
What the Papers Say, Oct. 23, 2012
By The Moscow Times

October 22, 2012

Igor Tabakov

Kommersant

1. Kirill Melnikov and Anna Solodovnikova article headlined "Master of Barrel" details
Rosneft's deal with TNK-BP. The oil giant is to spend $55 billion on the deal to make Rosneft
the world leader in oil extraction; pp 1, 9 (881 words).

2. Anna Pushkarskaya and Musa Muradov article headlined "These People's District Is
Narrow" says presidential envoy to the Central Federal District Alexander Beglov has formed
his team. Former Ingush president Murat Zyazikov received a post in the envoy's office.
Experts believe Zyazikov may use the post as a launch pad for taking part in the regional
election next year; pp 1-2 (769 words).

3. Grigory Tumanov and Ilya Shepelin article headlined "Secret Becomes Surrender" says
opposition activist Leonid Razvozzhayev has given himself up to the law enforcement
agencies and confessed to committing the wrongdoing he was accused of in the NTV

https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times


documentary "Anatomy of Protest 2". His lawyers claim he was tortured into confessing; pp 1,
5 (767 words).

4. Ksenia Dementyeva article headlined "Suitcase, Railway Station and Sberbank" says
the Russian Savings Bank Sberbank will no longer charge its clients for taking cash from its
cash machines abroad; pp 1, 10 (716 words).

5. Ufa-based Bulat Bashirov article headlined "Bashkortostan President Consolidates Control
Over Executive Power" says Bashkortostan president Rustem Khamitov has dismissed
the local government; p 2 (627 words).

6. Taisia Bekbulatova et al. report headlined "New Regulations Written for Next Elections"
says United Russia is to benefit from the new regulations for the single voting day to be held
in September 2013; p 2 (997 words).

7. Andrei Kolesnikov article headlined "With Congratulating Advantage" reports on Russian
President Vladimir Putin's meeting with his Ukrainian counterpart Viktor Yanukovych
in Moscow; p 3 (791 words).

8. Sofia Samokhina et al. report headlined "Foreign Ministry Reads Disregarded Rights
to America" reports on the parliamentary hearings in the State Duma on the observance
of human rights in the U.S.A. Russian lawmakers have come to the conclusion that human
rights are violated in the U.S.A.; p 3 (727 words).

9. Alexei Tkachenko and Alexei Sokovnin article headlined "Man Charged With Plotting
Assassination of Vladimir Putin Withdraws Testimony" reports on the progress in the probe
into the planned assassination of Russian President Vladimir Putin; p 4 (664 words).

10. Kirill Belyaninov article headlined "Viktor But [Bout] Defense Launches Offensive" says
the lawyers of Russian businessman Viktor But serving a prison term in the U.S.A. have asked
the Russian authorities for financial support to appeal against the U.S. court verdict and carry
out an investigation into the actions of the Thai authorities who handed over Bout to the
U.S.A.; p 5 (567 words).

11. Ilya Shepelin and Alexander Chernykh article headlined "Opposition Reorganizes Itself
From Marches Into Hit Parade" says the Kremlin is not going to conduct talks with the newly
elected opposition Coordination Council; p 5 (629 words).

12. Yelena Chernenko article headlined "Spies Stay in Touch via YouTube" gives details of the
work of Russian spies in Germany exposed by the country's authorities; p 7 (770 words).

13. Maria Yefimova article headlined "Kuwait Violates Regime" says that large-scale anti-
government protests threaten the ruling dynasty in Kuwait; p 7 (454 words).

14. Sergei Strokan article headlined "Syrian Revolution Becomes Lebanese One" says that
political tension in Lebanon triggered by the killing of a senior intelligence officer risks
growing into a civil war; p 7 (505 words).

15. Sergei Strokan article headlined "East and West Rattle Values" looks at the conflict of the
Eastern and Western civilizations, which is growing as the recent incident with the anti-



Islamic film has shown; p 8 (1,051 words).

