30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

What the Papers Say, Sept. 19, 2012

By The Moscow Times

September 18, 2012

wn B
“m

Igor Tabakov

Kommersant

1. Pyotr Netreba et al. report headlined '""Budget Commander-in-Chief" says President Putin
has criticized the budget for 2013 — 2025 drafted by Medvedev's Cabinet as it does not take
into consideration social spending planned by Putin during his election campaign. Experts
note that the plans were unrealistic, as it is impossible to increase spending without raising
taxes or looking for other sources of budget revenues; pp 1, 6 (982 words).

2. Alexander Gabuyev et al. report headlined "Russia to Be Made Undeveloping Country' says
the USAID fund winds up its activity in Russia, where it used to spend $100 million a year.
The scandal over the agency has become the biggest problem in Russian-U.S. relations after
Putin's inauguration; pp 1, 7 (798 words).

3. Natalya Gorodetskaya et al. report headlined "Federation Council Stands Up for Property
Abroad" says the Federation Council's Constitutional Affairs Committee has spoken out


https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times

against plans to prohibit Russian officials from owning property abroad. Meanwhile,
the Kremlin made it clear that the plans would be implemented; pp 1-2 (860 words).

4. Vladislav Novy article headlined "Communications Ministry to Sort Russian Post Out" says
Russian Post may hand over its brand and some offices to the municipal authorities or
businesses willing to work there. Russian Post has around 11,000 offices that it does not need;
pp 1, 13 (576 words).

5. Maxim Ivanov article headlined ""Business of United Russia Members May Become
Expensive' says United Russia is threatening A Just Russia Deputies Dmitry Gudkov and Ilya
Ponomaryov with a defamation lawsuit as they continue publishing material compromising
members of the ruling party; p 2 (463 words).

6. Dmitry Malkov and Sofya Samokhina article headlined '"Tyva and Khakasia to Speak
National Languages" says the republics of Tyva and Khakasia are to introduce the use
of national languages on signs showing geographical names; p 2 (599 words).

7. Maxim Ivanov article headlined "Polling Stations Cleared From Observers' comments
on the Central Elections Commission's plans to oust observers from polling stations as they
allegedly hamper the voting; p 2 (622 words).

8. Alexander Reutov article headlined "Afghan 3rd Force Joins Battle With NATO'" analyzes
the political ambitions of Golboddin Hekmatyar, former Afghani Prime Minister, who leads
the Hezb-e Islami Party, which has claimed responsibility for a bombing in Kabul; p 7 (455
words).

9. Sergei Strokan article headlined "Complete APEC" says the territorial dispute between
China and Japan has entered a new stage, it threatens to grow into a full-scale economic war
and risks turning into an armed conflict; p 7 (678 words).

10. Article by Georgy Kunadze, a leading research fellow at the Institute of Global Economy
and International Relations of the Russian Academy of Sciences, in an opinion column
headlined "Price of Issue' looks into the reasons for the Chinese-Japanese territorial conflict
and notes that Russia seems to be taking the Chinese side in it; p 8 (387 words).

11. Kirill Belyaninov article headlined ""Barak Obama Becomes Leader in Chinese Warnings"
says the Chinese threat will become a key topic in the U.S. presidential election campaign; p 8
(511 words).

12. Vladimir Dzaguto et al. report headlined "Rosatom Ready to Take Bulgarian Nuclear Power
Plant" says the Russian Nuclear Energy Agency, Rosatom, is going to take control over
Bulgarian state nuclear power plants as the country is unable to pay compensation for the
cancellation of the project to build a new plant in Belene; p 11 (449 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Alexandra Samarina and Ivan Rodin article headlined "Kremlin Uses State Duma Again"
says a scandal between political factions in the State Duma caused by former Deputy Gennady
Gudkov's case may result in a reshuffle in political forces, as several United Russia deputies



risk losing their seats as well; pp 1-2 (1,282 words).

2. Mikhail Sergeyev and Anastasia Bashkatova article headlined ""Businessmen Turn Out to Be
Neglected in Penal Colonies" says the Russian law enforcement agencies are obviously
concealing real data on the persecution of businessmen in order to prevent rights activists
from getting involved in the issue; pp 1, 4 (942 words).

3. Sergei Kulikov article headlined "2nd Wave of Crisis Coming From Europe" says a new wave
of economic crisis coming from Europe to Russia will result in a huge budget deficit; pp 1, 4
(658 word).

4. Igor Naumov article headlined "Strongest Wins Trade Wars'" comments on the standoff
between the U.S.A. and China within the WTO; pp 1, 4 (626 words).

5. Grigory Mikhailov article headlined "They Are Waiting for Putin in Bishkek" looks ahead
at Russian President Vladimir Putin's visit to Bishkek; pp 1, 7 (423 words).

