 words).

8. Viktor Khamrayev article headlined "Parties of All Kinds" looks at the Russian political
system allowing small parties to get registered, but not to enjoy support of the electorate; p 4
(1,037 words).

9. Viktor Khamrayev interview with Anton Bakov, former State Duma member and current
head of the Monarchy Party, speaking on the "useless" multi-party system in nowadays
Russia; p 4 (643 words).

10. Viktor Khamrayev interview with Konstantin Babkin, leader of the Party of Business,
speaking on his political ambitions; p 4 (641 words).

11. Article by Vladimir Petukhov, expert from the Institute of Sociology of the Russian
Academy of Sciences, in opinion column headlined "Price of Issue" analyzes reasons for the
electorate mistrust of newly set up political parties in Russia; p 4 (382 words).

12. Grigory Tumanov article headlined "March of Millions Reaches Court" reports on the
beginning of the trial in the so-called Bolotnaya case over disturbances on Moscow's
Bolotnaya Ploshchad during May 6 rally; p 6 (626 words).

13. Maxim Yusin article headlined "Viktor Yanukovych Wins Thanks to Constituencies" says
the election results in majority constituencies will help Ukrainian President Viktor
Yanukovych control the new parliament; p 7 (576 words).

14. Ivan Safronov and Yelena Chernenko article headlined "They Play With Boxes" says Russia
is conducting talks with Turkey over the return of the radar station components seized
from the Syrian airliner going from Moscow to Damascus; p 7 (742 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Anastasia Bashkatova article headlined "Mercedes Moves Away From Taxes" says
the Moscow office of the Mercedes car manufacturer has denied allegations that the company



avoids paying taxes. The author notes that the schemes of tax optimization used by the
company can result in imprisonment, if there is political will for that; pp 1-2 (978 words).

2. Tatyana Ivzhenko article headlined "Ukrainian Revolution Suspended for 3 Years" says
Ukrainian oligarchs are trying to make use of the parliamentary election results, as the Party
of Regions comes first with over 30 percent of votes and the united opposition gets 22-24
percent; pp 1, 6 (950 words).

3. Ivan Rodin and Alexandra Samarina article headlined "PR Liquidation of A Just Russia" says
the Motherland party and the Russian Party of Pensioners have announced termination
of their political agreement with A Just Russia. The move cannot result in the disbanding of A
Just Russia, the authors say; however, the party is facing serious problems as it is being forced
to cooperate with the Kremlin; pp 1, 3 (928 words).

4. Vladimir Mukhin article headlined "Defense Ministry Prescribes Self-Treatment
to Servicemen" says regional heads are concerned about the Defense Ministry's plans
to disband some of its hospitals that servicemen used in the Southern Federal District; pp 1-2
(502 words).

5. Yury Simonyan article headlined "Ivanishvili Plans to Return Autonomy to Ajaria" says new
Georgian Prime Minister Bidzina Ivanishvili has pledged broad autonomy rights to all regions
of the country; pp 1, 6 (766 words).

6. Andrei Serenko article headlined "Kidnapping for Export 2" says the Russian law
enforcement agencies could have been involved in the kidnapping of Tajik opposition activist
in Volgograd; pp 1, 5 (1,014 words).

7. Editorial headlined "Worrying Future" says that a breakthrough in the technology that
allows countries to extract shale oil jeopardizes the future of Russian energy giants; p 2 (500
words).

8. Oleg Nikiforov article headlined "German Tanks on Russian Ranges?" looks at prospects
for the Russian Defense Ministry to buy tanks and other military hardware in Germany; p 2
(421 words).

9. Alexei Gorbachev article headlined "Cost of Freedom Is Complete Blindness" says the day
commemorating victims of political repression in Russia has been marked with the extension
of the arrest of the opposition activist tried in the case of the Bolotnaya Ploshchad
disturbances; p 3 (572 words).

10. Nikolai Surkov article headlined "Moscow Calls on UN to Return to Syria" says that after
a meeting with Arab League envoy for Syria Lakhdar Brahimi, Russian Foreign Minister Sergei
Lavrov has called for sending peacekeepers to Syria; p 7 (611 words).

Vedomosti

1. Timofei Dzyadko article headlined "Grand Scale of 1,000Bln Rubles" says Gazprom plans
to spend 1,200 billion rubles (around $42 billion) to develop the Chayadinskoye field and build
a pipeline to Vladivostok. The gas monopoly plans to build a center for export energy supplies



in the Russian Far East; p 1 (468 words).