16. Sergei Strokan interview with Yevgeny Satanovskiy, president of the Middle East Institute,
speaking on new global challenges caused by disagreements between the Eastern and Western
cultures; p 8 (861 words)

17. Sergei Strokan interview with Alexei Malashenko, expert from the Moscow Carnegie
Center, speaking on the reasons for disagreement between the Eastern and Western
civilizations; p 8 (656 words)

18. Article by head of the Centre of Political Technologies Boris Makarenko in opinion column
headlined "Price of Issue" attributes the recent clashes between the East and the West to the
difficulties that the Eastern countries are having with the adaptation to globalization; p 8 (371
words).

19. Yelena Kiseleva article headlined "Submarine S1000 Surfaces in Africa" says Russia
and Italy have revived a joint project to build small submarines, which has been suspended
for over four years; p 9 (712 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Sergei Kulikov article headlined "Pension Roller Hits Ladies" says that Russian women will
become victims of the pension reform as the retirement age for women and men will become
equal meaning that women will have to work several years more than now; pp 1, 4 (817
words).

2. Alexandra Samarina article headlined "Alexander Bastrykin's Trigger" says the fact that
opposition activist Leonid Razvozzhayev has allegedly "confessed" to committing
the wrongdoing he was accused of in the NTV documentary "Anatomy of Protest 2" shows
that the law enforcement agencies are looking for the possibility of bringing charges against
protest leaders such as Ilya Ponomaryov; pp 1, 3 (816 words).

3. Alexandra Samarina article headlined "They Filter and Will Continue to Filter" says the law
on gubernatorial elections is unlikely to be amended radically, so candidates standing in the
elections will have to undergo several "filters" on the local and federal levels; pp 1, 3 (730
words).

4. Vladimir Mukhin article headlined "All-People's Anti-Terrorist Patrol" reports on the fight
against militants that the Russian law enforcement agencies are carrying out in the North
Caucasus. Meanwhile, the local people are setting up people patrol teams to maintain security;
pp 1-2 (785 words).

5. Yury Roks article headlined "Pankisi Conceals Military Secret" says that a special operation
by the Georgian law enforcement agencies in the Lopota Gorge close to the border with Russia
looks like a PR action by Georgian President Mikheil Saakashvili; pp 1, 6 (789 words).

6. Vladimir Skosyrev article headlined "Beijing Sneezes, Tokyo Catches Cold" says
the territorial dispute with China has affected the Japanese economy and may hit the country
hard as the global economic crisis is escalating; pp 1, 7 (539 words).



7. Editorial headlined "Headache From Hijabs" says the reaction of the federal authorities
to the recent scandal over hijabs at a village school in the Krasnodar region has shown that
Russia remains a secular state and the Kremlin will not allow any religious organizations
to dictate their rules; p 2 (507 words).

8. Ivan Rodin article headlined "White Tents to Replace White Ribbons" says the Russian
opposition is trying to form its Coordination Council and is coming under attacks from the
authorities; p 3 (792 words).

9. Milrad Fatulalyev report "Sacral Ingush October" says that Yunus-bek Yevkurov, head
of the Republic of Ingushetia, plans to take part in the next presidential election in the
republic; p 5 (800 words).

10. Svetlana Gamova article headlined "Chiefs Frame Peacekeepers" says Moscow has
admitted illegal arms supplies to the Transdnestr republic; p 6 (390 words).

11. Viktoria Panfilova article headlined "NATO Looks for New Transportation Corridors" says
Central Asian countries are competing with each other to reach an agreement with NATO
on supply routes to Afghanistan; p 6 (667 words).

12. Darya Tsilyurik article headlined "Libya Plunges Into Feudal Chaos" reports on ongoing
violence in Libya where the new authorities are fighting against the supporters of the former
leader, Col Gadhafi; p 7 (808 words).

Vedomosti

1. Timofei Dzyadko article headlined "Sechin Comes to Agreement With Everyone" says
Rosneft has agreed with TNK-BP shareholders on the takeover of the company; pp 1, 10 (981
words).

