
What the Papers Say, Sept. 7, 2012
By The Moscow Times

September 06, 2012

Igor Tabakov

Kommersant

1. Vladislav Novy article headlined "Russian Post to Be Delivered to Private Hands" looks
at the major reform of the postal service the government is drafting; pp 1, 9 (813 words).

2. Tatyana Grishina article headlined "White House Promotes Mega-Regulator" says
the government is considering setting up a financial mega-regulator by joining the Federal
Service for Financial Markets and the Central Bank; pp 1, 8 (895 words).

3. Sergei Mashkov article headlined "Deputy Director for Poor Flight Performance" says that
charges have been brought against the former deputy head of the Yak-Service airline, Vadim
Timofeyev, as according to investigators, it is his negligence of duties that caused the crash
of the Yak-42 aircraft in which the Lokomotiv hockey team was killed; pp 1, 5 (1,077 words).

4. Kalil Aminov article headlined "Far East Being Prepared for Near Future" says that at the

https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times


APEC summit in Vladivostok, the government might announce plans to further develop
the Far East and Siberia. If the plans remain on paper only, Russia may become a mere
supplier of raw materials to booming Asia; pp 1, 10 (1,538 words).

5. Yury Barsukov article headlined "Income From State Property Turned Out to Be
Exaggerated" looks at a draft state program for managing state property for the period
2013-15; p 2 (613 words).

6. Sofya Samokhina report "A Just Russia Filtered Out" says that the Just Russia party has
managed to register its candidate for governor only in one region; p 2 (800 words).

7. Irina Nagornykh report "Boris Gryzlov, Oleg Mitvol Aggravate Struggle in Khimki" says
that United Russia may nominate its own candidate to stand for mayor of Khimki; p 2 (600
words).

8. Maxim Ivanov article headlined "President Acquires Protective Tone" says that in an
interview with TV channel Russia Today, President Vladimir Putin backed the idea to limit
state officials' right to own property abroad. Experts note that Putin is continuing the process
of conserving the political and economic system; p 3 (641 words).

9. Andrei Kolesnikov article headlined "Above Any Cranes" says that on his way from Moscow
to the APEC summit in Vladivostok, President Vladimir Putin used a hang-glider to lead
a flock of white cranes; p 3 (1,070 words).

10. Oleg Rubnikovich article headlined "Nationalists Take to Motorway" says that
the Prosecutor General's Office has sent to court the case against nationalist writer Pyotr
Khomyakov, charged with fraud and with setting up an extremist organization that allegedly
plotted a "velvet revolution" in Russia; p 4 (648 words).

11. Yelena Chernenko and Vladislav Trifonov article headlined "Service Passports Submitted
for Visa Cancellation" says that Moscow and Brussels are close to cancelling visas for owners
of service passports; p 6 (742 words).

12. Kirill Belyaninov article headlined "Bill Clinton Nominates Barack Obama to Stand
for President" looks at the Democratic National Convention, where former U.S. President Bill
Clinton has nominated the incumbent U.S. president for re-election. Meanwhile, polls show
that the presidential candidates' chances of being elected remain even; p 6 (587 words).

13. Alexander Reutov article headlined "China Does Not Accept Secretary of State" says that
a visit by U.S. Secretary of State Hillary Clinton to China may be considered a failure as Beijing
has signaled that it will not change its stance on Syria and Iran and will handle its territorial
disputes without the involvement of third parties; p 6 (478 words).

14. Dmitry Tratas article headlined "Rules of the Game" ponders the steps that the head of the
European Central Bank is taking to overcome the crisis in the euro zone; p 7 (421 words).

15. Vitaly Gaidayev and Tatyana Yedovina article headlined "European Central Bank Goes
for Market" looks at a new plan to ease the euro zone debt crisis drafted by the European
Central Bank's chairman, Mario Draghi; p 8 (583 words).



16. Vladimir Androsik article headlined "Issue of Price" looks at the situation in the Russian
Far East and why development of the region should be stepped up; p 10 (698 words).

