
What the Papers Say, Oct. 4, 2012
By The Moscow Times

October 04, 2012

Igor Tabakov

Kommersant (online version)

1. Vladislav Novy article headlined "Konstantin Malafeyev Enters Share" says that the co-
owner of the Marshall Capital Partners, Konstantin Malafeyev, has turned out to be
a shareholder of the venture fund InVenture Partners; p 1 (579 words).

2. Natalya Bashlykova et al. article headlined "Elections Prove Appointments" says that
incumbent governors nominated by the ruling United Russia party could win the Oct. 14
elections in five Russian regions. Experts say there is a real fight for power only in the Bryansk
and Ryazan regions; p 1 (1,083 words).

3. Yury Senatorov article headlined "Investigators Seize Their Own Office" says that Moscow's
Basmanny Court has seized one of the buildings of the Viktoria Plaza business center, whose
premises used to house the Russian Investigative Committee's investigations directorate
for the Central Federal District and forensic experts, as part of a criminal case on the charges

https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times


of illegal seizure; p 1 (534 words).

4. Ksenia Dementyeva et al. article headlined "Who Wants to Remain Millionaire" says that
Prime Minister Dmitry Medvedev has met bankers to discuss deposit insurance; p 1 (872
words).

5. Natalya Bashlykova interview with political analyst Rostislav Turovsky, headlined "'It
Happened the Way It Could Happen Under This Political Regime,'" who speaks about
the forthcoming gubernatorial elections and their possible outcomes; p 2 (511 words).

6. Ivan Safronov article headlined "Dmitry Medvedev Shown Gun" describes Prime Minister
Medvedev's visit to the Central Research Institute of Precision Machine-Building in Moscow
region; p 3 (672 words).

7. Maxim Ivanov article headlined "Change of Prime Minister Happens Unnoticeably" says
that a public opinion poll conducted by the All-Russia Public Opinion Research Center
(VTsIOM) has shown that 76 percent of Russians do not see any differences between
the government headed by Vladimir Putin and Dmitry Medvedev. Experts say that Medvedev
is seen as a "secondary figure" that cannot stand out "against the background of a very active
president"; p 3 (456 words).

8. Sofya Samokhina article headlined "United Russia to Contest Gennady Gudkov's Seat" says
that 127 deputies from the United Russia party have asked the Constitutional Court to abolish
a provision of the law on the election of State Duma deputies that enables a political party
to hand over a deputy seat to any party candidate from a regional list; p 3 (693 words).

9. Alexander Zheglov article headlined "Uncertainty Brought Into Extradition of Former
Prosecutor" says that Poland has promised to decide in the near future on the extradition
to Russia of former Moscow region Deputy Prosecutor Alexander Ignatenko suspected
of involvement in an illegal gambling business. However, a letter sent by the Prosecutor
General's Office to clarify its position on the issue may impede the extradition; p 4 (499
words).

10. Grigory Tumanov article headlined "Mass Disorder Gets Confession" says that the first
criminal case against a participant in the May 6 riots on Moscow's Bolotnaya Ploshchad,
Moscow region businessman Maxim Luzyanin, has been sent to the prosecutor's office
for approval. A verdict passed on Luzyanin will make it possible not only to convict other
participants in the riots but also to initiate criminal proceedings against organizers of the
rally March of Millions, opposition activists say; p 5 (517 words).

11. Yelena Chernenko and Ivan Safronov article headlined "Visa-Free Travel Changed
for Passport One" says that Russia has suggested excluding servicemen and the
administrative staff of diplomatic representative offices, having official foreign passports,
from the list of people who can be authorized to enter the EU without getting visas. If the EU
does not accept the proposal, Russia may restore visa requirements for aircraft crews as
of Nov. 1; p 7 (702 words).

12. Kirill Belyaninov article headlined "U.S.A. to Look for Ambassador's Killers in Libya" says
that the U.S.A. is preparing an operation in Libya to seize or eliminate militants who were



involved in the attack on the U.S. embassy in Benghazi. Washington believes that the Libyan
authorities are incapable of finding and punishing the criminals on their own; p 7 (610 words).

