
Vokrug Sveta Tight-Lipped on Gessen's
Departure
By Jonathan Earle

September 04, 2012

Masha Gessen Rodrigo Fernandez

Vokrug Sveta, Russia's oldest travel magazine, confirmed that a disagreement over authority
between the publisher and editors led to the departure of former editor-in-chief Masha
Gessen.

According to a company statement, excerpts of which were posted by RIA-Novosti,
the company neither confirmed nor denied Gessen's claim that the conflict stemmed from her
refusal to cover an expedition in which President Vladimir Putin would have released
endangered cranes into the wild.

Gessen, an outspoken opposition supporter, tweeted, "I'm leaving Vokrug Sveta
#thankputinforthat" on Monday, sparking speculation that she'd been pushed out
for political reasons.

https://www.themoscowtimes.com/author/jonathan-earle


Owner Sergei Vasiliyev asked her to cover the event, but she refused, considering the request
"editorial interference and a violation of the law on media," she told Bolshoi Gorod.

Gessen's predecessor, Sergei Parkhomenko, said there was no reason to doubt Gessen's
account, but added that he had never experienced pressure from Vasiliyev in his 2 1/2 years as
editor-in-chief.

Vasiliyev "was exceedingly professional. He never pressured me whatsoever," he said
by telephone, adding, "Maybe the times have changed. I don't know."

In July, Vokrug Sveta (Around the World) became the official partner of the Russian
Geographic Society, which is headed by Putin ally Sergei Shoigu. Putin is chairman of its board
of trustees.

At the time, Putin vaguely said the government was "supporting" the magazine, which is
privately owned. Gessen denied the claim.

She was unavailable for additional comment Tuesday, but she told Bolshoi Gorod that she
raised objections to the event in light of Putin's history of stage-managed excursions into the
wild.

Last August, state television showed footage of Putin emerging from the Black Sea in a
wetsuit, amphora shards in hand. His press secretary later admitted that the amphora had
been planted.

"Maybe the trees will be tied to their stumps," Gessen quipped, adding that it would be any
journalist's "professional duty" to debunk any shenanigans.

Alexander Grek, editor-in-chief of National Geographic's Russian edition and a direct
competitor of Vokrug Sveta, said the Putin incident was a pretext for Gessen's departure
and he believed that the magazine had been selling poorly.

"I don't think Parkhomenko or Gessen were good picks to head Vokrug Sveta. They're social-
political journalists working at a popular science magazine," he said.

National Geographic's Russian edition is published by Sanoma Independent Media, the parent
company of The Moscow Times.

Gessen is the author of "The Man Without a Face," a damning biography of Vladimir Putin,
and the co-organizer of a large protest on Putin's inauguration day.

Related articles:

Gessen Fired Over Putin Snub, She Claims
Esquire Reporter Grilled Over Chechnya Source
Sidelined by TV, Sobchak Takes Helm at Glossy Magazine

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2012/09/04/vokrug-sveta-tight-lipped-on-gessens-departure-a1753
3

http://www.themoscowtimes.com/news/article/gessen-fired-over-putin-snub-she-claims/467592.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/gessen-fired-over-putin-snub-she-claims/467592.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/sidelined-by-tv-sobchak-takes-helm-at-glossy-magazine/467328.html

