%, Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Sistema Sells TV Stake to City Hall

By Irina Filatova

July 18,2012

The Sistema holding, controlled by tycoon Vladimir Yevtushenkov, operates a broad portfolio of assets
from oil to media. Maxim Stulov

Diversified conglomerate Sistema said Wednesday that it had sold its stake in television
company Moskovia to City Hall, as holding the asset was no longer promising.

"We initially bought the asset with certain development prospects, but they were not justified,
so we decided to sell the asset," Sistema's spokesman Vsevolod Sementsov said by telephone.

Central Fuel Company, which is fully owned by City Hall's Property Department, said on its
website that it had acquired 56 percent of Moskovia, which operates Channel Three that
broadcasts in Moscow and the Moscow region and shares a frequency with the TV-Center
channel.

The sides didn't disclose the size of the deal.

City authorities might subsequently acquire the remaining 44 percent in the company, which


https://www.themoscowtimes.com/author/irina-filatova

is held by retail investors, as the Federal Anti-Monopoly Service approved an application
by Central Fuel Company to acquire 100 percent of Moskovia, according to a statement on the
service's website.

Sistema, whose media assets include film production company Russian World Studios

and digital channels operator Stream, bought the stake in Moskovia from a company affiliated
with a business of banker and former senator Sergei Pugachyov last year. The deal was
reportedly worth $22.7 million.

Sistema hoped that the deal would pave the way for increasing its stake in TV-Center
controlled by City Hall, Vedomosti reported Wednesday, citing unidentified senior executives
with the company.

But Sistema, which holds a meager 0.7 percent in the channel, had to give up its plans, as it
failed to reach an agreement with the city administration on the price, Interfax reported
Tuesday, citing a market source. Sistema considered developing Moskovia separately

from TV-Center economically unviable, the report said.

Channel Three reached a total of 3.9 percent of TV viewers above 18 years old between January
and June, while the share of TV-Center reached 4.5 percent, Vedomosti reported Wednesday,
citing figures of TNS Russia.

TV-Center, as well as other media owned by regional and municipal authorities, was due to be
privatized, in line with instructions by then-President Dmitry Medvedev, who said in late
2010 that authorities shouldn't own "plants, newspapers, steamboats."

City Hall spokesman Boris Bulai told The Moscow Times in April last year that
the privatization of the channel hadn't been under discussion.

He declined to comment on the issue Wednesday.

City Hall might subsequently merge TV-Center with Moskovia, as they share one frequency,
which is not very convenient, said Ilya Rachenkov, an analyst with Investcafe.

"By acquiring Moskovia, City Hall can fully control the frequency,' he said.

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2012/07/18/sistema-sells-tv-stake-to-city-hall-a16370