2. Oleg Salmanov article headlined "One Step From Control" says Altimo has returned the 6
percent stake in the VimpelCom communications company; p 1 (479 words).

3. Maria Zheleznova and Natalya Kostenko article headlined "There Is No Pathology
in Anatomy" says the anti-opposition campaign launched by the Russian authorities has
failed to convince people that opposition activists tried to carry out a coup; p 1 (478 words).

4. Editorial headlined "Ukraine Is Not Russia" analyzes the Ukrainian election results
and says that the ruling party's hopes for displeasure of the electorate with democratic ideals
have failed to come true; pp 1, 4 (514 words).

5. Irina Novikova report "Calculation Without Pens" says that the State Duma's Constitutional
Affairs Committee has tabled with the lower chamber of the parliament amendments to the
law on elections; p 2 (250 words).

6. Alexei Nikolsky report "Wrong Propellers" says that Russia has lost to the U.S.A. a tender
to supply heavy helicopters for the Indian Air Forces; p 2 (500 words).

7. Another editorial headlined "Peasants' Hut for Reading" reports on mass staff cuts
in Russia's largest libraries and notes that nowadays readers require new high-tech services
from libraries; p 4 (280 words).

8. Alexei Levinson article headlined "Our We: Feelings of Putin's Supporters" analyzes the age
and sex of Putin's supporters and notes that more women and elderly people vote for Putin; p
4 (443 words).

9. Alexei Bayer report "Romney and America's Problems" looks at the U.S. presidential race; p
4 (700 words).

10. Kirill Kharatyan report in the column "Quote of the Week" looks at the opposition
Coordination Council and its first meeting; p 4 (450 words).

11. Roman Dorokhov report "Medvedev Approves Blacklists" says that Prime Minister Dmitry
Medvedev has signed a resolution to set up a list of the websites that carry banned
information; p 11 (600 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Mikhail Rostovsky interview headlined "Kolokoltsev's Variant" with Interior Minister
Vladimir Kolokoltsev speaking on public mistrust in the police and ways to improve the police
work; pp 1, 4 (2,786 words).

2. Oleg Bazak article headlined "Ukraine Moves Toward 'Freedom'" says the turnout in the
Ukrainian parliamentary election was record low (53 percent); eastern regions were unusually
indifferent to the voting; pp 1, 3 (631 words).

3. Olga Bozhyeva article headlined "Will Serdyukov's Defense Endure?" gives new details
of the scandal over the Oboronservis company; pp 1-2 (1,093 words).



4. Tatyana Zamakhina article headlined "Golodets Listens and Goes on Eating" says the public
hearing of the planned pension reform will yield no results as the opinion of Vladimir Putin
alone will be taken into account; p 2 (366 words).

5. Article by political scientist Oleg Bondarenko headlined "Who Will Be Happy With New
Parliament?" says the Party of Regions will not benefit from the Ukrainian parliamentary
election results; pp 1, 3 (944 words).

6. Lina Panchenko report "Bolotnaya Case Reaches Court" looks at the first hearing of the so-
called Bolotnaya case of a person involved in unrest on Bolotnaya Ploshchad in Moscow
on May 6, 2012; p 2 (500 words).

7. Vasily Mironov report "No Censorship — Long Live Censorship" says that the zapret-
info.gov.ru website is launched on Nov. 1 containing a list of the websites that violate Russian
laws; p 3 (300 words).

8. Anastasia Rodionova interview headlined "Alexei Navalny's Street Case" with opposition
activist and blogger Alexei Navalny; p 7 (2,300 words).

Izvestia

1. Mikhail Romanov and Olga Zhermeleva article headlined "United Russia Members
and Republics to Punish Prokhorov" says United Russia has called on regional heads not
to support Mikhail Prokhorov's Civil Platform party in the regional elections; pp 1, 4 (542
words).

2. Andrei Gridasov et al. report headlined "President Declares War on Re-Designed Arms"
says President Vladimir Putin has instructed the government to issue a decree concerning
the materials and technologies used to manufacture nonlethal arms to make sure they are not
redesigned into firearms; pp 1, 4 (650 words).

