% Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

What the Papers Say, Oct. 17, 2012

By The Moscow Times

October 16, 2012

Igor Tabakov

Kommersant

1. Irina Nagornykh article headlined "Ordered to Wait'" says President Vladimir Putin is
to meet State Duma deputies, representatives of the All-Russia People's Front, on Oct. 18.
The deputies are waiting for political tasks to be set by Putin. However, the planned
registration of the organization has been postponed; p 1 (700 words).

2. Yevgeny Timoshinov article headlined "Sistema Drops Off Carriages" comments on a
scandal over the selling of the blocking stake in Russia's First Freight Company engaged

in railway transportation. Russian Railways did not allow the financial corporation Sistema
to take part in the tender allegedly because of its poor financial performance; pp 1, 9 (888
words).

3. Yelizaveta Kuznetsova article headlined "Government to Refuel Airports" says the Russian
authorities will oblige large airports to set up several petrol stations to develop competition;


https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times

pp 1, 9 (608 words).

4. Anna Balashova article headlined "Allies to Become Relatives' says that communications
companies MTS, MegaFon, VimpelCom and Rostelecom have asked the Communications
Ministry to allow them to use the same frequencies jointly. The move is to reduce

the companies' costs and speed up data transmission; pp 1, 12 (531 words).

5. Article attributed to the paper's political section headlined ""United Russia Starts Elections"
says that United Russia factions, having the majority in newly elected regional parliaments,
plan to elect their speakers; p 2 (827 words).

6. Natalya Gorodetskaya et al. report headlined "Remote Areas Prefer Independent
Candidates'" says independent candidates have enjoyed support of the electorate in the
municipal elections. The trend is believed to show that voters no longer trust political parties;
p 2 (782 words).

7. Viktor Khamrayev article headlined "Businessman Found in United Russia" says that
the Russian Investigative Committee has accused United Russia MP Alexei Knyshov
of unlawful business activities. The deputy denies the allegations; p 3 (841 words).

8. Natalya Korechenkova article headlined "Barack Obama Is President of 42% of Russians"
says a recent public opinion poll has shown that 42 percent of Russian respondents would like
to see Barack Obama as U.S. president for another term; p 4 (519 words).

9. Alexei Sokovnin article headlined "Anna Politkovskaya Murder Investigated, But Not
Solved'" says the Investigative Committee has finished the investigation of journalist Anna
Politkovskaya murder. Meanwhile, the relatives of the journalist believe the crime was not
solved because no persons, who ordered the killing, were found; p 4 (548 words).

10. Yelena Kolycheva article headlined "Samara Announced Fee for Suing Boris Berezovsky"
says the Samara region authorities are ready to spend £400,000 to pay a lawyer who would
represent their interests in a court in London hearing their lawsuit against businessman Boris
Berezovsky; p 5 (600 words).

11. Yelena Chernenko et al. headlined ""Nunn-Lugar Bills to Be Sent to Russian Finance
Ministry" says that while the U.S.A. is asking Moscow not to reject the Nunn-Lugar program
for scrapping nuclear warheads, biological and chemical weapons, the Russian Defense
Ministry has already asked the Finance Ministry to allocate funding for the purpose; p 7 (775
words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Sergei Kulikov article headlined "Gazprom Prefers Europe' says while Gazprom has
launched a new pipeline as part of the Nord Stream gas pipeline project, over half of Russian
residents have no access to gas; pp 1, 4 (847 words).

2. Ivan Rodin article headlined "Quiet Sabotage in Okhotny Ryad" says United Russia has
come up with a populist initiative that the Russian Cabinet has refused to implement; pp 1, 3
(885 words).



3. Alexei Gorbachev article headlined '"Do Not Touch Policemen's Bullet-Proof Vest" reports
on a hunger strike of detainees in a pretrial detention center in Moscow to support Vladimir
Akimenkov, who is losing his eyesight. He is held in custody on charges of rioting during May
6 protest; pp 1-2 (518 words).

