
What the Papers Say, July 6, 2012
By The Moscow Times

July 05, 2012

Igor Tabakov

Kommersant

1. Maria Cherkasova and Sergei Sobolev article headlined "Airlines to Be Selected on Bases
of New Criteria" says that the Transportation Ministry is going to revise rules for selecting
airlines to fly international routes; pp 1, 4 (684 words).

2. Sofia Samokhina article headlined "Ombudsman Speaks About Rights of One Person" says
that business ombudsman Boris Titov has discussed his duties and powers with President
Vladimir Putin. He will be entitled to suspend the fulfillment of "officials' decisions" and will
set up a regional chain of ombudsmen; pp 1, 2 (652 words).

3. Sergei Strokan article headlined "Tajikistan Making Mountain Out of Base" says that
a scandal between Russia and Tajikistan is escalating as Dushanbe has put forward obviously
unacceptable conditions for the extension of a lease for the Russian base in Tajikistan. Experts
attribute Dushanbe's move to a more active role of the U.S. and China in the republic and warn

https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times


that Moscow may lose its positions in Tajikistan; pp 1, 5 (692 words).

4. Nikolai Sergeyev and Sergei Mashkin article headlined "Aleksandr Bastrykin Holds Session
on Future Results" says that the Investigative Committee may acquire new functions, control
over operational and investigative activities being the most important of them; pp 1, 4 (1,024
words).

5. Natalya Korchenkova and Maxim Ivanov article headlined "'Anti-Putin' Ones Denied
Chances for Power" says that polls conducted by the Levada Center show that only 9 percent
of those polled believe that an opposition politician will become the next Russian president,
although Putin may lose the support of people and his team in the near future; p 2 (741
words).

6. Vladimir Bachurinsky and Natalya Bashlykova article headlined "Opposition to Counter
United Russia Again" looks at the conflict between Kaliningrad region Governor Nikolai
Zukanov and Kaliningrad mayor Alexander Yaroshuk and forecasts that the mayoral election
in autumn will become a battlefield between United Russia and opposition candidates; p 2
(556 words).

7. Maxim Ivanov and Sergei Goryashko article headlined "Agents in Writing" says that today
the State Duma will conduct the first reading of the controversial bill toughening control over
NGOs financed from abroad. Unlike the bill on tougher punishment for rally violations, only
A Just Russia is going to oppose the bill; p 2 (964 words).

8. Oleg Rubnikovish article headlined "Investigation on Embezzlement in Bank of Moscow
Reaches Zhukovka" looks at new developments in the Bank of Moscow embezzlement case; p
4 (745 words).

9. Grigory Tumanov and Tamila Dzhodzhua article headlined "European Deputies Invited
to March of Millions" says that Russian human rights activists have asked the European
Parliament to intervene in the investigation of mass disorders during the May 6 March
of Millions on Bolotnaya Ploshchad; p 4 (593 words).

10. Pavel Tarasenko article headlined "OSCE to Distribute Sanctions Brotherly" says that
the annual session of the Parliamentary Assembly of the Organization for Security
and Cooperation in Europe (OSCE) opened yesterday in Monaco. The participants will discuss
the resolution to support the "Magnitskiy list" suggesting that European countries should
impose visa and financial restrictions against the Russian officials involved in the death
of Hermitage Capital lawyer Sergei Magnitsky in a Moscow detention center; p 5 (568 words).

11. Kirill Belyaninov article headlined "Presidential Candidate Taken Offshore" says that U.S.
presidential candidate Mitt Romney has been suspected of tax evasion which may reduce
to nothing his chances at the presidential election; p 5 (603 words).

12. Dmitry Mikhailovich article headlined "Light at End of Barrel" says that the price of Urals
crude has grown and looks at the reasons; p 8 (445 words).

13. Vladimir Dzaguto and Kirill Melnikov article headlined "Igor Sechin to Begin With
RusHydro" says that the presidential commission on the fuel and energy complex may start



its work by considering the plan for Rosneftegaz's acquisition of RusHydro; p 9 (593 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Viktoria Panfilova article headlined "Rakhmon Shifts Focus From Moscow to Washington"
says that Tajik President Emomali Rakhmon is obviously willing to expand cooperation with
the United States. A group of U.S. congressmen has arrived in Dushanbe as talks on the
extension of a lease agreement for the Russian base in Tajikistan have reached a stalemate; pp
1, 6 (1,196 words).

