30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

What the Papers Say, Oct. 19, 2012

By The Moscow Times

October 18, 2012

=

- p— e p——T p—

Lo LEL

Igor Tabakov

Kommersant

1. Andrei Kolesnikov article headlined "Front Postpones Advance'" gives an ironic account
of President Vladimir Putin's meeting with activists of the All-Russia People's Front; pp 1, 3
(700 words).

2. Svetlana Dementyeva article headlined "Central Bank Exposes Western Deposits' says that
the Central Bank has started a campaign against the transfer of assets from Russia using
deposits in Western banks; pp 1, 10 (600 words).

3. Ivan Buranov article headlined "Rate of Wheel Grows in Capital'" says that Moscow Mayor
Sergei Sobyanin has tabled a bill to increase a transport tax in the capital; pp 1, 5 (600 words).

4. Svetlana Mentyukova and Yelena Kiseleva article headlined '""Gennady Timchenko Switches
to Fish-Owning System" says that the government is considering a plan of amicable


https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times

settlement of a conflict with the Hong Kong holding company Pacific Andes suspected

of illegal fishing in Russian waters. The company may become part of a joint venture with
Gennady Timchenko's fishing company being one of the most probable partners; pp 1, 9 (600
words).

5. Natalya Bashlykova article headlined ""Mikhail Prokhorov Returns to Party of Old Type"
says that the Civil Platform party, founded by former presidential candidate Mikhail
Prokhorov, will hold a congress on Oct. 27 and present an opposition program criticizing
the country's political system; p 2 (650 words).

6. Sofya Samokhina article headlined "Deputy's Business Requires Translation" says that
the State Duma commission, checking United Russia deputy Alexei Knyshov for involvement
in business activities, doubts that the evidence provided by the Investigations Committee is
substantial; p 2 (600 words).

7. Maxim Ivanov article headlined "State Duma to Help Catch Traitors and Spies" says that
next week the State Duma may pass in the second reading the controversial bill expanding
the notion of high treason; p 2 (650 words)

8. Natalya Gorodetskaya article headlined "Electoral Commissions to Be Depoliticized,
Collection of Signatures to Be Prolonged, Registration Not to Be Annulled" says that a round-
table meeting to discuss the results of the regional elections and possible changes to the
election law has been held at the Federation Council; p 3 (500 words).

9. Taisia Bekbulatova article headlined ""CPRF and A Just Russia Decide to Disband Moscow
City Elections Committee" says that the Communist faction in the Moscow city Duma and the
Moscow branch of the A Just Russia party are going to ask the court to disband the Moscow
city election committee as it has consistently refused to register initiative groups

on referendum in Moscow; p 3 (550 words).

10. Zaur Farniyev and Maria-Luiza Tirmaste article headlined "'It Is Good That He Has Not
Joined Patriots'" looks at the video link that secretary of United Russia's general council
Sergei Neverov has had with regional branches. Neverov attributed the party's good
performance in the recent elections to the renewal of the party and criticized the party's
branch in North Ossetia that caused a tough reaction of the republic's head; p 3 (700 words).

11. Olga Allenova article headlined "Management With 4 Hands'" looks at the situation
in Bashkortostan where the struggle between the new and former leaders and their teams has
revived the republic's political life; p 4 (2,300 words).

12. Grigory Tumanov and Ilya Shepelin article headlined "Anatomy of Arrest' says that Sergei
Udaltsov's assistant Konstantin Lebedev has been arrested on suspicion of planning
to organize mass disorders in Moscow and in a number of towns; p 5 (600 words).

13. Grigory Tumanov and Pavel Korobov article headlined "Punk Prayer to Be Listened to in
Strasbourg" says that one of the Pussy Riot band participants, Yekaterina Samutsevich, has
applied to the European Court of Human Rights; p 5 (400 words).

14. Alexei Sokovnin article headlined "Vladimir Kvachkov Transferred to Closed Regime'' says



that the trial of the leader of the organization Narodnoye Opolcheniye Minina i Pozharskogo,
Vladimir Kvachkov, charged with preparations for a riot, will be held behind closed doors by a
panel of three judges; p 6 (600 words).

15. Kirill Belyaninov and Sergei Strokan article headlined "Law of Retaining Mission'" says
that Washington and Kabul intend to sign an agreement on strategic partnership, which will
enable the U.S.A. to leave its troops in the country after 2014 qualifying them as a mission; p 7
(700 words).

16. Kirill Melnikov article headlined "BP Waiting for Offer" says that experts think that BP will
agree to sell its share in TNK-BP to Rosneft; p 11 (600 words).

17. Alexander Reutov article headlined "Ransom to Replace Special-Purpose Forces" says that
the Nigerian authorities have denied the reports about an operation to be conducted
by special-purpose units to set free Russian seamen captured by pirates; p 7 (550 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Vladimir Mukhin article headlined "Basic Military Training for Officials'" says that the State
Duma will soon consider a bill aimed at making conscription service more prestigious;
banning dodgers from becoming officials being one of the measures; pp 1-2 (600 words).