6. Andrei Serenko article headlined "Kirsan Ilyumzhinov Loses Brother in Government" says
First Deputy Prime Minister of the Kalmykia republic's government Vyacheslav Ilyumzhinov,
an elder brother of a former head of the republic, has resigned; pp 1, 6 (456 words).

7. Editorial headlined "Scarier Than Khodorkovsky Case' slams the Russian authorities
for forging the results of elections at all levels and notes that the country will never have
legitimate authorities with unfair elections; p 2 (471 words).

8. Yury Paniyev article headlined "UN as Inoculation Against Anarchy Virus" comments on the
opening of the 67th session of the UN General Assembly in New York; p 2 (658 words).

9. Alexei Gorbachev article headlined "Propaganda Leaflet in Exchange for Food" says
opposition parties and candidates are being stripped of time on air they paid for and their
meetings with the electorate are often disrupted; p 3 (782 words).

10. Ivan Rodin article headlined "Officials Given Determent' outlines the law obliging Russian
senior officials to change the place of their work once in three years; p 3 (595 words).

11. Nikolai Surkov article headlined "'Innocence of Muslims' Frightens NATO Troops' says
NATO troops in Afghanistan have suspended cooperation with local law enforcement agencies
due to growing anti-Western protests in the country; p 8 (516 words).

12. Artur Blinov article headlined '"Obama Steadily Outstrips Romney" says a scandalous
recording of Republican candidate Mitt Romney at a private donor party has affected his
rating; p 8 (638 words).

13. Mikhail Margelov article headlined "Arab Spring Generates New Threats' says an anti-
Islam film is a pretext and not a reason behind attacks on U.S. embassies across the world; p 8
(600 words).

Vedomosti

1. Olga Kuvshinova article headlined ""Medvedev Does Not Keep Putin's Word" says President



Putin is displeased by the budget drafted by the government for 2013 — 2015 as it does not
take into consideration Putin's election promises; pp 1, 3 (965 words).

2. Lilia Biryukova article headlined ""Deputies for Example' says the State Duma has become
a good example of fighting against corruption as deputies with unlawful business activity will
be ousted and the ones who have property abroad will have to sell it; pp 1-2 (661 words).

3. Olga Plotonova et al. report headlined "Sberbank Disperses Clouds' says the Central Bank
plans to sell its 7.6 percent stake in Sberbank, Russian Savings Bank, for 93 rubles (about $3)
for each share; p 1 (600 words).

4. Editorial headlined "To Promise Does Not Mean to Return' criticizes the authorities over
their plans to invest peoples' pensions savings in infrastructure projects; pp 1, 4 (534 words).

5. Commentary by Andrei Kolesnikov headlined "Political Economy: Compulsion to Morality"
says the Russian authorities are unable to teach people morality as they are immoral
themselves; p 4 (466 words).

6. Another editorial headlined ""To Google With It" comments on Russian authorities' plans
to block YouTube in the country over the controversial anti-Islam film; p 4 (380 words).

lzvestia

1. Tatyana Shirmanova and Anastasia Alexeyevskikh article headlined "Anti-Crisis Assistance
to Banks to Be Exchanged for Their Shares" says the Russian government may get stakes
in private banks as part of anti-crisis support to financial institutions; pp 1-2 (604 words).

2. Anastasia Kashevarova article headlined '"Akhmed Bilalov Leaves Federation Council" says
Akhmed Bilalov, who used to represent the Krasnodar region in the Federation Council will no
longer have a senator's seat; pp 1-2 (340 words).

3. Ivan Konovalov article headlined '"Navy Chooses Air Group for Mistral" gives details of the
armament of aircraft carriers Mistral to be bought for the Russian Navy from France; pp 1-2
(425 words).

4. Yegor Sozayev-Guryev and Svetlana Subbotina article headlined "Conflict Imminent
in United Russia" says United Russia State Duma deputies are arguing with one another over
their colleagues engaged in unlawful business activity; pp 1- 2 (659 words).

5. Pavel Panov interview with Education Minister Dmitry Livanov speaking on the Single State
Exam; pp 1, 8 (1,755 words).

6. Maria Knyazeva et al. article headlined "Right Cause Accuses Prokhorov of Failure to Pay
Debts' comments on the scandal over wage arrears to the Right Cause party's personnel; p 3
(516 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Marina Gritsyuk and Yelena Kukol article headlined "To Live in Russian Style'" says
statistics show that the expenses of Russian people are growing faster than their salaries; pp



1,17 (1,200 words).

2. Maria Gritsyuk article headlined "First Increase" says the wages of Russian public sector
workers have grown by 6 percent; pp 1, 7 (437 words).

3. Viktor Feshchenko article headlined "He Takes Revenge on America" says that it is still
unclear who ordered the anti-Islam film that resulted in mass protests all over the Arab
world; p 8 (687 words).