2. Margarita Lyutova and Dmitry Kazmin article headlined "Russia Lags Behind so far" says
Russia is listed only 112th in the international rating Doing Business; pp 1, 3 (600 words).

3. Anastasia Kornya and Polina Khimshiashvili article headlined "Voice Nontypical of Him"
says that opposition activist Leonid Razvozzhayev has claimed that he was tortured by the law
enforcement agencies into giving testimony against his colleagues; pp 1-2 (639 words).

4. Editorial headlined "Rosneft and Person" says that the country and ordinary consumers
will not benefit from the growth of Rosneft; pp 1, 4 (532 words).

5. Maria Zheleznova article headlined "Navalny First One" looks at the results of the election
of the opposition Coordination Council and notes that nationalists have failed to get
the support of opposition activists; p 2 (358 words).

6. Another editorial headlined "It Reaches Fans" says that St. Petersburg football fans have
called for the dismissal of Governor Georgy Poltavchenko after he urged them to take part
in construction of the stadium for the Zenit club; p 4 (305 words).

7. Natalya Kostenko and Maxim Glikin interview with Deputy Prime Minister Vladislav Surkov
speaking on the requirements that Russian officials should meet and on policy to support



innovation; p 7 (3,435 words).

Izvestia

1. Maria Kiseleva article headlined "Russians to Be Made to Use Superjets" says the Russian
Transportation Ministry is drafting measures making airline companies buy new Superjet
aircraft; pp 1, 3 (770 words).

2. Alexei Mikhailov article headlined "Air Force Command to Be Halved" says the Russian
Defense Ministry is carrying out a reform of the Air Force command; half of top officers will
lose their posts; pp 1, 4 (513 words).

3. Dmitry Yevstifeyev report "Prosecutor's Office Bans Hijabs at Schools" says that
a prosecutor's office in the Stavropol region has banned pupils from wearing religious
clothing at schools; pp 1, 4 (600 words).

4. German Petelin et al. report "Protests on Bolotnaya Paid for From Georgia" says that
Leonid Razvozzhayev, an aide to State Duma member Ilya Ponomaryov, has been detained
in Ukraine and admitted the charges of planning mass disturbances; pp 1, 4 (800 words).

5. Alexei Mikhailov article headlined "Anatoly Serdyukov to Get Deputy in Charge of Science"
says that a new post, deputy defense minister in charge of science and education, will be
introduced in 2013; p 2 (431 words).

6. Vladimir Gusev interview with Mikhail Marchenko, Federation Council member from the
Bryansk region, speaking on his appointment and relations with Lyudmila Narusova, who
used to hold the senator's seat for the region; p 3 (575 words).

7. Igor Yavlyansky article headlined "Syrian Conflict Spreads to Lebanon" says anti-Syrian
protests continue in Beirut and Lebanon has become split into two camps: the supporters
and opponents of Damascus; p 5 (487 words).

8. Madina Shavlokhova interview with Yekaterina Kotrikadze, an editor from the Georgian PIK
TV channel, which was closed following Mikheil Saakashvili's failure in the parliamentary
elections in the country; p 5 (389 words).

9. Comment by political scientist Konstantin Kostin headlined "Nothing to Come Out
of Nothing" slams the election of the opposition Coordination Council; p 9 (645 words).

10. Alexandra Sopova report looks at the fake websites of the Patriarch of Moscow and All
Russia Kirill that have recently appeared on the Internet; p 7 (600 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Vladislav Vorobyev interview headlined "Besieged Syria" with Russian Foreign Minister
Sergei Lavrov speaking on the situation in Syria and Russia's stance on the conflict; pp 1, 8
(1,000 words).

2. Natalya Kozlova article headlined "He Makes Confession" welcomes the decision
of opposition activist Leonid Razvozzhayev to "cooperate with the investigation"; pp 1, 7 (800



words).

3. Commentary by Leonid Radzikhovsky headlined "Different Shows" says the nonsystemic
opposition has failed to become an option to the present authorities in Russia despite their
ambitions; p 3 (700 words).

