30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

What the Papers Say, Aug. 29, 2012

By The Moscow Times

August 29, 2012

wn B
“m

Igor Tabakov

Kommersant

1. Yulia Rybina and Nikolai Sergeyev article headlined "Sheikh and Peace Blown Up

in Dagestan'" reports on a suicide bombing in Dagestan that killed prominent local religious
scholar Sheikh Said Atsayev. The bombing is seen as an attempt to undermine efforts

at religious reconciliation in the republic; pp 1, 5 (878 words).

2. Sergei Petunin and Maxim Ivanov article headlined '"Party Line Crosses Mayoral Career"
says a visit of the first deputy presidential chief of staff Vyacheslav Volodin to Saratov region
as part of the local parliamentary campaign has culminated in a scandal. Volodin said

the mayor of the town of Balakovo should resign after alleging that federal funding for the
town depended on how well United Russia fared at the election. The now ex-mayor took

the hint; pp 1-2 (1,015 words).

3. Alexandra Bayazitova article headlined ""Small Borrowers Pose Big Risks' says Russian


https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times

banks are boosting their financial reserves in anticipation of another turn of the financial
crisis; pp 1, 8 (579 words).

4. Roman Rozhkov article headlined "Internet Companies Tearing Pages Out of Website
Blacklists" says Russian Internet companies have drafted proposals on the implementation
of a bill regarding the protection of children from harmful online content. Roskomnadzor,
the Russian communications watchdog, is tasked with introducing a website blacklist; pp 1, 9
(526 words).

5. Ivan Safronov article headlined "President Inspects Ancient Bolgar and New Koran"
comments on President Vladimir Putin's visit to Tatarstan, where he presented state awards
to the mufti injured in a recent terror attack, as well as to the widow of his deputy, who was
killed; p 2 (511 words).

6. Alexander Voronov article titled ''Sergei Sobyanin Is Looking for Talent" says the Moscow
mayor has announced the establishment of an HR pool for senior City Hall officials.
Candidates will be selected before the end of the year using an open selection process; p 2
(400 words).

7. Maxim Ivanov article headlined "People Didn't Understand Punk Prayer" says a recent
public opinion poll has shown that most Russian respondents believe the jailed members
of Pussy Riot punk band are guilty of hooliganism and sacrilege. Only 11 percent

of respondents saw a political subtext in the actions of the girls; p 3 (458 words).

8. Grigory Tumanov and Alexander Asadchy article headlined "Sentence Device Goes Off
in Smolensk' comments on Tuesday's eight-year jail term handed down to Other Russia
activist Taisia Osipova on charges of selling drugs; p 3 (539 words).

9. Alexander Chernykh article headlined "Alexei Navalny Woven Into Wicker" recaps a search
that the Investigative Committee carried out at the business of the parents of protest leader
Alexei Navalny on Tuesday; p 3 (507 words).

10. Anna Pushkarskaya article titled '"Karinna Moskalenko Loses Battle for European Court
Judge" says Moscow City Court yesterday rejected an appeal from rights activist Karinna
Moskalenko, who sought to have the results of a search by the Ministry of Justice for a judge
for the European Court of Human Rights from Russia overturned; p 3 (600 words).

11. Khabarovsk-based Yevgenia Sycheva article headlined "Ambitions Beyond Region"
compares and comments on the policies of former Khabarovsk region Governor Viktor
Ishayev and his successor, Vyacheslav Shport; p 4 (2,402 words).

12. Sergei Mashkin article headlined "Four Killed in Revenge for Terror Attack at Funeral"
reports on a special operation carried out in Ingushetia yesterday to capture a local criminal
lord, Artur Getagazhev, who is suspected of organizing a terror attack on Aug. 19 in the
republic. Getagazhev has not been found, but law enforcement officials have said four rebels
have been killed and two of Getagazhev's bodyguards have been captured; p 5 (300 words).

13. Yelena Chernenko and Maxim Yusin article headlined '""There Will Be No Syrian
Breakthrough'" says an emergency meeting of the UN Security Council initiated by France is



unlikely to resolve the Syrian problem, as many countries, including Russia, have refused
to attend. The authors say this means that the situation in Syria is unfolding along the Libyan
scenario; p 6 (667 words).

14. Sergei Strokan article headlined "Mitt Romney Off to Hurricane Start' says not only
hurricane Isaac, which has upset Republican convention plans, but also the skepticism of U.S.
voters will adversely affect Mitt Romney's election prospects. Romney is set to be nominated
as the official Republican presidential candidate at the convention; p 6 (503 words).