4. Alexander Malyshev article headlined "Special-Purpose Units Take Urals City Under
Control" reports on an ethnic conflict in the town of Verkhny Ufalei, in the Chelyabinsk
region, where special-purpose units are patrolling the streets at night following a fight
between the locals and Azeri nationals; pp 1, 6 (539 words).

5. Tatyana Dvoynova article headlined "Primorye Region Municipal Authorities Start Riot"
says heads of Primorye region towns have opposed a draft budget in which social spending
was reduced significantly due to the growing regional budget; pp 1, 6 (696 words).

6. Nikolai Surkov article headlined "Obama Stumbles Over Libyan Islamists" says the killing
of the U.S. ambassador in Benghazi has become a trump card used by the Republicans in their
presidential election campaign. Washington is sending a special unit to Libya to help

the country's authorities deal with extremists; pp 1-2 (527 words).

7. Editorial headlined '"In Shadow of Tired Special-Purpose Units" looks at the police reform
and notes that many policemen are displeased with the growing load of work as a large
number of police officers have been sacked during the reform; p 2 (513 words).

8. Alexei Gorbachev article headlined "Sergei Magnitsky Accused of Suicide'" says that
the prison doctor, whom rights activists accuse of being responsible for the death of lawyer
Sergei Magnitsky, has said that Magnitsky beat himself up before his death; p 3 (663 words).

9. Alexandra Samarina article headlined "Putin Gives Carte Blanche to Kolokoltsev'" says
the ongoing reshuffle in the Interior Ministry strengthens the position of new Minister
Vladimir Kolokoltsev; p 3 (632 words).

10. Vladimir Skosyrev article headlined "Russia Raises Stakes in Fight for Indian Orders" says
Deputy Prime Minister Dmitry Rogozin has ignored diplomatic standards when visiting India.
When asked about Russian cooperation with Pakistan, he replied that Moscow had not sold
arms to India's enemies; p 8 (547 words).

11. Alexei Petrov article headlined '""Western Secret Services Supply Syrian Militants With
Arms" says that Western secret services no longer deny that they supply Syrian rebels with
arms and direct their fight against Bashar Assad's regime; p 8 (579 words).

Vedomosti

1. Anton Filatov article headlined "Polonsky Quits Potok' says businessman Sergei Polonsky
is selling his stake in the Potok development company; p 1 (566 words).

2. Dmitry Kazmin and Filipp Sterkin article headlined "Amnesty for 5 Years" says that Putin
has spoken out against a possible rise in retirement age. He said that people should work 35
years, but not 40 years as some officials have proposed, to be eligible for receiving a pension;

p1(379 words).



3. Tatyana Bochkareva article headlined "'Accidental President' Leaves Citi" says Vikram
Pandit has stepped down as Citi CEO; pp 1, 9 (704 words).

4. Editorial headlined "False Charm of Dictatorship" says that Belarussian leader Alexander
Lukashenko has praised the achievements of not only Lenin's and Stalin's dictatorships, but
also recalled the revival of Germany under Hitler. The article criticizes the opinion that only
dictatorships can bring counties to order; pp 1, 4 (516 words).

5. Another editorial headlined ""Far Away Near" reviews a bill on distance employment passed
by the State Duma in the first reading. The bill resolves problems of the companies hiring
personnel in other regions; p 4 (308 words).

6. Maxim Glikin article headlined "Figure of Week: 64% of Votes'' says United Russia
gubernatorial candidates managed to get 64 percent of votes in the regional elections held
on Oct. 14; p 4 (348 words).

7. Yekaterina Kravchenko interview with the Jerusalem mayor visiting Moscow, who speaks
on his work and prospects for cooperation with Russia; p 5 (2,521 words).

lzvestia

1. Alexandra Yermakova and Maria Kiseleva article headlined "Russian Government

to Approve IPO of British Firms" says that Russian strategic companies, even the ones
partially owned by foreigners, will have to inform the Russian authorities about their IPO
plans; pp 1, 3 (708 words).

