What the Papers Say, July 26, 2012

July 26,2012

——=
—_— e

W
e T

Igor Tabakov

Kommersant

1. Yelena Kiseleva and Yegor Popov article headlined "Sergei Chemezov Implants Chips" says
that the government will soon hand over its stakes in 16 companies to the Russian state
corporation Russian Technologies, which will launch production in the microelectronics

and fire-fighting equipment industries; pp 1, 7 (870 words).

2. Kirill Belyaninov and Gennady Sysoyev article headlined ""Proper Cancellation of Jackson-
Vanik Amendment" says that U.S. Congress, which planned to replace the Jackson-Vanik
amendment with the Magnitsky bill, is now seeking additional measures to control

the Russia's compliance with WTO rules; pp 1, 6 (638 words).

3. Dmitry Butrin and Alexander Chernykh article headlined '"CPRF Included in School
Curriculum' says that the bill on education will be discussed today at a government meeting
before submission to the State Duma on July 26. The bill does not envisage drastic changes

to the education system, so the Communist Party of the Russian Federation has agreed to back
it if the party's proposals are taken into account in the final version; pp 1-2 (786 words).



4. Sergei Sobolev article headlined "TV Channels to Muffle Music" says that the Russian music
TV channel Muz-TV will be rebranded and renamed into the TV channel YU in the autumn.
Another music TV channel, MTV Russia, may be closed down in 2013. Low ratings of both TV
channels are behind the moves; pp 1, 10 (719 words).

5. Irina Nagornykh et al. article headlined "Central Elections Commission Reshuffles Staff"
says that the Central Elections Commission has recommended candidates for the chairmen
of the elections committees in the Orenburg, Omsk and Ivanovo regions; p 2 (623 words).

6. Alexei Shapovalov article headlined ""They Propose to Calculate GDP in Autumn' says that
the Economic Development Ministry expects Russia's economic growth to speed up in the
second half of the year, although recent macroeconomic research by the ministry did not find
anything in support of this suggestion. Meanwhile, the European Bank for Reconstruction
and Development has decreased its forecast for Russia's GDP growth in 2012; p 2 (599 words).

7. Sofya Samokhina article headlined "Boris Titov Grows Structurally" looks at how the job
of the Russian business ombudsman will be organized; p 2 (571 words).

8. Viktor Khamrayev article headlined "Krymsk Received Faked Alarm" says that President
Vladimir Putin has attended a meeting of the interdepartmental commission set to deal with
the aftermath of the flood in the Krasnodar region. At the meeting, Investigations Committee
head Alexander Bastrykin blamed the Krymsk town authorities for the tragedy; p 3 (939
words).

9. Natalya Korchenkova article headlined ""People Want to Recognize Faces of 'Foreign
Agents'" says that a public opinion poll conducted by the All-Russia Public Opinion Research
Centre (VTsIOM) has shown that 67 percent of Russians consider the law on foreign-funded
NGOs a good measure to prevent foreign interference in Russia's domestic affairs. Only 16
percent of respondents think that the law is meant to suppress the opposition; p 3 (597
words).

10. Konstatin Voronov and Yana Yanushkevich article headlined "Disposal of Ammunition
Begins on Road" says that yesterday a freight train carrying outdated ammunition to a
disposal site caught fire and partly exploded in the Novosibirsk region; p 4 (564 words).

11. Alexei Sokovnin article headlined "Rasul Mirzayev Appears Before Website" says that

the trial of street-fighting champion Rasul Mirzayev, charged with delivering a fatal blow to a
student, has begun in Moscow's Zamoskvoretsky Court. The court hearing was broadcast
online; p 4 (579 words).

12. Andrei Smirnov article headlined "Attempted Murder of Tatar Muftis Not Spotted
in Books" says that four men detained on suspicion of the attempted murder of Tatarstan's
Mufti Ildus Faizov have been released; p 5 (611 words).

13. Oleg Rubnikovich et al. article headlined '"Party Sideslip" says that A Just Russia members
Leonid Karagod and Vladimir Myasin, charged with an attempt to sell a State Duma seat to a
businessman for 7.5 million euros ($9.1 million), have received short prison sentences, half
of which they have already served while the investigation into the case was conducted; p 5
(665 words).



14. Maxim Yusin article headlined "Syria Exports Civil War' says that the conflict in Syria may
trigger a civil war in Lebanon. Experts warn that Iran may take advantage of the move
to strengthen its geopolitical influence in Lebanon; p 6 (409 words).

