
What the Papers Say, Oct. 15, 2012
By The Moscow Times

October 15, 2012

Igor Tabakov

Kommersant

1. Article attributed to the paper's political section headlined "Motherland Does Not Elect"
says that a low turnout at the regional elections has shown that Russians have lost interest
in voting. The ones who came to polling stations supported United Russia; pp 1, 3 (1,002
words).

2. Sergei Sobolev article headlined "Tour Operators Preparing for Evacuation" says
the Russian authorities have developed a procedure for helping tourists whose tour operators
declare bankruptcy. People will be brought home free of charge; pp 1, 12 (575 words).

3. Sergei Sobolev and Tamila Dzhodzhua article headlined "JCDecaux Returns for Billboard"
says JCDecaux, a French company, wants to become a co-owners of the Russ Outdoor
company specializing in outdoor ads in Russia. The French firm wants to buy a 25 percent
stake in Russ Outdoor; pp 1, 13 (871 words).

https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times


4. Olga Shestopal et al. report headlined "Rosbank Gets Rid of Collectors" says Societe General
financial group is to sell the collector agency of Rosbank in an attempt to reduce its expenses;
pp 1, 9 (645 words).

5. Maxim Ivanov and Natalya Bashlykova article headlined "Chasing Merry-Go-Round"
reports on gubernatorial elections in Ryazan and Bryansk regions, where United Russia
candidates reportedly got most of the votes; p 2 (1,343 words).

6. Article attributed to the paper's political section headlined "New Elections in Accordance
With Old Technologies" says the Russian opposition are complaining about vote rigging they
noticed during the regional elections on Oct. 14; p 3 (942 words).

7. Taisia Bekbulatova article headlined "In Purely Moscow Region Style" says the results
of the mayoral election in Khimki does not suit any of the candidates except for United
Russia's Oleg Shakhov who won the voting; p 3 (705 words).

8. Kabai Karabekov article headlined "Bakiyev Junior Delayed Again" comments on the arrest
of Maxim Bakiyev, the son of the former Kyrgyz president, in London; p 7 (561 words).

9. Sergei Strokan article headlined "Mitt Romney and Barack Obama Pull Debates Over" says
the second round of the TV debates by the U.S. presidential candidates is to be decisive; p 7
(559 words).

10. Alexander Reutov article headlined "Syria Sets Its Sights on Sacred" says Syria has closed
transit to Mecca for Turkish Muslims as the rift between the two countries is growing; p 8
(490 words).

11. Anatoly Maximov article headlined "Operation in Mali Looks Threatening" analyzes
the situation in Mali and warns France against getting involved in a war in Africa; p 8 (536
words).

12. Maxim Yusin article in opinion column headlined "Price of Issue" says the world's leading
powers will not tolerate the new stronghold of Islamists in Mali as the UN Security Council has
unanimously backed an international military operation in Mali; p 8 (377 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Alexandra Samarina article headlined "Election 2012: Percentage Does Not Matter, Victory
Most Important" says the regional election campaign has revealed the shortcomings of the
Russian political system. Experts call for eliminating the so-called municipal filter
for gubernatorial elections, but to impose tougher regulations on registering political parties
to reduce so-called spoiler parties; pp 1, 3 (1,127 words).

2. Anastasia Bashkatova article headlined "Finance Ministry's Self-Justifying Know-How"
comments on the Finance Ministry's reaction to capital outflow from Russia; pp 1, 4 (960
words).

3. Sergei Kulikov article headlined "IMF Doubles Russian GDP" says the Russian GDP per
capita doubled compared to the figures of 2002; pp 1, 4 (781 words).



4. Andrei Serenko article headlined "Judge-Prosecutor's Electoral Filter" reports on a village
election in the Volgograd region where one candidate tried to cancel the registration of his
rival over unrealistic election promises he made; pp 1 — 2 (1,327 words).

5. Grigory Mikhailov article headlined "American Themis Looking for Meeting With Maxim
Bakiyev" comments on the arrest of Maxim Bakiyev, the son of the former Kyrgyz president,
in London; pp 1, 6 (539 words).

6. Nikolai Surkov article headlined "Ankara Slams UN Over Damascus" says Turkey has
slammed the UN Security Council over its inability to affect the situation in Syria and called
for reform of the organization; pp 1 — 2 (474 words).