15. Olga Mordyushenko and Anna Solodovnikova article headlined "Officials Returning
to Gazprom'" says Russian officials will return to Gazprom's management to oversee
the company's investments and business strategy; p 7 (471 words).

16. Olga Mordyushenko article titled ""Russia and Belarus to Redivide Common Potash' says
Russia and Belarus are ironing out the final details of the joint operations of Uralkali
and Belaruskali, two national potash giants, due to commence on Sept. 1; p 9 (350 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Alexandra Samarina article headlined "Bloggers to Be Caught by the Tongue' says United
Russia has prepared amendments to defamation legislation enabling law enforcement
agencies to punish anonymous online critics of the authorities. Experts are said to doubt that
this initiative can be seen through; pp 1-2 (566 words).

2. Vladislav Malstev article headlined "Cross Response" says that while some unidentified
opposition activists have pledged to cut down more crosses around Russia, a group

of Orthodox believers associated with the pro-Kremlin Nashi youth movement tried to disrupt
a performance dedicated to Pussy Riot. Meanwhile, a United Russia deputy has said he is
drafting legislative amendments to toughen punishment for religious vandalism; pp 1, 3

(1,150 words).

3. Sergei Kulikov article headlined ""Russia Sliding Into Crisis After All" says the growth of the
Russian economy has slowed down. Experts are pessimistic about what is in store for the
Russian economy; pp 1, 4 (774 words).

4. Igor Naumov article headlined "Petrol Ready for New Price Records" says one liter of fuel
may cost 32 rubles (around $1) at Moscow gas stations by the end of the year; pp 1, 4 (794
words).

5. Yury Roks article headlined "Document for the Partially Recognized" says Washington has
recognized the neutral passports of the residents of Georgian breakaway republics Abkhazia
and South Ossetia, which means that they will now be able to get U.S. visas; pp 1, 6 (526
words).

6. Vladimir Skosyrev article headlined ''Japanese Ambassador Offended in China' reports
on an aggravation in Chinese-Japanese relations after a flag was torn off the Japanese
ambassador's car in Beijing. Meanwhile, the U.S. and Japanese navies have started a joint
exercise to practice the liberation of Japanese islands from ''foes'; pp 1, 6 (524 words).



7. Editorial headlined "Loyalty and Illegal Enrichment" comments on the "system-defining"
role that corruption plays in the present Russian political system, coming to the conclusion
that the fight against corruption is unlikely to culminate in success; p 2 (469 words).

8. Vladimir Mukhin article headlined "Organizational Discrepancies of Collective Defense"
comments on the preparations for the first large-scale CSTO (Collective Security Treaty
Organization) military drill in the South Caucasus, which is set to begin on Sept. 3. In light

of the many regional conflicts and disagreements, representatives of the CSTO member states
discussed "improvements to the structure of the system of collective security" at a meeting
in Moscow on Tuesday; p 2 (644 words).

9. Olga Shulga article titled ""Court Does Not Heed Medvedev' comments on the sentence
passed in the Taisia Osipova case Tuesday, which rights activists say is part of authorities'
strategy of intimidation; p 3 (500 words).

10. An opinion piece by Professor Viktor Sheinis titled "Difficult Path to Peace' comments
on the obstacles in the way of a Nagorno-Karabakh settlement between Armenia
and Azerbaijan; p 3 (600 words).

11. Anton Khodosevich and Sokhbet Mamedov article headlined "Aliyev Prefers Minsk
to Tehran'" says the Azerbaijani president has gone to Minsk instead of Tehran. The heads
of Azerbaijan and Belarus thus decided to ignore the Non-Aligned Movement summit in Iran;

p 6 (554 words).

12. Nikolai Surkov article headlined "Cairo Looking for Regional Recipe for Syria' says Egypt
has proposed putting together a regional contact group on Syria. In any case, Egypt's vision
for a Syrian settlement also turns on the resignation of Bashar Assad as a key point in the
plan; p 6 (464 words).

Vedomosti

1. Yelena Maznyeva article headlined '""Warning to Gazprom' says the Economic Development
Ministry is urging Gazprom to become more efficient as the gas monopoly is facing serious
problems on European markets as a result of competition from U.S. shale gas exports; pp 1, 8
(828 words).

2. Maria Zheleznova and Anastasia Kornya article headlined "Organizing Democracy"
provides an update on the work of the opposition Coordination Council in preparation

for elections in October. Opposition activists have started to form regional commissions.
Experts say this experience will come in handy for ordinary elections; pp 1-2 (658 words).