2. Alexandra Samarina and Ivan Rodin article headlined "President's Stake on Front" says
that President Vladimir Putin has called on the All-Russia People's Front to take a more active
part in the public life and spoken about turning it into a party in the future; pp 1, 3 (700
words).

3. Vladimir Skosyrev article headlined "Dissident Supported for First Time in China" says that
for the first time ever, Chinese newspapers have criticized the authorities' decision

to imprison the rural official who posted a call on the Internet to put an end to the party's
absolute rule; pp 1, 8 (600 words).

4. Yury Simonyan article headlined "Georgia's New Parliament to Gather in Kutaisi" says that
the first session of the new Georgian parliament will take place in Kutaisi, in a building whose
construction has not been completed yet; pp 1, 7 (600 words).

5. Sergei Kulikov article headlined "Gazprom and Rosneft Slap Private Companies on Wrist"
says that heads of Gazprom and Rosneft have written a letter to the president to warn him
against permitting private companies to develop the Arctic offshore hydrocarbon deposits; pp
1-2 (600 words).

6. Igor Naumov article headlined ""Medvedev Loses Attraction for Motherland's Smoke" says
that the government has approved a bill prohibiting tobacco smoking in public places; pp 1, 4
(600 words).

7. Editorial headlined ""Oleg Govorun Breaks Rules of Brothers of the Sword" says that

the authorities have been trying three weeks to conceal the fact that Regional Development
Minister Oleg Govorun wrote a letter of resignation after a rebuke by President Vladimir
Putin; p 2 (500 words).



8. Alexei Gorbachev article headlined "Russian Elections Diagnosed' says that experts

from the Center of Political Technologies and the Higher School of Economics have stated that
the results of the recent regional elections were predetermined by participation of spoilers
and a lack of competition rather than vote rigging; p 3 (700 words).

9. Vladislav Maltsev and Lidia Orlova article headlined '"Training and Nuclear Orthodoxy" says
that a department of theology has been set up at the Moscow Institute of Physics
and Technology and comments on the reasons behind; p 3 (550 words).

10. Anastasia Bashkatova article headlined '"'Kyoto Protocol Becomes Subject of Bargaining
Again' says that the Russian government is ready to withdraw from the Kyoto Protocol unless
the EU changes its stance on an anti-monopoly probe into Gazprom's activities; p 4 (800
words).

11. Article by Maxim Grigoryev, member of the Russian Public Chamber and director of the
Foundation for Study of Problems of Democracy, headlined "Elections on Oct. 14: Yet Another
Victory for the President" says that the majority of candidates supported by the United Russia
party have won the regional elections, which shows that voters support President Vladimir
Putin's program of the country's development; p 6 (700 words).

12. Anton Khodasevich article headlined '"Lukashenko Does Not Even Try to Deceive IMF Any
More" says that a mission of the International Monetary Fund to monitor the implementation
of a joint program has begun its work in Minsk; p 7.

13. Nikolai Surkov article headlined "Turkey Does Not Find Arms on Syrian Airliner" says that
the UN and Arab League envoy, Lakhdar Brahimi, is to meet the Syrian foreign minister
to discuss a ceasefire for Eid al-Adha holidays; p 8 (650 words).

14. Yevgeny Grigoryev article headlined "EU Heads Thwart Children" says that the idea

to have 27 children from all EU member states to accept the Nobel Peace Prize at the ceremony
has not been approved and it was decided that three top EU officials would do it instead; p 8
(700 words).

Vedomosti

1. Maria Rozhkova and Dmitry Simakov article headlined '""Hush Money" says that Oleg
Deripaska has paid $200 million to Mikhail Cherny for him to withdraw his lawsuit at the
High Court of London; p 1 (650 words).

2. Dmitry Kazmin article headlined "Without Profit Tax" says that the Regional Development
Ministry and the Finance Ministry have drafted proposals to ease tax burden for new
investment projects in the Far East; pp 1, 3 (600 words).

3. Maria Zheleznova article headlined "Codified Voters'" looks ahead at the online election
of 45 members of the opposition's Coordination Council to be conducted this weekend; pp 1-2
(600 words).

4. Editorial headlined "New House at Embankment'' looks at the transformation of the idea
to relocate all governmental offices outside Moscow into the project to build a new



governmental block of buildings in the vicinity of the Kremlin; pp 1, 4 (600 words).

5. Yevgeny Gontmakher report "Putin's Doctrine" looks at Putin's policies and says that
the current developments in the country will inevitably result in total control of the Internet
and the introduction of censorship; p 4 (800 words).

6. Ilya Klishin report "Why They Do Not Switch Off Facebook' looks at the possibility of social
networks registered at foreign servers, first of all, Facebook and Twitter, being banned; p 4
(700 words).

lzvestia

1. Ivan Cheberko report "Government Orders Export of Glonass' says that the Russian
government has issued instructions to develop steps to sell the Glonass navigation system
on foreign markets; pp 1, 4 (600 words).