7. Editorial headlined "European Strictness as Preventive Measure" says the West is taking
a tougher stance toward Russia, so no progress in visa talks between Russia and the EU should
be expected; p 2 (506 words).

8. Ivan Rodin article headlined "Zyuganov Shelters Behind Stalin" looks into the internal
problems of the Communist Party of the Russian Federation where some activists are calling
for the dismissal of their leader Gennady Zyuganov; p 3 (645 words).

9. Milrad Fatullayev article headlined "By Justice, Not by Law" comments on a rally
in Makhachkala organized by Dagestani wedding guests in Moscow to protest against
infringement of Dagestanis in Russia; p 3 (723 words).

10. Yury Paniyev article headlined "Iranian Gas Falls Into Disgrace in EU" says Tehran is
showing a readiness to resume nuclear talks with the 5+1 Group of international mediators
to avoid new sanctions; p 6 (542 words).

11. Artur Blinov article headlined "In Word: Joe Biden Speaks Out for Barack Obama"
comments on the U.S. vice-presidential debates as part of the election campaign; p 8 (456
words).

Vedomosti

1. Timofei Dzyatko article headlined "Do Not Take and Do Not Pay" says Italy's Eni wants
to make Gazprom stop using its take-or-pay principle in charging for Russian gas; pp 1, 11
(827 words).

2. Yelizaveta Nikitina article headlined "Prison Instead of Exchange" looks into the problems
of the OGO agricultural holding, whose assets are to be sold as members of the board
of directors were arrested on money extortion charges; pp 1, 16 (2,258 words).

3. Bela Lyauv article headlined "Moscow Builds at Public Cost" says a new state-controlled
construction giant is to commission the construction of most of social facilities being built
in Moscow; pp 1, 14 (622 words).

4. Editorial headlined "Devil in Revenues" questions the use of the report by the Organization
for Economic Cooperation and Development on human capital in Russia. The article notes that
the Russian authorities may use the upbeat report to reduce financing of education; pp 1, 4
(534 words).



5. Maria Zheleznova et al. report headlined "Blue — Color of Machinations" says opposition
activists noticed numerous cases of violating electoral legislation during the regional polls; p
(596 words).

6. Another editorial headlined "Elections in Old Way" says Russian officials did their best
to keep regional elections under control, so gubernatorial elections only looked like voting; p
4 (289 words).

7. Maria Zheleznova article headlined "Person of Week: Yekaterina Samutsevich" comments
on the release of one of the Pussy Riot punk group's members Yekaterina Samutsevich; p 4
(301 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Sergei Toporkov article headlined "Return of Elections" says regional elections have shown
that many more new political parties are taking part in Russia's political life; pp 1, 7 (630
words).

2. Tatyana Panina article headlined "WTO to Pump Oil Out" says the Russian government is
considering the adaptation plan for the country's economy as Russia joined the WTO; pp 1, 4
(1,187 words).

3. Anna Fedyakina et al. report headlined "They Fail to Share Fairway" reports on the collision
of a U.S. cruiser with a submarine by the U.S. eastern coast; pp 1, 8 (531 words).

4. Sergei Ptichkin interview with Deputy Prime Minister Dmitry Rogozin speaking on Russian
cooperation with India in trade and the military industrial sector; p 3 (2,132 words).

5. Viktor Feshchenko article headlined "2 Steps From War" says Turkey is deploying
additional troops to the border with Syria as the standoff between the two countries is
escalating; p 8 (588 words).

Izvestia

1. Vladimir Dergachev article headlined "Election Without Surprises" says United Russia
candidate Oleg Shakhov has won the Khimki mayoral election despite scandals during
the election campaign; pp 1-2 (815 words).

2. Yulia Tsoi and Anton Lednev article headlined "Governors to Be Responsible for Adoption
by Foreigners" says a new bill will make Russian regional heads responsible for any incidents
that occur when foreigners adopt Russian orphans; p 1 (633 words).

3. Maria Kiseleva article headlined "FAS Against Merger of Moscow Airports" says the Federal
Anti-Monopoly Service (FAS) has spoken out against the planned merger of Moscow's
airports as it will leave the new transportation giant without competition; pp 1, 4 (700 words).