5. Maxim Makarychev article headlined '""They Were Waiting for Ambassador in Benghazi"
gives detail of a probe into the attack on the U.S. ambassador in Benghazi; p 8 (638 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Marina Ozerova article headlined "Isayev on Verge of Failure" says the persecution
of Gennady Gudkov has resulted in a witch hunt in the State Duma, as more deputies are
accusing their colleagues of business activity; pp 1-2 (806 words).

2. Matvei Ganapolsky article headlined '"Do Not Shoot at Opposition, They Play as Well as
They Can'' looks into problems of the Russian opposition; p 3 (967 words).

3. Renat Abdullin article headlined "Japan Fighting for More Islands" says the territorial
dispute between Japan and China is unlikely to grow into an armed conflict; p 4 (402 words).

RBC Daily

1. Yulia Sinyayeva and Natalya Starostina article headlined "They Get Tired of Paying" says
Russian businessmen are tired of paying bribes. A recent survey has shown that 55 percent
of Russia's top managers believe that corruption is one of the main reasons hampering

the economic development of the country; pp 1, 3 (800 words).

2. Anastasia Fomicheva article headlined '""YouTube Under Threat'" says some Russian regions
have blocked the YouTube video-hosting website ahead of a court ruling on the issue; pp 1, 10
(400 words).

3. Yulia Yakovleva article headlined "Two in One" says the Communist and A Just Russia
parties have nominated a single candidate for a municipal election in the Sakha republic,
formerly Yakutia; p 2 (400 words).

4. Valeria Khamrayeva article headlined "President's Fall" says that the so-called '"Putin's
majority' may cease to exist this autumn as Russians are increasingly dissatisfied with
the lack of alternative and unfulfilled election promises; p 2 (400 words).

Novaya Gazeta

1. Anna Artemyeva and Yekaterina Fomina article headlined "Portraits on White" shows
portraits of March of Millions participants with their comments on why they joined
the march; p 2 (100 words).

2. Kirill Rogov article headlined "Hymn to Merry Townspeople" analyzes how the March



of Millions went and says rallies like this are likely to continue; p 3 (700 words).

3.Viktoria Makarenko article headlined "OMON and Sheep" says that eight people have been
hospitalized after interethnic clashes in the village of Remontnoye in the Rostov region; p 5
(350 words).

4. Pavel Felgengauer article headlined "Caucasus Show" says that the first stage of the
Caucasus-2012 military exercise was a show to impress Putin rather than a drill; p 6 (600
words).

5. Semen Novoprudsky article headlined "Street Gives Way to Real Politics" says that rallies
like the March of Millions have formulated a new demand for new leaders and parties; p 7
(800 words).

Noviye Izvestia

1. Nadezhda Krasilova article headlined '"Matter of Technique' says that Internet voting
proves to be an indispensable tool as the public vote for the Human Rights Council
membership and election to the opposition Coordination Council demonstrated last week; pp
1-2 (900 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Dmitry Smirnov article headlined "Vladimir Putin: We Need to Give an Admonition
to Ministers. Nothing Personal" says that Putin was dissatisfied with ministerial work
and bitterly criticized the country's budget; p 2 (600 words).

2. Vladimir Vorsobin article headlined ""Bolotnaya Is Leaving. Are You Happy?" says that
the March of Millions has been unfairly criticized as there is no alternative for the opposition
to express its opinion in public anyway; p 5 (800 words).

Moskovskiye Novosti

1. Alexandra Beluza interview with St. Petersburg municipal Deputy Vera Putina, a niece
of President Vladimir Putin; p 5 (1300 words).

2. Andrei Vdovin article headlined '""Have They Prayed for the Night" says that the Spartak
Moscow football club is praying for God's help in their upcoming match against Barcelona; p 7
(500 words).

3. Mikhail Moshkin article headlined "Guilty Innocence" says that Russia may ban the anti-
Islam film "Innocence of Muslims." Representatives of the Islamic community in Russia
comment on the issue; pp 8-9 (1000 words).

Krashaya Zvezda

1. Alexander Gerasimov article headlined ""Hear South Ossetia" says that South Ossetian
sources claim that Georgia is running military exercises along the border with the breakaway
republic; p 1 (300 words).



Tvoi Den

1. Yulia Tsoi article headlined ""Dad, Say It's Not in Vain" says that A Just Russia Deputies
Dmitry Gudkov and Ilya Ponomaryov have submitted a bill proposing that not only Russian
officials but all their family members should make public their income and property
statements; p 2 (200 words).

Sept. 19, 2012/BBC Monitoring/©BBC
Related articles:

e What the Papers Say, Sept. 18, 2012
e What the Papers Say, Sept. 17, 2012
o What the Papers Say, Sept. 14, 2012

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2012/09/18/what-the-papers-say-sept-19-2012-a17899


http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-sep-18-2012/468335.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-sep-17-2012/468228.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-sept-14-2012/468141.html