3. Ksenia Boletskaya and Yekaterina Sobol article headlined "Fly Aboard Aeroflot Rockets"
says Aeroflot's first viral advertising campaign — posters at Brussels airport showing military
hardware parading past the Kremlin wall — has been perceived as a threat and a
demonstration of Russia's military might; p 1 (352 words).

4. Editorial headlined "Cutting in the Wrong Place' comments on authorities' plans to cut
financing for scientific research funds; pp 1, 4 (553 words).



5. Alexei Nikolsky article titled ""Bypassing Chemezov'" says military enterprises controlled

by the Defense Ministry will become direct importers of armaments in three sectors — special
vehicles, unmanned drones and simulators for ground forces — without the involvement

of Rosoboronexport, the official state arms exporter; p 2 (450 words).

6. Anastasia Kornya article headlined "Not in Accordance With Medvedev' carries pundit
comment on the sentencing of opposition activist Taisia Osipova, said to be evidence of a
growing confrontation between the authorities and society; p 2 (350 words).

7. Yevgenia Pismennaya and Yekaterina Kravchenko article titled ""No Arm Twisting" says
First Deputy Prime Minister Igor Shuvalov has said Russia is planning to wrap up negotiations
on joining the Organization for Economic Cooperation and Development, or OECD, by 2013
and become a full-fledged member by 2014 and provides expert comment on the negotiation
process; p 3 (350 words).

8. Another editorial headlined "More Important Than Sense' criticizes authorities' hard-line
intolerance against any dissent, as evidenced by the verdicts in the Pussy Riot and Taisia
Osipova cases, among other things; p 4 (299 words).

9. Vasily Kashin article headlined "World Map: Uncertain Future' comments on signs of an
Asian arms race and says China's regional policy is reminiscent of a new Cold War; p 4 (725
words).

10. Article by opposition politician Vladimir Milov headlined "Harmful Migrants'" slams
the current migration policy for giving rise to crime and adversely telling on the living
standards of locals; p 4 (392 words).

11. Natalya Kostenko interview with Akhmed Bilalov, CEO of North Caucasus Resorts and vice
president of the Russian Olympic Committee, speaking on the development of tourism in the
North Caucasus; p 5 (4,586 words).

12. Gleb Sitkovsky article titled "Being Judge Syrova' comments on a Teatr.doc production
of an "eyewitness' play about the Pussy Riot case involving first-hand participants that was
interrupted by a group of religious activists; p 6 (450 words).

13. Roman Dorokhov and Ksenia Boletskaya article titled '"Europe Minus Moskva.fm" says
major Russian radio stations want to have online radio archive service Moskva.fm/Piter shut
down; pp 7, 11 (400 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Kira Latukhina article titled "Price of Peace' recaps Vladimir Putin's visit to Tatarstan; p 2
(600 words).

2. Yury Gavrilov article headlined "Circle Defense" details security arrangements for the APEC
summit in Vladivostok. On Tuesday, Chief of General Staff Nikolai Makarov explained how
Russian servicemen would be providing security at the summit; p 2 (400 words).

3. Sergei Toporkov article headlined "Economy on Two Legs" comments on First Deputy
Prime Minister Igor Shuvalov's approach to Russia's policies in Asia ahead of the Asia Pacific



Economic Cooperation summit in Vladivostok; p 3 (761 words).

4. Vladimir Bogdanov article titled "Police to Come to Church" says police will patrol religious
sites in the wake of vandalism attacks on holy relics around Russia; p 3 (350 words).

5. Vadim Davydenko and Akhmed Dagiyev article titled ""Act of Godlessness' reports on a
suicide bomb attack on a prominent religious scholar in Dagestan on Tuesday; p 5 (350
words).

6. Lev Grishin article headlined ""Kurdish Spring Around the Corner" says the Syrian
opposition cannot come to an agreement on the future of the country's Kurds, who are said
to be supporters of Bashar Assad; p 8 (607 words).

Izvestia

1. Alexandra Yermakova article headlined "Olympic Loans Go Offshore' recaps the results
of an Audit Chamber probe into loans made for Sochi Olympics projects. The Audit Chamber
has apparently uncovered some significant risks; pp 1-2 (980 words).

2. Dmitry Runkevich article headlined "People to Be Paid for Corruption Reports" says
the Russian authorities are planning to reward people who provide information about cases
of corruption; pp 1, 3 (591 words).