17. Khalil Aminov interview with the president of VTB and chairman of the APEC business
summit in Vladivostok, Andrei Kostin, headlined "One Should Not Try to Draw Financing
From Europe Over to Region," in which he explains why Russia should seek investment
in Asia to develop the Far East; p 10 (745 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Tatyana Dvoinova article headlined "Primorye Region Shows Russian Generosity
and Slums" says that President Vladimir Putin has arrived in Vladivostok to have a look at the
city ahead of the APEC summit, and looks at preparations for the summit; pp 1, 6 (946 words).

2. Savely Vezhin article headlined "Nationalization of Elites" looks at a roundtable meeting
at the State Duma to discuss a bill banning state officials from having property and bank
accounts abroad; pp 1-2 (1,177 words).

3. Anastasia Bashkatova article headlined "Government Accumulates Differences" says that
the ministries have failed to come to an agreement on pension reform and seem to be
planning to shift responsibility onto top leaders for making the unpopular decision; pp 1, 4
(852 words).

4. Yury Roks article headlined "Security Forces Take Control Over Tbilisi" says that security
measures have been stepped up in Tbilisi, officially due to upcoming football matches.
A number of observers, however, attribute the move to tension arising from the pre-election
situation and the recent special operation near the Russian-Georgian border; pp 1, 7 (696
words).

5. Vladimir Mukhin article headlined "Ukraine Slows Down Modernization of Black Sea Fleet"
says that the only submarine of the Black Sea Fleet, Alrosa, is unlikely to take part in the
Kavkaz-2012 (Caucasus-2012) military drill to be held in the Caspian region; pp 1-2 (651
words).

6. Sergei Kulikov article headlined "Europe Exerts Pressure on Gazprom" says that
the Russian gas monopoly may have to pay a giant fine of 10 billion euros for alleged
violations on the European gas market; pp 1, 4 (1,066 words).

7. Editorial headlined "Criterion of Proficiency" looks at a bill banning state officials
from having property and bank accounts abroad and wonders what is more important
for society: to limit officials in their right to make use of their own legal income or to increase
officials' liability for the practical results of their activity; p 2 (465 words).

8. Alexandra Samarina article headlined "Vladimir Putin's Unambiguous Order" looks
at President Vladimir Putin's interview with Russia Today; p 3 (952 words).

9. Milrad Fatullayev article headlined "Significant Consequences of Insignificant Arguments"
looks at the possibility of a military operation in Dagestan amid the deteriorating situation
in the republic; p 3 (606 words).



10. Ivan Rodin article headlined "State Association Rossia" says that the Justice Ministry is
drafting a bill about public-private and private-public associations that do not exist now but
may appear in the near future. Experts link the bill to the authorities' plans on further
development of the All-Russia People's Front; p 3 (664 words).

11. Article by expert from the Civil Initiatives Committee Arkady Lyubaryev headlined "With
Right to Take Part in Elections" looks at the consequences of liberalizing conditions
for registering political parties; p 5 (1,171 words).

12. Article by director of the Institute of Globalization Problems Mikhail Delyagin headlined
"Most Independent Court in World?" says that the Russian justice system keeps showing that
property rights in Russia cannot be protected and looks at a court ruling that deprived Yelena
Baturina, wife of former Moscow Mayor Yury Luzhkov, of 16 hectares of land in Moscow; p 6
(1,101 words).

13. Anton Khodasevich and Grigory Mikhailov article headlined "Minsk Blackmails Bishkek"
says the Belarussian authorities have warned the Kyrgyz authorities that their demands that
former Kyrgyz President Kurmanbek Bakiyev and his brother be extradited may hamper
Kyrgyzstan's joining the Customs Union; p 7 (672 words).

14. Viktoria Panfilova article headlined "Pamir Being Prepared for Pinpoint Mopping-Up"
says that additional Tajik security forces units are being redeployed to Pamir as the situation
remains unstable there; p 7 (701 words).

15. Artur Blinov article headlined "Barack Obama Is Official Candidate for Re-Election" says
that the Democratic National Convention has officially nominated U.S. President Barack
Obama for re-election; p 8 (566 words).

16. Nikolai Surkov article headlined "Moscow Names Conditions of Settlement in Syria" says
that President Vladimir Putin has called the West's approach to the Syrian crisis short-
sighted and warned that it is fraught with grave consequences; p 8 (487 words).

