The

30 YEARS

. Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Public TV Will Be Available Only on
Cable, Satellite

By Nikolaus von Twickel

September 22,2012

Prime Minister Dmitry Medvedev consulting with ministers at a recent Cabinet meeting.

Prime Minister Dmitry Medvedev has formally established a national public television station,
but observers expressed skepticism that the broadcaster, supposed to be neither state-run
nor commercial, will meet its founder's high hopes.

Medvedev signed the station's founding decree and earmarked its budget, and the Justice
Ministry has registered it, Interfax reported Friday, citing spokespeople of both
the government and the Justice Ministry.

The founding decree, published on the government's website, is dated Sept. 12.

But the ambitious project was dealt a blow when it emerged last week that the Defense
Ministry had won a battle over its Zvezda TV channel, which the government wanted
to transform into the new broadcaster, providing it with valuable infrastructure


https://www.themoscowtimes.com/author/nikolaus-von-twickel
http://www.government.ru/gov/results/20833/

and terrestrial transmission frequencies.

Defense Minister Anatoly Serdyukov confirmed to Kommersant that Zvezda "will remain,
in one form or another, at the very best just as it is now."

As aresult, the new station will be available only over cable and satellite transmission.
Government spokeswoman Natalya Timakova put on a brave face Friday, telling reporters
that the concept approved by Medvedev envisaged these two transmission technologies.

The station's confinement to cable and satellite threatens to seriously limit its audience
because both transmission technologies have low market penetration in the country.

But the government did manage to fully transfer Zvezda's 1.5 billion ruble ($48 million)
annual state subsidy to the new broadcaster. Serdyukov acknowledged that the military would
have to look for additional financing.

"Maybe we will even set up a foundation," he told Kommersant in comments published
Friday.

The Defense Ministry's refusal is the second rebuff for Medvedev. The government first
sought to use TV Center as a platform but gave up after stiff resistance from City Hall, which
runs the channel.

Meanwhile, the head of the public broadcaster, Anatoly Lysenko, said the money was not
enough.

"This is in my estimation something like 65 to 70 percent of what is needed," Lysenko said,
RIA-Novosti reported.

He added that the station would start broadcasting in spring 2013.

Public television is seen as Medvedev's brainchild, since he first talked about setting it up
at the beginning of his presidency. The plan seemed to contradict the Kremlin's established
media policy, which centers on rigid control of national television, the prime source

of political information for much of the population.

Medvedev has soldiered on with his TV plan since swapping jobs with Vladimir Putin, who has
rolled back many of the liberal reforms of his predecessor since returning to the Kremlin
in May.

Observers have voiced doubts over Medvedev's political future, with many predicting that
Putin will fire him well before the next State Duma elections in 2016.

Alexei Mukhin, head of the Center of Political Information, a think tank, said the outcome
of the struggle over Zvezda confirmed doubts about public television.

"If its idea is to criticize the government and give more airtime to the opposition, why is it
state-funded?" he asked.

Officials have said public television should begin with state funding and later operate through



"donations." Doubts have been raised, however, that a license-fee-based system, like the one
used by Britain's BBC, is sustainable in Russia.

Worries also have surfaced that Kremlin interference is likely because the station's director,
who is also its editor-in-chief, is appointed by the president and can be dismissed by him.

Related articles:

e Defense Ministry Wants to Keep TV Channel
A Soviet Manager Will Save Public TV
e Public Television Headed to Russia's Airwaves

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2012/09/22/public-tv-will-be-available-only-on-cable-satellite-a1798
0


http://www.themoscowtimes.com/news/article/defense-ministry-wants-to-keep-tv-channel/466791.html
http://www.themoscowtimes.com/opinion/article/a-soviet-manager-will-save-public-tv/462516.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/public-television-headed-to-russias-airwaves/456945.html