13. Olga Allenova article headlined "Georgian Dream Faces Reality" says that the Georgian
Dream party has demanded that President Mikheil Saakashvili step down. Members of the
United National Movement have said that Saakashvili has powers to dissolve the newly elected
parliament and call new parliamentary elections; p 8 (1,013 words).

14. Maxim Yusin article published in the regular opinion column headlined "Price of Issue"
contemplates whether the handover of power to the opposition in Georgia will be held
peacefully and in a civilized way, like in the EU or the U.S.A., and says that Bidzina Ivanishvili
is a better partner for the West and Russia than Mikheil Saakashvili; p 8 (393 words).

15. Sergei Strokan article headlined "Pakistan and Russia to Reconcile in Military Way" says
that Foreign Minister Sergei Lavrov has arrived in Islamabad, whereas Pakistani Chief
of Army Staff Gen Ishfaq Pervez Kayani has arrived in Moscow. The visits are meant to lift
tensions in bilateral relations; p 8 (521 words).

16. Anastasia Gorshkova article published in the regular column headlined "Rules of Game"
focuses on the trial of Russian oligarchs Oleg Deripaska and Mikhail Chyorny in London's
High Court; p 9 (392 words).

17. Kirill Melnikov interview with German Khan, the co-owner of the Russian-British joint
venture TNK-BP, headlined "'I Fear Little in This Life,'" who speaks about the TNK-BP
shareholders' conflict, the state's role in the sector and corruption; p 14 (2,695 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Igor Naumov article headlined "Motor Vehicle Disobedience" says that the Russian Car
Owners Federation has suggested that car owners refuse to pay transportation tax voluntarily
because it is unfair, economically unjustified and obsolete. The federation believes this will
make the authorities amend the corresponding laws; pp 1, 4 (941 words).

2. Tatyana Ivzhenko article headlined "Black Sea Fleet Being Stifled With Gas" says that new
agreements on the terms of deploying the Russian Black Sea Fleet in the Crimea may be
signed in November-early December. Moscow wants to re-arm the fleet, which requires
Kiev's permission but Kiev, for its part, wants to get a price cut on Russian gas supplies.
Experts doubt the latter; pp 1-2 (758 words).

3. Mikhail Sergeyev article headlined "Citizens' Demands Grow by Leaps and Bounds" says
that according to a public opinion poll conducted by the Public Opinion Foundation, Russians'
pecuniary demands have grown by 30 percent over a year. The desired monthly income has
exceeded 100,000 rubles (about $3,200 at the current exchange rate) for residents of large
and medium cities; pp 1, 4 (757 words).

4. Viktoria Panfilova article headlined "Putin to Attend Rahmon's Jubilee" says Russian
President Putin will pay a working visit to Tajikistan on Oct. 5. Important agreements are
planned to be signed during the visit; pp 1, 6 (792 words).



5. Gleb Postnov article headlined "Big Break Announced for Islamic Students" says that
the head of the madrasa in Nizhnekamsk in the Tatarstan republic has dismissed students
for holidays due to a conflict with the imam of the city's cathedral mosque; pp 1, 5 (529
words).

6. Ivan Rodin article headlined "Ripples From 'Gudkov Case'" says that a deputy seat vacated
by A Just Russia MP Gennady Gudkov following the State Duma's decision has been handed
over to A Just Russia member Alexander Tarnavsky. Meanwhile, the State Duma is looking
at business activities of at least 30 United Russia deputies; pp 1, 3 (856 words).

7. Viktor Myasnikov article headlined "World's Special Services Rush to Moscow" looks at a
report made by the head of the Federal Security Service (FSB), Alexander Bortnikov, at the 11th
meeting of the heads of special services and law enforcement and security agencies of foreign
partners of the FSB dedicated to the anti-terrorism fight; p 2 (590 words).