15. Kirill Belyaninov and Yelena Chernenko article headlined "Pentagon Strips Russia of Secret
Access' says that the U.S.A. has invited Russian representatives to attend the tests of its
missile defense system on the Kwajalein atoll in the Pacific Ocean, one of the most secret
facilities of the Pentagon, but later changed its mind; p 6 (744 words).

16. Maria Yefimova article headlined "Israeli Prime Minister Gathers Majority to Suppress
Iran" says that the Israeli prime minister has offered ministerial posts to supporters of tough
actions against Iran; p 6 (422 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Tatyana Ivzhenko article headlined "Kiev Takes Moscow's Hint' says that Ukrainian
President Viktor Yanukovych has submitted to the Ukrainian parliament a bill seeking

to ratify a free trade agreement in the CIS. Russia's hint at new trade wars with Ukraine has
probably influenced the situation, the article says; pp 1, 4 (971 words).

2. Sokhbet Mamedov article headlined "Aliyev Begged to Stay Third Term" says that
Azerbaijan's ruling party has nominated the incumbent president of the country as its
candidate in the next presidential election to be held in 2013; pp 1, 6 (495 words).

3. Igor Naumov article headlined "Open Government Blows Off Steam in Myasnitskaya
[Ulitsa]" says that Prime Minister Dmitry Medvedev has met experts from the Open
Government project to discuss the education bill at one of the premises of the Higher School
of Economics, causing traffic jams in central Moscow; pp 1, 4 (734 words).

4. Vladimir Skosyrev article headlined "Chinese Economy Lands Softly" says that the Chinese
economy has been gradually overcoming a setback in manufacturing thanks to measures
taken by the authorities; pp 1, 7 (645 words).

5. Vladimir Mukhin article headlined "Soldiers' Mothers Interfere in Syrian Issue" says that
according to the nongovernmental organization Soldiers' Mothers of St. Petersburg, young
conscripts, who should not serve in military conflict zones, are among the crew members
of Russian military vessels heading for Syria; pp 1, 2 (558 words).

6. Editorial headlined "Will We Greet November With Guns in Our Pockets?" says that
a referendum on legalizing short-barreled firearms in Russia may be held in late September
and lists the disadvantages of free firearms trade, which concern Russians; p 2 (537 words).

7. Ivan Rodin article headlined "Internet 'Bums' in White House [Seat of the Russian
Government]'" says that the website of the Russian government, which has been operating
for two months, lacks information about certain ministries, including not only their websites,
but also their addresses and contact information; p 3 (707 words).

9. Alexei Gorbachev article headlined "Rally Against 'Bolotnaya Case' Not to Be Crowded" says
that a rally in support of those detained as part of the criminal investigation into the May 6



unrest on Moscow's Bolotnaya Ploshchad will be held today in Moscow. The organizers of the
rally promised not to violate the law and hold the rally as agreed with city authorities; p 3 (722
words).

10. Grigory Mikhailov article headlined "U.S.A. Wants to Keep Airbase in Kyrgyzstan' says that
the U.S. Congress has debated the future of the U.S. military base Manas deployed

in Kyrgyzstan. Washington is holding talks with Bishkek on the future of the U.S. military
contingent in the republic; p 6 (712 words).

11. Yury Paniyev article headlined '""Mitt Romney: 'Reset' Is Betrayal' says that Republican
presidential candidate Mitt Romney has accused the White House of "betraying national
interests' referring to the reset policy with Russia. Romney is on his first foreign tour: he will
visit Britain, Israel and Poland; p 7 (749 words).

12. Darya Cirlyuk article headlined "Europe in Drone Fever" says that France and Britain
agreed to jointly develop drones; p 7 (400 words)

Vedomosti

1. Ksenia Boletskaya article headlined "Sentence From Mikhalkov' says that the first criminal
proceedings on copyright violations have been launched in Russia following a complaint
from the Russian Union of Copyright Holders; p 1 (700 words).

2. Yevgenia Pismennaya and Yekaterina Kravchenko article headlined "State to Take
Pensions' says that Deputy Prime Minister Olga Golodets has suggested reducing wage
contributions to the accumulated component of pensions from the current 6 percent to 2
percent and using the saved money to cover the Pension Fund's deficit; pp 1, 3 (700 words).

3. Yelena Vinogradova and Anton Filatov article headlined ""Master of Champion" says that
businessman Arkady Rotenberg, an old friend of President Putin, will become the owner of the
Moscow-based hockey club Dinamo; p 1 (400 words).

