. Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

30 YEARS

Radio Liberty Hiring New Team,
Executive Says

By Nikolaus von Twickel

October 21,2012

RadioLiberty

Critics have accused the U.S.-funded broadcaster, founded in 1953 as a Cold War tool to influence
opinion in the Soviet bloc, of abandoning many of its listeners.

Radio Liberty is hiring dozens of staff to rebuild its operations in a modern multimedia
format, a senior executive of the station's parent company Radio Free Europe/Radio Liberty
said Friday.

After moving to a new bureau in Moscow, Radio Liberty's staff is to number 40 to 50 people in
both Moscow and Prague, Julia Ragona, Radio Free Europe's vice president of content,
distribution and marketing, told The Moscow Times.

That number is about half of the "'close to 90 people" that the station employed in both
cities until September, when more than 40 journalists were laid off in Moscow, reducing
the local bureau to a staff of just 10.


https://www.themoscowtimes.com/author/nikolaus-von-twickel

Ragona said that the layoffs were necessary to build a "'single team" with different skills that
would focus on turning Radio Liberty into a digital multimedia outlet under its new director,
Masha Gessen. Hitherto the station consisted of two separate teams for radio and online
content, she said.

She reiterated that the station's budget would not be cut. Radio Free Europe, which is funded
by the U.S. Congress and currently has an annual budget of $92 million, does not disclose
individual financial details, but Ragona said that Radio Liberty remains the largest of its
divisions.

Critics have accused the U.S.-funded broadcaster, founded in 1953 as a Cold War tool

to influence opinion in the Soviet bloc, of abandoning many of its listeners. The staff cuts
went hand in hand with the announcement that Radio Liberty will end its AM broadcasting
next month.

Ragona admitted that a small and "dedicated" audience did use AM, but added that, especially
in Moscow, the signal was so bad that it was "very painful to listen to."

Writing in The Moscow Times earlier this week, Radio Free Europe's president Steve Korn said
that the decision to abandon AM broadcasts was based on a federal law that forbids foreign
control of broadcast licenses — prompting accusations that the broadcaster was caving in to
Kremlin pressure.

Ragona pointed out that the law was in line with legislation in Western countries, including
the United States, where foreigners are prohibited from owning terrestrial broadcasting
licenses, which prompted Australian media tycoon Rupert Murdoch to obtain citizenship
in1985.

Russian broadcasters, first and foremost the Kremlin-funded RT Television channel, are
limited to cable and satellite, she said.

Radio Liberty also explored taking on a Russian partner to circumvent the law, but a planned
deal with Alexander Lebedev, who owns Novaya Gazeta and a number of Moscow radio
stations, fell through because his licenses did not allow the content necessary for Radio
Liberty, Ragona said.

Related articles:

¢ Radio Liberty's Fate Unclear
e New Radio Liberty to Carry Out Its Old Mission

» Digging an Early Grave for Radio Liberty

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2012/10/21/radio-liberty-hiring-new-team-executive-says-a18703


http://www.themoscowtimes.com/news/article/radio-libertys-fate-unclear/469985.html
http://www.themoscowtimes.com/opinion/article/new-radio-liberty-to-carry-out-its-old-mission/469810.html
http://www.themoscowtimes.com/opinion/article/digging-an-early-grave-for-radio-liberty/469460.html

