30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

What the Papers Say, July 3, 2012

By The Moscow Times

July 03, 2012

I m
-:——:q

Igor Tabakov

Kommersant

1. Pyotr Rudenko et al. report headlined ""Moderation of Their Own Resources'" says that
according to a Central Bank report, Russian banks and financial organizations are incapable
of getting enough liquidity without the Central Bank's assistance; pp 1, 9 (854 words).

2. Viktor Khamrayev et al. report headlined "'Foreign Agents' Covered by 'Foreign
Standards'" says despite the fact that United Russia claims that the law on foreign financing
for NGOs working in Russia will correspond to Western legislation, experts note that there are
no similar laws abroad; pp 1, 3 (87 words).

3. Sergei Mashkin article headlined "Catastrophe Under Author's Supervision' gives some
details of a probe into the Sukhoi Superjet 100 plane crash in Indonesia on May 9. The local
authorities blame Russian pilots for the fatal mistake while Russian colleagues of the pilots
believe that Indonesia air traffic controllers gave wrong directions; pp 1, 6 (1,169 words).


https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times

4. Anna Balashova and Yelena Kiseleva article headlined "Communications Ministry Calls
Fourth Generation'" says director general of Skartel company Denis Sverdlov is to become
deputy communications minister; pp 1, 9 (583 words).

5. Pyotr Netreba and Dmitry Butrin article headlined "Big Bucks to Far East" says Prime
Minister Dmitry Medvedev visiting Vladivostok has pledged more financing to large-scale
projects to be implemented in the region; p 2 (854 words).

6. Irina Granik article headlined "Parliamentary Majority Do Not Want to Move Outside
Moscow Ring Road" says three State Duma factions including United Russia have rejected
Prime Minister Medvedev's proposal to move the parliament together with other government
institutions outside Moscow's center; p 2 (662 words).

7. Natalya Gorodetskaya and Sofya Samokhina article headlined "Human Rights Council
Opens for Discussion" says members of the presidential human rights council have accepted
the new procedure of forming the council drafted by the presidential administration. The new
procedure of Internet-based elections will not be applied to the incumbent members of the
council; p 3 (561 words).

8. Grigory Tumanov article headlined "Displeased to Be Shown Their Place" says Moscow city
authorities have made a shortlist of venues where opposition protests will be sanctioned

in the city. The opposition wants officials to discuss venues with them before making their
final decision; p 3 (535 words).

9. Alexander Zheglov article headlined "Interior Ministry Fails to Get Assistance in Hermitage
Capital Fund Case' says the U.K. law enforcement agencies have refused to provide

the Russian Interior Ministry with help in investigating the case of Hermitage Capital head
William Browder. Moscow says the refusal will not become a reason for canceling the trial

of the businessman in absentia; p 5 (676 words).

10. Vadim Kozyulin and Sergei Strokan article headlined "Taking Aim at Arms Trade"
comments on the UN conference on arms trade aiming to develop universal regulations

for arms export. Russia being the world's second-largest arms exporter wants measures to be
taken against illegal arms trade but not against its deals with regimes criticized by the West; p
6 (626 words).

11. Kirill Melnikov et al. report headlined "TNK-BP Wants to Join Nord Stream" says after
Russian partners within the TNK-BP Russian-British joint venture blocked BP's participation
in the Nord Stream gas pipeline, TNK-BP decided to join the project itself; p 7 (675 words).

12. Sergei Sobolev interview with Ruben Dishdishyan, ex-president of the Tsentral
Partnership film company speaking on his dismissal; p 10 (2,120 words).

13. Sergei Sobolev interview with Sergei Tikhonov, chairman of the Tsentral Partnership
company's board of directors and vice-president of ProfMedia holding company speaking
on Dishdishyan's dismissal; p 10 (712 words).



Nezavisimaya Gazeta

1. Igor Naumov article headlined "One-Third of Russia Turning Into Uninhabited Desert" says
a delegation of federal ministers headed by Prime Minister Dmitry Medvedev has visited
Vladivostok to discuss the future of Russia's Far East, which may become literally uninhabited
in several dozen years; pp 1, 4 (904 words).

2. Olga Shulga article headlined "Politically Motivated Legal Proceedings" says the opposition
plans to stage an all-Russian rally on July 26 in support of activists charged with violating
public order at May protest. Meanwhile, the investigation into the Pussy Riot punk group case
is still under way, the female members of the group are in custody; pp 1, 3 (948 words).

3. Alexei Gorbachev article headlined '"Rights Activists Mixed Up With Secret Service Agents"
says the presidential human rights council has criticized United Russia's bill on foreign NGOs,
while sources in the Kremlin acknowledged that they copied a U.S. law passed before World
War II; pp 1, 2 (705 words).

4. Anastasia Bashkatova article headlined ""Russian Credit Market Blowing Bubbles'' says
the Russian Central Bank has expressed concern over activity of some credit organizations as
banks are giving more loans to individuals while their debts are growing; pp 1, 4 (980 words).

5. Svetlana Gamova article headlined "Saakashvili Creating Tandem of Putin-Medvedev
Type" comments on the ongoing reshuffle in the Georgian government; pp 1, 7 (596 words).

6. Vladimir Skosyrev article headlined '"Reform Undermines Morale of British Armed Forces"
says the U.K. military is expressing its disagreement with plans to reform the country's armed
forces, which envisage cuts in financing and layoffs of personnel; pp 1, 8 (488 words).

7. Editorial headlined "0Old Order Controls New One by Reproducing Itself" criticizes the so-
called "presidential and municipal filters'" in gubernatorial elections and notes that people
afraid of political responsibility are empowering the authorities with the right to elect the best
candidates for them; p 2 (456 words).