8. Editorial headlined "Moscow and Tbilisi Ready for Talks" looks at prospects for Russian-
Georgian relations given the victory of an opposition candidate in the recent parliamentary
elections in Georgia and the willingness to hold talks to improve bilateral relations expressed
by both Moscow and Tbilisi; p 2 (558 words).

9. Alexandra Samarina article headlined "Duma Interferes in Regional Elections" says that
the Bryansk Region Court will consider today a lawsuit filed by opposition governor candidate
Vadim Potomsky seeking the cancellation of registration of United Russia candidate
and incumbent Governor Nikolai Denin. Meanwhile, State Duma deputies have accused
Potomsky of illegal entrepreneurial activity; p 3 (710 words).

10. Mikhail Delyagin article headlined "Proximity to Authorities Generates Commitments"
contemplates relations between the church and the state and says that the Soviet-time
attitude of the Russian authorities to religions does not fit for the ongoing religious revival
in the country; p 3 (651 words).

11. Sergei Kulikov article headlined "Lithuania Draws Gazprom to Court" says that Lithuania
has filed a lawsuit against the Russian gas giant Gazprom seeking the return of almost 1.5
billion euros overpaid for Russian gas supplies; p 4 (665 words).

12. Anton Khodasevich article headlined "Allies Carried Away by Flight Analysis" says that
Russian-Belarussian talks on flights in winter may be completed in the near future; p 6 (462
words).

13. Vladimir Skosyrev article headlined "Military Operation Being Prepared in Africa" says
that today the UN Security Council will discuss the state of affairs in Mali and the country's
call for an international military operation. Meanwhile, the U.S.A. has stirred up its activity
in the volatile region; p 7 (582 words).

14. Nikolai Surkov article headlined "Jihadists' Role Strengthening in Syria" says that a series
of blasts, which claimed the lives of 31 people, has happened in the Syrian town Aleppo, thus
proving the Syrian foreign minister's opinion that a terrorist campaign is being held against
Syria with support from foreign countries; p 7 (500 words).



Vedomosti

1. Maria Drashnikova and Alexei Rozhkov article headlined "Free Medical Treatment Leased
to Concession" says that the Moscow authorities have decided on the transfer of property
of city clinics under a concession agreement; pp 1, 10 (733 words).

2. Tatyana Voronova article headlined "Credit as Gift" says that express crediting does not
bring profit to banks, but they gain on insurance policies sold to borrowers; pp 1, 9 (623
words).

3. Ksenia Boletskaya article headlined "Not to Connect Until 18 Years Old!" says that
the Russian media regulator Roskomnadzor has suggested banning children under 18
from connecting to Wi-Fi networks in restaurants, parks, the underground and shopping
centers; p 1 (445 words).

4. Editorial headlined "Squaring Circle" says that Deputy Prime Minister Arkady Dvorkovich
has championed limited budget spending on certain sectors saying it is impossible to finance
all the sectors at once, whereas President Putin has disagreed with him; pp 1, 4 (549 words).

5. Anastasia Golitsyna article headlined "YouTube Risks" says that Moscow's Tverskoi Court
has ruled the notorious film "Innocence of Muslims" extremist. Google is to delete the film
from its video hosting service YouTube, otherwise Russian operators will block access to the
service; p 11 (324 words).

6. Alexei Zakharov article headlined "Causes and Effects: Rights Are Not Given, They Are
Taken" says that the general electoral right is a problem; p 4 (728 words).

7. Editorial headlined "FSB Promises to Improve" comments on the Federal Security Service
(FSB) head Alexander Bortnikov's report made at the 11th meeting of special services heads.
Bortnikov said that wildfires in Europe in summer were organized by the al-Qaida terrorist
organization and that 30 emissaries of international terrorist organizations were eliminated
in the course of preparations for the APEC summit in Russia; p 4 (292 words).

8. Maria Eysmont article headlined "New Politics: Prototype Stage" focuses on the election
to the opposition Coordination Council and problems it is facing; p 4 (437 words).