17. Yury Paniyev article headlined "Russian Premiere at APEC" looks ahead at the APEC
summit in Vladivostok and Putin's article published in the Asian edition of The Wall Street
Journal describing Russia's role as a bridge between the West and the East; p 8 (635 words).

Vedomosti

1. Yekaterina Kravchenko and Olga Petrova article headlined "To Print GDP" says
the European Central Bank is ready to buy state bonds of debt-laden countries to prevent
a worst-case economic scenario; pp 1, 3 (848 words).

2. Margarita Papchenkova and Alexandra Terentyeva article headlined "Go to Cut Timber With
Abramov" says the Russia-China Investment Fund will invest $200 million in a timber
company owned by Alexander Abramov and Steven Jennings; pp 1, 8 (602 words).

3. Anastasia Kornya and Lilia Biryukova article headlined "Materialization of Bribes" says
the Prosecutor General's Office is drafting amendments to the criminal code to introduce
criminal liability for non-monetary bribes; pp 1, 2 (664 words).



4. Editorial headlined "Latch in the East" ponders prospects for development of the Far East
using investment and says that a lack of the proper investment climate hampers global
projects to modernize the region; pp 1, 4 (532 words).

5. Natalya Kostenko article headlined "Experts for Their Own" says that four expert centers
to be headed by former Kremlin officials and United Russia members will be set up soon.
The demand for "soft force" is growing as the political situation is getting more complicated,
experts say; p 2 (434 words).

6. Mikhail Fishman article headlined "Irremovable Forever" says that a bill prohibiting
officials from owning property abroad will provide President Vladimir Putin with additional
powerful levers of control over officials and will ideologically make them share Putin's
interests; p 4 (433 words).

7. Alexei Nikolsky article headlined "Not to Obey West" highlights some points form
President Vladimir Putin's interview with Russia Today; p 2 (396 words).

8. Alexander Yanov report "To Remember History and Not Give Way to Despair" looks at the
achievements of the Russian opposition over the past decades and at the current political
situation in the country; p 4 (900 words).

9. Ilya Klishin report "Dead Souls 2.0" looks at an attempt by the Foreign Intelligence Service
to influence the online community; p 4 (600 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Kira Latukhina article headlined "Russky Starts Speaking English" says that President
Vladimir Putin has inspected the facilities built in preparation for the APEC summit
in Vladivostok; p 2 (600 words).

2. Kira Latukhina article headlined "Conversation Number One" provides highlights
from Putin's interview with Russia Today in which he spoke about the U.S. presidential
election, the Magnitsky and Pussy Riot cases, as well as his stance on opposition activities; p 2
(750 words).

3. Yelena Kukol interview with VTB chairman Andrei Kostin headlined "To Enter Top Five,"
in which he speaks about preparations for the APEC summit in Vladivostok and about whether
the huge expenditures will be paid back and looks ahead to the summit; pp 1, 6 (1,500 words).

4. Anna Roze article headlined "Bombophiles" says that, defeating all expectations, Germany
has agreed to keep a U.S. nuclear arsenal on its territory and plans to spend some 250 million
euros on modernizing its nuclear weapons; p 8 (650 words).

5. Ariadna Rokossovskaya report "Everyone Knew, But Kept Silent" looks at the U.S.'s attitude
to the Katyn tragedy; p 8 (700 words).

Izvestia

1. Anastasia Alexeyevskikh article headlined "VTB Minority Shareholders Accuse Navalny
of Forgery" says the head of the union of minority shareholders of VTB, Dmitry Udalov, has



accused opposition blogger Alexei Navalny of forging documents in a case involving drilling
equipment; pp 1, 3 (844 words).

2. Konstantin Pukemov article headlined "Billion to Be Invested in Chips for Glonass" says
the government is prepared to allocate 1 billion rubles ($31.2 million) for development
of several computer chips for the Glonass navigation system; pp 1, 3 (781 words).

3. Olga Tropkina report "Gennady Gudkov's Mandate Being Prepared for Oleg Shein" says that
according to sources in the Just Russia party, Gennady Gudkov's deputy seat that United
Russia plans to take away from him is likely to be transferred to another Just Russia member,
Oleg Shein; pp 1, 3 (600 words).