8. Oleg Nikiforov article headlined "Points of Contact With NATO" looks into Russia-NATO
relations and calls for closer military cooperation with the West in new globalization realities;
p 3 (686 words).

9. Nikolai Surkov interview with Palestinian Foreign Minister Riyad al-Malki speaking on his
recent visit to Russia and on the Middle East peace process; p 8 (868 words).

Vedomosti

1. Bela Lyauv article headlined "Kindergartens Instead of Flats'" says less and less housing is
being built in Moscow. Developers got disappointed in the Moscow housing market; p 1 (535
words).

2. Yelizaveta Nikitina et al. report headlined "Grains Landing Force" says foreign investors are
buying stakes in Russian grains export facilities in the ports in Kaliningrad and Azov; pp 1, 10
(693 words).



3. Olga Kuvshinova article headlined "Economy Making Landing' says economic experts
predict no economic growth in Russia in the second half of 2012, moreover, inflation is
expected to grow and the ruble to weaken; pp 1, 3 (697 words).

4. Editorial headlined "First Increase" analyses Russian pension system reform and notes that
Russians hoping to get decent pension payments have to start saving money while they are
in their 40s; pp 1, 4 (563 words).

5. Article by political expert Nikolai Zlobin headlined "Lobbyism in Russia: for a Handful
of Dollars" compares United Russia's bill on foreign NGOs with a similar U.S. law and notes
that the U.S. legislation controls fiscal mechanisms while the Russian bill aims at political
control over NGOs; p 4 (744 words).

6. Another editorial headlined ""Higher Than Responsibility" says the relatives of the victims
of the Nord Ost siege in Moscow are still trying to find the ones to blame for the death of 130
people during the assault operation; p 4 (301 words).

lzvestia

1. Maria Zhebit article headlined "Defense Companies to Get Freedom in Working With
Foreign Customers'" says President Putin pledged to give defense companies more freedom
in working with foreign clients; pp 1 — 2 (521 words).

2. Natalya Galimova interview with Igor Shchyogolev, presidential aide in charge of mass
communications and "electronic democracy' Web-based government resources, speaking
on his work; pp 1, 4 (778 words).

3. Pavel Panov article headlined "Russia to Build World's Largest Nuclear-Powered Ice
Breaker' says the Atomflot state-controlled company is to build a record large nuclear-
powered ice breaker by 2015; pp 1, 2 (642 words).

4. Viktor Toporov commentary headlined "Tartlet With Caviar for Tartuffe" analyses the new
bill on NGOs and urges the opposition to make their sources of financing transparent; pp 1, 10
(978 words).

5. Natalya Galimova article headlined ""Head of United Russia's Executive Commission to Be
Elected" says Prime Minister Dmitry Medvedev has come up with an initiative to elect

the head of United Russia's central executive committee. The author tries to predict who may
stand for the post; p 2 (645 words).

6. Dmitry Runkevich article headlined "Gorbachev Fund to Be Included in List of 'Foreign
Agents'" says an NGO set up by Soviet Union President Mikhail Gorbachev is expected to be
labelled as an organization working in the interests of a foreign state after the new
controversial bill on NGOs comes into effect; p 2 (508 words).

7. Maria Parfyonova article headlined ""War in Iran Beneficial for Russian Budget' says oil-
extracting countries including Russia would benefit from an armed conflict in Iran; p 5 (782
words).

8. Anna Akhmadiyeva article headlined "Nikolai Kaztozia to Return to NTV" says Nikolai



Kartozia will be in charge of the Tsentralnoye Televidenie project on NTV; p 7 (411 words).

9. Olga Tropkina and Pyotr Kozlov article headlined "State Duma Takes Hacker 'Case’

of Navalny-Belykh Under Control" says the Duma will bring under control information that
appeared in a published exchange of messages between Kirov region Governor Nikita Belykh
and opposition blogger Alexei Navalny. The exchange was made public as a result of a hacker
attack; p 3 (300 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Anatoly Lomanov interview with the president of the International Tax and Investments
Centre, Daniel A.Witt, says the hike in excise duties of cigarettes will result in the growth
of the black tobacco market in Russia; p 4 (2,737 words).

2. Galina Bryntseva article headlined "Special Regime Ranch" comments on a scandal
in Russian-U.S. relations as Russian rights activists were denied access to a U.S. camp
for orphans; p 7 (479 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Oleg Adamovich article headlined "Stand Still and Be Afraid" says new hefty fines for illegal
parking will not improve the situation in Moscow as there is a lack of parking lots in the city;

pp 1,3 (675 words).

2. Sergei Artemov article headlined "Conspiracy of Swiss Wise Men" attributes problems
the Norilsk Nickel mining and metallurgical company is facing to the company's refusal
to allow Glencore trader to control its export; pp 1, 5 (1,825 words).

3. Yulia Kalinina article headlined "Chubais Quarters Rusnano'" analyses reasons for the poor
performance of the Rusnano state controlled corporation; pp 1, 2 (479 words).

4. Mikhail Zubov article headlined "Why 'Union of Good and Evil' Fails to Get Registered

for Elections' reviews the new Russian law on registering political parties and comes to the
conclusion that fewer than half of political parties seeking registration will not be able to take
part in the next elections; pp 1, 4 (2,927 words).

5. Anastasia Rodionova interview with head of the presidential human rights council Mikhail
Fedotov on the recent law on NGOs; p 2 (300 words)

RBK daily

1. Anna Reznikova article headlined "Our Answer to 'Magnitskiy Law'" says Russian deputies

have come up with an interesting response to the Magnitsky law. They propose that officials
get rid of their property and bank accounts abroad before their property overseas is arrested;
p 1(700 words)

July 3, 2012/BBC Monitoring/©BBC

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2012/07/03/what-the-papers-say-july-3-2012-a15944