4. Svetlana Subbotina article headlined "United Russia Wins Due to Opposition's Weakness"
says regional elections held in Russia on Oct. 14 saw no violations of electoral legislation; p 2
(748 words).



5. Olga Zhermeleva article headlined "Nationalists to Launch Their Own Media Covering
National Conflicts" says Russian nationalists and some North Caucasus movements will set
up new media to cover ethnic relations; p 2 (557 words).

6. Yury Matsarsky and Konstantin Volkov article headlined "Russia Not to Quarrel With
Turkey Because of Plane" says Russian diplomats are not disclosing the details of talks with
Turkey over the incident in which a plane going from Moscow to Damascus was forced to land
in Ankara; p 5 (601 words).

7. Mikhail Vignansky interview with Irakly Aslania, a candidate for the post of the defense
minister in the new Georgian government, speaking on the country's foreign policy
and military plans; p 5 (650 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Anastasia Rodionova and Dina Karpitskaya report "Shakhov Elections" says a record large
number of observers were monitoring the mayoral election in Khimki and a record large
number of violations were reported; pp 1 — 2 (2,756 words).

2. Yulia Kalinina article headlined "Undeveloped Murderers" criticizes the "irresponsible"
driver whose speedy driving resulted in an accident that killed a famous Russian actress; pp 1,
3 (544 words).

3. Natalya Vedeneyeva interview with Vitaly Lopota, deputy chairman of the State Commission
for Flight Tests of Manned Space Systems; p 6 (1600 words).

Novaya Gazeta

1. Kirill Rogov article headlined "Anatomy of Reaction" looks into the reaction of the Russian
authorities to the protest mood and explains the pressure on the Russian opposition by the
wiliness to curb protest activity; p 9 (920 words).

2. Alexander Panov article headlined "Fathers and Sons: Draw" says neither Republicans nor
Democrats won the vice-presidential election debate; p 5 (769 words).

3. Semen Novoprudsky article headlined "Too Honest Elections" says the Kremlin is working
out a new scheme of "honest" elections for its gubernatorial candidates; p 11 (583 words).

4. Dmitry Oreshkin and Vladimir Kozlov article headlined "Short-Term Appearance
of People" investigates the details of the population increase in St. Petersburg by 200,000
people during the presidential election; pp 2-3 (1100 words).

5. Yulia Polukhina article headlined "Bolotnaya Ploshchad Gave Them Birth, 'Bolotnoye' Case
Will Kill Them" looks into a criminal case launched against 17 people charged with organizing
mass disturbances during the Moscow rally on May 6; pp 7-8 (1900 words).

6. Lina Zernova interview with Yury Shmidt, lawyer of Mikhail Khodorkovsky; pp 12-13 (1100
words).



RBK Daily

1. Yulia Yakovleva et al. article headlined "Look for Voter" says that the voting turnout
at gubernatorial elections in various regions of Russia has been low, as Russians are tired
of elections and fraud at previous elections has put them off participating; p 1 (650 words).

2. Yulia Sinyaeva article headlined "Price for Free Trade" says that WTO membership will cost
Russia $75 billion; p 3 (600 words).

Noviye Izvestia

1. Vera Moslakova article headlined "Particular Procedure for Disturbances" says that one
of those charged with organizing mass disturbances during the Moscow rally on May 6 who
admitted his guilt may be convicted soon, with his example being used by the courts when
sentencing other defendants ; p 2 (600 words).

2. Margarita Alyokhina article headlined "Won't Go Far" says that the Pussy Riot band
members behind bars may serve their sentence in Moscow's remand prison instead of going
to a penal colony; p 400 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Alexander Grishin article headlined "Khimki to Disappoint Opposition" says that opposition
activist Yevgenia Chirikova has come third in the mayoral election in Khimki and gives details
of the election process there; p 2 (550 words).

Oct. 15, 2012/BBC Monitoring/©BBC 

Related articles:

What the Papers Say, Oct. 12, 2012
What the Papers Say, Oct. 11, 2012
What the Papers Say, Oct. 10, 2012

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2012/10/15/what-the-papers-say-oct-15-2012-a18552

http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-oct-12-2012/469678.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-oct-11-2012/469604.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-oct-10-2012/469537.html