4. Alexander Gasyuk article headlined "Firing at Obama's Reputation" says that weapons
manufacturers have launched a campaign against U.S. President Barack Obama and have
staked on his Republican rival Mitt Romney in the upcoming presidential election; p 8 (600
words).

5. Kira Latukhina report "Without Break" looks at the meeting of Putin and his Ukrainian
counterpart in Moscow; p 2 (700 words).

6. Tamara Shkel report "Teachers Not of Rights" says that the State Duma has discussed
human rights in the U.S.A.; p 2 (600 words).

7. Olga Dmitriyeva report "Paid for Plebeians" looks at a scandal involving a British minister
who has insulted police officers; p 6 (500 words).

8. Natalya Kozlova report "Transported in Different Directions" says that two convicted
members of the Pussy Riot group will serve prison terms in the Perm region and the Mordovia
republic; p 7 (600 words).

9. Vladislav Kulikov interview with Sergei Chucha, head of the Moscow city arbitration court;
p 13 (2,300 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Irina Bobrova article headlined "Nord-Ost Last Ring" recalls the stories of the victims of a
theater siege in Moscow; pp 1, 4 (1,502 words).

2. Mikhail Rostovsky article headlined "Why Has Putin Revived Central Committee?" looks
at the reasons prompting Putin to set up a directorate within his administration is charge
of patriotic education; pp 1-2 (1,062 words).

3. Anastasia Rodionova article headlined "Sergei Udaltsov: Razvozzhayev Could Give This
Testimony Due to Torture" looks at information on the detention of opposition activist
Leonid Razvozzhayev and his confessions of wrongdoing reported by the law enforcement
agencies; pp 1-2 (616 words).

4. Yeva Merkacheva article headlined "Alyokhina to Have Access to Cartoons, Tolokonnikova
to Be Banned From Using Boilers" looks at the recent developments in the Pussy Riot case as
the members of the punk group are reported to have been taken to prisons to serve their
sentences; p 2 (684 words).

RBK Daily

1. Alexander Litoi and Ivan Petrov article headlined "Georgia Comes With Confession" says
there may be more detentions of May 6 rally activists after one opposition figure admitted his



guilt; p 2 (400 words).

Noviye Izvestia

1. Nadezhda Krasilova article headlined "First Step" says the opposition believes that
the election to its Coordination Council has brought Russia closer to democratic standards; pp
1-2 (450 words)

2. Nadezhda Bulanova article headlined "Strange Confession" says opposition activist Leonid
Razvozzhayev has allegedly confessed to preparations for mass disturbances; p 2 (600 words).

3.Yana Sergeyeva and Gennady Savchenko article headlined "Anatomy of Abduction" notes
that the kidnapping of Russian opposition Leonid Razvozzhayev activist in Kiev went almost
unnoticed; p 2 (300 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Alexander Grishin article headlined "Udaltsov's Companion Tells on His Accomplices" looks
at the situation surrounding opposition activist Leonid Razvozzhayev who reportedly
confessed to plans for mass disturbances; p 4 (450 words).

2. Vladimir Voloshin article headlined "Sailors Do Not Break Military Secret to Deputies" looks
at the Oct. 21 visit of Russian Defense Minister Anatoly Serdyukov and State Duma deputies
to Kamchatka and notes that the Pacific Fleet will get three new submarines by 2014; p 5 (550
words).

Kransnaya Zvezda

1.Viktor Ruchkin article headlined "Clashes in Beirut" looks at the situation in Lebanon that is
"on the brink of a civil war"; p 3 (400 words).

Oct. 23, 2012/BBC Monitoring/©BBC 

Related articles:

What the Papers Say, Oct. 22, 2012
What the Papers Say, Oct. 19, 2012
What the Papers Say, Oct. 18, 2012

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2012/10/22/what-the-papers-say-oct-23-2012-a18768

http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-oct-22-2012/470132.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-oct-19-2012/469997.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-oct-18-2012/469947.html