2. Vladimir Dergachev report "Ilya Ponomaryov Withdraws From Election to Opposition
Coordination Council" says that A Just Russia deputy Ilya Ponomaryov has decided not

to stand for the Coordination Council because of the imperfect mechanism of the election; p 2
(650 words).

3. Anna Akhmadiyeva report "Lebedev Sells His Mansion to Save Novaya Gazeta' says that
businessman Alexander Lebedev, co-owner of the newspaper Novaya Gazeta, is trying to sell
his mansion in Moscow to help the newspaper; p 3 (600 words).

4. Vladimir Gusev interview with Lyudmila Narusova, a member of the upper house of the
Russian parliament, the Federation Council, and mother of opposition TV presenter
and socialite Ksenia Sobchak; p 7 (800 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Roman Markelov article headlined '""WTO to Be Hit With Ruble" features experts' opinions
on whether devaluation of the ruble will help the Russian economy mitigate consequences
of the accession to the WTO; pp 1, 6 (600 words).

2. Konstantin Novikov article headlined "Changes in Federation Council: Who Is Coming, Who
Is Leaving'" says that following the regional elections, at least three senators will be replaced;
p 3 (500 words).

3. Ivan Yegorov article headlined ""Udaltsov Reveals Surveillance'" says that opposition leader
Sergei Udaltsov's assistant Konstantin Lebedev has been charged with preparing mass
disorders in several towns, while Udaltsov states that he has been followed; p 7 (400 words).

4. Viktor Feshchenko article headlined "Non-Classified Currency" says that experts see signs
of the upcoming changes in North Korea; p 8 (600 words).

5. Yury Snegirev interview with Vitaly Lopota, president and general designer of the missiles
corporation RKK Energia; p 17 (1,000 words).

6. Ivan Yegorov interview with new head of South Ossetia Leonid Tibilov headlined "Gunned-



Down Town Revives," in which he speaks about the August 2008 war with Georgia and its
aftermath, as well as the most urgent tasks the republic's leadership is faced with; p 20 (2,000
words).

Moskovsky Komsomolets

1. Marina Ozerova interview with first deputy head of the State Duma budget and taxes
committee Oksana Dmitriyeva headlined '"Budget With Noose Around Neck," where she
criticizes the government's budget policy; pp 1, 4 (1,816 words).

2. Anastasia Rodionova report "'Sergei Udaltsov: I Did Not Meet Targamadze'" looks at the
prosecution of Left Front coordinator Sergei Udaltsov and his associates; pp 1-2 (500 words).

3. Oleg Smirnov article headlined "Election to Coordination Council Puts Opposition Activists
at 0Odds'" looks at the scandals accompanying the election to the opposition's Coordination
Council; p 2 (1,017 words).

4. Renat Abdullin article headlined "How Was Gadhafi Killed?" provides glimpses of the report
by Human Rights Watch dedicated to the death of the former Libyan ruler and his guards; p 3
(450 words).

5. Stanislav Belkovsky report ""Putin Leaves Kremlin' looks at Putin and his policy; p 3 (1,000
words).

6. Nikolai Vardul article headlined "Desperate Oil Men" comments on the deal that Rosneft
may sign with BP to buy BP's share in TNK-BP; p 5 (575 words).

7. Ilya Baranikas article headlined "Capitalistic Campaign' looks at smear campaigns
and other dishonest methods of campaigning ahead of the presidential election in the U.S.A.; p
17 (852 words).

RBK Daily

1. Olesya Yelkova report "Investors Told About Bolotnaya' says that major companies in their
investment projects have warned investors of protests to be staged in Russia; pp 1, 7 (600
words).

2. Galina Starinskaya report "Rosneft Aims at BP's Place" says that Rosneft wants to buy
British shareholders' share in TNK-BP; pp 1, 6 (600 words).

3. Alexander Litoi interview with the organizer of the election to the opposition Coordination
Council, Leonid Volkov; p 2 (800 words).

4. Article by RBK TV general director Alexander Lyubimov "Anatomy of Television," who tries
to answer a question about whether Russian society needs films like "Anatomy of Protest'; p
5 (900 words).

Novaya Gazeta

1. Yulia Polukhina report "Signs of Editing Found in Actions of Special Services" looks at the



prosecution of Sergei Udaltsov and his associates; p 2 (800 words).

2. Alexander Panov report ""Barack Strikes Back" looks at the results of the second round of TV
debates of the U.S. presidential candidates and at the forthcoming presidential election; p 9
(800 words).

Oct. 19, 2012/BBC Monitoring/ ©BBC
Related articles:

e What the Papers Say, Oct. 18, 2012
o What the Papers Say, Oct. 17, 2012
e What the Papers Say, Oct. 16, 2012

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2012/10/18/what-the-papers-say-oct-19-2012-a18697


http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-oct-18-2012/469947.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-oct-17-2012/469891.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-oct-16-2012/469839.html