3. Igor Agapov article headlined "Roskomnadzor Wants to Fine for Foul Language' says
the Roskomnadzor communications watchdog wants to fine media for the use of obscenities
in their broadcasts and publications; pp 1, 3 (456 words).

4. Pavel Panov article headlined ""United Aircraft Building Company Creates New Generation
Sukhoi Superjet' details plans by the Russian United Aircraft Building Company to build new-
generation Sukhoi Superjet planes; pp 1, 3 (428 words).

5. Ivan Cherebko article titled ""Glonass Money Hangs in the Budget" says delays in adopting
a federal program for funding Glonass system development may see Russia fall behind
competitors with regard to the development of satellite navigation; pp 1-2 (500 words).

6. Olga Zhermeleva article titled ""Human Rights Council Weeds Out Candidate List" says
the Presidential Human Rights Council has published a shortlist of candidates who will be
competing for 13 spots on the council; p 2 (450 words).

7. Alexei Mikhailov article headlined "Russia to Transport NATO Cargo From Afghanistan"
says a number of NATO member states including Georgia will use the transit base
in Ulyanovsk to take their equipment out of Afghanistan; p 7 (575 words).

8. Kostantin Volkov article headlined " Syrian Refugees Overcrowding Turkey" says the influx
of Syrian refugees is becoming a serious problem for Turkey; p 7 (473 words).

9. Igor Yavlyansky article titled "U.S. Converting Arab Revolutions Into Military-Industrial
Complex Profits" says U.S. arms exports reached record highs last year, after a number

of Arab states purchased large batches of American fighter jets and air defense systems.

The article features topical pundit comment, comparing the U.S. position with that of Russia;



p 7 (350 words).

10. Konstantin Pukemov article headlined '"Russian T-50 Fighter to Be Safeguarded Against
'Freezing'" says the Industry and Trade Ministry will spend 68 million rubles ($2.1 million)
on the development of software for the T-50 fifth-generation fighter; p 8 (511 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Yulia Chernukhina article headlined '""What Things Are Being Woven Against Navalny"
reports on a small factory owned by Alexei Navalny's parents whose business was searched as
part of a criminal case against the protest leader; pp 1-2 (750 words).

2. Ignat Kalinin article headlined "Osipova Sentenced as Traitor" comments on the eight-year
sentence to opposition activist Taisia Osipova; pp 1-2 (586 words).

3. Dmitry Popov article headlined "Interior Ministry Afraid of Its Personnel" comments on the
Voronezh police chief banning policemen from driving personal vehicles at night; p 1 (345
words).

4. Anastasia Rodionova article headlined "Nemtsov Losing Sleep Over President's Watches"
comments on a new report co-authored by opposition activist Boris Nemtsov that claims that
Vladimir Putin has lots of luxury assets; p 2 (505 words).

5. Melor Sturua article headlined '"Republicans Open 'Hurricane' Convention' says hurricane
Isaac has detracted public attention from the Republican Party convention in Florida; p 3 (781
words).

Novaya Gazeta

1. Article by prominent lawyer Genri Reznik headlined ""Escape From Territory of Law"
in which he refers to the verdict in the case of punk group Pussy Riot as an "appalling
violation of the basics of a criminal trial"; pp 1-2 (800 words).

2. Andrei Sukhotin report "By Name, Personally, to Kopeck' says that Dmitry Gudkov, a State
Duma deputy from the Just Russia party, has begun to publish information about the incomes
and property of United Russia parliamentarians; p 3 (700 words).

3. Co-chairman of the combined Republican Party of Russia and People's Freedom Party
Vladimir Ryzhkov's explanatory note in which he says the party has prepared a complaint

to the regional electoral commission over the refusal to register the party's list of candidates
in the election to the Barnaul city council; p 4 (450 words).

4. Andrei Ostrovsky report "Are You Ready for the Summit Yourselves?" says that a special
regime has been introduced in Vladivostok ahead of the APEC summit; pp 13-14 (1,500 words).

5. Alexei Polukhin article headlined "Galley Turns Away From Reform Course" analyzes
President Vladimir Putin's approach to pension system reform; p 7 (683 words).

6. Alexei Polukhin article headlined "One Tomography Scanner Principle" details violations
of the law regarding the purchase of expensive medical equipment in Russia; p 9 (1,135



words).

7. Natalya Zotova interview with musician and public activist Alexei Kortnev headlined
"People in Love With Putin Do Not Feel Irony" looks at the protest movement in Russia; p 15
(1,000 words).