4. Editorial headlined "God, Please, Do Not Burn'" criticizes the Russian authorities' forest
management policy in the light of serious wildfires in Siberia and the Far East and says that
people in Siberia literally prayed for rain; pp 1, 4 (500 word).

Rossiiskaya Gazeta

1. Vladislav Kulikov article headlined '"Not Allowed in Jail" says that the Federal Prison Service
has suspended the employment of new workers because there are plans for reorganizing
the agency; pp 1, 7 (800 words).

2. Kira Latukhina report headlined '"Not Guilty Until Court Rules' describes President Putin's
visit to the Krasnodar region to inspect the progress of work to eliminate the aftermath of the
flood; p 2 (1100 words).

3. Tamara Sergeyeva article headlined "Fight of Nanay Boys" looks at the fight against
corruption in Russia and its results; p 5 (1100).



RBK Daily

1. Anna Reznikova article headlined "It Will Be Bad or Worse'" says that experts from the
Higher School of Economics have drafted two scenarios of Russia's economic development
within the next three years. Both scenarios are pessimistic; p 1 (500 words).

2. Yelizaveta Sergina article headlined "Advertising Heat Felt on Internet" says that

the largest Internet companies Facebook, Mail.ru Group and Google may be found guilty
of violating the new law prohibiting advertising of alcoholic beverages online. The Federal
Anti-Monopoly Service will carry out a probe into the issue; pp 1, 10 (300 words).

3. Galina Starinskaya article headlined "Rosneft to Be Reshaped' says that a substantial
reshuffle is expected in the Russian oil company Rosneft; p 6 (600 words).

4. Olesya Yelkova article headlined "Sibur and TNK-BP Add On Gas'' says that the Sibur oil
holding company and the Russian-British joint venture TNK-BP have decided to launch yet
another joint project; p 6 (500 words).

lzvestia

1. Anastasia Alexeyevskikh article headlined ""Banks Expect Ruble Devaluation in Autumn"
says that according to research conducted by the Higher School of Economics and the
Corporate Financing Bank, banks earned 74.2 billion rubles (some $2.25 billion) in May

on ruble devaluation. The research forecasts another ruble devaluation in August; pp 1, 4 (800
words).

2. Roman Vetrov article headlined ""Russian Interior Ministry Revives Legendary RUBOPs"
says that the Interior Ministry's district directorates for combating organized crime, which
were disbanded in 2008, may be re-established in Russia this autumn; pp 1, 4 (800 words).

3. Anastasia Rudakova article headlined '"Customs Union Produces No Results So Far'' says
that trade turnover between Russia, Belarus and Kazakhstan has not changed after
the Customs Union was set up two years ago; pp 1, 4 (500 words).

4. Anna Polyukhovich article headlined "Highly Explosive Billions" says that the fire onboard
a military train in the Novosibirsk region has become the seventh accident linked to the
disposal of outdated ammunition since the beginning of the year. Russia will spend 39 billion
rubles (some $1.18 billion) on getting rid of outdated ammunition in 2011-20; p 1 (200 words).

Noviye Izvestia

1. Margarita Alekhina et al. article headlined "Volunteers Against Will" contemplates a bill
that seeks to regulate the work of volunteers in Russia and features experts' comments on the
issue; pp 1, 5 (1,099 words).

2. Anastasia Maltseva and Alyona Kutyrkina article headlined "We Lose Him" says that Karelia
blogger Maxim Yefimov, accused of extremism for criticizing the Russian Orthodox Church,
has fled from Russia; pp 1, 5 (410 words).

3. Anatoly Stepovoi article headlined "Agents of His Majesty" says that Russian human rights



activists have split over the law toughening control over NGOs financed from abroad. Some
are opposing the law, others are ready to adjust to it; p 2 (624 words).

4. Nikolai Snezhkov article headlined "From Now on He Threatens Russians'' says that
Republican presidential candidate Mitt Romney intends to run his election campaign focusing
on criticizing President Barack Obama and Russia; p 2 (461 words).

5. Vladimir Stolyarov article headlined "Investment in Russia's Future" says that the Russian
oil company Rosneft plans to buy BP's stake in the Russian-British joint venture TNK-BP; p 3
(728 words).

Trud

1. Sergei Frolov article headlined "Do We Become Kinder When We Arm Ourselves?" criticizes
Federation Council senator Alexander Torshin's initiative to legalize short-barreled firearms
in Russia; p 2 (522 words).

July 26, 2012/BBC Monitoring/ ©BBC

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2012/07/26/what-the-papers-say-july-26-2012-a16551