4. Margarita Kazantseva report "America Concerned About Hole From Arctic Bagel" says that
a U.S. State Department representative has explained to the newspaper why it is important
for Russia, the U.S. and other Arctic region countries to work out rules for fishing in the seas
that have appeared because of global warming; pp 1, 5 (700 words).

5. Yelizaveta Mayetnaya interview headlined "Special Equipment Should Be Used
Commensurate With Threat" with Anatoly Yakunin, head of the Interior Ministry's main
directorate for Moscow; pp 1, 4 (2,000 words).

6. Olga Tropkina report "They Suggest That Prokhorov Amend Constitution" says that ahead
of the party congress for billionaire Mikhail Prokhorov's Civil Platform, contradictions have
aggravated within the party; p 2 (600 words).

7. Igor Yavlyansky article headlined "U.S. Does Not Plan to Take Nuclear Bombs Back
From Germany" says that U.S. nuclear weapons will remain in Germany at least until 2024; p 5
(485 words).

8. Yury Matsarsky article headlined "Nagorny-Karabakh Gets Chance of Being Recognized"
says that the Armenian parliament will consider a bill to declare Nagorny-Karabakh
an independent republic after the murderer of an Armenian officer, Ramil Safarov, was
extradited from Hungary and pardoned in Azerbaijan; p 5 (394 words).

9. Kirill Benediktov article headlined "Sore Point" says that a leak from the Defense Ministry
about the possibility of using military units in Dagestan if attacks on servicemen continue
should be regarded as a warning or even as an ultimatum; p 7 (679 words).

10. Vladimir Abelin interview with head of the Russian Paralympic Committee Vladimir Lukin,
who speaks about an incident with the Russian team in London; p 12 (600 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Marina Ozerova report "Nervous Life at Okhotny Ryad" looks at the main issues to be
discussed by the State Duma at its fall session that opens on Sept. 11; pp 1, 5 (900 words).

2. An open letter by Alexander Minkin to President Vladimir Putin dedicated to the upcoming
election of mayor of Khimki and the situation in the town; pp 1, 6 (700 words).

3. Mikhail Zubov report "How Many Mentally Ill People Are There Among Officials?" says that



United Russia plans to introduce a bill to the State Duma obliging officials to have psychiatric
examinations; pp 1-2 (6650 words).

4. Anastasia Rodionova interview with the head of the central electoral committee of the
opposition's Coordination Council, Leonid Volkov; p 2 (600 words).

5. Stanislav Belkovsky report "Putin: Mask and Soul" analyses the personality of Vladimir
Putin; pp 1, 3 (700 words).

Novaya Gazeta

1. Yelena Masyuk piece titled "Pussy Riot: 'We Are Not Enemies of the Church'" features
an interview-by-correspondence with the imprisoned members of the Pussy Riot punk band;
p 2 (1,000 words).

2. A Georgy Ilyichev interview with former United Russia member Olga Kryshtanovskaya titled
"Putin in a Zugzwang," in which Kryshtanovskaya forecasts that the new crop of the political
elite that emerged under former President Dmitry Medvedev may become one of the
proponents of a forthcoming revolution in Russia; pp 3, 4 (1,400).

3. Olga Bobrova article titled "Better a Crane in the Sky" mulls the emerging territorial dispute
between Chechnya and Ingushetia; p 5 (800 words).

4. Alexander Mineyev article headlined "Europe Pushing the Gas" considers problems
looming over gas giant Gazprom in light of the European Commission probe into suspected
breaches on the European market; p 7 (650 words).

5. Alexander Pumpyansky article titled "Obama Has 3 Opponents at the Moment" analyses
Barack Obama's prospects in the U.S. presidential election; p 8 (1,000 words).

6. TV critic Irina Petrovskaya comments on the media campaign surrounding Vladimir Putin's
flight with endangered cranes in an article titled "God, Why Didn't You Give Me Wings?"; p 24
(700 words).

Moskovksiye Novosti

1. Yevgeny Gladin article titled "Occupyembassy" says that 20 exchange students
from Guinea-Bissau who have been studying in Russia are unable to get home because their
government has not provided them with return tickets or any money. The students have
decided to "occupy" the country's Moscow embassy in protest; p 2 (400 words).

2. Alexandra Ilyina article headlined "Chip Coming to the Rescue" says Russians may be
issued electronic ID cards that would replace "internal" domestic passports, by 2015; p 3 (350
words).