9. Maria Zheleznova and Lyudmila Sergeyeva article headlined "Chirikova Ranks Only 3rd"
says that a public opinion poll conducted by the Levada Center has shown that 44 percent
of respondents are ready to vote for acting Khimki Mayor Oleg Shakhov and 12 and 11 percent
of respondents for former prefect of Moscow Northern District Oleg Mitvol
and environmentalist Yevgenia Chirikova, respectively; p 2 (309 words).

10. Anastasia Kornya article headlined "Place Near Ballot Box" says that chairs of elections
commissions will we responsible to decide on the place for filming or shooting at polling
stations during elections; p 2 (438 words).

11. Ella Paneyakh article headlined "Voice of Conservative" says that the recent legislative
initiatives in Russia are the authorities' response to the demands of the traditional
conservative class of Russian society, which has finally lifted its head; p 4 (686 words).



12. Lilia Biryukova article headlined "They Will Not Do Without Saakashvili" says that
the Georgian Dream opposition party that won the recent parliamentary elections in Georgia
will set up a special working group to hold talks with the United National Movement to form
a new cabinet of ministers; p 2 (323 words).

13. Maxim Tovkailo article headlined "Leave as It Is" says the Russian prime minister will not
coordinate purchases of assets by state companies and their subsidiaries; p 3 (400 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Mikhail Falaleyev article headlined "Detectives Do Not Go in Line" says that Moscow's Main
Interior Directorate has denied recent media reports about new rules in the agency; pp 1, 7
(798 words).

2. Marina Gritsyuk and Tatyana Smolyakova interview with Yury Gertsy, the head of the
Federal Labor and Employment Service (Rostrud), headlined "In Working Order," who speaks
about the situation on the Russian labor market, in particular about the expected layoffs this
autumn and wage arrears; pp 1, 5 (1,929 words).

3. Alexei Romanchenko article headlined "Trap for Opposition" features experts' comments
on the "Bolotnaya" opposition movement and its prospects; p 2 (1,172 words).

4. Konstantin Novikov and Tamara Shkel article headlined "Successor and Transmitter" says
that A Just Russia Deputy Gennady Gudkov stripped of a deputy seat may return to the State
Duma; p 4 (770 words).

5. Tatyana Zykova article headlined "Not Enough for Pensions" looks at the investment forum
"Russia Calling!"; p 5 (593 words).

6. Vladislav Kulikov article headlined "To Judge Europe" says that the Parliamentary
Assembly of the Council of Europe (PACE) has elected Supreme Arbitration Court Judge
Dmitry Dedov as the Russian judge in the European Court for Human Rights; p 7 (412 words).

7. Yekaterina Zabrodina article headlined "Plans of 'Dreamer'" says that Bidzina Ivanishvili,
the leader of the Georgian Dream opposition party, which won the recent parliamentary
elections, has announced his plans on domestic and foreign policies of the new government; p
8 (522 words).

Rossiyskaya Gazeta (weekly)

1. Mikhail Barshchevskiy interview with Alexander Shokhin, president of the Russian Union
of Industrialists and Entrepreneurs, headlined "I Refuse Bribes," who speaks about an anti-
corruption pact concluded between the state and the business community; p 8 (927 words).

Izvestia

1. Anton Lednev et al. article headlined "Senators-Billionaires Voluntarily Quit Federation
Council" says that a number of Federation Council senators have decided to quit the upper
chamber of the parliament to focus on their business activities; pp 1, 4 (662 words).



2. Alexei Mikhailov and Vladimir Voloshin article headlined "Northern Fleet Command to Be
Reduced by 3rd" says that Defense Minister Anatoly Serdyukov has ordered to reduce
the command of the Northern Fleet from 200 to 70 officers; pp 1, 4 (637 words).

3. Anna Akhmadiyeva article headlined "Gazprom Interferes in Trial of Former Investigator
and RIA-Novosti" says that lawyers of the Russian gas giant Gazprom have defended
the former investigator of the Russian Investigative Committee, Gulnara Mustafina, in a trial
with the news agency RIA-Novosti and its editor-in-chief Svetlana Mironyuk; pp 1, 3 (317
words).