2. Vladislav Gusev article headlined "Internet Code Drafted for Officials" says a new ethics
code drafted for Russian officials regulates their behavior on the Internet; pp 1-2 (446 words).

3. Olga Zhermeleva interview with United Russia lawmaker Alexei Knyshov speaking on the
charges brought by the Investigative Committee against him and on the threat of losing his
deputy seat; pp 1-2 (1,067 words).

4. Mikhail Vignansky interview with Paata Zakareishvili, candidate for the post
of reintegration minister in the new Georgian Cabinet, speaking on the territorial problems
of Abkhazia and South Ossetia; p 5 (412 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Tatyana Shadrina article headlined "Digit Does Not Require Money" says 20 digital TV
channels will appear in Russia in three years; pp 1, 4 (486 words).

2. Vladislav Kulikov article headlined "Get Paid, Your Honor' looks at new salaries that
Russian judges will be paid; pp 1-2 (727 words).

3. Yury Gavrilov article headlined "It Shoots Down Everything Moving' says the fifth
regiment of S-400 missile defense systems will become operational in the Southern Federal
District by the end of 2012; p 2 (448 words).

4. Alexei Chesnakov article headlined ""October Lessons'" says the regional elections held



on Oct. 14 have shown the real value of the opposition; p 3 (417 words).

5. Fedor Lukyanov article headlined "Russian-Turkish Gambit" comments on the recent
incident with the Syrian plane going from Moscow to Syria, which was forced to land
in Ankara, and notes that Turkey underestimates Bashar Assad; p 3 (714 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Marina Ozerova article headlined "Will United Russia Deputy Be Stripped of His Seat?" tries
to find out whether United Russia lawmaker Alexei Knyshov will lose his seat; pp 1-2 (626
words).

2. Alexander Minkin article headlined "St. Petersburg Skinflint" comments on St. Petersburg
Governor Georgy Poltavchenko's reaction to drivers beeping and showing their third finger
to Prime Minister Dmitry Medvedev's convoy of vehicles; p 1 (403 words).

3. Melor Sturua article headlined '""Obama Needs Revenge Badly'' says U.S. President Barack
Obama needs to win the next round of TV debates with Republican candidate Mitt Romney; p 3
(763 words).

4. Article by State Duma Deputy Ilya Ponomaryov headlined "Upper Classes Do Not Want,
Lower Classes Cannot' says the Russian opposition does not enjoy the support of the
electorate as it cannot spell out programs that would make voters interested; p 3 (1,243
words).

RBK Daily

1. Olesya Yelkova article headlined "Middleman Misha" says Belarussian President Alexander
Lukashenko has claimed that some Russian tycoons have used a middleman to offer him
a kickback worth $5 billion for the sale of the Belaruskali company; pp 1, 9 (600 words).

2. Anna Reznikova report "Putin's Plan Ruins Regions' says that if regions implement Putin's
orders, this will make them run into debt, and they will find themselves on the verge
of default; p 3 (600 words).

Novaya Gazeta

1. Alexander Kustarev article headlined "European Union and Peace' comments on the EU
being awarded the Nobel Peace Prize; p 5 (600 words).

2. Vladimir Pastukhov report "Time of Agents Provocateurs' looks at the problem
of radicalism and fundamentalism in Russia; p 3 (800 words).

3. Nikita Girin report '"Dances in Church of Democracy' looks at the results of governor
and municipal elections in Russia held on Oct. 14; p 8 (700 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Dmitry Smirnov interview with Konstantin Romodanovsky, head of the Federal Migration
Service; p 14 (1,300 words).



Oct. 17, 2012/BBC Monitoring/ © BBC
Related articles:

e What the Papers Say, Oct. 16, 2012
e What the Papers Say, Oct. 15, 2012
e What the Papers Say, Oct. 12, 2012

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2012/10/16/what-the-papers-say-oct-17-2012-a18626


http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-oct-16-2012/469839.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-oct-15-2012/469762.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-oct-12-2012/469678.html