3. Interview with Vitaly Zarudin, the chairman of the coordination council of the Safe
Fatherland anti-corruption body, widely seen as a government-approved version of Alexei
Navalny's Rospil foundation, about the work of the organization, titled "Tell Us About State
Purchases"; p 3 (800 words).



4. Alexandra Beluza considers highlights from President Vladimir Putin's interview with TV
channel RT in a piece called "'Everything Will Be Against Us'"; p 4 (700 words).

5. Marina Lepina report titled "Orthodox Become Visible" looks ahead at court sessions set
for Friday in which three Orthodox believers will try to get compensation for pain
and suffering from Pussy Riot over their February punk prayer; p 4 (450 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Alexander Gamov article titled "'I Hope You've Drunk an Amount That Allows You to Come
to Work Today'" describes President Vladimir Putin's arrival at the APEC summit
in Vladivostok; p 2 (400 words).

2. Unattributed article titled "'I Am Completely Staying Away From the Pussy Riot Case'"
provides highlights from Putin's interview with TV channel RT that was broadcast Thursday;
p 2 (300 words).

3. Yelena Chinkova article headlined "Bill Clinton: The U.S. Leader Should Be the Person Who
Married Michelle!" comments on Barack Obama's official nomination as the Democratic
presidential candidate; p 4 (350 words).

4. Vladimir Vorsobin piece titled "Valentina Matviyenko: 'Fears About China Are Phobias'"
takes stock of a visit to Beijing by Federation Council speaker Valentina Matviyenko; p 7 (450
words).

RBC Daily

1. Galina Starinskaya article headlined "Steps Aside" says that state-owned company Rosneft
has suspended talks on the purchase of BP's share in the Russo-British joint venture TNK-BP,
presumably until mid-October; p 7 (400 words).

2. Anton Khlyshchenko and Andrei Zhukov article titled "USC Drops Anchor by Severnaya
Verf" says the state-owned United Shipbuilding Company has acquired a 96.78 percent stake
in the St. Petersburg Severnaya Verf shipbuilding plant; p 8 (500 words).

3. Katerina Kitayeva article titled "Sanoma Losing Captain" says the managing director of the
Sanoma Independent Media publishing house, Yelena Myasnikova, is leaving the media
holding; p 12 (400 words).

Krasnaya Zvezda (weekly)

1. Viktor Khudoleyev article titled "September Promises to Be 'Hot'" looks ahead at military
drills the Airborne Troops plan to hold in September; p 3 (200 words).

2. Viktor Ruchkin article headlined "Syria — Ambiguous War Silhouettes" comments on the
latest developments in Syria; p 3 (700 words).

3. Dmitry Andreyev article titled "New Technologies in the Ranks" looks at the new
automated system of combat controls being developed for Russia's Strategic Missile Forces; p
3 (200 words)



4. London-based Vitaly Makarchev article titled "The East Is a 'Delicate Affair'" considers
political developments in Egypt and Iran; p 14 (2,000 words)

Noviye Izvestia

1. Anatoly Dmitriyev article titled "Protest Equilibrium" says that about one-third of polled
readers believe that planned September protests will be even more populous than spring ones.
Yet about the same number of respondents said that in fall, protests would be the realm
of only politicians and active opposition supporters; pp 1-2 (150 words).

2. Vladivostok-based Nadezhda Krasilova article headlined "Manually Controlled APEC" gives
a brief rundown of the first day of the APEC summit in the Russian Far East; p 2 (250 words).

Tvoi Den

1. Anton Lednev writes in his article "Let Him Be Questioned" that Pussy Riot lawyer Mark
Feigin has been summoned to the Investigative Committee for questioning as a witness in the
case surrounding unrest at a May 6 opposition rally at Bolotnaya Ploshchad; p 2 (150 words).

Sept. 7, 2012/BBC Monitoring/©BBC

Related articles:

What the Papers Say, Sept. 6, 2012
What the Papers Say, Sept. 5, 2012
What the Papers Say, Sept. 4, 2012

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2012/09/06/what-the-papers-say-sept-7-2012-a17613

http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-sept-6-2012/467725.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-sept-5-2012/467653.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-sept-4-2012/467607.html