2. Igor Naumov article headlined "Big Vacuum Cleaner Nizhny Novgorod" says that Moscow
has the biggest number of commuters out of all Russian cities with a population of over 1
million people; pp 1, 4 (685 words).

3. Sergei Kulikov article headlined "Medvedev Postpones Putin's Plans" says that
the government on Friday plans to discuss basic budget parameters for the next three years
dividing the expenditures into protected and unprotected ones; pp 1, 4 (903 words).

4. Tatyana Ivzhenko article headlined "Ukrainian Show: Break Till Autumn" looks at the
conflict escalating in the Ukrainian parliament over the controversial bill on regional
languages; p 1 (1,230 words).

5. Ivan Rodin article headlined "Burning Dispute About Controversial Terms" says that ahead
of the discussion of the bill on Russian NGOs financed from abroad at the State Duma,
the Public Chamber stated that the term "foreign agent" does not comply with Russian
legislation, and human rights activists slammed authorities' attempts to discredit activists
and civil society; pp 1, 3 (714 words).

6. Nikolai Surkov article headlined "Unpredictable Election in Libya" looks ahead at the
election to be held in Libya tomorrow. Meanwhile, clashes between tribes continue and the
central authorities fail to curb violence; pp 1, 7 (463 words).

7. Vladislav Maltsev and Lidia Orlova article headlined "As Much as One Believes" says that
an Orthodox activist hit a female supporter of the Pussy Riot band at an unauthorized picket; p
2 (436 words).

8. Vladimir Mukhin article headlined "Dagestan Resembles Gaza Strip More and More" says
that another 800 law enforcement officers will be sent to Dagestan by September as militants'
terrorist activity keeps growing; p 2 (659 words).

9. Editorial headlined "Legitimacy of Upper Chamber" criticizes new principles of forming
the Federation Council; p 2 (499 words).

10. Olga Shulga article headlined "Protest No Rival to Summer House" says that protest
sentiments have not grown after the July 1 growth of tariffs and prices as people are placid
awaiting their vacations or enjoying rest at their summer houses; p 3 (698 words).

11. Alexei Gorbachev article headlined "International Protection for 'Bolotnaya [Ploshchad]
Case'" says that non-systemic opposition activists have handed over to U.S. congressmen
materials about violations committed by law enforcement officials investigating the mass



disorders during the May 6 March of Millions. The activists hope that the "Magnitsky list" bill
the U.S. Congress is expected to pass in August will include the law enforcement officers,
judges and officials involved in the persecution of the opposition; p 3 (543 words).

12. Article by political pundit Dmitry Orlov headlined "Influence Rating of Regional Heads
in June 2012" says that Moscow city mayor Sergei Sobyanin tops the influence rating of heads
of Russian regions in June; p 5 (1,587 words).

13. Anton Khodasevich article headlined "Lukashenko to Have to Hold All-Round Defense"
says that the Parliamentary Assembly of the OSCO and the UN Council on Human Rights have
called on Belarus to release political prisoners; p 6 (582 words).

14. Yevgeny Grigoryev interview with German Foreign Minister Guido Westerwelle headlined
"Security in Europe May Be Strengthened Only Along With Russia" where he speaks about
Russian-German cooperation and the most acute international problems, including
the eurozone crisis and the Syrian issue; p 7 (1,063 words).

Vedomosti

1. Maxim Tovkailo et al. report headlined "Medvedev's Sequester" says that the government
Friday will draft the main budget parameters for the next three years. The Finance Ministry
reportedly suggests that expenditures be drastically curtailed in order to make the budget
balanced by 2015; pp 1, 3 (976 words).

2. Natalya Kostenko et al. report headlined "Not a Team" says that Friday's voting at the State
Duma will show who the real leader of the United Russia party is as the stances of Putin's
presidential administration and Medvedev's government on two bills to be considered today
differ significantly; pp 1, 3 (698 words).

3. Anton Trifonov article headlined "Expensive Specialist" says that financial corporation
Otkrytiye has for the first time become loss-making and looks at the reasons behind this; p 1
(371 words).