3. Maria Kirpichevskaya article headlined "Kurils to Be Given 1.5Bln Rubles for Alternative
Energy" says that state funding is expected to allow the Kuril Islands to use renewable sources
of energy only; pp 1, 4 (508 words).

4. Alexei Ustinov et al. report "Serdyukov's Dacha Gets Seized" says that the Russian Defense
Ministry has backed in court those involved in illegal seizure of state property; pp 1, 4 (700
words).

5. Olga Zhermeleva article headlined "Officials to Be Provoked" says that former FSB head,
United Russia lamaker Nikolai Kovalev, has suggested that officials should be offered bribes
by specially trained agents aiming to find corrupt officials; p 2 (416 words).

6. Polina Potapova report "TV Viewers No Longer Love Sveta From Ivanovo" says that
the ratings of the NTV show "Luch Sveta" are dropping; p 3 (500 words).

7. Vladimir Gusev report "Kholmanskikh's Staff Confirms Dismissal of Workers
From Uralmash" says that the staff of the plant Uralmash will be sacked en masse in the next
few months; p 3 (500 words).



8. Yanina Sokolovskaya article headlined "Party of Regions May Do Without Coalition" says
the Ukrainian parliamentary election results will make Kiev even more alienated
from Moscow; p 5 (682 words).

9. LDPR leader Vladimir Zhirinovsky report "Innovative Basket With Rotten Eggs" looks at the
current situation in Russia and at the way parties hold their congresses; p 9 (500 words).

10. Eduard Limonov report "They Do Not Need Udaltsov in Prison" looks at the case
of opposition activist Leonid Razvozzhayev and at the fate of Left Front leader Sergei
Udaltsov; p 9 (600 words).

11. Public figure Irina Khakamada article "Love and Prokhorov's Girlfriend" looks
at businessman Mikhail Prokhorov's party Civil Platform; p 9 (600 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Pavel Dulman article headlined "Klichko Loses by Points" tries to predict political changes
to take place in Ukraine following the parliamentary elections; pp 1, 8 (689 words).

2. Roman Fomchenkov article headlined "October Releases Fuel Pistols" says that no further
growth of petrol prices is expected in Russia in the near future; pp 1-2 (491 words).

3. Natalya Kozlova article headlined "Dies Due to Negligence" says that an increasing number
of surgeries in Russia end in the death of patients due to doctors' negligence; pp 1, 9 (902
words).

4. Leonid Radzikhovsky article headlined "Russia/Ukraine" looks at the Ukrainian
parliamentary election results; p 3 (886 words).

5. Natalya Kozlova report "Identified in Black Mask" looks at the first court hearing of the so-
called Bolotnaya case; p 7 (650 words).

6. Yekaterina Zabrodina article headlined "Prophet's Lock of Hair Gone Missing" says Syrian
rebels are destroying historical and religious monuments in the country as an important relic
has gone missing from a mosque in Aleppo; p 8 (733 words).

RBK Daily

1. Alexandra Litoi article headlined "Razvozzhayev List" says the opposition expects
the jailing of new activists as part of the case over May 6 disturbances; pp 1-2 (400 words).

2. Yulia Sinyayeva interview with Moscow Deputy Mayor Andrei Sharonov speaking on the
economic policy of the city government and the development of industrial zones near
Moscow; p 5 (700 words).

Noviye Izvestia

1. Vera Moslakova article headlined "Loyalty Costs a Lot" says that flexibility and loyalty
of certain politicians may play into their hands and bring them "compensation"; pp 1-2 (400
words).



2. Nadezhda Krasilova article headlined "Like Putin" analyzes a poll that showed that
Russians want a new leader but they expect him to have qualities and principles similar
to those of President Vladimir Putin; p 2 (350 words).

Trud

1. Pavel Orlov article headlined "Mendeleyev's Losharik" says that a top secret Project 10830
Kalitka nuclear submarine, nicknamed Losharik, has taken part in testing the soil on the
Mendeleyev ridge.

Oct. 30, 2012/BBC Monitoring/©BBC 

Related articles:

What the Papers Say, Oct. 29, 2012
What the Papers Say, Oct. 26, 2012
What the Papers Say, Oct. 25, 2012

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2012/10/30/what-the-papers-say-oct-30-2012-a18965

http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-oct-29-2012/470574.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-oct-26-2012/470483.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-oct-25-2012/470425.html