RBC Daily

1. Alexander Litoi report "Party's Gold" says that one of the leaders of the Solidarity
movement, Boris Nemtsov, has presented a report titled ''Life of a Galley Slave: Palaces,
Yachts, Cars, Aircraft and Other Accessories'' about the life of the Russian elite, while Yabloko
party leader Sergei Mitrokhin has published information on the businesses of United Russia
deputies; p 2 (600 words).

2. Yulia Yakovleva report ''Independence Day" looks at the verdict delivered to opposition
activist Taisia Osipova; p 2 (600 words).

3. Valeria Khamrayeva report '"Forgotten 'Front'" says that according to a poll conducted
by the Levada Center, only four percent of Russians trust the All-Russia People's Front; p 2
(400 words).

4. Yevgeny Basmanov report ""Millionaire Goes to White House' says that Mitt Romney has
been approved as the Republican presidential candidate; p 4 (600 words).

5. Yulia Mineyeva report "STS Media Shares Considerably Resold Now' says that according
to many experts, the shares of STS Media are undervalued; p 9 (500 words).

Noviye Izvestia

1. Nadezhda Krasilova report '"Blood Case'' says that Russian migration policy puts in place
obstacles for skilled staff and procreates illegal migrants; pp 1-2 (700 words).

2. Article by UN Secretary General Ban Ki-Moon looks at international military arsenals
and military spending; pp 1-2 (600 words).

3. Nadezhda Bulanova report "'Generous' Court" looks at the verdict given to opposition
activist Taisia Osipova; p 2 (450 words).

4. Yulia Savina report "They Weave Evidence'' says that investigators have searched a small
business owned by opposition activist Alexei Navalny's parents; p 2 (450 words).

5. Margarita Alyokhina report ""On Verge of Breakdown'' says that opponents of the Pussy Riot
group have attacked a theater during a performance about the group and are ripping T-shirts
with the band members' images off people; p 5 (400 words).

Moskovskiye Novosti

1. Alina Garbuznyak report "This Is Not to Be Discussed" says that Putin's initiative to make
state purchases transparent has failed; pp 1, 4 (600 wordso.



2. Alexandra Beluza report "President Needs Dialogue'' publishes Russian rights activists'
comment on the reasons why they are ready to work in the presidential human rights council,
p 3 (500 words).

3. Marina Lepina report "8 Years for Nine Grams" says that a court in Smolensk has sentenced
opposition activist Taisia Osipova to a term in prison that is twice as much as the prosecutor
asked for; p 3 (800 words).

4. Mikhail Moshkin report "Flying Squad of Cross-Cutters' looks at several instances
of Orthodox crosses being destroyed in Russian regions; p 3 (500 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Yelena Chinkova report "You Do Not Know What It Is to Suffer' says Russian radicals have
destroyed Orthodox crosses in Arkhangelsk and Chelyabinsk regions in retaliation for "the
harsh treatment of defenseless Russian girls from Pussy Riot and for the statements

of militants from the Orthodox Church about the setting up of armed units"; p 3 (450 words).

2. Natalia Nesterova report ""Hyde Park Named After Gorky' says that two permanent venues
to carry out protests are being set up in Moscow; p 5 (600 words).

3. Alexander Kots report "Spiritual Leader Blown Up in Dagestan'" says that Islamic scholar
Said Afandi Atsayev has been killed as a result of a suicide bomber attack in Dagestan; p 6 (200
words).

4. Viktor Baranets interview with retired Colonel General Leonid Ivashov, the president of the
Academy of Geopolitical Problems, in which he speaks about U.S. policy in relation to Syria; p
16 (1,300 words).

Krasnaya Zvezda

1. Viktor Ruchkin report "Tehran Goes to Damascus's Rescue' looks at the situation in Syria
and at the 16th Non-Aligned Movement (NAM) summit in Tehran that focuses on the
settlement of the Syrian crisis; p 3 (800 words).

2. Vladimir Kozin report '"Barack Obama: Military and Political Results of His Presidency"
looks at U.S. policy and at what may change after the presidential election on Nov. 6; p 3 (700
words).

Related articles:

» What the Papers Say, August 28, 2012
e What the Papers Say, August 27, 2012
o What the Papers Say, August 24, 2012

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2012/08/29/what-the-papers-say-aug-29-2012-a17366


http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-aug-28-2012/467222.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-aug-27-2012/467162.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-aug-24-2012/467072.html