4. Editorial headlined "Those to Blame for Inflation" says that the July 1 growth of utilities
tariffs immediately resulted in the growth of inflation. During an economic crisis that is more
than possible this inflation based on the growth of utility tariffs is bound to hit those
dependent on the state: pensioners and public sector employees; pp 1, 4 (548 words).

5. Alexei Nikolsky article headlined "Iran Triples Claims" says that Iran demands that Russia
pay $3.89 billion as compensation for not supplying C-300 systems; p 2 (409 words).

6. Maria Zheleznova and Aleksey Nikolsky article headlined "Lawyer to Be Tried" says that
the authorities are intensifying pressure on opposition activist Alexei Navalny: the United
Russia party asked the Prosecutor General's Office to react to Navalny distributing leaflets
discrediting the party, and Investigative Committee head Alexander Bastrykin has ordered
to step up the investigation of the Kirovles case involving the opposition activist; p 2 (451
words).

7. Editorial headlined "Modernization of Potemkin's Villages" says that soon after Prime



Minister Dmitry Medvedev opened the bridge to Russky Island in Vladivostok it was closed
and some additional work was conducted. White-washing has become a persistent trend
in Russia, editorial says; p 4 (300 words).

8. Anastasia Kornya and Natalya Kostenko article headlined "Attacked as Preventive Measure"
says that human rights activists say that the tax offices and the Justice Ministry have
conducted several checks of NGOs financed from abroad even before the controversial bill
toughening rules for NGOs is passed by the State Duma; p 2 (335 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Yelena Kukol interview with Eurasian Economic Commission Trade Minister Andrey
Slepnev headlined "What Is in WTO?" where he says that the Customs Union may help
mitigate the risks of Russia's accession to the WTO; pp 1, 5 (1, 450 words).

2. Tatyana Zykova article headlined "Injection of Import" looks at the advantages of Russia
joining the WTO; pp 1, 5 (650 words).

3. Pavel Dulman article headlined "Nationalists Swallow Language" says that protests against
the bill on regional languages in Ukraine are on the wane; pp 1, 8 (700 words).

4. Kira Latukhina interview with newly appointed Deputy Communications and Press Minister
Alexei Volin headlined "Hits for Officials" where he details how he plans to work with mass
media; p 3 (550 words).

5. Vitaly Petrov article headlined "Remote Access" says that Prime Minister Dmitry Medvedev
has completed his trip to the Far East and looks at its results; p 3 (550 words).

Izvestia

1. Anastasia Alexeyevskikh article headlined "FSFM to 'Pack' Satellites, Ships and Airplanes"
says that the Federal Service for Financial Markets has supported an initiative put forward
by the National League of Managers to extend the list of property which can be handed over
to closed mutual investment funds; pp 1, 4 (683 words).

2. Pyer Sidibe article headlined "Medvedev Strengthening His 'Shady Government'" says that
an expert council possessing quite broad powers in the Russian government will start working
in autumn; pp 1, 4 (401 words).

3. Anastasia Kashevarova article headlined "Gazprom to Create Its Own Innovation City
Similar to Skolkovo" says that the gas monopoly is going to set up a research center to work
on improving transportation and production technologies; pp 1, 4 (496 words).

4. Pyer Sidibe and Anastasia Rudakova article headlined "Bill on Financial Agency to Be
Considered in Autumn" says that the State Duma will consider the bill on setting up a Russian
financial agency during its autumn session; pp 1, 4 (407 words).

5. Dina Ushakova article headlined "Business Asks for Protection Against Black Lists
at Customs" says that Delovaya Rossia has asked to protect the rights of companies that face
prejudiced treatment at customs offices; p 1 (644 words).



6. Pyer Sidibe article headlined "Head of Presidential Council on Human Rights to Ask
Medvedev to Cool United Russia Down" says that head of the presidential council on human
rights Mikhail Fedotov is going to meet with United Russia leader Dmitry Medvedev to discuss
a number of controversial bills, including that on NGOs; p 2 (500 words).

7. Pyotr Kozlov article headlined "Scientists and Culture Figures Ask Putin to Give Up Juvenile
Justice" says that Russian scientists and cultural figures have written an open letter to the
president, the government and the parliament in which they oppose the introduction of a
juvenile justice system in Russia; p 2 (401 words).

July 6, 2012/BBC Monitoring/©BBC

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2012/07/05/what-the-papers-say-july-6-2012-a16052