4. Alexei Mikhailov et al. article headlined "U.S.A. Accuses Russians of Espionage Over Website
Post" says that a New York prosecutor's office has charged 11 U.S. citizens, natives of Russia,
with selling secret military technologies to Russia; pp 1, 4 (386 words).

5. Alexandra Yermakova interview with businessman Alisher Usmanov, headlined "'I Am Not
Going to Give Up Business and Retire,'" who speaks about his business plans; pp 1, 3 (582
words).

6. State Duma Speaker Sergei Naryshkin article headlined "Eurasian Integration:
Parliamentary Vector" looks at breakthroughs in the Eurasian integration and says that
the Russian, Belarussian and Kazakh parliaments should keep pace with the process; pp 1, 7
(893 words).

7. Vladimir Dergachev article headlined "Levichev Responds to Krichevsky With Lawsuit" says
that the head of the A Just Russia faction in the State Duma Nikolai Levichev has confirmed
the party leadership's plans to file a lawsuit against economist Nikita Krichevsky for the
latter's unflattering remarks as regards the handover of a deputy seat vacated by A Just Russia
Deputy Gudkov to A Just Russia member Tarnavsky; p 2 (833 words).

8. Olga Zhermeleva article headlined "Most Russians Back Purges in State Duma" says that
a public opinion poll conducted by the All-Russia Public Opinion Research Center (VTsIOM)
has shown that 74 percent of Russians back the stripping of State Duma deputies of mandates
for combining deputy work with business activities. As many as 39 percent of respondents
believe the move will affect deputies from other political parties; p 2 (488 words).

9. Yulia Tsoi and Anton Lednev article headlined "Yabloko Makes List of Officials' Foreign
Cars" says that the Yabloko party has decided to ask the Audit Chamber to check state
officials' real need for luxury cars and reasons for using budget funds for the purpose; p 3
(478 words).

10. Konstantin Volkov interview with Alexei Pushkov, the head of the Russian delegation
to the Parliamentary Assembly of the Council of Europe (PACE), headlined "'This Is Victory
of Sober-Minded Wing in Council of Europe,'" who speaks about the recent PACE session
and Moscow's triumph at it and forecasts a worsening of relations between Russia and the
PACE; p 5 (535 words).

11. Svetlana Sukhova interview with the secretary general of the Council of Europe, headlined
"'We Do Not Consider Ousting Russia From Council of Europe to Be Our Task,'" who speaks
about the PACE report on the situation in Russia; p 5 (442 words).



12. Svetlana Sukhova article headlined "PACE Adopts Harsh Resolution on Russia" says that
PACE has adopted an anti-Russian resolution without accepting the Russian delegation's
mitigating amendments; p 5 (676 words).

13. Mikhail Vignansky article headlined "Saakashvili's Party Launches Counteroffensive" says
that the United National Movement has promised problems in both domestic and foreign
policies to the Georgian Dream party that won the parliamentary elections; p 5 (399 words).

14. Roman Avdeyev article headlined "From Bad Language to Art" looks at yet another
religious scandal in Russia; p 7 (565 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Natalya Chernykh article headlined "Homophobia in Russia Now at Top Level" says that
the Supreme Court has ruled that the ban on promoting homosexuality among minors
introduced in St. Petersburg is lawful; pp 1-2 (376 words).

2. Yulia Kalinina article headlined "Defend Yourself, Sir!" says that the Supreme Court has
clarified limits of the necessary self-defense in case of attacks but some uncertainty still
remains; pp 1-2 (607 words).

3. Marina Perevozkina article headlined "Still Early to Speak About Change of Power
in Georgia" looks ahead at the fight for prime minister's post in Georgia; p 2 (438 words).

4. Mikhail Zubov and Marina Perevozkina article headlined "United Russia Finds Itself
in Minority" says that the Central Elections Commission has decided to hand over a deputy
seat vacated by A Just Russia Deputy Gudkov to A Just Russia's Alexander Tarnavsky; p 2 (822
words).

5. Leonid Mlechin article headlined "Country of Bans" focuses on the recent legislative
initiatives in Russia and says that there is a certain plan for this approved from the above; p 3
(1,124 words).

6. Ilya Baranikas article headlined "Sitting on Fence: for Romney or Obama?" provides
the latest information about the presidential race in the U.S.A.; p 5 (987 words).

7. Mikhail Zubov article headlined "How Vladimir Putin Changes Over 13 Years" features
experts' opinions on how Vladimir Putin, his image and political style have changed over
the past 13 years; p 5 (1,725 words).

Noviye Izvestia

1. Adel Kalinichenko article headlined "Russia Made Equal to Belarus" looks at the PACE
session and says that a resolution condemning the Russian authorities has been passed at it;
pp 1-2 (490 words).

2. Nadezhda Krasilova article headlined "Single and One Day" says that President Putin has
signed a law introducing a single day for voting in Russia, the second Sunday of September,
although most political parties opposed it; p 2 (642 words).



RBK Daily

1. Valeria Khamrayeva article headlined "'Open Government' Taken on Commission" says
that a governmental commission headed by Prime Minister Medvedev has been set up
to streamline and control a dialogue between the authorities and citizens; p 3 (450 words).

2. Alexander Litoi article headlined "List of 39" says that a list of human rights activists to fill
vacancies in the presidential human rights council will be finally made up today; p 2 (600
words).

3. Anastasia Novikova article headlined "Sensitive Law" says that the Public Chamber is
displeased with the controversial law introducing criminal liability for insulting believers'
feelings and will prepare its own version of the law; p 2 (600 words).

4. Yulia Yakovleva article headlined "Senators' Pretzels" says that opposition activists have
revealed business activities of some Federation Council senators and also promised to expose
business dealings of presidential administration officials; p 2 (500 words).

5. Ivan Petrov article headlined "Lull Before Disorder" says that Levada Center sociologists
have forecast more protests in Russia in the near future and blamed the Russian authorities
for this; p 2 (450 words).

6. Galina Starinskaya article headlined "Timchenko Gets to Arctic" says the Stroineftegaz
company headed by businessman Gennady Timchenko has won a tender to build an oil
terminal in the Arctic worth $1 billion; pp 1, 6 (600 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Alexander Grishin article headlined "Gera's Father Good at Show Business" says that Pyotr
Verzilov, husband of jailed Pussy Riot punk band member Nadezhda Tolokonnikova, took
their 4-year-old daughter to a trip across the U.S.A. and used her to earn money and attract
public attention to Pussy Riot; p 4 (500 words).

2. Alexander Grishin interview with economist and A Just Russia member Nikita Krichevsky,
who was supposed to occupy Gennady Gudkov's deputy seat at the State Duma; p 4 (600
words).

Krasnaya Zvezda

1. Alexander Tikhonov and Sergei Medvedev article headlined "How to Counteract Terrorism"
looks at the speech of Russia's Federal Security Service head Alexander Bortnikov at the 11th
conference of heads of special services and law enforcement bodies of foreign partners of the
FSB; pp 1, 3 (950 words).

2. Anna Potekhina interview with Col Anatoly Nestechuk, deputy commander of the Russian
Space Command Troops; p 2 (1100 words).

Moskovskiye Novosti

1. Alexandra Ilyina article headlined "Domodedovo Claims Vatican Status" says that activists



from the town of Domodedovo in the Moscow region want it to become a separate republic
within Russia; p 4 (1000 words).

Oct. 4, 2012/BBC Monitoring/©BBC 

Related articles:

What the Papers Say, Oct. 1, 2012
What the Papers Say, Oct. 2, 2012
What the Papers Say, Oct. 3, 2012

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2012/10/04/what-the-papers-say-oct-4-2012-a18284

http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-oct-3-2012/469218.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-oct-2-2012/469134.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-oct-1-2012/469044.html

